Türkiye’de İşletme Yüksek Lisans Eğitiminde İlk Adım: İşletme İdaresi
Kurslarına İlişkin Bir Sözlü Tarih Çalışması
Yener Pazarcık
(Biga Uygulamalı Bilimler Yüksek Okulu, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, Türkiye)
ÖZ
Çalışmanın amacı, 1954 yılında İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi bünyesinde kurulmuş olan
İşletme İktisadı Enstitüsü ve bu Enstitü’ye bağlı olarak oluşturulan ve işletme yüksek lisans
eğitiminin ilk adımları olarak kabul edilebilecek İşletme İdaresi Kurslarını incelemektir. Bu
amaçla, 1956 yılındaki Birinci İşletme İdaresi Kursunda öğretim üyesi, asistan ve kursiyer olarak
bulunmuş kişilerle görüşmeler gerçekleştirilmiştir. İktisat alanından farklı tasarlanmış ilk
işletmecilik eğitimi denemesi olarak nitelendirebileceğimiz örnek olay için görüşmeler yoluyla
sözlü tarih çalışması yapılmıştır. Elde edilen bulgular, Birinci İşletme İdaresi Kursu ve sonrasındaki
çalışmaların işletme yöneticisi yetiştirme bağlamında gösterilmiş ilk çabalar olduğunu
doğrulamakta; ayrıca, günümüz iş dünyası ve işletmecilik eğitimi alanı üzerindeki doğrudan ve
dolaylı etkileri yanında ulaşılamayan hedefleri de ortaya koymaktadır. Bu çalışma, günümüzde pek
çok üniversite ve enstitüde kurumlaşmış organizasyonlar olarak yürütülen İşletme Yüksek Lisans
Programlarının başlangıçtan bugüne nasıl evrildiğini, bu örnek olayı yaşamış kişilerin gözünden
değerlendirmekte ve söz konusu döneme ışık tutmayı hedeflemektedir.
The Origin of the Business Administration Graduate Studies in Turkey:
An Oral History of Business Administration Courses
ABSTRACT
The aim of this study is to explore The Institute of Business Economics established at Istanbul
University Faculty of Economics in 1954, and Business Administration courses ran in this institute,
which could be accepted as the origin of Business Administration graduate courses in Turkey. In
this vein, lecturers, researchers, assistants, and graduate candidates of this specific program back in
the 1956 were interviewed. These interviews are presented as an oral history research of that first
specific example of less-economics oriented business administration education. Findings support
that these business administration courses and the following outputs can be considered the earliest
efforts in Turkey. Findings also reveal that these courses had direct and indirect effects on today's
business environment and the business administration education in Turkey along with a number of
targets that were not achieved. The study aims to shed light on the fundamentals of today's
institutionalized business administration graduate programs and to explain how these programs
were evolved via first hand primary data.
***
MAKALENİN TAMAMINI İNDİRMEK İÇİN LİNKE TIKLAYINIZ.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder