Girişimcilik İş Fikri ve İş Fikrinin Yapılabilirlik Araştırması
Başlangıç
Sorusu: Gloria ve Dalia kendilerine ait bir iş kurma
konusunda oldukça heyecanlıydı. Harekete geçmeden önce, Gloria yavaşlamaları ve iş süreci hakkında
dikkatlice düşünmeleri gerektiğini anladı. “Delia, biliyorsun ki kendi
işimizi kurmak gerçekten kolay değil. Biz bunu sınıfımızda konuştuğumuz zaman
hocamız işe başlamadan önce dikkate almamız gereken birçok şeyin olduğunu
söylemişti. Öncelikle bizim hangi konularda iyi olduğumuz ve neyi yapmak
istediğimize karar vermemiz gerekmektedir. Sonrasında ise başarılı olmak için
birçok araştırma ve planlama yapma ihtiyacı söz konusudur.” Hocalarının derste söylediklerini düşünürken,
Delia derin bir nefes alır, “Bu girişimcilik, çok iş gibi görünüyor.
Ne yapmamız gerekiyor sence?” der. Gloria ve Delia için işlerine
başlamadan önce kendilerinin gerçek ilgi alanlarını belirleme ve ortaya
çıkarma düşüncesi neden güzeldir? Greene, C.
L., 21st Century Business Series, Entrepreneurship, Second Edition, South-Western
Educational Pub., (2010) Sayfa:11 |
GİRİŞİMCİLİK KARARI VERMEK[1]
Prof. Dr. Muhan Soysal, ODTÜ’deki
dersinin ilk bir ayında öğrencilerine ders konuları yerine “Tango” anlatmıştır.
Tango hakkında bilinmesi gerekenleri genel çerçevede ifade eder ve konu
hakkında kasetler izlettirir. Bir ayın sonunda ise öğrencilerine anlatmış
olduğu konu hakkında sınav yapar. Öğrenciler genel çerçevede 90 ve üzeri not almıştır.
İkinci hafta ise, öğrencilerin spor salonunda olması istenir ve burada bir
uygulama sınavı gerçekleştirilir. Öğrenciler uygulama konusunda tecrübe sahibi
olmadıkları için başarılı olamazlar. Prof. Soysal ise sınav sonunda şu
cümleleri ifade eder (Akman ve Babaoğlu, 2011: 284-285)[2]:
“Teoriyi bilmek onu pratikte uygulamak
anlamına gelmez. Pratikle teori arasındaki fark, sizin beceriniz kadardır.”
Girişimcilik herkese göre olan
bir kavram değildir. Bazı insanlar, başarılı bir girişimci olmak için gerekli
niteliklerden yoksundurlar. Bazıları iş yapmak için gerekli yetenekten
yoksundur. Girişimciliğin birey için doğruluğunu belirlerken güçlü ve zayıf
yönlerin ortaya konulacağı bir özdeğerlendirme sürecinin gerçekleştirilmesi
gerekmektedir. Bu değerlendirme çeşitli
yollarla yapılabilmektedir. Kişinin güçlü yönlerini yazmak ya da çevresine
güçlü ve zayıf yönlerini sormak mümkündür. Ayrıca bireylerin yeteneklerini
ölçen profesyonel testler de yaptırılabilir (Greene, 2010: 13).
Girişimci olma eğilimindeki kişilerin
kendilerine yöneltmeleri gereken çeşitli sorular vardır. Sarasvathy (1996),
kişinin yaşantısının anlamlı olmasına yönelik istek, yaşamını kurguladığı
hayal, beğenilme, büyüme, keşfedilme arzusunun derecesi, çevre ile olan
ilişkinin boyutları, hayatında neşe ve eğlencenin konumu, farklı olma ve fark
yaratma eğilimleri, insanlarla birlikte olma ve birlikte çalışma olma
konusundaki isteklilik durumu, para kazanma ve kazanç bolluğu beklentisi,
insanların kendisi hakkında düşünme biçimi, statü ve saygınlık arzu derecesi,
hayat boyunca yapmayı ve öğrenmeyi istediği şeyler, iki, beş ve on yıllık
gelecek projeksiyonu çerçevesinde yapmayı planladığı işler gibi birçok hususu
sorgulaması gerektiğini ifade etmiştir (Sarasvathy, 1996: 11[3]’den
Aktaran: Top, 2015: 191-192).
Girişimci olarak kendisinin
durumunu öğrenmek isteyen birey, ilgi alanı, yetenek, girişimcilik avantajları
ve girişimcilik dezavantajlarını değerlendirmelidir. Kendi işinin patronu olma,
istediği işi yapma, yaratıcı olma, yüksek miktarlarda para kazanma gibi
avantajlara sahip olmanın yanında; belirsiz ve düzensiz gelir elde etme, uzun
çalışma saatleri, işe yönelik kararları kendilerinin vermesinden dolayı nihai
sorumluluğu da üstlenme gibi çeşitli dezavantajların ortaya koyulması gerekmektedir
(Greene, 2010: 14-15).
Girişimciliğe başlama sürecinde
objektif bir bakış açısı ile durum değerlendirmesi yapılmalıdır. İş sahibi
olmak herkes için uygun değildir. Bazı kişiler iş sahibi olmak için motivasyon
ve istek sahibi iken, yetenek ve iş fikirlerini araştırma konusunda uygun bir
zamana sahip olmayabilir. Yetenekler, ilgi ve kişisel niteliklerin dikkatli
değerlendirilmesi kişi için en uygun olan işin belirlenmesine yardım
edebilecektir. Yetenekler kişilerin
bilgi ve eğitimlerinin etkili kullanabilmesini ifade etmektedir. İlgi alanları,
yerine getirildiğinde mutlu eden ve memnuniyet veren hususları ifade ederken, kişisel
nitelikler ise, özellik ve karakter olarak bireyi rakipsiz yapmaktadır (Pinson
ve Jinnett, 2006: 4)[4].
Değişimin ve küreselleşmenin
hızlandığı, bilgi teknolojilerinin arttığı, bilgi işçilerinin yaratıcı yetenekleri
ile uzmanlaştığı, iş gücünde çeşitliliğin yaşandığı, zaman ve mekân
kavramlarının ortadan kalktığı dijital çağda bir senfoni orkestrası gibi olan
girişimi yönetecek bir şef ile başarılı olacaktır. Herkesin elinde farklı
enstrümanların ve aynı metinin olduğu bu orkestrayı yönetebilmek için gerekli
bilgi ve becerilere sahip olmak gerekmektedir (Drucker, 1996: 216, Akt: İşcan[5]
ve Naktiyok, 2005: 7)[6].
Girişimciler, iş kurmak için
gerekli motivasyona sahip olmalıdır. Bunun için insanın bir davranışta
bulunmasını sağlama, bu davranışı yönlendirme, sürdürme ve bu davranışı
gerçekleştirmekten dolayı özel bir mutluluk duymak gerekmektedir (Tutar ve
Altınkaynak, 2013: 70).[7]
Yeni iş için yatırım yapmadan ve
süreci başlatmadan, bireyin işi yürütebilecek yeteneklere sahip olması, konuya
yönelik gereken yardım ihtiyacının ve yardımın temin edilebileceği yerlerin
belirlenmesi, bilinmesi gereken konuları öğrenmek için gereken zamana sahip
olunması gibi cevaplanması gereken bazı sorular bulunmaktadır (Pinson ve
Jinnet, 2006: 5). Kişi yardıma ihtiyaç duyduğu alanlardaki eksikliklerini ders
alarak, personel istihdam ederek ya da danışmana müracaat ederek tazmin
edebilir. İlgili alanlarda bir işte çalışarak tecrübe elde etmek, üniversite
eğitimi almak, KOSGEB gibi kurumların eğitim ve seminerlerine katılmak
eksikliklerin giderilmesine katkı sağlayacaktır (Pinson ve Jinnet, 2006: 5-6).
İş sahibinin kendi zayıf ve
güçlü yönlerine baktığı gibi yatırım yapmadan ve işi kurmadan önce iş fikrinin
güçlü ve zayıf yönlerine de bakılması gerekmektedir. Bir iş kurma konusuna
karar verildiğinde bu işi yapabilmek için gerekli olan yeteneklere sahip olma,
ihtiyaç duyulan yardım hakkında bilgi edinme, öğrenmek için gerekli zamana
sahip olabilme, personel istihdam için gerekli parayı karşılayabilme, işe
yönelik ilgi durumu, başarılı iş geliştirme için gönüllü olma, işin
karşılanmayan bir ihtiyaca cevap verme durumu, işi destekleyecek yeterli
müşteri talebi, piyasada yeterli rekabet edebilme becerisi, iş ile alakalı
kar-zarar ya da bilanço gibi finansal ifadeleri anlayabilme, iş hayatı boyunca
kullanılacak bir iş planı geliştirilmesi durumları sorgulanmalıdır (Pinson ve
Jinnet, 2006: 5-6). Başarılı bir iş girişimi için bu soruların hepsine cevap
verilmesi gerekmektedir. İş fikri araştırılmalı ve bireyin kişiliği ile
geçmişine uygun olmalıdır (Pinson ve Jinnet, 2006: 7):
Kişisel Değerlendirme Çizelgesi
Yetenekler |
İlgi Alanları |
Kişisel Nitelikler |
İş Fikirleri |
Organize olma |
Spor |
İnsanlarla buluşmaktan
keyif alma |
Spor malzemeleri mağazası |
Bilgisayar kullanma |
Uçuş-Balık Avlanma |
Bağımsız |
Sınıfa ders verme |
Yazma yetenekleri |
Okuma |
Özgüven |
Sınıfa ders verme |
Toplulukta konuşma |
Açıkhava etkinlikleri |
İyi çalışma etiği |
Seyahat turları yönetme |
İyi telefon yetenekleri |
|
Öğrenmekten keyif alma |
Spor köşesi yazma |
İletişim becerileri |
|
Karar alıcı |
|
Kaynak:
Linda Pinson, Jerry Jinnett-Steps to Small Business Start-Up_ Everything You
Need to Know to Turn Your Idea into a Successful Business-Kaplan Business
(2006) Sayfa:7.
Yukarıdaki
Kişisel Değerlendirme Çizelgesi ile ifade edildiği gibi, girişimci bireylerin
sahip oldukları yetenekler, ilgi alanları ve kişisel nitelikler iş fikri
geliştirme sürecini etkilemektedir. Bu nedenle girişimciliği düşünen kişilerin
kişisel potansiyellerini tespit etmelidir.
Ülkelerin zenginleşmesi ve
kalkınması için girişimci bireylerin ve şirketlerin zenginleşmesi
gerekmektedir. Çok sayıdaki başarılı girişimci ile başarılı ve büyük
şirketlerin varlığına ihtiyaç duyulmaktadır. Sonuç olarak, ülkemizin
zenginleşmesi için daha zengin ve daha fazla girişimciye, şirketlere ve daha
hızlı şirket büyümelerine ihtiyaç duyulmaktadır (Kırım, 2007: 12)[8].
İŞ FİKRİ
Hiç
unutmam, 1989 veya 90 yılıydı. Asıl işi yumurta ticareti olan bir tüccar,
petrol işine girmeye karar vermişti. Galiba bir milletvekilinin tavassutuyla
İstanbul'un dört yerinde petrol istasyonu kurmak istiyordu. Yaptığı
fizibiliteye göre, iş % 400 kârlı gözüküyordu. Sanıyorum 500 bin dolar kadar
bir ek sermayeye ihtiyacı vardı ve Sabri Ülker'in bu işe ortak olmasını
istiyordu. Ben iyi bir iş yakalamış olma heyecanıyla dosyayı hemen Sabri
Bey'e götürdüm. Şöyle beş dakika kadar inceledikten sonra, “biz bu işi
yapamayız” dedi. Sebebini sorunca, “Çünkü, bu iş çok kârlı” dedi. Bir tuhaf
olmuştum. Bu işi yapamayız çünkü çok kârlı! Sabri Bey'in ciddiyetini bilmesem
benimle dalga geçiyor derdim. Kârlı iş iyi değil mi diye mırıldandım. “Kârlı
iş herkese yaramaz oğlum. Biz % 5, % 10 kâra alışmış insanlarız. Yüksek kâr
bizi bozar!” dedi. Donakalmıştım. Yüzümün hangi renge girdiğini tahmin
edemem. Benim bu kadar üzülmüş yahut tuhaflaşmış olmama şaşıran Sabri Bey
devam etti: “Sen petrol işinden anlıyor musun Mustafa? Hiç bu işi yaptın mı?”
Hayır efendim. “Eee, ben de anlamıyorum. İş kötü giderse, paramız batar. İyi
giderse, bizden bilmezler. Petrol kokusu iyi koku değildir. Sen bize, bizim
işimizle irtibatlı dosyalar getir. Süt koksun, buğday koksun, kakao koksun!”.[9] Kaynak: Özel, M., Süt Kokan İşler Yapın!,
Yenişafak, 2009, http://www.yenisafak.com/yazarlar/mustafaozel/sut-kokan-isler-yapin-15329 |
Girişimciler, kendilerini geliştirme ve sahip oldukları potansiyellerinin
ortaya çıkmasını sağlamanın en iyi yolunun toplumsal yapı içinde önemli bir
işlev gören işletmeler kurmaktan geçtiğine inanmaktadırlar. Bu yüzden böyle bir
imkâna sahip olmak için uzun ve yorucu bir mücadeleye girişmektedirler.
Girişimciler, yatırım yaparak kurdukları işletmeler vasıtasıyla, sahip
oldukları fikirleri gerçekleştirme imkânı bulmaktadırlar. Böylece diğer
bireylerle, işletmelerle, toplumla ve dünya ile ilişkiler kurmakta yeni şeyler
öğrendiklerini ifade etmektedirler (Kaya, 2007: 50-51).
Başarılı olmak isteyen bir
girişimcinin elindeki en değerli kaynaklardan birisi şüphesiz, iyi bir iş
fikridir. İş fikrinin değişik kaynakları vardır. Yapılan araştırmaların
sonuçlarına göre, iş kurmaya karar veren kişilerin %43’ü fikirlerini,
çalıştıkları meslek ve endüstri alanında elde ettikleri deneyimleri sonucunda
elde etmiştir. Uzun yıllar belli bir alanda çalışan kişiler elde ettikleri
deneyimleri iyi bir iş fikrine dönüştürdükten sonra başarılı bir işletme
kurabilirler (Karadal, 2014: 36).[10]
İş fikrinin deneyim, bilgi-beceri ve fiyasadaki fırsatlar şeklinde üç temel
kaynağı bulunmaktadır (Tutar ve Altınkaynak, 2013: 71).
Girişimciliğin ilk aşamasında bir
iş fikri olması gerekir. İş fikri girişimcinin kendi geliştirdiği bir fikir
olmak zorunda değildir. Müşteriler, iş arkadaşları, akranlar ve diğer
çalışanlar gibi çeşitli kaynaklardan alınan iş önerileri girişim faaliyetine
dönüşebilir. Ancak bir fikir, mevcut ve potansiyel müşterilerin, firmaların,
girişimcinin ihtiyaçlarını karşılayacak nitelikte ise iş fikri olarak
adlandırılabilir (Kaya, 2007: 102-103)[11].
İş fikirleri, girişimcilik
niyetinin bir karar içeriğidir. Girişimcilik niyeti, işin kurulması öncesinde
yapılması bir gereklilik olan iş planlarının hazırlanmasında bir durum
saptamasıdır[12] (Top,
2015:169). Bir problemin çözüm önerisi, yenilik tasavvuru ya da fırsat
olabilecek işlenmiş fikirlere iş fikri denilmektedir (Top, 2015:172). İş kurma
ya da mevcut girişimleri geliştirme sürecinde, iş fikri merkezi bir rol
oynamaktadır (Top, 2015: 174).
Bir girişimci için piyasaya yeni
bir mal ve hizmet sunma fikri, ancak piyasada bu mal veya hizmete talebin var
olduğu veya kolayca talebin yaratılabildiği durumda iş fikri olarak kabul
edilebilir. İş fikrinin başarılı olması için üretime dönüştürme imkânı
sağlayacak iyi bir fırsatı yakalamak gerekmektedir (Kaya, 2007: 54-55). Günümüzde
tüm kurumların, özellikle de girişimcilerin karşılaştığı en önemli husus,
dalgalı, çalkantılı, karmaşık bir çevre içesinde sürdürülebilir bir iş fikrini
nasıl yaratacakları, nasıl devam edecekleri ve kendilerini bu iş sürecinde
nasıl değiştirecekleridir (Keçecioğlu, 1998[13]:
1; Akt: Top, 2015: 170-171).
İş fikri, girişimcinin geleceğine
yön verecek önemli bir unsurdur. Sony’nin kurucusu Akito Morita’nın iş fikrini
gerçekleştirme konusundaki çabası dikkaye değer bir örnektir. Eşsiz bir mal
üreterek servet kazanmak için ilk ses kayıt cihazını piyasaya sürerken insanların
ilgi duymasına rağmen ürünü pahalı bularak satın almadıklarını esefle görmüştür
(Morita, 1987: 71; Akt: Özel, 2016: 112)[14].
Ürünün tercih edilmemesi hüzünlendirmiş ama müşteriye ürünün değerini
anlatabilirse durumun değişeceğini düşünmüş ve bu doğrultuda mahkemelerde sanık
ve tanıkların seslerinin kaydedilmesi, okullarda İngilizce öğretirken ses
kaydının yapılması gibi tanıtım uğraşları sonucunda sipariş almaya başlamıştır.
Ulusal düzeydeki uğraşların yanında uluslararası pazarlara da eş zamanlı olarak
yayılma çabası sonucunda Sony, günümüzde 50 milyar dolar civarında yıllık satış
değerine ulaşmıştır (Özel, 2016: 112-113).
İş fikrinin iç ve dış çevre
tarafından hemen desteklenmemesi, bu fikrin yanlış olduğu anlamına
gelmemektedir. Bu durumu Henry Ford’un 1903 yılında yaşamış olduğu süreç
oldukça iyi anlatmaktadır. Otomobil üretimi için kredi istediği banka müdürü
tarafından “otomobillerin geçici bir moda
olduğu, at arabalarının ise sürekli olarak kullanılacağı” gerekçesi ile
reddedilmiştir. Ford ise, “ileride at
arabalarının birgün ortadan kalkacağına ve otomobillerin heryerde
kullanılacağına olan inancını” ifade eder. Karşılaştığı çeşitli zorluklar nedeniyle
beş defa iflas etmesine rağmen Ford, otomotiv sektörünün öncüsü olmayı
başarmıştır (Çakırer, 2013: 51)[15].
Başarılı bir girişimci olabilmek
için önemli ve inovatif fiziksel bir ürün, hizmet ya da bilgi arzının olması
gerekmektedir. Ortada bir ürün olmadan
başarıyı etkileyen faktörlerin hiçbir önemi yoktur (Aulet, 2013: 22)[16].
Yaşanan teknolojik süreç ile birlikte internet üzerindeki Zettabyte (1 Zettabyte = 1099511627776 Gigabyte)
boyutlarında online veri, fotoğraf, video vb. unsurların analiz edilebilmesi ve
ticari faaliyetlerde kullanılması gibi çok farklı süreç değişimleri
yaşanmıştır. Büyük Veri (Big Data) kavramı ile ifade edilen bu olgu, girişim
değerine çevrilebilecek fikirleri oluşturma sürecinde önemli bir konumda yer
almakta ve Silikon Vadisi dâhil birçok yerde dikkatleri üzerine çekmektedir
(Davenport, 2014: 8-9). Ayrıca, perakende, seyahat ve taşımacılık,
telekomünikasyon, medya ve eğlence, finansal hizmetler gibi sürekli bir değişim
içerisinde olan alanlarda yeni iş fikri geliştirme ve uygulamaya imkân
sağlamaktadır (Davenport, 2014: 12).[17]
İş fikri oluşturma bir vizyon
işidir. Gelecek birkaç yıl içinde, gelişim veya iyileşmenin gerçekleşme
durumunu düşünmek ve yeni özellik ya da kullanım şekli ilave etmenin olabilirliğini
araştırmak gerekmektedir. Düşünülen işin, ürün, hizmet veya ticaret yelpazesini
genişletme olanağı da bu aşamada araştırılmalıdır (Tutar ve Altınkaynak, 2013:
72).
İŞ KURMA SÜRECİNDE İŞ FİKRİNİN
ROLÜ
Girişimcilerin iş kurma sürecinde
iş fikri ile alakalı olarak izlemesi gereken bazı adımlar bulunmaktadır. Bu
adımlar, güçlü bir isteğe sahip olma, motivasyon, geçerli bir iş fikri
oluşturma, çalışma programı hazırlama, iş fikrinin ön değerlendirmesini yapma
ve iş fikrinin yapılabilirlik araştırmasını yapma, iş planı hazırlama, yatırım
yapıp işletmeyi kurma ve işletmeyi sürekli yenileyerek geliştirme yer
almaktadır (Şanlı ve Şahsuvar, 1999: 4-12[18];
Akt: Kayan, 2007: 57).
İş fikrinin iş kurma sürecindeki
rolü konusunda önemli örneklerden bir tanesi, Nicholas Hayek’in
uygulamalarıdır. Swatch markasını geliştiren Hayek, ürünün müşteri ile duygusal
bir bağ kurma yeteneği, düşük fiyattan yüksek fiyata doğru bir ürün piramidi
oluşurabilme, ürün piramidindeki kârı koruyabilmek için tampon bölge
geliştirebilme hakkındaki sorulara verdiği yanıtlar ve bunları uygulamaya
geçirebilme becerisi sayesinde 1980’li yıllarda İsviçre saat sektöründe yaşanan
kriz döneminde Japon saatleri karşısında başarılı bir sonuç elde etti (Özel,
2016: 18-20). Hayek, 1920’li yıllarda General Motors’un yöneticisi olan Alfred
Sloan’ın farklı gelir gruplarına hitap edebilecek bir ürün hiyerarşisi kurma
yöntemini hayata geçirerek gelir seviyesinin en alt grubundan en üst grubuna
kadar hitap edebilecek marka grupları oluşturdu. Ucuz ve çok sayıda saat
satarak, Japonların yenilikçi ve ucuz tasarımlarının karşısında dik durabilme
ve bu ürünleri alan gençlerde marka bağımlılığı oluşturarak üst gelir
grublarına geçtiklerinde de tercih edilebilmeyi amaçlamış, başarmış ve tam bir Swatchmania doğmasını sağlamıştır. Bu
süreçte doğru soruları sorarak doğru cevapları elde etmiştir (Özel, 2016: 19: 21)[19].
İŞ FİKRİ OLUŞTURMA
Girişimcilerin hangi işi
faaliyete geçirecekleri konusunda nasıl karar verdikleri merak edilmektedir. Yeni
bir fırsat ya da yeni bir fikir gördüklerinde harekete geçmektedirler. Fikirler
yaratıcı düşünceden gelen kanı ya da kavramlardır ve birçok farklı kaynaktan
gelebilmektedir (Greene, 2010: 17). İş fikrinin farklı olması ve diğerlerinden
ayırıcı özelliklerinin olması gerekmektedir. Arkadaşlar ile ortak kurulan
girişimlerde girişime katkı sağlayacak olan farklılıklardır (İzgören, 2014:
125)[20].
İş fikri oluştururken, işin
sevilen ve iyi yapılabilen bir iş olmasına ve iş fikrinin piyasada bir ihtiyaca
cevap verip vermeyeceğine dikkat edilmelidir. Bu anlamda “sizi mutlu eden işi
yapın” ve “kendinize karşı dürüst olun” özdeyişleri iş fikrine oluştururken
dikkate alınmalıdır (Boone ve Kurtz, 2011: 200).
Mucit bir girişimci yeni bir ürün
geliştirebilir ya da var olan bir ürünü iyileştirebilir. Şimdi eski bir
atasözünde ifade edilen “bir ihtiyaç bul
ve onu karşıla” (find a need and fill it) zamanıdır. Yeni ürünler genel
olarak bir hayal gücünden ortaya çıkmaktadır. Yeni bir şeyin düşünülmediği
takdirde var olan ürünlerin geliştirilmesi gündeme gelmektedir [Pinson ve
Jinnett, 2006: 3).
İş fikri
oluştururken, girişimcinin ilgi alanları, yetenekler, değer ve inançlar, hedef ve
hayaller, yapmayı sevdiği ve sevmediği işler ve iş deneyimlerinin dikkate
alınması; henüz piyasada olmayan, gelecekte ihtiyaç duyulabilecek ürünleri
tanımlayabilecek demografik ve ekonomik trendler hakkında bilgi edinmek için
gazete ve dergilerin takip edilmesi; mevcut mal ve hizmetlerin iyileştirilecek
yönlerinin aranması; girişimcinin isteği ile uyuşan ve kâr
potansiyeli sunan bir işte karar kılınması; iş fikrine yönelik, kârlılık,
müşteri ve pazar analizleri yapılması; işletmenin yer alacağı sektör, ürün veya
hizmet ve rakipler hakkında bilgi edinilmesi gibi hususlara özen
gösterilmelidir (Boone ve Kurtz, 2011: 196).
SMART AMAÇLAR |
|
Özel (Specific) |
Amaçlar
özel olmalı ve “Ne?” ve “Nasıl?” sorularına cevap vermelidir. |
Ölçülebilir (Measurable) |
Amaçlar
ilerlemeyi ölçebilecek yolları tesis etmelidir. |
Ulaşılabilir (Attainable) |
Amaçlar
ulaşılabilmekten çok uzak olmamalıdır. |
Gerçekçi (Realistic) |
Amaçlar
girişimcinin yapmak istediği işleri temsil etmelidir. |
Zamanlılık (Timely) |
Amaçlar
gerçekleştirilecekleri bir zaman aralığına sahip olmalıdır. |
Amaç |
Kendi
işimi kurmak için daha fazla öğrenmeliyim. |
SMART Amaç |
Kendi
hazıryemek firmamı kurmak için KOSGEB’den ve üç adet yerel hazıryemek firması
sahibinden ay sonuna kadar bilgi alarak işim hakkında daha fazla öğreneceğim. |
Bir
girişimde bulunmadan önce finansal amaçların belirlenmesi gerekmektedir. Bu
amaçlar borçların ödenme hızı ve elde edilmesi gereken gelir miktarını da
kapsamalıdır. Büyük miktarda bir kazanç
elde etme amacı erken bir zamanda öngörülüyor ise, hayal kırıklığı yaşanması
muhtemel bir durumdur. İş yaparken büyük kazanç elde etmek ve iyi bir kurum
haline gelmek genelde zaman almaktadır. Bu nedenle, SMART niteliklerine sahip
olan maddi amaçların belirlenmesi gerçekçi bir plan hazırlamaya ve kâr elde
etmeye yardımcı olacaktır (Green, 2010: 21).
Fikirden
sürdürülebilir bir iş yaratmak için, pazarda fikrin geçerliliğini ifade eden
fizibilite çalışması yapmak ve girişim ile ortaya çıkabilecek riskleri
değerlendirmek lazımdır. Ayrıca detaylı bir strateji geliştirerek bu
organizasyonun şimdi ve gelecekteki şeklini öngörmek, yeteneklerini tespit
etmek ve olabilecek aktiviteler, gelirler, amaçlar, hedefler ve standartların tanımlarını
yapmak gerekmektedir (Lowe ve Marriott, 2006:
319)[21].
Yeni
iş fikri oluşturma sürecinde sıklıkla kullanılan kaynaklar genel olarak
fırsatlar, müşteriler, var olan ürün ya da hizmetler, hobiler ve ilgi alanları,
geçmiş tecrübeler, keşif veya buluşlar, dağıtım kanalları, hükümet, araştırma
ve geliştirme şeklindedir (Hisrich vd., 2008: 140; Greene, 2010: 17-19; Pinson ve Jinnett, 2006: 9).
Fırsatlar
İnsanlar sıklıkla pazarda
eksik olan, karşılanması gereken ihtiyaçlar konusunda araştırma yapmaktadır. Bu
araştırmayı yürütürken yeni iş fırsatlarının bulunması umulmaktadır. Bazı
girişimciler girişimcilik sürecinde temel olabilecek iş fırsatlarını görme
yeteneğine sahiptir. Bir iş fırsatı
girişimci için büyük oranda karşılanmamış bir ihtiyaca cevap verme, yeterince
satış yapma ve kâr elde edebilme imkânını sunabilmektedir. Bu süreçte
önemli olan faktörlerden bir tanesi de girişimci uyanıklık ve network oluşturmaktır
(Hisrich vd., 2008: 152).
Bir girişimcinin bir fırsattan
kazanç sağlayabilmesi için fırsat penceresinin açık olması gerekmektedir.
Fırsat penceresi bir firmanın gerçekçi biçimde pazara girme zamanını ifade eden
bir metafordur. Pazar yeni bir ürün için kurulmuş ise fırsat penceresi açık anlamına
gelmektedir. Pazar büyük iken firmalar kârlı bir konum tesisi için çaba
harcarlar. Pazar olgunlaştıkça fırsat penceresi kapanmaktadır. Bu konuda örnek
olarak internet arama motorlarınını serüveni verilebilir (Barringer ve Ireland,
2012: 43). Yahoo 1995 yılında ilk arama
motoru olarak ortaya çıkmış ve sonrasında pazar hızlı bir büyüme
gerçekleştirmiştir. Lycos, Excite, AltaVista ve diğer markalar piyasaya
çıkarken 1998 yılında ise Google pazara girmiştir. Günümüze gelindiğinde arama
motoru pazarının olgunlaştığı ve fırsatlar pencesinin daha az belirgin olduğu
görülmektedir. Şimdilerde, mevcut rakiplerine yönelik zorlayıcı avantajlı bir
teklifle piyasaya giriş olmaz ya da niş (niche) bir pazara odaklanılmaz ise
yeni bir arama motoru girişimi çok zor olabilir. Microsoft’un arama motoru olan Bing pazar payının %27’sini
Google gibi pazarda %68’lik bir paya sahip olan rakibi ile kafa kafaya girdiği çetin
rekabette başarılı olması sayesinde elde etmiştir (Barringer ve Ireland,
2012: 43-44).
Cazip iş fırsatları
bulunduğunda başarı için en uygun olan unsurların belirlenmesi gerekmektedir.
Her iş fırsatını değerlendirirken, işin sosyal yapıdaki pazarı ve bu ürün ya da
hizmeti insanların satın alma durumu sorgulanmalıdır (Greene, 2010: 19). İş
kurma ve büyütme süreçleri önemli bir karar verme işidir. Bu konuda atılacak
adımlar, yeni bir marka ile iş kurma, var olan bir işi satın alma ya da
franchise şeklinde üç alternatiften oluşmaktadır. Karar vermeden önce her
alternatifin avantaj ve dezavantajları dikkate alınmalıdır (Pinson ve Jinnett,
2006: 9).
Girişimciler için fırsatları
artıran çeşitli faktörler vardır. Bunlar, küreselleşme, bilişim teknolojileri,
eğitim, demografik ve ekonomik trendler şeklindedir. Küreselleşme, ürünlerin
deniz aşırı satılması, çalışan yetenek havuzu kurulması gibi imkânlar sağlarken,
bilişim teknolojileri hızlılık, etkinlik, geniş anlamda ürünün takip ve satışı
gibi konularda yeni fırsatlar sunmaktadır. Eğitim aracılığı ile girişimcilik ve
işletmecilik üzerine eğitim alma olanakları gelişmiştir. Nüfusun yaş ve
cinsiyet olarak dağılımı ise girişimcilere yeni fırsatlar sunabilmektedir
(Örücü, 2013: 10).[22]
Şekil 1:Fırsatları Belirlemek İçin
İzlenebilecek Üç Yol
Trendleri Gözlemleme
Fırsatları belirlemek için
izlenecek ilk yaklaşım, trendleri gözlemlemektir. Fırsatları takip için en
önemli trendler, ekonomik, sosyal, teknolojik, politik eylem ve düzenlemelerdeki
değişikliklerdir. Girişimci ya da potansiyel girişimci olarak çevredeki
değişimlerin farkında olmak önemlidir (Barringer ve Ireland, 2012: 44). Aşağıdaki
şekilde görüldüğü gibi, trendler ile fırsatları belirleme arasında bir ilişki
söz konusudur (Barringer ve Ireland, 2012: 45):
Tablo: Trendler ve İş Fikri İlişkisi
Kaynak: Barringer, B.R., Ireland, D., Entrepreneurship Successfully Launching New
Ventures 4th Edition, Pearson Education Inc., 2012, Sayfa: 45.
Ekonomik Güçler
Ekonomik trendleri anlamak iş
fikirleri için olgunlaşmış alanlarla, sakınılması gereken alanları belirlemeye
yardımcı olmaktadır. Ekonomi güçlü olduğunda insanlar daha fazla para sahibi
olarak isteğe bağlı olan ürünleri de satın almak isteyeceklerlerdir. Bu gibi
durumlarda yeni girişimler için fırsatlar da yer almaktadır (Barringer ve
Ireland, 2012: 45-46).
Sosyal Güçler
Sosyal güçlerin trendler üzerindeki etkisini ve yeni ürün,
hizmet ve iş fikirlerini nasıl etkilediğini anlamak fırsat tespit çalışmasının
bir temel bir parçasıdır. İnsanların davranışlarını ve önceliklerini
nasıl belirleyeceklerini değiştiren sosyal trendler, ürün ve hizmetlerin üretim
ve satışını etkilemektedir. 1946-1964 tarihleri arasında doğan Baby Boomers
(bebek patlaması)[23]
kuşağının yaşlanması, X kuşağı, Y kuşağı ve sonrasında da tablet ve akıllı
telefon kuşağı olarak ifade edilen Z kuşağının istihdam sürecine dâhil olması,
işgücünün çeşitlenmesi, insanların Facebook, Twitter gibi sosyal ağlara
ilgisinin artması, cep telefonların ve uygulamalarının çoğalması, sağlığa
ilginin artması, temiz enerji çeşitlerine (güneş, rüzgâr ve yeşil vb.) yönelimin
artması, yeniden eğitim alarak yeni iş bulan insanların sayısının artması,
sağlıklı gıda ve yeşil ürünlere olan ilginin artması değişime neden olan sosyal
trendlerden bazılarıdır (Barringer ve Ireland, 2012: 46, Çatalkaya, 2014: 18-21).
Teknolojik
İlerlemeler
Teknoloji, birçok konuda iş fırsatlarını belirleme sürecinde kilit
rol oynamamaktadır. Kilit rol oynayan husus, temel ve değişen ihtiyaçlara
yardım etmek için teknolojinin nasıl kullanılabileceğini ortaya koyabilmektedir
(Barringer ve Ireland, 2012: 48). Tarım, sanayi, tıp, ulaşım ve iletişim
teknolojilerinde yaşanan ilerlemeler sayesinde yeni ve farklı birçok iş alanı
ortaya çıkmıştır. Dijital ortama yönelik web sitelerini arama motorlarında öne
çıkarma, web tasarım, blog yazarı olma, internet reklamcılığı (Google AdSense
vb.), web içeriğinin güvenliğini sağlama gibi çeşitli dijital mecralara yönelik
iş fikirleri geliştirilebilmektedir. Bütün bu gelişmeler bazı iş alanlarının
sona ermesine neden olurken, bazı iş alanlarının da doğuşunu ifade etmektedir. Günümüzde
sıklıkla karşılaşılan SEO (Search Engine Optimization-Arama Motoru
Optimizasyonu[24])
uzmanlığı gibi iş alanlarının çeşitlenerek artacağı beklenmektedir.
Yakın gelecekte bu anlamda
yaygınlaşacak bazı işalanları, mobil uygulama tasarımı ve yazılımı, içerik
geliştirme, işveren markası (çalışanlara hitap eden insan kaynakları birimi),
perakende yönetimi, e-ticaret, dijital iletişim, trend analizi, tıp, kent çiftçiliği,
genetik mühendisliği, astronomi ve uzay mühendisliği, nesne network uzmanı,
yenilenebilir enerji danışmanlığı, yenilenebilir enerji mühendisliği, karbon
vergi danışmanlığı, rüzgar enerjisi uzmanlığı şeklinde sıralanabilir
(Çatalkaya, 2014: 139-148).
Siyasi ve
Düzenleyici Değişimler
Siyasi ve düzenleyici değişimler
de fırsatlar için kaynak sağlamaktadır. Ülkeler ya da bölgeler arası kurulan ittifaklar,
imzalanan anlaşmalar yeni iş alanlarının doğmasına neden olmaktadır. Aynı
şekilde ülkeler arasında yaşanan siyasi anlaşmazlıklar da birçok iş alanının
kapanmasına neden olabilmektedir.
Ulusal düzeyde de siyasi
yetkililerin ve devlet kurumlarının kararları girişimcileri etkilemektedir.
Siyasi olarak benimsenen devletin müdahaleci olması ya da olmamasına yönelik
görüş girişimciliğe sağlanacak olan desteğin biçimine yansıyacaktır. Güney Kore
ve Tayvan gibi ülkelerde girişimcilerin ulusal amaçlar doğrultusunda hareket
etmeleri için yapılan müdahaleler piyasa ekonomilerinde devletin oynaması
beklenen rolden çok daha fazlasıdır. Türkiye dâhil birçok toplumda girişimcilik
faaliyetleri ile devlet arasında sıkı bir bağ bulunmaktadır (Buğra, 2013:
10-20)[25].
Ayrıca, yapılan girişimcilik alanlarının ya da iş fikirlerinin meşruiyetini
sağlama konusunda temel güç unsurlarından birisi de devlettir. Aynı zamanda
alanın düzenleyicisi de olan devlet, kurumları aracılığı ile girişimcilik faaliyetinin
yasallığına yönelik kararını topluma ilan ederek, girişimcileri sosyal destek
ve müşteri kitlesini kaybetme riskiyle karşı karşıya bırakmakta ve meşruiyet
krizine sebep olmaktadır. Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın et ürünü,
süt ürünü, bal, zeytinyağı, alkollü içecek ve tahin gibi gıda ürünlerinde
taklit ve tağşiş[26] yapan
işletmeleri ifşa etmesi bu konuda verilebilecek güncel bir örnektir (Yılmaz vd.,
2016: 8)[27].
Aşağıdaki tabloda
trendlerin değişimi ile elde edilen fırsatlar ve avantajlar gösterilmektedir
(Barringer ve Ireland, 2012: 49):
Tablo: Trendlerde
Yaşanan Değişimler ve Oluşan Yeni İş ve Ürün Fırsatları
Kaynak: Barringer, B.R., Ireland, D., Entrepreneurship Successfully Launching New Ventures 4th Edition, Pearson Education Inc., 2012, Sayfa: 49-50.
Problem Çözme
Fırsatları belirlemek için
izlenmesi gereken yollardan bir tanesi de problemleri çözmektir. İş fikirlerini
elde edebilmek için problemlerin belirlenmesi gerekmektedir. Bu nedenle bazı
firmalar hayatında problemle karşılaşan kişilerle problemlerin çözümlerinden iş
fırsatı elde ettiler (Barringer ve Ireland, 2012: 58). Öncelikle askeri
alanda isminden söz ettiren, sonra da sivil hayatta yerini alan İnsansız Hava
Araçları (Drone) vasıtasıyla girişimciler, güncel bazı sorunlara çözümler üreterek
yeni iş alanlarının açılmasını sağlamıştır. Çinli drone üreticisi DJI’nin bu
araçları tarımda kullanarak havadan püskürtmeli tohum eken bir araç haline
getirmesi, bu şekilde kullanımın normal yollarla yapılan ekime göre daha
verimli olması ve uçakla tohum ekimine göre daha ucuz olması gelecekte dikkat
çekecek güzel bir girişim örneği olarak görülmektedir (etohum.com)[28].
Tablo: Problem Çözmek İçin İş Fikri Oluşturma ve İş Kurma
Kaynak: Barringer, B.R., Ireland, D., Entrepreneurship Successfully Launching New Ventures 4th Edition, Pearson Education Inc., 2012, Sayfa: 53.
Problem
çözme sürecinde de çeşitli teknikler kullanılmaktadır. Bunlardan belli
başlıları Beyin Fırtınası, Gordon Tekniği, iletişim ve hatalardan öğrenme
şeklindedir. Problemi çözme ve karar verme niyetinde olan bir kişi, soru
sormak, bilgi istemek, fikir ve görüşlerini açıklamak için çevresi ile etkileşime
geçmek durumundadır (Hisrich vd., 2008: 144-148; Greene, 2010: 26).
Problem Çözüm
Sürecinin Kullanımı
Girişimciler
karar verme ve problem çözme süreçleri ile hergün yüzleşmek durumundadır. Birçok
girişimci gelişigüzel karar vermekte ya da sezgilerine göre tavır almaktadır. Sonuç olarak da bu kararlar, hatalı
varsayımları ya da mantık dışı bir düşünceyi esas almaktadır. En iyi
girişimciler formal problem çözme modelleri kullanarak bilgi toplamakta ve
farklı seçenekleri değerlendirmektedir. Formal problem çözme modeli mantıksal
çerçevede problem çözemeye yardımcı olmaktadır. Bu model altı adımdan
oluşmaktadır (Greene, 2010: 23):
Şekil: Problem Çözüm Modeli
Cynthia L. Greene-21st Century Business Series_ Entrepreneurship,
Second Edition -South-Western
Educational Pub (2010) Sayfa: 24
Yukarıdaki tablodan
anlaşılacağı üzere, problemi çözüm süresi, problemin teşhis edilmesi ile başlamaktadır
ve sonrasında problemin çözümüne yardımcı olabilecek bilginin toplanması
gerekmektedir. Bunun için çeşitli şirket kayıtları, ticari dergiler, gazeteler gibi
dokümanlar temin edilir ve ilgili kişilerle mülakat yapılarak benzer sorunların
çözümü hakkında bilgi alışverişi yapılır. Problemlerin çözümünde birkaç yol
olabileceği için muhtemel çözümleri belirlemek gerekmektedir. Belirlenen
muhtemel çözümler içerisinden en uygun olanı gerekirse fayda-maliyet analizi
yapılarak tespit edilir. Sonraki süreçte seçilen çözüm uygulamaya konur.
Uygulanan çözümün problemi ortadan kaldırması ya da kaldırmamasına göre değerlendirilmesi
ile süreç sona erer (Greene, 2010: 23).
Pazardaki Boşlukları Bulma
İş fikirlerinin kaynaklarından
olan bir diğer unsur pazardaki boşlukları bulmaktır. Müşterilerin ihtiyaç
duydukları ya da istedikleri ürünlerin ilgili yerde ulaşılabilir olmaması veya
hiç olmaması konusunda birçok örnek bulunmaktadır. Ürün boşluğu pazardaki
potansiyel iş fırsatlarını ortaya koymaktadır. Tish Cirovolo’nun bayanlara özel
üretilen gitarın olmamasını fark etmesi ve bayanlara özel gitar yapmaya
başlaması ya da Southpaw Guitars firmasının solak kişiler için gitar
tasarlaması, pazar boşluğunu tespit etmenin bir iş fikrine ve fırsata kaynaklık
etmesine verilebilecek güzel örneklerdir (Barringer ve Ireland, 2012: 53). Ülker
ürünlerinin 1940’lı yıllarda Anadolu’nun en ücra köşesine ulaşmasında petibör
bisküvilerin lezzeti önemli rol oynamıştır (Turgut, 2014: 260)[29].
Günümüzde elde ettiği gelir ile küresel film endüstrisini geride bırakan
dijital oyun endüstrisi 2008 yılında 13 milyar dolar gelir sağlamakta iken,
2011 yılında 70 milyar dolara ulaşmış[30]
ve günümüzde bu rakam uluslar arası alanda 111 milyar dolar, ulusal alanda
da yaklaşık 150-200 milyon dolar
olmuştur (Binark vd., 2009:125; gazetebilkent.com, hurriyet.com[31]).
Sektörde elde edilen gelirin yarısının oyunların üyelik aidatından, yarısının
da oyuniçi reklam ve malzeme satışından gerçekleşeceği öngörülmektedir. Dijital
oyunlar bu anlamda gündelik yaşamın en önemli boş zaman etkinliği haline
dönüşmüştür (Binark vd, 2009: 125[32]).
Güney Kore, Çin gibi ülkelerin önem verdiği bir girişimcilik alanı olan dijital
oyun endüstrisi ülkemizde niş pazarları hedefleyen çeşitli örneklerle ifade
edilmektedir (Binark ve Bayraktutan-Sütçü, 2008: 84-100)[33].
Kalkınma Bakanlığı koordinasyonunda hazırlanan 2015-2018 Bilgi Toplumu
Stratejisi ve Eylem Planı'na göre, oyun geliştirme faaliyetleri başta olmak
üzere, sektör desteklenecek, gerekli adımlar belirlenecek olan strateji ve eylem
planı çerçevesinde atılacaktır (Hurriyet.com).
Müşteriler
Potansiyel girişimciler, potansiyel
müşterilerine dikkat etmelidir. Bu dikkat, informal olarak fikirleri ve
ihtiyaçları gözlemleme (monitoring) şeklinde ya da müşterilerin kendi
düşüncelerini ifade etmelerine fırsat verme şeklinde gerçekleşebilir. Fikir ya
da ihtiyacın yeni girişimi desteklemek için yeterince geniş bir pazarı temsil
etmesini sağlamak gerekmektedir (Hisrich vd., 2008: 140). Keskinoğlu Şirketler
Grubu’nun yaşamış olduğu tecrübe müşterilerin girişimcilik ve iş fikri
konusunda oynadığı önemli role işaret etmektedir. Şirket, Singapur’un talep
ettiği uzun ve çetrefilli prosedürlerin hepsini aşarak 2,5 yılın sonunda pişmiş
tavuk eti ihracatı gerçekleştirmiş ama bu sefer de satışlar istenildiği gibi
olmamıştır. Market tadımlarında müşteriler ürün hakkında ‘iyi’ diyor ama
satışlar istenilen hızda gitmiyor ve sonra anlaşılıyor ki Singapurlular çok
nazik oldukları için kültürleri gereği her ürün tadımında güzel deyip,
gerçekten fikirlerini söylemedikleri anlaşılmıştır. Bunun üzerine Keskinoğlu
Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Üyesi Keskin Keskinoğlu Singapur’a giderek
yerinde araştırma yapmış, fast food restoranlarındaki denemelerinde ve market
incelemelerinde ürünlerin lezzetini tutturduklarını ve daha yumuşak kaplama
yapmaları gerektiğini gözlemlemiştir. Ayrıca Singapurluların satın almada daha
küçük ve soft renklerdeki paketleri tercih ettiğini tespit etmiştir.
Ambalajları ve lezzetleri pazarın isteğine göre baştan sona yenilemesinin
ardından Keskinoğlu ürünleri iki yıl sonunda Singapur pazarında kendisine yer
bulabilmiştir (capital.com.tr)[34].
İş fikrinin ticarileşebilmesi ve girişimciliğin başarılı olması için
müşterilerin görüşleri, yaklaşımları ve kültürleri büyük önem taşımaktadır.
Potansiyel girişimciler
piyasadaki rekabetçi ürün ve hizmetleri yakından takip etme ve değerlendirmeye
yönelik metotlar geliştirmelidir. Bu doğrultuda yapılan analizler, pazar
cazibesi, satışı ve kâr potansiyeli daha yüksek olan yeni ürün ya da
hizmetlerin geliştirilmesine yardımcı olacaktır (Hisrich vd., 2008: 140).
Birçok
insan iş fikirlerini hobilerinden ya da ilgi alanlarından elde etmektedir (Greene, 2010: 17).
Günümüzde internet ve yazılım dünyasının gelişimi ile birlikte girişimciler
ilgi alanlarına yönelik geliştirmiş oldukları mobil uygulamaları (apps)
Googleplay, Applestore gibi mecralarda kullanıcıların hizmetine sunmakta ve bu
sayede yüksek gelir elde edebilmektedirler. Ülkemizde geleneksel hale gelen
Girişimcilik Zirvesi’nde de bu alana yönelik geliştirilen iş fikirleri
desteklenmekte, girişimlerine maddi kaynak sağlanmaktadır (etohum.com)[35].
Ülkemizde hobi ve ilgi alanlarına yönelik düzenlenen Meslek Edindirme Kursları,
kalkınma ajanslarının destekleri, KOSGEB ve İş-Kur gibi kurumların verdikleri
eğitim ve seminerler vasıtasıyle iş fikirlerinin geliştirilmesi ve hayata
geçirilmesi sağlanabilmektedir. İTÜ Çekirdek, E-Tohum gibi üniversitelerin
bünyesinde ya da destekleri ile oluşturulan platformlar da teknoloji tabanlı
yenilikçi iş fikirlerine sahip, fikrinin inovatif ve ticari faaliyete
dönüştürülebilir olduğuna inanan tüm girişimciler ve start-uplar için çeşitli
fırsatları barındırmaktadır (itucekirdek.com).[36]
Geçmiş tecrübe ve işleri
analiz etmek, sahibi olmaktan ve işletmekten keyif duyulacak yeni işler
girişimler için fikir verme konusunda yardımcı olabilmektedir. İşinde yükselen
insanlar genel olarak meslekleri ve müşteri ihtiyaçlarını karşılama konusunda
çok şey öğrenmektedirler. Aynı şekilde başarılı bir pazarlamanın nasıl
yürütüleceğini de görmektedirler. Potansiyel müşteriler, tedarikçiler,
çalışanlar ve distribütörlere yönelik network oluşturabilirler. Kendileri güven
hissettikleri zaman bu piyasaya ürün ya da hizmetlerini mevcut çalışanlardan
daha etkin olarak teklif edebilir, yeni bir işe başlayabilirler (Greene, 2010:
18).
İş fikri geliştirmede geçmiş
tecrübelerin önemini ortaya koyan bir örnek şu şekildedir (Özel, 2009[37]:
Şekerleme ve ciklet imal eden bir şirketin yöneticileri hem kendilerinin hem de
Ülker'in kullandığı bir ara maddenin Türkiye'de imali için bir tesis kurmak
istiyorlardı. Tesisin kapasitesi, iki şirketin ihtiyacının biraz üzerinde
olacak, dolayısıyla sadece iki şirket müşteri olsa bile, tesis boş
kalmayacaktı. Ülker'le zaten iş yapageldikleri için de, ortaklığa neredeyse
kesin gözüyle bakılıyordu. Teklif dosyası Murat Ülker’e sunuldu. Unutulan tek
bir husus vardı: Murat Bey, Sabri Ülker'in oğluydu! Fizibiliteyi inceledikten sonra,
ilk ifadeleri aşağıdaki gibi gerçekleşmiştir: “Aranızda damdan düşen var mı? Yani bu maddenin imalatıyla daha önce
uğraşmış, bunu imal eden bir fabrikada çalışmış, kaçınılmaz hatalar yapmış biri
var mı? Yok! O halde gidin, damdan düşen birini bulun, öyle gelin!”
Bazen iş fırsatı bir keşif ya da buluştan
ortaya çıkmaktadır. Birisi mevcut araçlardan daha kullanışlı bir araç icat
edebilir. Sonraki adımda bu fikrin patentinin olup olmadığı, rekabetin durumu,
üretim sürecinin nasıl olabileceği ve hedef pazarın ne olduğuna yönelik
araştırma yapmak gerekmektedir (Greene, 2010: 17).
Yaratıcılık
Girişimciler tipik olarak ürün ve hizmetler için
yeni fikirler geliştirirler ve zor problem ve durumlarla başa çıkabilmek için
yenilikçi yollar icat ederler. Yaratıcılık,
yeni ve faydalı bir düşüncenin geliştirilmesi sürecidir. Birçok ürün, hizmet ve
işin şekillendirilmesine yaratıcılığın dâhil olduğunu görmek mümkündür. Yaratıcı fikirleri geliştirme adımları
aşağıdaki tabloda belirtilmiştir. Bu tabloda yatay oklar sürecin
beş aşamada gerçekleştiğini ifade ederken, dikey oklar ise bireyin sıkıştığında
ya da yeterli bilgi olmaması durumunda en iyi tercih daha çok bilgi veya
tecrübe elderek ilerlemek için hazırlık sürecine dönülmesini önermektedir
(Barringer ve Ireland, 2012: 57):
Yaratıcı Fikir Geliştirmek İçin 5 Adım
Yaratıcılığın
tesis edilmesi ve korunması için, yaratıcı davranışları destekleyen bir ortam
ve kültürün varlığı, otokratik yönetim tarzından uzak durmak, çalışanları yeni
fikirleri denemeye teşvik etmek, karşılaşılan sorunları kişisel gelişim fırsatı
olarak görmek, alışılmamış ya da anlamsız görünen fikirlerin tartışılmasına imkân
vermek, yaratıcı davranışları ödüllendirmek ve hata yapma korkusundan
uzaklaştırmak gerekmektedir (Koçel, 2015: 155). Türk Telekom, TÜPRAŞ, Türk Hava
Yolları (THY), ve Petrol ofisinin piyasa
değerleri toplandığında, 19 milyar dolara Facebook’a satılan ve sadece 53 kişinin
çalıştığı bir şirket olan Whatsapp kadar kıymet elde etmediği görülmektedir. Bilgiye
dayalı bir ekonominin kurulduğu modern dünyada başarılı girişimler için bilgiye
erişimin sağlanması ve eleştirel düşüncenin hayat bulması gerekmektedir. İyi
bir ekosistem ve yaratıcılığa dayalı bir eğitim sistemi ile Whatsapp gibi
girişimlerin ülkemizde de gerçekleşmesi mümkün olacaktır (Şirin, 2015: 56- 57)[39].
Hükümet
Hükümetler yeni iş fikirlerine kaynak teşkil etmektedirler.
Patent ofisleri ve enstitüleri ile çok sayıda muhtemel ürün ihtimallerinin
kayıtlarına sahiptirler. Çeşitli hükümet ajansları ve yayınları patent
uygulamalarını izlemede yardımcı olmaktadırlar (Hisrich vd., 2008: 140).
Hükümetler, enerji kaynaklarının
sağlanması ve kullanımı, hammaddelerin bulunması ve işlenmesi, patent, marka
haklarıyla imalatçının hakkını koruma, sınaî eğitim verme, ulaşım olanaklarını
en iyi şekilde sağlama, teknoloji transferine katkıda bulunma, imtiyazlar
verilmesi, korumacı gümrük tarifesi, sübvansiyonlar, primler, vergi
muafiyetleri tanınması, devlet alımlarında yerli üretimin tercih edilmesi, ucuz
krediler ve diğer müsaadeler, yasal ve kurumsal düzenlemeler gibi konularda
uygulayacakları politikalar ile iş fikri geliştirme konusunda yardımcı olmaktadır
(Bülbül, 2010: 116-140).[40]
Ülkemizde bu anlamda örgütlenmiş olan başlıca kamu kurumu Küçük ve Orta Ölçekli
İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı (KOSGEB) bünyesinde
uygulamalı girişimcilik eğitimleri verilerek adayların iş fikri geliştirmesi ve
bu fikri hayata geçirmesi için gerekli teşvik ve rehberlik hizmetleri
sunulmaktadır. Bu çerçevede İş Geliştirme Merkezi (İŞGEM) aracılığı ile
girişimcilere çeşitli fırsatlar sunulmaktadır. Ar-Ge, İnovasyon ve Endüstriyel
Destek Programı, İş-Kur, TÜBİTAK ve kalkınma ajansları tarafından verilen
destekler ile çeşitli devlet birimleri iş fikri geliştirme ve girişimciliğe
yönelik kaynak sağlamaktadır (Soylu, 2011: 100-118).[41]
Yeni fikirlerin en kapsamlı
kaynağı girişimcinin kendi araştırma ve geliştirme çabalarıdır. Bu çabalar
birilerini istihdam ederek formal biçimde olabileceği gibi, informal bir laboratuvar
ya da garajda da gerçekleştirilebilir (Hisrich vd., 2008: 141).
Doğru iş fikrini bulma sürecinde,
alanın uzmanı kişilerden ihtiyaç duyulan ürün ya da hizmetler konusunda görüş
almak, çevrede eksiklikleri hissedilen hususların listesini yapmak, yeni
teknolojileri keşfetmek ya da mevcut teknolojinin yeni kulanım yollarını
bulmak, internetten kokunun iletilmesi gibi insanları hayrete düşürücü ürün ya
da hizmetleri ortaya koymak şeklinde girişimcinin izlemesi gereken bir takım
adımlar bulunmaktadır (McKnight, 2003: 3-7). [42]
İŞ FİKRİ GELİŞTİRME
TEKNİKLERİ
Genel olarak girişimciler
fırsatlardan çok iş fikirleri belirlemektedirler. Çünkü birçok fikir, bir
fırsatın üzerindeki en iyi yolu ticarileştirmek üzere geliştirilmiştir. Yeni
ürün, hizmet ve işe yönelik olarak fikir geliştirmek için birtakım teknikler
kullanılmaktadır. Bunlar, beyin fırtınası (brainstorming), SWOT analizi, toplu
karar verme tekniği (interacting groups), kütüphane ve internet araştırmaları,
balık kılçığı analizi, problem envanter analizi gibi çeşitli çeşitli
tekniklerdir (Hisrich vd., 2008: 142-143; Barringer ve Ireland,2012: 59- 61,
Tutar ve Altınkaynak, 2013: 73; Kadri ve Mirze, 2013: 400-406)[43]
.
Beyin Fırtınası
(Brainstorming)
İş fikri geliştirme sürecinde
kullanılan önemli tekniklerden bir tanesi beyin fırtınasıdır. Beyin fırtınası
ilgili konuya yönelik çeşitli fikirlerin üretilmesi için basit bir süreç olarak
ifade edilebilir (Barringer ve Ireland, 2012: 59). Bu yaklaşım bir sorun
üzerinde çalışan grubun kendi kişisel gayretlerine oranla daha fazla çözüm
alternatifi geliştirebileceklerini esas almaktadır (Koçel, 2015: 154)[44].
Beyin fırtınasını kullanırken
izlenmesi gereken dört önemli kural bulunmaktadır (Hisrich vd., 2008: 142):
-Olumsuz yorumlara grup içerisinde müsaade edilmemektedir.
-Serbest fikirlilik
cesaretlendirilmektedir.
-Fikirlerin miktarı kullanışlı
fikirlerin artışı anlamında önemlidir.
-Fikirlerin gelişimi
cesaretlendirilmektedir ve başkalarının fikirleri yeni fikirler üretmek için
kullanılabilir.
Beyin fırtınası tekniğinin bir başka şekli de Gordon Tekniğidir. Bu tekniğin
beyin fırtınasından farkı, toplantının başında konunun açıklanmaması ve katılımcılardan
verilen anahtar kelime ışığında fikir geliştirmelerinin beklenmesidir (Ülgen ve
Mirze, 2013: 401)[45].
SWOT
Analizi
İş fikri geliştirme sürecinde
SWOT Analizi ile öncelikle iç ve dış faktör analizi yapılırken işletmenin iyi
yaptığı işler, rakiplerine ve müşterilerine güçlü göründüğü yönler, kötü
yaptığı ve geliştirilmesi gereken taraflar, rakip ve müşterilerine karşı zayıf
olduğu ve rakiplerin daha iyi yaptığı alanlar belirlenmelidir. Bu süreçte SWOT
analizinin genel prensibi olarak objektiflik esastır (Tutar ve Altınkaynak,
2013: 76).
Toplu Karar Verme
Tekniği (Interacting Groups)
Toplu karar verme tekniği, yaygın
olarak kullanılan bir yöntemdir. Katılımcılar bir araya gelerek konuları
tartışır ve karar almaya çalışırlar. Bir başkan seçilerek toplantı ve
tartışmanın düzenli işleyişi sağlanmaya çalışılır. Grup düşüncesi
(groupthinking) olarak ifade edilen çoğunluğun kararına uyma, bireysel
düşünceyi saklı tutma eğilimi ve yanlışını toplantı başkanının müdahaleleri ile
düzeltmek mümkün olacaktır (Ülgen ve Mirze, 2013: 400).
Kütüphane ve
İnternet Araştırması
Yeni iş fikri geliştirme
tekniklerinden bir tanesi de kütüphane ve internet araştırmalarını yürütmektir.
Kütüphaneler sıklıkla iş fikirlerini geliştirmede atıl kalan bilgi
kaynaklarıdır. Kütüphane uzmanı aracılığıyla ilgili endüstri dergileri,
gazeteler ve raporlara ulaşmak mümkündür. Üniversitelerin ve devlet
kütüphanelerinin internet veritabanları da kişilerin binlerce dolar ödeyerek
erişebileceği verileri kullanıma sunmaktadır. Bu bilgileri inceleyerek yeni iş
fikirleri geliştirmek mümkündür (Barringer ve Ireland, 2012: 61).
Ayrıca, Google, Yandeks ve Yahoo gibi arama
motorları aracılığıyla en güncel bilgileri takip ederek yeni iş fikirleri
geliştirme sürecinde yararlanılabilmektedir. Bu arama motorlarının “e-posta alarm” (e-mail alert) gibi
hizmetlerini kullanarak girişimcinin ilgi alanına yönelik olarak web siteleri,
bloglar, gazete ve dergilerde yayınlanan en güncel bilgiler anlık olarak takip
edilebilmektedir. Facebook ve Twitter gibi mikrobloglar da çağımızda iş
fikirlerinin geliştirilmesine katkı sağlayan önemli sosyal medya unsurlarıdır.
İlgi duyulan iş ile alakalı kavram “#”
işareti sonrasında yazılarak arama yapılmakta ve mevcut gelişmeler takip
edilebilmektedir. Örneğin, güneş enerjisi alanında iş kurmak isteyen bir girişimci,
#güneşenerjisi şeklinde Facebook ve
Twitter’da arama yapabilir ve güncel gelişmeleri takip ederek iş fikrini
şekillendirme imkânına sahiptir (Barringer ve Ireland, 2012: 61).
Balık
Kılçığı Analizi
Balık Kılçığı Analizi, bir neden
sonuç ilişkisine dayanan analiz tekniğidir. Neden-sonuç yaratan faaliyetler ya
da konular şekil olarak çizildiğinde ortaya çıkan görüntü balık kılçığını
andırdığı için, bu analiz balık kılçığı analizi olarak adlandırılmaktadır
(Ülgen ve Mirze, 2013: 405).
Balık kılçığı analizi, stratejik fırsatların
veya arzu edilen amaçların belirlenmesinde, bir niyet analizi olarak da
kullanılabilmektedir. Bu durumda amaç, işletmenin gelecek ile ilgili vizyonunun
yaratılması ve bunu gerçekleştirebilecek ön koşulların görüntülenmesidir. Bu
durumda sayfanın sağ yanına arzu edilen amaç yazılır. Buradan hareketle sola
doğru o amacı gerçekleştirecek ön koşullar belirlenir. Niyet analizinde
yaratıcılık, hayal gücü ve değerler önplana çıkarılır (Ülgen ve Mirze, 406).
Şekil: Balık Kılçığı Analizi
Kaynak: Business Productivity Diagramming,
http://www.conceptdraw.com/examples/fishbone-problem-solving [46]
Yukarıdaki şekilde görüldüğü gibi
geliştirilmesi düşünülen iş fikrinin yapısal unsurları derinlemesine analiz
edilerek girişimcilik sürecinde karşılaşılabilecek olumlu ve olumsuz durumlar belirlenmektedir.
Bu sayede girişimcilik süreci başlamadan konuya yönelik detaylı bir fikir elde
etmek mümkün olacaktır.
Problem Envanteri
Analizi
Problem envanteri analizi, odak
gruplara benzeyen bireyleri analiz ederek yeni iş fikirleri elde etme imkânı
sağlamaktadır. Yeni fikirler üretmek yerine müşteriler genel ürün kategorisinde
yer alan problemlerin listesini vermektedirler. Sonrasında bu kategoride yer
alan ürünlerin belirlenmesi ve öncelikli problemlerin tartışılması
beklenmektedir (Hisrich
vd., 2008: 142- 143).
Diğer Teknikler
İş fikri üretme sürecinde
antropolojik araştırmalar, müşteri danışma kurulu gibi diğer yöntem ve teknikleri
de kullanılmaktadır (Barringer
ve Ireland, 2012: 61). İş fikri geliştirme sürecinde karar vericilerin,
performansları ile ilgili gerçekçi olmayan pozitif değerlendirme yapmayı ifade
eden aşırı güven yanlılığı,
maliyetlerden hemen kaçma ve ödül elde etme eğilimini ifade eden acil tatmin yanlılığı, konu ile ilgili
elde ettikleri ilk bilgiye odaklanmayı ifade eden çapa etkisi, algıda seçicilik, kendi seçimlerini doğrulamayı ifade
eden onaylama yanlılığı, bir duruma
ilişkin belirli bakış açılarına odaklanıp diğerlerini dışarıda bırakmayı ifade
eden çerçeveleme etkisi gibi karar
verme sürecinde hata yapmaya neden olan
durumları dikkate alması gerekmektedir (Robbins vd., 2013: 75-76)[47].
YENİ FİKİRLERİ CESARETLENDİRME VE KORUMA
Birçok firmada fikir geliştirme
gelişigüzel bir süreçtir. Girişimler ise bir organizasyon inşa etmek için yeni
fikirleri cesaretlendiren ve koruyan belirli somut adımlar atmalıdır. Bu
adımlar, iş fikri için odak noktası oluşturma, firma düzeyinde yaratıcılığı
cesaretlendirme, fikirleri kaybolma ve çalınmaktan koruma şeklindedir
(Barringer ve Ireland, 2012: 62-64, Hisrich vd., 2008: 171).
-İş Fikri İçin Odak Noktası Oluşturma:
Bazı firmalar iş fikirlerini cesaretlendirme, toplama ve değerlendirmek için
özel bir personel görevlendirmektedir. Başka bir yaklaşım ise fikir bankası
(idea bank) tesis edilerek fiziksel ya da dijital ortamlarda fikirlerin
muhafaza edilmesidir (Barringer ve Ireland, 2012: 63).
-Firma Düzeyinde Yaratıcılığı Cesaretlendirme: Çalışanlar yüzlerce
meşru yaratıcı fikirle gelebilir ancak sadece bir tanesi gerçekten
uygulanabilir haldedir (Barringer ve Ireland, 2012: 63). Bu süreçte çalışanların
desteklenmesi içgirişimcilik ve girişimciliğe yönelik fikir geliştirme ve
uygulama aşamalarında önemli rol oynamaktadır.
-Fikirleri Kaybolma ve Çalınmaktan Koruma: Entelektüel mülkiyet, patent, marka,
telif hakları, ticari sırlar gibi unsurları içermektedir ve girişimci için
önemli varlıkları temsil etmektedir. Girişimciler çoğunlukla entelektüel
mülkiyet kavramını tam olarak kavrayamadıkları için bu varlıklarını korumaya
yönelik atmaları gereken önemli adımları görmezden gelmektedirler (Hisrich
vd., 2008: 171). Geliştirilmiş olan iş fikirleri ve sahip olunan entelektüel
mülkiyetin gerekli güvenlik ve yasal koruma altında muhafazası gerekmektedir. Aksi
takdirde bir web adresinin bile isim haklarını başka kurum ya da kişilerden
yüksek bedellerle geriye satın almak zorunda kalınmaktadır.
GİRİŞİM GELİŞİM SÜREÇLERİ
Start-up
ya da erken girişim gelişim süreçlerinin işleyişi aşağıdaki tablodaki gibidir. İş önerisi, iş modeli, iş durumu,
organizayonu şekillendirme ve piyasaya giriş, sürdürülebilir bir girişim için
girişimi büyütme aşamaları bir girişimin gelişim süreçlerini özetlemektedir.
Şekil: Start-Up Aşamaları
Lowe, R., Marriott, S., Enterprise: Entrepreneurship and Innovation, Concepts, Contexts and Commercialization, Butterworth-Heinemann , Elsevier Ltd., 2006, Sayfa: 320-321:[48]
İş önerisi: İşin ilk aşamasında iş önerisinin tanımı yapılmaktadır.
Bu durum başlangıç fırsatının girişimci tarafından belirlenmesi ve iş fikrinin
geliştirilmesinden kaynaklanmaktadır. Pazarın içeriği, müşteri beklentileri ve
rekabet durumunu anlayıp pazar hakkında bilgi elde ederek muhtemel pazar ölçeği
belirlenebilir.
İş modelini tanımlama: İşin gönümü, eylemlerin neler olduğu, gelir
ve gider akışının ne olacağı hakkında kararlar alınır.
İş konusunu hazırlama: Süreçteki öncelikli görev, girişimin biçimi,
fonlanması, sahipliği, yürütülmesi ve yönetilmesi konularını açıklayacak
şekilde iş konusunun hazırlanmasıdır. İş
konusu, girişimcinin yatırımcı ya da bankaları girişim için gerekli olan
alanlarda finansman desteğine ikna etmek için çok önemlidir.
Organizasyonu şekillendirme ve piyasaya giriş: Bu aşama, kaynaklara
sahip olma ve finans dâhil çeşitli iş faaliyetleri, üretim, dağıtım, pazarlama,
satış ve personel yönetimini kapsamaktadır. Bu aşamanın önemli odak noktası start-up
öncesi karar verme ve iş planlamasına yöneliktir. Piyasaya yüksek profilli
giriş önemlidir, zamanlama hayati önem taşımakta
ve kaynaklar sınırlıdır.
Sürdürülebilir bir girişim elde etmek için girişimi büyütme: İstikrarlı
iş oluşturmak, büyüme ve başarı için
engelleri ortadan kaldırmak amacıyla ürün-hizmet geliştirme ve girişimin geliştirilmesi
gerekmektedir. Startup sürecinin son aşaması olmasına rağmen, iş modeli ve iş
planı içerisinde başlangıçtan itibaren organizasyon için gelişim ve büyümeyi
sağlamak amacıyla kapasite ve yetenek inşası gereklidir (Lowe ve Marriott,
2006: 322).
Aşağıdaki infografik aracılığı ile Instagram’ın girişimcilik
gelişim sürecini incelemek mümkündür (fundersandfounders.com):
Kaynak:
Vital, A., How Instagram Started or How Two Guys Made an App in 8 Weeks, http://notes.fundersandfounders.com/post/81999963246/how-instagram-started
Youtube’un girişimcilik gelişim süreci ise kısaca aşağıdaki gibidir:
Kaynak:
İnovaTİM, https://www.facebook.com/inovatimtr/photos
Kaynak: İnovaTİM, https://www.facebook.com/inovatimtr/photos
KAYNAKLAR
Greene, C. L., 21st Century Business Series Entrepreneurship,
Second Edition, South-Western Educational Pub, (2010).
Akman, H.,
Babaoğlu, M., O Muhan Soysal’dı: ODTÜ’nün Efsane Hocası, Mikado Yayınları,
İstanbul, 2011.
Kırım, A.,
Türkiye Nasıl Zenginleşir?, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2007.
Sarasvathy, S.,
1996. Effectuation. Edward Elgar: London.?
Linda Pinson,
Jerry Jinnett, Steps to Small Business Start-UP Everything You Need to Know to
Turn Your Idea into a Successful Business-Kaplan Business (2006).
İşcan, Ö. F.,
Naktiyok, A., Dijital Çağ Örgütleri, Beta Basım A.Ş., İstanbul, 2005.
Drucker, P.F.,
Yeni Gerçekler, Beşinci Baskı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara,
1996.
Karadal, H., Girişimcilik, Beta Yayınevi, İstanbul, 2014.
Kaya, A., Bilişim
ve İletişim Işığında Girişimcilik ve KOBİ Yönetimi, Eğitim Kitabevi, Konya,
2007.
Davenport, T.,
Big Data @ Work, Çeviren: Müge Çavdar, Türk Hava Yolları Yayınları, 2014,
İstanbul.
Top, S., “İş
Planı”, Girişimcilik ve İş Kurma, Editor: Ali Akdemir, Orion Kitabevi, Ankara,
2015.
Keçecioğlu, T.,
Lider ve Liderlik. Kalder Yayınları, İstanbul, 1998.
Morita, A., Made
in Japan: Sony, İstanbul, 1987.
Çakırer, M. A.,
Lider Girşimcinin Yol Haritası, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013.
Aulet, B.,
Disciplined Entrepreneurship Başarılı Startup İçin 24 Adım, Türk Hava Yolları
Yyaınları, 2013.
Şanlı, M.,
Şahsuvar, A., Girişimciler İçin İş Planı Rehberi, Kosgep Girişimciliği
Geliştirme Enstitüsü, 1999.
Özel, M.,
Yöneticilik Dersleri, Küre Yayınları, 2016.
İzgören, A. Ş.,
İş Hayatı Futboldan Ne Öğrenir?, Elma Yayınevi, Ankara, 2014.
Thomas K.
McKnight-Will It Fly_ How to Know if Your New Business Idea Has Wings...Before
You Take the Leap (Financial Times Prentice Hall Books) (2003).
Barringer, B.R.,
Ireland, D., Entrepreneurship Successfully Launching New Ventures 4th Edition,
Pearson Education Inc., 2012.
Lowe, R., Marriott, S., Enterprise: Entrepreneurship and
Innovation, Concepts, Contexts and Commercialization, Butterworth-Heinemann ,
Elsevier Ltd., 2006.
Örücü, E., Modern İşletmecilik, Dora Yayınları, 9. Baskı,
2013.
Boone, L. E., Kurtz, D.L., Çağdaş İşletme, 14. Basım,
Nobel Yayınevi, 2011.
Özel, M., Süt Kokan İşler Yapın!, Yenişafak, 2009,http://www.yenisafak.com/yazarlar/mustafaozel/sut-kokan-isler-yapin-15329
Bülbül, Y., Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Özel Girişimciliğe
Yönelik Devlet Politikaları, İstanbul Ticaret Odası Yayınları, İstanbul, 2010.
Tutar, H., Altınkaynak, F., Girişimcilik, Temel
Girişimcilik ve İş Kurma Süreci, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013.
Soylu, A., Türkiye’de Kamu Destekli Girişimcilik, Gazi Kitabevi, Ankara, 2011.
Vital, A., How Instagram Started or How Two Guys Made an
App in 8 Weeks, http://notes.fundersandfounders.com/post/81999963246/how-instagram-started
Koçel, T., İşletme
Yöneticiliği, Beta Yayıncılık, 15. Basım, İstanbul, 2015
Robbins, S. P., Decenzo, D. A., Coulter, M., Yönetimin
Esasları-Temel Kavramlar ve Uygulamalar, 8. Basımdan Çeviri, Edt. Adem Öğüt,
Nobel Yayıncılık, 2013.
Şimşek, Ş., Akgemci, T., Çelik, A., Davranış Bilimlerine
Giriş ve Örgütlerde Davranış, Gazi Kitabevi,
6. Baskı, Ankara, 2008.
Şirin, S. R., Yol Ayırımındaki Türkiye, Doğan Kitap,
4. Baskı, 2015
Turgut, H., Sabri Ülkerin Hayat Hikayesi, Doğan Kitap,
2014.
İnovaTİM, https://www.facebook.com/inovatimtr/photos
DJI’nın Yeni Dronu Çiftçiler İçin Tohum Ekiyor, http://www.etohum.com/blog-tr/djiin-yeni-dronu-ciftciler-icin-tohum-ekiyor/#more-16962
Girişimcilik Zirveleri ve Kazananları Listesi, http://www.etohum.com/tr/application
Türkiye oyun pazarı için iddialı, http://www.hurriyet.com.tr/turkiye-oyun-pazari-icin-iddiali-28528651
Binark, M.,
Bayraktutan-Sütçü, G., Fidaner, I. B., Dijital Oyun Rehberi, Kalkedon
Yayınları, İstanbul, 2009.
Binark, M., Bayraktutan-Sütçü, G., Kültür Endüstrisi
Ürünü Olarak Dijital Oyun, Kalkedon Yayınları, İstanbul, 2008.
Ülgen, H., Mirze, S. K., İşletmelerde Stratejik Yönetim, Beta Yayınları, 7.
Baskı,İstanbul, 2013.
Business Productivity Diagramming, http://www.conceptdraw.com/examples/fishbone-problem-solving
Çatalkaya, C., Kariyer 2.0, Optimist Yayınları, İstanbul, 2014.
Gültekin, K., Uzmanından SEO, 10. Baskı, Dahi Yayıncılık, İstanbul, 2015.
Yılmaz, A., Negiz, M., Kıray, A., Koç, O., Örgütsel Meşruiyet Krizinden Nasıl
Korunulur? Bir Örnek Olay İncelemesi, 15. Ulusal İşletmecilik Kongresi,
İstanbul Üniversitesi, 2016.
Buğra, A., Devlet ve İşadamları, İletişim Yayınları, 8.
Baskı, İstanbul, 2013.
Pişmanlık dersleri!, http://www.capital.com.tr/yonetim/liderlik/pismanlik-dersleri-haberdetay-13026?sayfa=4
[1] Greene, C. L., 21st Century Business Series,
Entrepreneurship, Second Edition, South-Western Educational Pub., (2010)
Sayfa:11.
[2] Akman,
H., Babaoğlu, M., O Muhan Soysal’dı: ODTÜ’nün Efsane Hocası, Mikado Yayınları,
İstanbul, 2011.
[3] Sarasvathy,
S., 1996. Effectuation. Edward Elgar: London.?
[4] Linda
Pinson, Jerry Jinnett-Steps to Small Business Start-Up_ Everything You Need to
Know to Turn Your Idea into a Successful Business-Kaplan Business (2006)
Sayfa:4.
[5] İşcan,
Ö. F., Naktiyok, A., Dijital Çağ Örgütleri, Beta Basım A.Ş., İstanbul, 2005.
[6] Drucker,
P.F., Yeni Gerçekler, Beşinci Baskı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları,
Ankara, 1996.
[7] Tutar,
H., Altınkaynak, F., Girişimcilik, Temel Girişimcilik ve İş Kurma Süreci, Detay
Yayıncılık, Ankara, 2013.
[8] Kırım,
A., Türkiye Nasıl Zenginleşir?, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2007, Sayfa: 12
[9] Özel,
M., Süt Kokan İşler Yapın!, Yenişafak, 2009,http://www.yenisafak.com/yazarlar/mustafaozel/sut-kokan-isler-yapin-15329
[10]
Karadal, H., Girişimcilik, Beta Yayınevi, İstanbul, 2014.
[11] Kaya, A., Bilişim ve
İletişim Işığında Girişimcilik ve KOBİ Yönetimi, Eğitim Kitabevi, Konya, 2007,
Sayfa: 102-103.
[12] Top, S., “İş Planı”,
Girişimcilik ve İş Kurma, Editor: Ali Akdemir, Orion Kitabevi, Ankara, 2015.
[13] Keçecioğlu, T., Lider ve
Liderlik. Kalder Yayınları, İstanbul, 1998.
[14] Morita, A., Made in Japan:
Sony, İstanbul, 1987.
[15]
Çakırer, M. A., Lider Girşimcinin Yol Haritası, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013.
[16] Aulet,
B., Disciplined Entrepreneurship Başarılı Startup İçin 24 Adım, Türk Hava
Yolları Yyaınları, 2013.
[17] Davenport, T., Big Data @
Work, Çeviren: Müge Çavdar, Türk Hava Yolları Yayınları, 2014, İstanbul.
[18] Şanlı,
M., Şahsuvar, A., Girişimciler İçin İş Planı Rehberi, Kosgep Girişimciliği
Geliştirme Enstitüsü, 1999.
[19] Özel,
M., Yöneticilik Dersleri, Küre Yayınları, 2016.
[20]
İzgören, A. Ş., İş Hayatı Futboldan Ne Öğrenir?, Elma Yayınevi, Ankara, 2014.
[21] Robin
Lowe, Sue Marriott-Enterprise_ Entrepreneurship and Innovation_ Concepts,
Contexts and Commercialization (2006)
[22] Örücü,
E., Modern İşletmecilik, Dora Yayınları, 9. Baskı, 2013.
[23]
Çatalkaya, C., Kariyer 2.0, Optimist Yayınları, İstanbul, 2014.
[24]
Gültekin, K., Uzmanından SEO, 10. Baskı, Dahi Yayıncılık, İstanbul, 2015.
[25] Buğra,
A., Devlet ve İşadamları, İletişim Yayınları, 8. Baskı, İstanbul, 2013.
[26] Tağşiş:
bir şeyin içine başka bir madde karıştırma.
[27] Yılmaz,
A., Negiz, M., Kıray, A., Koç, O., Örgütsel Meşruiyet Krizinden Nasıl
Korunulur?
Bir Örnek Olay İncelemesi, 15. Ulusal İşletmecilik
Kongresi, İstanbul Üniversitesi, 2016.
[28] DJI’nın
Yeni Dronu Çiftçiler İçin Tohum Ekiyor, http://www.etohum.com/blog-tr/djiin-yeni-dronu-ciftciler-icin-tohum-ekiyor/#more-16962
[29] Turgut,
H., Sabri Ülkerin Hayat Hikayesi, Doğan Kitap, 2014.
[30] Dijital
Oyun Sektörünün Gelişimi ve Dünya Ekonomisindeki Payı, http://www.gazetebilkent.com/2015/09/22/dijital-oyun-sektorunun-gelisimi-ve-dunya-ekonomisindeki-payi/
[31] Türkiye
oyun pazarı için iddialı, http://www.hurriyet.com.tr/turkiye-oyun-pazari-icin-iddiali-28528651
[32] Binark,
M., Bayraktutan-Sütçü, G., Fidaner, I.
B., Dijital Oyun Rehberi, Kalkedon Yayınları, İstanbul, 2009.
[33] Binark,
M., Bayraktutan-Sütçü, G., Kültür Endüstrisi Ürünü Olarak Dijital Oyun,
Kalkedon Yayınları, İstanbul, 2008.
[34] Pişmanlık
dersleri!, http://www.capital.com.tr/yonetim/liderlik/pismanlik-dersleri-haberdetay-13026?sayfa=4
[35]
Girişimcilik Zirveleri ve Kazananları Listesi, http://www.etohum.com/tr/application
[37] Özel,
M., Süt Kokan İşler Yapın!, Yenişafak, 2009,http://www.yenisafak.com/yazarlar/mustafaozel/sut-kokan-isler-yapin-15329
[38] Şimşek,
Ş., Akgemci, T., Çelik, A., Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış,
Gazi Kitabevi, 6. Baskı, Ankara, 2008.
[39] Şirin,
S. R., Yol Ayırımındaki Türkiye, Doğan Kitap, 4. Baskı, 2015.
[40] Bülbül,
Y., Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Özel Girişimciliğe Yönelik Devlet Politikaları,
İstanbul Ticaret Odası Yayınları, İstanbul, 2010.
[41] Soylu,
A., Türkiye’de Kamu Destekli Girişimcilik, Gazi Kitabevi, Ankara, 2011.
[42] Thomas
K. McKnight-Will It Fly_ How to Know if Your New Business Idea Has
Wings...Before You Take the Leap (Financial Times Prentice Hall Books) (2003),
Sayfa:3.
[43] Barringer,
B.R., Ireland, D., Entrepreneurship Successfully Launching New Ventures 4th
Edition, Pearson Education Inc., 2012, Sayfa: 59-61.
[44] Koçel,
T., İşletme Yöneticiliği, Beta Yayıncılık, 15. Basım, İstanbul, 2015.
[45] Ülgen,
H., Mirze, S. K., İşletmelerde Stratejik Yönetim, Beta Yayınları, 7.
Baskı,İstanbul, 2013.
[46] Business Productivity Diagramming,
http://www.conceptdraw.com/examples/fishbone-problem-solving
[47]
Robbins, S. P., Decenzo, D. A., Coulter, M., Yönetimin Esasları-Temel Kavramlar
ve Uygulamalar, 8. Basımdan Çeviri, Edt. Adem Öğüt, Nobel Yayıncılık, 2013.
[48] Lowe,
R., Marriott, S., Enterprise: Entrepreneurship and Innovation, Concepts,
Contexts and Commercialization, Butterworth-Heinemann , Elsevier Ltd., 2006.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder