Son dönemde yayınlanmış olan eğitim (yükseköğretim) ve yapay zeka hakkındaki Türkçe ve İngilizce raporlar


Son dönemde yayınlanmış olan eğitim (yükseköğretim) ve yapay zeka hakkındaki Türkçe ve İngilizce raporlar


Türkçe Yayınlar

Yıl Kurum / Ülke Başlık Kısa Odak Erişim
2025 MEB YEĞİTEK – Türkiye Eğitimde Yapay Zekâ Politika Belgesi ve Eylem Planı 2025-2029 Türkiye’de K-12 ve kısmen yükseköğretim için yapay zekâ vizyonu, hedefler, göstergeler ve eylem planı. (Yegitek) PDF
2024 MEB YEĞİTEK – Türkiye “Eğitimde Yapay Zekâ Uygulamaları Uluslararası Forumu” Raporu 2024 İstanbul forumundaki uluslararası sunumlar ve Türkiye dâhil çeşitli ülkelerin AI-in-education politika ve uygulama örnekleri. (Yegitek) PDF
2024 YÖK – Türkiye Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Faaliyetlerinde Üretken Yapay Zekâ Kullanımına Dair Etik Rehber Üretken YZ’nin makale, tez, proje vb. bilimsel süreçlerde nasıl, hangi etik ilkelerle kullanılabileceğine dair ulusal rehber (Mayıs 2024). (Academia) PDF (örnek kopya) – genellikle üniversite sitelerinde de tam metin var.
2024 YÖK – Türkiye Yükseköğretimde Üretken Yapay Zekâ Kullanımında Temel Etik Değerler (Rehber) Üretken YZ’nin yükseköğretim bağlamında (özellikle araştırma-yayın süreçleri) kullanımına ilişkin temel etik değerler ve dikkat edilmesi gerekenler. (proje.yok.gov.tr) PDF
2023 YÖK + değerlendirmeler – Türkiye Bilimsel Araştırma ve Yayın Faaliyetlerinde Üretken Yapay Zekâ Kullanımına Dair Etik Rehber Sunumu YÖK etik rehberini açıklayan, araştırma ve yayın özelinde ÜYZ riskleri, fırsatları ve sınırlamalarını özetleyen sunum-rapor türü doküman. (form.bartin.edu.tr) PDF
2024 (TR çeviri) UNESCO – küresel, TR çeviri MEB Eğitim ve Araştırmada Üretken Yapay Zekâ Kılavuzu UNESCO’nun Generative AI rehberinin Türkçe uyarlaması; pedagojik, etik ve yönetişim boyutlarıyla eğitim ve araştırmada ÜYZ kullanımı. (Plevne Ortaokulu) PDF
2023 Akademik çalışma – Türkiye “Yapay Zekâ ve Yükseköğretim” (kitap bölümü/rapor niteliğinde makale) Türkiye’de yükseköğretim ve YZ ilişkisini, kullanım alanlarını ve riskleri değerlendiren, literatür temelli kapsamlı Türkçe çalışma. (ResearchGate) PDF
2023 AIPA (Yapay Zekâ Politikaları Derneği) – Türkiye Eğitimde Yapay Zekâ Politika Belgesi Eğitimde YZ kullanımına dair politika önerileri; öğretim, ölçme-değerlendirme, etik ve regülasyon boyutlarına odaklanan STK raporu. (aipaturkey.org) PDF



İngilizce Yayınlar 

Yıl Kurum / Ülke Başlık Kısa Odak Erişim
2025 APRU (Association of Pacific Rim Universities) Generative AI in Higher Education: Current Practices and Ways Forward (Whitepaper) Pasifik havzasındaki üniversitelerde ÜYZ kullanım örnekleri; yönetişim, etik, öğretim, değerlendirme ve kurum stratejileri için bir çerçeve öneriyor. (APRU) Whitepaper (PDF)
2025 Microsoft 2025 AI in Education: A Microsoft Special Report 6 ülkede (K-12 ve yükseköğretim) öğretmen, yönetici ve öğrencilerle yapılan anket; AI kullanım düzeyi, algılar ve politika önerileri. (cdn-dynmedia-1.microsoft.com) Report (PDF)
2025 HEPI – UK Student Generative AI Survey 2025 İngiltere’de üniversite öğrencileri arasında ÜYZ kullanım oranları, amaçları ve kurumsal politika algılarına dair geniş ölçekli anket raporu. (HEPI) Web + PDF
2024 HEPI – UK Provide or punish? Students’ views on generative AI in higher education (Policy Note 51) Öğrencilerin genAI kullanımı hakkında normatif görüşleri (yasak vs rehberlik), akademik dürüstlük ve değerlendirme tasarımı açısından politika notu. (HEPI) PDF
2024 Institute of Public Policy (Lisbon) Generative AI and Higher Education: Challenges and Opportunities (Report 11) Avrupa odaklı, yükseköğretimde YZ kullanım alanları (öğrenci işleri, program planlama, destek hizmetleri vb.) ve politika önerileri. (ipp-jcs.org) Report (PDF)
2023 Tyton Partners (ABD) Generative AI in Higher Education: Fall 2023 Update of Time for Class Study ABD yükseköğretiminde öğretim elemanları ve öğrencilerin ÜYZ araçlarını kullanma biçimleri ve oranlarını gösteren ayrıntılı pazar/anket raporu. (Tyton Partners) Report (PDF)
2023 UNESCO Guidance for Generative AI in Education and Research Eğitim ve araştırmada ÜYZ kullanımına yönelik küresel etik çerçeve; veri koruma, şeffaflık, pedagojik tasarım ve regülasyon başlıkları. (UNESCO Kütüphanesi) UNESCO page
2025 UNESCO Two-thirds of higher education institutions have or are developing guidance on AI use (survey report) UNESCO Chairs ve UNITWIN Network’ler üzerinden AI politikaları ve rehberleri üzerine küresel bir yükseköğretim anketinin bulguları. (UNESCO) Summary & data
2023 OECD OECD Digital Education Outlook 2023 – “Emerging governance of generative AI in education” bölümü Dijital eğitim ekosistemleri ve özellikle generative AI için politika yaklaşımları; K-12 ve yükseköğretim için karşılaştırmalı analiz. (OECD) OECD Digital Education Outlook 2023 (ilgili bölüm çevrim içi okunabiliyor)
2025 HEA – İrlanda Generative AI in Higher Education Teaching and Learning: Sectoral Perspectives İrlanda yükseköğretim sektöründe genAI’nin öğretim-öğrenme üzerindeki etkileri ve ulusal politika çerçevesine girdi sağlayan rapor. (Higher Education Authority) Report sayfası
2024 CIGI (Centre for International Governance Innovation) Generative AI Policy in Higher Education (working paper) Avrupa, ABD ve Kanada’daki üniversitelerin genAI politika metinlerinin karşılaştırmalı analizi. (cigionline.org) Working paper (PDF)
2022 U.S. Department of Education Artificial Intelligence and the Future of Teaching and Learning K-12 ve yükseköğretimi birlikte ele alan, AI’nin öğretmenlik, değerlendirme ve eşitlik boyutlarını tartışan erken ama halen referans verilen federal rapor. (U.S. Department of Education) Report (PDF)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

En Popüler Yayınlar

Son 1 Yılın Popüler Yayınları