Türkiye'de Sevk ve İdarecilik Eğitimi'nin Durumu ve Gelişme İmkanları I Konferans Notları ve Tartışmalar I 6 Aralık 1974 Ankara


Türkiye'de Sevk ve İdarecilik Eğitimi'nin Durumu ve Gelişme İmkanları I Konferans Notları ve Tartışmalar I 6 Aralık 1974 Ankara

*Sevk ve İdarecilik Eğitim Vakfı & Türk Sevk ve İdare Derneği


İÇİNDEKİLER

KONFERANS PROGRAMI
Sunuş Konuşması: Bülent Yazıcı
Açılış Konuşması: Prof. Dr. Safa Reisoğlu
I. Konuşma: Prof. Dr. Mustafa Aysan
Bildiri konusu: Üniversitelerde Boş Kapasite Var Mı?"

GÖRÜŞLER VE SORULAR
Prof. Dr. İsmet Giritli
İlhan Özdil
Dr. Bülent Kobu
Örsçelik Balkan
Ord. Prof. Dr. Nihat Sayar
Necip D.Tesal
Prof.Dr. Atilla Gönenli
Prof.Dr. Yaşar Karayalçın
Prof.Dr. Safa Reisoğlu
Dr. Muhan Soysal
Cengiz Pınar
Dr. Güngör Tunç
İlhan Yücel
Dr. Kemal Güçlüol


İKİNCİ OTURUM
KONFERANS PROGRAMI
SORULARIN CEVAPLANDIRILMASI
Prof. Dr. Mustafa Aysan

II. Konuşma: Ahmet A. Ramazanoğlu
Bildiri konusu: "Türkiye'de akademik öğretim dışında kalan sevk ve idarecilik eğitimi ve sevk ve idare müşavirlği uygulamaları"

GÖRÜŞLER VE SORULAR
General Fuat Avcı
DR. Güngör Tunç
Albay Sırrı Pekel
Örsçelik Balkan
Prof. Dr. Atilla Gönenli

SORULARIN CEVAPLANDIRMASI
Ahmet Aç Ramazanoğlu

KAPANIŞ KONUŞMASI:
Dr. Şahap Ş. Kocatopçu

Telgraflar

Konferansa katılanlar

SUNUŞ KONUŞMASI

BÜLENT YAZICI
AKBANK A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı
Sevk ve İdarecilik Eğitim Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı


Bilindiği gibi İkinci Dünya Savaşını izleyen yıllarda Batı ülkelerindeki ve özellikle ABD'deki hızlı ekonomik ve sosyal gelişmede, o ülkelerin işletmelerini yönetenlerin önemli rol aldıkları görülmektedir.  Bu hızlı ve ekonomik kalkınmanın büyük ihtiyacı olan sanayi, ticaret ve hizmet işletmelerinin yöneticilerini, sevk ve idarecilerini yetiştirmek üzere sevk ve idarecilik eğitimi veren eğitim programları düzenlenmiş ve bu büyük ihtiyaçları karşılamak üzere işletmelerin sahipleri, ortakları ve mevcut yöneticilerinin yararına sunulmuştur. Bu eğitim programları içinde işletme yöneticilerini yetiştiren okulların öğretim elemanlarını yetiştiren özel amaçlı eğitim programları da okulların bu konudaki ihtiyaçlarını karşılamak üzere özel bir hizmet görmüşlerdir. 

Türkiye'mizde özellikle 1930'ların ortasında hızlanan ekonomik kalkınma hamlesi, çok kısa sürede çok sayıda işletme yöneticisinin yetiştirilmesini gerektirmiştir. Özellikle 1950'lerde gelişmesi hızlanan özel kesim işletmeleri de yine kısa sürelerde çok sayıda yönetici elemana ihtiyaç duymuşlardır. Bu yönetici eleman ihtiyaçları başlangıçta Türklerin yabancı ülkelerde eğitilmesiyle karşılanmaya çalışılmış ama 1950'lerin ortalarında temel bir uzmanlık eğitiminden sonra özel işletmecilik eğitimi veren okullara duyulan büyük ihtiyaçlar, meseleye yurt içinde çözüm yolu aranmasını gerektirmiştir. 1954'de İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi, Harvard Üniversitesi İşletme Fakültesi, Ford Vakfı ve Türk kamu kesimi ve özel kesim işletmelerinin işbirliği ile kurulan "İşletme İktisadı Enstitüsü", bu tür programların ilkini oluşturmuştur.

1950-1970 arasında geçen yıllarda birçok temel bilimler okulumuz, eğitim programlarını yeniden düzenlemek, ya da yeni fakülte ve yüksek okullar kurmak suretiyle Türk Ekonomisi'nin "Sevk ve İdareci" eksikliğini karşılamak ihtiyacını duymuşlardır. Öyleki, 1970'lerin başında, büyük ölçüde son yıllarda kurulan bütün yurtta öğretim elemanı, bina ve cihazlar alanında büyük ihtiyaçlar belirmesi sonucu ile karşılaşmışlardır. 

"Sevk ve İdarecilik Eğitim Vakfı" fakültelerimiz ve yüksek okullarımızda ortaya çıkan bu büyük ihtiyacın karşılanması hedefiyle, "Endüstri-Üniversite" işbirliğinin geliştirilmesi için 1969 yılında Üniversitelerimiz, Türk Sevk ve İdare Derneği ve İş Hayatımızın işbirliği ile kurulmuştur. 

Vakfımıza benzer kurumların  bazı Batı memleketlerinde kuruluş tarihleri şöyledir:
-İsviçre'de IMEDE (Institute pour l'Etude de Methodes de Direction de l'Entreprise) 1957,
-Belçika'da CEI (Centre D'Etudes Industrielles) 1956,
-İngiltere'de adı bizim vakfın aynı olan "Foundation for Management Development and Training" 1959.

Doğu Bloku memleketlerince de işletmeciliğe müstakil bir bilim olarak ileri Batı ülkelerinde gösterilen derecede önem verilmektedir. 

Vakfımızın kurulduğu tarihlerde ileri memleketlerde lisans üstü tahsil verdirmek için gerekli dövizin temini bir sorun halinde olduğundan, Ford Vakfı'ndan bir yardım sağlamış ve yurdumuz iş çevrelerinin Vakfımıza yaptıkları değerli yardımlarla birlikte bugüne kadar yedi genç öğretim üyesine yurt dışında "Master" veya "Doktora" tahsili yaptırılmış olup, bunlar halen işletme okullarımızda öğretim görevlerini yapmaktadırlar. Ayrıca altı genç öğretim üyesi daha doktora tahsilinde bulunmaktadır. Bunlar dışında işletme okullarımızdan onbir öğretim üyesinin ABD'de yaptıkları çalışmalar desteklenmiş bulunmaktadır.

Sonuçlarını görüşmek üzere burada toplandığımız araştırmaların yaptırılması, Vakfımızın faaliyete geçtiği günlerden itibaren lüzumu hissedilmiş bir husus idi. Vakfımız mahdut kaynaklarıyla bunun ufak bir denemesine girişmiştir. Bunun  hikayesi uzman arkadaşımız tarafından sizlere arz edilecektir.  Bu görüşülecek şümullü ve derinliğine büyük araştırmanın yapılması; Amerikan Yardım Kurulu'nun mali yardımı, işletme eğitimi veren Fakülteler ve yüksek okullar yöneticilerimiz ile öğretim elemanlarının önemli destek ve katkıları ile  mümkün olmuştur. Bu büyük araştırmamızın yapılmasında katkısı olmuş bütün bu kişi ve kurumlara huzurunuzda şükranlarımı arz ederim.


Bülent Yazıcı,
6 Aralık 1974


Türkiye'de Sevk ve İdarecilik Eğitimi'nin Durumu ve Gelişme İmkanları I Konferans Açılış Konuşması I 6 Aralık 1974 Ankara



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

En Popüler Yayınlar

Öne Çıkan Yayın

4. Uluslararası Dijital İşletme, Yönetim ve İktisat Kongresi | 4rd International Congress on Digital Business, Management & Economics | 20-22 Eylül 2024

4. Uluslararası Dijital İşletme, Yönetim ve İktisat Kongresi | 4rd International Congress on Digital Business, Management & Economics | ...


"Başkalarının yoluna taş koyacağımıza, taş üstüne taş koyalım..."