Kitap: "Startup'ların Yönetimi - Fikrim Girişime Dönüşüyor"
Doç. Dr. Umut KOÇ
Startup kavramı 2010’lu yılların başında Amerika Birleşik Devletleri’nde ortaya çıkmış ve uygulamalar biçiminde küresel bir şekilde yaygınlaşarak kendisine yer edinmiş yapılardır. Startup uygulamaları özgün bir biçimde hayatlarına başlayabildikleri gibi büyük olarak nitelendirilebilecek markaların destekleriyle de ortaya çıkabilen, yaratıcı fikir ve girişimlerin ele alındıkları süreçlerdir. İhtiyaç duyulan gereksinimlerin karşılanabilmesi için startup yapıları genel çatı düzeyinde ya da özel bir alan kapsamında ele alınabilmekte ve bireylerin, kurumların, faaliyet içerisinde bulunan bölümlerin dahi gereksinimlerini gidermeye yönelik bir oluşum içerisinde süreçlerini gerçekleştirebilmektedir. Bireysel ve kurumsal bağlamda ihtiyaçların ve gereksinimlerin çeşitli bileşenleri içermesi sebebiyle startup’lar zihinsel kapasitenin sonsuz erişilebilirliğini kullanarak uygulama haline gelmektedir. Bireysel ya da kurumsal faaliyetler içerisinde yapıların temel taşlarının oluşturulması amacı güdüldüğü gibi gereksinim duyulan ihtiyaçların birbirine bağlanmasını sağlayan köprü görevlerini de kapsayabilmektedir. Startup uygulamaları genellikle gereksinimler karşılandıktan sonra vazgeçilebilen ya da terkedilebilen bir yapıda karşımıza çıksa da uzun ömürlü olması istenen oluşumlar gibi sistem yaklaşımı mantığıyla kurgulanmalı, içerisinde bulunduğu ekosistem ve bu doğrultuda oluşturulan planlamalar, politikalar, stratejiler doğru iş modelleri yardımıyla ele alınmalı, performans göstergeleri doğru bir biçimde okunmalıdır. Aynı zamanda yapı, bilgi yönetimi unsurlarının göz önünde bulundurulduğu ve doğru finansal yol haritalarının çizilerek -her ne kadar gereksinimler karşılandıktan sonra vazgeçilme ihtimali olsa da- sürdürülebilir bir sistem olarak düşünülmelidir. Elinizde bulunan kitap, fikirlerin girişimlere dönüştüğü startup’lardaki yönetsel boyutu ele almaktadır. Bu doğrultuda startup’ların içerisinde meşru bir aktör olarak yer aldıkları ekosistemin ayrıntıları, süreç içerisinde yer alan iş modellerinin detayları, amaçlara ulaşmada ortaya konulan yol haritaları ve stratejiler ele alınmıştır. Startup yapılarındaki uygulamaların başarıya ulaşıp ulaşmadığını ve nedenlerini ortaya koyan performans değerlemelerinden de bahsedilmiştir. Ayrıca startup sistemi içerisinde yer alan örgütsel ağların kullanımı ve ağ analizleri de ifade edilmiştir. Startup’ların sürdürülebilirliği amacıyla da yenilik kavramından bahsedilmiş ve bu doğrultuda kullanılan bilgi yönetim süreçleri ifade edilmiştir. Startup yapılarının finansal yönetim vi boyutlarının da detaylı bir biçimde ele alındığı akışta Türkiye’deki startup örnekleri ile yönetsel faaliyetlerin uygulamadaki yerlerinden bahsedilmiştir. Son yıllarda bulunduğu sektör ve ekosistem ne olursa olsun, ihtiyaç duyulan gereksinimlerin, yeniliklerin ve değişimlerin karşılanmasında startup yapılarının sayısındaki artışın yükselişi kavramın önemini de gözler önüne sermektedir. Startup yapılarının sürdürülebilirliği konusunda yönetim faaliyetlerinin dikkatlice ele alınması geçmişte gerçekleştirilen hatalardan ders çıkarılmasını da sağlayabilecektir. Startup’ların da her türlü yönetsel ve teknolojik yeniliklerden etkilenebileceği unutulmadan süreçlerin devam ettirilmesi gerekmektedir. Bu doğrultuda katkıda bulunan yazarlarımızla birlikte startup yönetim süreçlerinin faydalı olması ve başarı sağlaması amacıyla bütüncül bir biçimde değerlendirmeye çalışılmıştır. Bu kitabın bölüm yazarlıklarını yapan tüm meslektaşlarımıza teşekkürlerimizi sunuyoruz.
SUNUŞ.............................................................................................................iii ÖNSÖZ.............................................................................................................v
KISIM 1: STARTUP’LAR: SİSTEM.............................................................1
BÖLÜM 1. STARTUP EKOSİSTEMİ.............................................3 Hilal Tuğçe LAPÇIN
KISIM 2: STARTUP’LAR: STRATEJİ........................................................15
BÖLÜM 2. STARTUP’LAR İÇİN STRATEJİ....................................17 Orkun ŞEN
BÖLÜM 3. STARTUP’LARDA İŞ MODELLERİ.............................................37 Dilşad TEKİN
BÖLÜM 4. STARTUP’LARDA REKABET ÜSTÜNLÜĞÜ SAĞLAMANIN BİR KAYNAĞI OLARAK ÖRGÜTSEL AĞLAR..........52 Gökhan TANRIVERDİ
KISIM 3: STARTUP’LAR: SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK................................69
BÖLÜM 5. STARTUP’LARDA YENİLİK VE BİLGİ YÖNETİMİ..............................71 Gamze ORHAN
BÖLÜM 6. STARTUP’LARIN FİNANSMANI ........................................................... 100 Serpil ALTINIRMAK
BÖLÜM 7. TÜRKİYE’DE STARTUP ÖRNEKLERİ................................................. 112 Ahmet ERTEK
SONUÇ VE DEĞERLENDİRME..................................................................................... 130
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder