Avrupada İktisadî ve Ticarî İlim ve Araştırma Müesseseler/ The Higher Education in Economics and Comercial Science in Europe
ESER HAKKINDA:
24 x 17 cm, Türkçe / İngilizce, 48, [1] sayfa, 1 katlanır harita. "Avrupada iktisadî ve ticarî ilim ve araştırma müesseseleri.= The highes education in economics and comercial science in Europe.", NİHAD S. SAYÂR, Maarif Vekâleti İstanbul Yüksek İktisat ve Ticaret Okulu, İst., 1958. İlk ve tek baskı. -- İktisat Ekonomi Avrupa Sosyal bilimler Kurum tarihi.
***
İstanbul Yüksek Ticaret ve İktisat Okulu’nun 75. Yıl dönümü (1958)
dolayısı ile özel kitaptan alınmıştır...
İKTİSADİ VE TİCARİ İLİMLERLE
MEŞGUL YÜKSEK TAHSİL
MÜESSESELERİ
Prof. Dr. Nihad Sayar
İYTİO Müdür
1. MUHTELİF MEMLEKETLERDE BU
MÜESSESELERİN KURULUŞU VE GELİŞME SEYRİ
XIX'uncu yüzyılda, Amerika ve Avrupa memleketlerindeki iş
hayatı liberal bir düşünüşün tesiri altında genişlemiş, şahsi teşebbüs
ve sermaye hareketleri sayesinde yeni yeni iş mevzuları ve işyerleri
yaratılmıştır. Medeniyet ve kültür seviyesinin yükselmesiyle mütenasip
şekilde artan ve değişen ihtiyaçların giderilebilmesi için iş hayatına
atılan insanların sayısı çoğalmaya başlamıştır. Bunun neticesi olarak,
iş hayatında örf ve adet yanında kanuni nizam teessüs etmiş, iş
münasebetlerinden doğan haklar ve ihtilafların halli, kanunlarla teminat
altına alınmıştır.
Diğer taraftan iktisat ilminin toplu ve sistemli olarak
meydana gelmesi, yine XIX uncu asır sonlarında sür’atli bir gelişme
kaydetmiştir. Bu yeni amiller dolayısıyla iş hayatında vazife alacak
insan topluluklarının çalışmalarını daha bilgili ve verimli bir hale
getirme maksadıyla, evvelce kurulmuş bulunan orta dereceli ticaret ve
meslek mekteplerinin üstünde yüksek dereceli tahsil müesseselerinin
kurulmasına lüzum ve ihtiyaç hasıl olmuştur.
Nitekim 1852 de Belçika’da, 1869 da İtalya’da 1881 de Fransa
da Yüksek İktisat ve Ticaret Mektepleri kurulmuş ve bunları Almanya,
İngiltere ve İsviçre’deki benzerleri takip etmişler.
1890-1900 yılları arasında yapılan Milletlerarası istatistikler
Batı memleketlerinde iş hayatı ile ilgili tahsil müesseselerine verilen
ehemmiyet derecesini şu rakamlarla belirtmektedir:
On yıllık bir müşahede devresi sonunda, umumi kültür
müesseselerindeki öğrenci sayısının %15 nisbetinde bir artış
göstermesine mukabil, iktisat ve ticaret tahsili veren müesseselerdeki
öğrenci sayısı %25 nispetinde bir artış kaydetmiştir.
Milli istihsal ve dolayısıyla milli serveti arttırma yolunda vazife
alacak unsurları yetiştiren iktisadi, ticari ve teknik öğretim müesseselerini
adet ve evsaf itibarıyla, çoğaltmak ve yükseltmek için mali fedakarlıklar
yapmaktan çekinmeyen milletler, bu hususa aynı önemi vermeyenlere
nazaran, iktisadi üstünlükler elde etmeye muvaffak olmuşlardır.
Nitekim, bu yarışmada geri kalan memleketlerden biri olan Fransa,
XIX uncu asır sonlarında, istihsal maddelerinin kıymetlendirilmesi ve
dış piyasalara sürülmesi hususunda, komşu ve rakip memleketlerle boy
ölçüşemeyecek duruma düşmüştür. Birinci Cihan Harbine tekaddüm
eden yıllarda, meşhur Fransız filozofu Alfred Fouillee 1
, memleketinin
durumunu şu acı cümlelerle açıklanmıştır:
“Son zamanlarda memleketimizde bir yandan edebiyat, felsefe
ve güzel sanatların, bir yandan da ticaret ve endüstri faaliyetlerinin
gerilemesi, Fransa’nın istikbali için iki büyük tehlikedir. Fakat
bunlardan ikincisi, birincisinden daha vahim neticeler doğuracaktır.”
Hakikatleri önceden görmesini bilen bu mütefekkir, sözlerini şöyle
bitiriyor: “Fransız genç nesli iktisat ve ticaret sahasında, komşu
memleketlere nazaran, pek cılızdır. Halbuki istikbalin milletlerarası
mücadelesi tamamen ekonomik ve teknik bir savaşma olacaktır.”
XX inci yüzyılda iş hayatındaki faaliyetler büsbütün hızını
arttırmış, ziraatte, sanayide, nakliyatta ve ticarette makineleşme
sayesinde sür’at ve emniyet hakim olmuştur.
Metnin tamamına erişim için linke tıklayınız.
Yararlı olmasını dilerim.
Muhammet Negiz
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder