Osmanlı Mektepleri (Bir Modernleşme Çabası Olarak Osmanlı Eğitiminde Yeni Arayışlar) | e-Kitap
Osmanlı eğitim geleneğinde medreseler din ve gelenek referanslarıyla muhafazakar değerleri, yeni mektepler ise pozitif bilim, deney ve gözleme dayalı bir eğitim anlayışını temsil etmiştir. Böylece medreselerde verilen dini eğitimden seküler eğitim anlayışına doğru bir geçiş gerçekleşmiş, bu kapsamda mektepler zihniyet, bilginin kaynakları, öğretim yöntemleri, öğretmen profili gibi birçok boyutta medreselerden farklı bir karakterle eğitim sistemi içindeki yerini almıştır. Pek çok açıdan Cumhuriyet döneminin öncüsü konumunda olan Osmanlı son dönemine ait bu okullar siyaset, hukuk, düşünce, sanat, teknik vb. alanlarda köklü değişimleri tetiklemiştir. Osmanlı toplumu, bu okullarla farklı fikir akımları, bilimsel bir paradigma ve öğretim usulleri ile tanışmış ve yeni bir aydın/münevver tipine sahip olmaya başlamıştır. Mektepler Osmanlı entelektüel hayatını köklü değişimlere uğratırken, aynı zamanda Cumhuriyeti kuran ilk kadroların yetişmesini sağlamış ve onların zihniyet dünyasının şekillenmesine etki etmiştir.
I. BÖLÜM
EĞİTİMDE YENİ ARAYIŞLAR VE OSMANLI AYDININ MEKTEP ALGISI
Osmanlı Devleti’nde Modern Eğitim Biliminin Öncüleri ve Etkileri Üzerine Bir İnceleme (Ayşe Sıdıka Hanım ve Sâtı Bey).......................15
Emine Keskiner
Yurt Dışı Eğitimliler ve Mektepliler...........................................................................31
Aynur Erdoğan Coşkun
Osmanlı Mektepleri ve Dârülfünûn...........................................................................47
Aydın Demirtaş
II. Meşrutiyet Dönemi İslamcı Aydınların Mekteplere Dair Görüş ve Önerileri (1908-1918).....................................................57
Nesrin Aktaran
Mektep Sırasından Muhalefet Safına: Jön Türklerin Mektepli Öğrenciler Üzerindeki Algı Yönetimi..............................95
Murat Yılmaz
Millilik Problemi Açısından Türk Aydınının Mekteplilere Eleştirisi: Yenileşmenin Yöntem Problemine Dair Bir Okuma (1908-1918)......................... 117
Nergiz Aydoğdu
II. BÖLÜM
OSMANLI MEKTEPLERİNDE DİSİPLİNLERİN EĞİTİMİ
XIX. Yüzyıl Osmanlı Edebiyatında Değişim ve Dönüşüm...................................133
Abdullah Uçman
Osmanlı Medrese ve Mekteplerinde Tarih-i Edyan Dersleri ve Kitapları..........147
Fuat Aydın
Osmanlı Türkçesi Öğretimi Tarihi Açısından Önemli Bir Kişilik: Mehmed Masum ve Usûl-i Savtiyye İsimli Risalesi..............................................191
Hatice Ayar
19. Yüzyıl Osmanlı Müzik Kurumlarındaki Değişim ve 20. Yüzyıla Etkisi: Dârü’l-Elhân Örneği..................................................................217
Cemal Karabaşoğlu
Mehterhâne-i Hümâyûn’dan Muzika-i Hümâyûn’a: Osmanlı Müzik Kurumlarında Değişim ve Dönüşüm..........................................239
Murat Can Dilber
III. BÖLÜM
ÖZEL AMAÇLI MEKTEPLER VE MİSYONLER OKULLARI
19. Yüzyıl Osmanlı Toplumunda Korunmaya Muhtaç Çocuklar Sorunuyla Mücadelede Midhat Paşa Islahhaneleri: Tarihçe, Amaç ve Yöntem...................255
Muammer Salim
Osmanlı Eğitim Sisteminde Bir Reform Denemesi: Aşiret Mektebi....................271
Rahmi Tekin, Esmer Duman
Amerikalı Misyoner Eğitimcilerin İkna Metotlarına Dair Kendi Söylemleri Çerçevesinde Bir Analiz......................289
Ayşe Aksu
Üsküdar İttihat ve Terakki Mektebinin Eğitim Programının Niteliği Üzerine..............................319
Tamer Yıldırım
IV. BÖLÜM
MEKTEPLERDE MESLEKİ EĞİTİM
Günümüz Meslekî Eğitim Problemlerine Tarihten Tutulan Işık: Darülhayr-i Âli.......................347
Hikmet Zeki Kapcı
Osmanlı Mekteplerinde Çift Yanlı Kayıt Yöntemine Dayalı Muhasebe Eğitimi................................367
Ömer Yazan
V. BÖLÜM
MEKTEPLERDE YÖNETİM, TEFTİŞ VE SAĞLIK
Sâlnâmelerde Isparta Rüşdiyesi ve İdâdîsi.............................................................391
Muzaffer Deniz
Medresetü’l-Kudât Mezunu Bir Müftü ve İcâzetnâmesi......................................425
Nurullah Aydeniz
Osmanlı Modernleşme Sürecinde Müfettiş Raporlarına Göre İnas Mekteplerinin Durumu...............445
Yasemin Tümer Erdem
Mekteplerde Hijyen, Dezenfeksiyon ve Karantina (1876-1909)...........................459
Fırat Küskü
VII. BÖLÜM
OSMANLI-DIŞI MÜSLÜMAN TOPLUMLARDA EĞİTİM
The Survival of Pondok and Madrasah in the 19th And 20th Centuries of Malaysia..............479
Asyraf Isyraqi Jamil, Abd. Aziz Rekan
İran’da 19.Yüzyılda Eğitimin Modernleşmesi........................................................ 511
Melike Sarıkçıoğlu Ökten
KİTABA ERİŞİM:
Format | E-Kitap |
Barkod-ISBN | 978-605-73807-3-9 |
Yayın Tarihi | 2021-12 |
Yayın Dili | Türkçe |
Orijinal Adı | Osmanlı Mektepleri (Bir Modernleşme Çabası Olarak Osmanlı Eğitiminde Yeni Arayışlar) |
Sayfa Sayısı | 534 |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder