İŞLETME OKULLARINDA İŞLETMECİLİK TARİHİ EĞİTİMİ:
TÜRKİYE VE DİĞER ÜLKELERİN KARŞILAŞTIRMASI
Hasibe Aysan
Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, hasibeaysan@gmail.com
Anahtar Kelimeler: İşletmecilik Tarihi, Müfredat, Karşılaştırma, Nitel araştırma
GİRİŞ VE ARAŞTIRMANIN AMACI
İşletmecilik tarihi bir alt disiplin olarak, önceleri arşivi üzerinden bir firmanın sistematik
incelenmesi (Kurt, 2016), daha sonraları ise bireysel firmaların tarihinden, iş sistemlerinin
bütününe kadar, işletme geçmişimize ilişkin her şey olarak tanımlanmıştı (Kurt, 2016). Her ne
kadar ülkemiz yazınında son yıllarda ilgi görmeye başlayan bir alan olsa da, farklı bağlamlarda
alanın geçmişinin çok daha eskiye gittiği söylenebilir.
Alan yazınında bugüne değin pekte değinilmeyen konulardan birisi işletmecilik tarihinin
işletme okullarında ders olarak okutulması mevzuudur. Van Fleet ve Wren (2005)’e göre
işletme okullarında işletmecilik tarihinin ders olarak yer alması çok eski bir gelenektir. Bu bakış
açısına göre işletmecilik tarihinin işletme okullarında yer alması, sadece geçmişi anlamayı değil
bugünün kritik sorunlarına daha kapsamlı bakabilmeyi de sağlar (Van Fleet ve Wren, 2005).
Ayrıca alana yeni gelenlerin işletmecilik disiplinine daha çabuk alışmasını ve öğretim ve
araştırma alanlarında hangi kaynakları daha çok tercih etmemiz gerektiğini de yine işletmecilik
tarihi bilgisinin bize sağlayabileceği savunulur (Van Fleet ve Wren, 2005: 54). Diğer bir bakış
açısı ise işletmecilik tarihinin daha rasyonel yöneticiler yetiştirilmesinde rol oynayacağı ve bu
bağlamda ‘rasyonel yatırım ikliminin’ daha kolay oluşacağı yönündedir (Wright, 2010). Bazı
çalışmalar işletmecilik tarihinin ders olarak okutulmasını o kadar elzem görür ki, geçmişte
yaşanan olaylardan ders çıkarmanın bugün yaşanması olası pek çok krizi önleyebileceğini
savunur (Adler, 2002).
Öte yandan, işletmecilik tarihinin ders olarak işletme okullarının müfredatlarında yer almasını
eleştirenlerde mevcuttur. Örneğin, Madansky (2008)’e göre, her ne kadar politika kurucuların
işine yarasa da, sunduğu bilgilerin daha çok vaka analizlerine dayalı olması (Madansky, 2008:
556) ve genellenebilir istatistiki bilgilerin eksikliği işletmecilik tarihi disiplininin sübjektif,
dolayısıyla zayıf yanlarını oluşturmaktadır (Madansky, 2008: 558). Van Fleet ve Wren (2005)’nin Amerika’daki üniversitelerde yaptığı anketlere göre de işletmecilik tarihinin ders
olarak okutulma sıklığının düştüğü gözlemlenmiştir.
Yerel yazınımızda ise işletmecilik tarihinin ders olarak okutulması konusunda herhangi bir
araştırma ve çalışmaya rastlanmamıştır.
Buna göre ben bu çalışmamda : (1) İşletme okullarında işletmecilik tarihi öğretiyor muyuz? (2)
Öğretmeli miyiz? (3) Cevabımız evet ise nasıl öğretmeliyiz? Sorularının yerel yazında ilk kez
sorulduğu, diğer ülkelerde bu sorulara aranan ve bulunan cevapların ülkemiz gerçekleri ile
karşılaştırıldığı bir araştırma yapmayı hedeflemekteyim. Çalışmanın işletmecilik tarihi
yazınına, tarihi neden ve nasıl öğretmeliyiz sorularına yanıt vererek katkı sağlamasını
umuyorum.
YÖNTEM
Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılacaktır. Buna göre,
İşletmecilik tarihi dersinin diğer ülkelerdeki müfredat örneklerinin belirlenmesinde, Harvard
İşletme okulunun 2012 yılında yayımladığı kılavuz (Friedman ve Jones, 2012) esas alınarak
seçilen ülkelerdeki (Almanya, İngiltere, Amerika ve Japonya) üniversitelerden ismi
‘işletmecilik tarihi’ ya da ‘işletme tarihi’ olan derslere ait müfredatların 2019’daki güncel
halleri ilgili üniversitelerin web sitelerinden edinilerek inceleme yapılacaktır. Yine
Türkiye’deki İşletme Fakültelerinden müfredatında ‘işletmecilik tarihi’ ya da ‘işletme tarihi’
dersi bulunanlar tespit edilerek, ilgili derslerin içerikleri, ders çıktıları ve amaçları kodlanarak
diğer ülkeler ve birbiri ile karşılaştırılacaktır.
ÖN BULGULAR
Yapılan ön doküman incelemesi ve kodlamalara göre Türkiye’de şuanda 3 tane üniversitede
işletmecilik tarihinin ders olarak lisans, yüksek lisans veya doktora programlarının içeriğinde
yer aldığı görülmüştür.
Birinci üniversitede işletmecilik tarihi dersinin tamamlanmasının ardından öğrencilerden,
işletmecilik tarihini öğrenmeleri ve bu konuda dünyadaki önemli gelişmeleri bilebilmelerinin
ve işletmecilik tarihinden edindikleri bilgilerle geçmişte uygulanan modeller hakkında bilgi
sahibi olup ve iş yaşamında bunları göz önünde bulundurmalarının beklendiği, müfredatta
belirtilmiştir. Ayrıca öğrencilerin işletmeciliğin Türkiye bağlamındaki tarihsel gelişimini
Cumhuriyet öncesi ve sonrası dönemi kapsayacak şekilde öğrenmeleri beklenmektedir.
İkinci üniversitede ise işletmecilik tarihi hem lisans hem de yüksek lisans düzeyinde aynı
müfredat içeriği ile okutulmaktadır. Buna göre, dersin içeriğinde ekonomik teoriler ve işletme
tarihi birlikte anılmakta, işletmenin işlevlerinde yaşanan değişimler Almanya, Amerika ve
Japonya bağlamlarında incelenmektedir. İşletme ve toplum ilişkisi ve Türk İşletme tarihi, küçük
işletmelerin tarihsel hikâyelerini ve holding hikâyelerini içerir şekilde müfredatta yer
almaktadır. Dersin temel amacı olarak, ‘bugünün birikimi ile geçmişi aydınlatma’ ve ‘geleceğe
dair öngörüde bulunabilme’ olarak ifade edilmiştir.
Üçüncü üniversitede ise öğrencilerin işletmecilik tarihini ve çeşitli iş sistemlerini
açıklayabilmeleri, Endüstri devriminin etkilerini kavrayabilmeleri, iş sistemlerini milletler
bazında açıklayabilmeleri (İngiliz, Alman, Fransız, Japon, İtalyan ve Amerikan gibi) ve Türk
iş sisteminin tarihini açıklayabilmeleri dersin sonunda öğrenme çıktısı olarak belirlenmiştir.
Ayrıca yerel bazı eski işletmelerin tanımlanması ders müfredatında yerini almıştır.
Şuana kadar İngiltere’den bir ve Amerika’dan iki üniversitenin işletmecilik tarihi ders
müfredatları incelenmiştir. Buna göre, Amerika’daki ilk üniversitede dersin ismi Amerikan
İşletme Tarihidir. Dersin amacı klasik Amerikan işletmesinin ekonomik, sosyal, politik ve
hukuki bağlamda geçmişinin ve gelişiminin incelenmesi olarak tanımlanmıştır. Müfredatın
öğrenme çıktılarına göre, öğrencinin, dersin sonunda Amerikan işletmesinin geçmişini ve 19.
ve 20. yüzyıllarda işletmelerin gelişimini etkileyen temel faktörleri açıklayabilir olması
beklenmektedir. Ayrıca öğrencinin 20. yüzyıl ve 19. yüzyıl işletmelerini karşılaştırabilmesi
beklenmektedir.
Amerika’daki ikinci üniversitenin ders ismi işletmecilik tarihidir. Dersin amacı modern
işletmenin doğuşunu anlamak ve bunu sosyal, ekonomik ve politik bağlamda açıklamak olarak
tanımlanmıştır. Dersin özellikle 1860 sonrası işletmecilik tarihine odaklandığı görülmektedir.
Amerikan Endüstrileşmesi, iş sistemlerinde makinalaşma ve sanayileşme, petrol krizi süreci ve
sonrasındaki iyileşme ile büyük işletmelerin ortaya çıkışı karşılaştırma olmaksızın Amerikan
işletme tarihi özelinde incelenmektedir.
Son olarak, İngiltere’deki üniversitenin ‘İş’teki İngiltere’ ismi ile tanımladığı derste İngiliz çok
uluslu şirketlerinin ortaya çıkış ve gelişim serüveninin diğer örgütsel formlarla (aile şirketleri
gibi) ve politik bağlamla ilişkili olarak inceleneceği vurgulanmıştır. Öğrenme çıktısı olarak,
öğrencilerin bugün karşılaştıkları işletme ve yönetim sorunlarına çok boyutlu düşünerek cevap
arayabilmesinin amaçlandığı belirtilmiştir. Ayrıca işletmecilik tarihindeki kavram ve kuramların yönetim disiplininin diğer alanlarına uygulanabilirliğinin öğrenilmesi diğer bir
öğrenme çıktısı olarak sayılmıştır.
TARTIŞMA
Araştırmanın ön bulguları başta sorduğum sorulara kısmen yanıtlar sunmuştur. Buna göre,
işletmecilik tarihi ülkemizdeki işletme okullarında ders olarak henüz yaygın değildir. Bununla
birlikte var olan ders müfredatları, yazında dersin genel faydalarından biri olarak kabul edilen,
geçmişi kavrayarak bugünün sorunlarına kritik çözümler sunabilme amacının etrafında
toplanmaktadır. Bununla birlikte diğer ülkelerin iş sistemlerinin ve işletme tarihlerinin Türk
üniversitelerinin müfredatlarında genişçe yer bulduğu görünmektedir. İşletmecilik tarihini
öğretmek için, geçmişi analiz etme yöntemi olarak, diğer ülke tecrübelerinin yerel tecrübelerin
önüne geçmesi eğilimi olarak anılabilecek bu durum irdelenmeye değer olabilir. Bu durum
diğer ülke müfredatlarında pek rastlanmayan bir durumdur. Yine yazında dersin olası faydaları
olarak sayılan işletmecilik alanına yeni başlayanları alana alıştırma ve başvurulacak ana
kaynakların belirlenmesi noktaları Türkiye’deki müfredatlar da dersin öğrenme çıktıları
arasında sayılmamıştır.
Araştırma kapsamında ders müfredatı incelenen Amerikan ve İngiliz üniversitelerinin daha çok
yerel tecrübelere odaklandıkları görülmekle beraber dersin nihai amacını benzer tanımladıkları
görülmektedir.
Çalışmamın ilerleyen aşamalarında Türkiye’deki tüm üniversitelerin program müfredatlarını ve
varsa işletmecilik tarihi dersi müfredatlarını analiz etmeyi planlamaktayım. Burada ortaya çıkan
bir husus ise bu dersin müfredatta yer almasına gerek var mı sorusuna cevap bulabilmek için,
birebir fakülte öğretim üyeleri ile mülakat tekniği kullanılarak veri toplanması olabilir. Böylece
çalışma, sadece kuramsal olarak değil, yöntem olarak da evrilecektir.
Diğer bir konu ise özellikle diğer ülkelerin müfredatlarında işletmecilik tarihi diye direk bir
dersin var olmaması ve bunun yerine ‘İşletme modelleri’, ‘Kapitalizmin tarihi’ , ‘Buluşlar
tarihi’, ‘Çin’deki iş sistemleri’ gibi daha özgül ve yerel isimler ile aynı müfredatı uyguluyor
olmalarıdır. Bu durum doküman analizinde vakit ve veri kaybına neden olabilecektir.
Henüz ilk aşamalarında olduğum bu araştırmamı, kuramsal ve yöntemsel olarak katkılarınız ile
geliştirmeyi amaçlamaktayım.
KAYNAKÇA
Adler, P. S. 2002. Corporate scandals : It ’ s time for reflection business schools. Academy of Management, 16(3):148–149.
Friedman, A. W., & Jones, G. 2012. (Der./Ed(s).). Guide to Business History Courses
Worldwide. Boston: President and Fellows of Harvard College.
Kurt, M. 2016. İşletmecilik Tarihi : Özel Sayıya Giriş. İstanbul Üniversitesi İşletme
Fakültesi Dergisi, 45: 2–8.
Madansky, A. 2008. Teaching History in Business Schools : An Outsider ’s View. Academy
of Management, 7(4): 553–562.
Van Fleet, D. D., & Wren, D. A. 2005. Teaching history in business schools: 1982-2003.
Academy of Management, 4(1): 44–56. https://doi.org/10.5465/AMLE.2005.16132542
Wright, R. 2010. Teaching history in business schools: An insider’s view. Academy of
Management, 9(4): 697–700. https://doi.org/10.5465/AMLE.2010.56659887
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder