Osmanlı Mektepleri (Bir Modernleşme Çabası Olarak Osmanlı Eğitiminde Yeni Arayışlar) | e-Kitap

Osmanlı Mektepleri (Bir Modernleşme Çabası Olarak Osmanlı Eğitiminde Yeni Arayışlar) | e-Kitap

Osmanlı eğitim geleneğinde medreseler din ve gelenek referanslarıyla muhafazakar değerleri, yeni mektepler ise pozitif bilim, deney ve gözleme dayalı bir eğitim anlayışını temsil etmiştir. Böylece medreselerde verilen dini eğitimden seküler eğitim anlayışına doğru bir geçiş gerçekleşmiş, bu kapsamda mektepler zihniyet, bilginin kaynakları, öğretim yöntemleri, öğretmen profili gibi birçok boyutta medreselerden farklı bir karakterle eğitim sistemi içindeki yerini almıştır. Pek çok açıdan Cumhuriyet döneminin öncüsü konumunda olan Osmanlı son dönemine ait bu okullar siyaset, hukuk, düşünce, sanat, teknik vb. alanlarda köklü değişimleri tetiklemiştir. Osmanlı toplumu, bu okullarla farklı fikir akımları, bilimsel bir paradigma ve öğretim usulleri ile tanışmış ve yeni bir aydın/münevver tipine sahip olmaya başlamıştır. Mektepler Osmanlı entelektüel hayatını köklü değişimlere uğratırken, aynı zamanda Cumhuriyeti kuran ilk kadroların yetişmesini sağlamış ve onların zihniyet dünyasının şekillenmesine etki etmiştir.

I. BÖLÜM

EĞİTİMDE YENİ ARAYIŞLAR VE OSMANLI AYDININ MEKTEP ALGISI

Osmanlı Devleti’nde Modern Eğitim Biliminin Öncüleri ve Etkileri Üzerine Bir İnceleme (Ayşe Sıdıka Hanım ve Sâtı Bey).......................15

Emine Keskiner

Yurt Dışı Eğitimliler ve Mektepliler...........................................................................31

Aynur Erdoğan Coşkun

Osmanlı Mektepleri ve Dârülfünûn...........................................................................47

Aydın Demirtaş

II. Meşrutiyet Dönemi İslamcı Aydınların Mekteplere Dair Görüş ve Önerileri (1908-1918).....................................................57

Nesrin Aktaran

Mektep Sırasından Muhalefet Safına: Jön Türklerin Mektepli Öğrenciler Üzerindeki Algı Yönetimi..............................95

Murat Yılmaz

Millilik Problemi Açısından Türk Aydınının Mekteplilere Eleştirisi: Yenileşmenin Yöntem Problemine Dair Bir Okuma (1908-1918)......................... 117

Nergiz Aydoğdu

II. BÖLÜM

OSMANLI MEKTEPLERİNDE DİSİPLİNLERİN EĞİTİMİ

XIX. Yüzyıl Osmanlı Edebiyatında Değişim ve Dönüşüm...................................133

Abdullah Uçman

Osmanlı Medrese ve Mekteplerinde Tarih-i Edyan Dersleri ve Kitapları..........147

Fuat Aydın

Osmanlı Türkçesi Öğretimi Tarihi Açısından Önemli Bir Kişilik: Mehmed Masum ve Usûl-i Savtiyye İsimli Risalesi..............................................191

Hatice Ayar

19. Yüzyıl Osmanlı Müzik Kurumlarındaki Değişim ve 20. Yüzyıla Etkisi: Dârü’l-Elhân Örneği..................................................................217

Cemal Karabaşoğlu

Mehterhâne-i Hümâyûn’dan Muzika-i Hümâyûn’a: Osmanlı Müzik Kurumlarında Değişim ve Dönüşüm..........................................239

Murat Can Dilber

III. BÖLÜM

ÖZEL AMAÇLI MEKTEPLER VE MİSYONLER OKULLARI

19. Yüzyıl Osmanlı Toplumunda Korunmaya Muhtaç Çocuklar Sorunuyla Mücadelede Midhat Paşa Islahhaneleri: Tarihçe, Amaç ve Yöntem...................255

Muammer Salim

Osmanlı Eğitim Sisteminde Bir Reform Denemesi: Aşiret Mektebi....................271

Rahmi Tekin, Esmer Duman

Amerikalı Misyoner Eğitimcilerin İkna Metotlarına Dair Kendi Söylemleri Çerçevesinde Bir Analiz......................289

Ayşe Aksu

Üsküdar İttihat ve Terakki Mektebinin Eğitim Programının Niteliği Üzerine..............................319

Tamer Yıldırım

IV. BÖLÜM

MEKTEPLERDE MESLEKİ EĞİTİM

Günümüz Meslekî Eğitim Problemlerine Tarihten Tutulan Işık: Darülhayr-i Âli.......................347

Hikmet Zeki Kapcı

Osmanlı Mekteplerinde Çift Yanlı Kayıt Yöntemine Dayalı Muhasebe Eğitimi................................367

Ömer Yazan

V. BÖLÜM

MEKTEPLERDE YÖNETİM, TEFTİŞ VE SAĞLIK

Sâlnâmelerde Isparta Rüşdiyesi ve İdâdîsi.............................................................391

Muzaffer Deniz

Medresetü’l-Kudât Mezunu Bir Müftü ve İcâzetnâmesi......................................425

Nurullah Aydeniz

Osmanlı Modernleşme Sürecinde Müfettiş Raporlarına Göre İnas Mekteplerinin Durumu...............445

Yasemin Tümer Erdem

Mekteplerde Hijyen, Dezenfeksiyon ve Karantina (1876-1909)...........................459

Fırat Küskü

VII. BÖLÜM

OSMANLI-DIŞI MÜSLÜMAN TOPLUMLARDA EĞİTİM

The Survival of Pondok and Madrasah in the 19th And 20th Centuries of Malaysia..............479

Asyraf Isyraqi Jamil, Abd. Aziz Rekan

İran’da 19.Yüzyılda Eğitimin Modernleşmesi........................................................ 511

Melike Sarıkçıoğlu Ökten

   KİTABA ERİŞİM:   

FormatE-Kitap
Barkod-ISBN978-605-73807-3-9
Yayın Tarihi2021-12
Yayın DiliTürkçe
Orijinal AdıOsmanlı Mektepleri (Bir Modernleşme Çabası Olarak Osmanlı Eğitiminde Yeni Arayışlar)
Sayfa Sayısı534


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

En Popüler Yayınlar

Son 1 Yılın Popüler Yayınları