DUYGUSAL EMEK VE İŞE YABANCILAŞMA İLİŞKİSİ: GİZLİ SAYILAR (HIDDEN FIGURES) FİLMİ
İnsan yaşamında önemli bir yere sahip olan duygu, örgütlerde uzun bir
süre dikkate alınmamıştır. Klasik yönetim anlayışının egemen olduğu dönemlerde,
Taylorist düşüncenin etkisi ile insanların duyguları göz ardı edilerek, diğer
üretim unsurları gibi verimlilik ve etkinlik bağlamından ayrı
değerlendirilmemiştir. Sonraki dönemlerde ise çalışanların duygularına yönelik
bir farkındalık oluşmuş ve bilimsel araştırmaların ilgi alanlarından birisi
haline gelmiştir. Özellikle hizmet sektöründe yaşanan gelişmelerle birlikte
çalışanların duygularını dikkate almak bir zorunluluk haline gelmiştir.
Bu çalışmada, çalışanların iş yerinde duygularını
sergilemesi ya da sergilememesi için sergiledikleri çabayı ifade eden duygusal
emek kavramı ile çalışanların işe yabancılaşması arasındaki ilişki, 2017 yapımı
Gizli Sayılar (Hidden Figures) filmi bağlamında incelenmektedir. 1950 ve
1960’ların ABD’sinde çalışanların yaşadıkları ayrımcılık, ırkçılık ve
cinsiyetçilik karşısında sergiledikleri duygusal emek ve işe yabancılaşma
süreci, söz konusu film bağlamında ele alınmıştır. Bu çalışma ile işyerinde
ırkçılık ve ayrımcılığın çalışanlardaki yansımalarının duygusal emek ve işe
yabancılaşma unsurları dikkate alınarak ortaya konulması ve bu iki unsur
arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
****Tam metin için Linke Tıklayınız.
ÖZET
DUYGUSAL
EMEK VE İŞE YABANCILAŞMA İLİŞKİSİ
Çağdaş sosyolojide en güncel eğilimlerden bir tanesi, insanların
etkileşimlerinin duygusal alanlarını araştırmak olarak görülmektedir. Taylorist
düşüncenin etkili olduğu dönemlerde dikkate alınmayan duygu olgusu, yeni
dönemde ise daha önemli hale gelmiştir.
Çalışanın iş yerinde sergilediği duygusal emek ile çalışanın işe karşı
yabancılaşması arasındaki ilişkinin incelendiği bu çalışmada, 1950 ve 1960’lı
yılların ABD’sine ışık tutan 2017 yapımı Gizli Sayılar (Hidden Figures) filmi
örnek olay olarak seçilmiştir.
Nitel araştırma yöntemlerinden yararlanılan çalışmada, içerik analizi ve
gömülü kuram yaklaşımları kullanılmıştır. Ayrıca, duygusal emek ve işe
yabancılaşma kapsamında yapılan akademik çalışmalar incelenmiştir.
Çalışmada elde edilen bulgulara göre, bireylerin duygusal emek
göstermesi ve işe yabancılaşma sürecinde, toplumsal kültür, kurum kültürü,
liderlik, yasalar, teknoloji, cinsiyetçilik, ırkçılık ve ayrımcılık gibi
faktörler önemli rol oynamaktadır. Elde edilen bulgular ışığında, duygusal emek
ve işe yabancılaşma arasında pozitif yönlü bir ilişkinin olduğu görülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Duygusal
Emek, İşe Yabancılaşma
ABSTRACT
RELATIONSHIP
BETWEEN EMOTIONAL LABOR AND WORK
ALIENATION
One of the most recent trends in contemporary sociology is seen as
exploring the emotional areas of human interactions. The feeling of emotion
which is not taken into consideration during periods when the Taylorist thinker
is influential has become more important in the new period. In this study,
which examines the relationship between emotional labor that an employee shows
at work and alienation of an employee at work, Hidden Figures, a film of 2017,
which sheds light on the United States of the 1950s and 1960s, was chosen as
the case study.
In this study, content analysis and grounded theory approaches are used,
which is used qualitative research methods. In addition, academic studies have
been examined on emotional labor and work alienation.
According to findings in the study, factors such as social culture,
corporate culture, leadership, laws, technology, sexism, racism and
discrimination play an important role in the emotional labor of individuals and
work alienation. According to the findings, it is seen that there is a positive
relation between emotional labor and work alienation.
Key Words: Emotional Labor, Work Alienation.
GİRİŞ
Klasik yönetim anlayışında önemli bir yere sahip olmayan duygu kavramı,
Hathorne deneyleri sonrasında daha farklı bir konuma sahip olmuştur. Çalışma
hayatında hizmet sektörünün ağırlıklı hale gelmesi ile birlikte duygusal emek
olgusunun varlığı ve önemi gündeme gelmiştir. Bu çalışmada Hochschild’in (1979,
1983) araştırmaları ile gündeme gelen duygusal emek kavramı ile Karl Marx’ın
araştırmalarında önemli bir yere sahip olan yabancılaşma-işe yabancılaşma
arasındaki ilişkiyi, 1950 ve 1960’lı yılların ABD’sini ele alan 2017 yapımı
Gizli Sayılar (Hidden Figures) adını taşıyan film bağlamında ele almayı
amaçlamıştır.
Bu kapsamda araştırmanın ilk bölümünde örgütlerde
duygu, duygusal emek kavramı, duygusal emek stratejileri, duygusal emeğin
boyutları, duygusal emek ve meslekler, duygusal emek davranışının iş görenler
üzerindeki etkileri konularına değinilmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde, işe
yabancılaşma, yabancılaşmanın boyutları, işe yabancılaşma hakkındaki ulusal
akademik çalışmalar, işe yabancılaşma ve duygusal emek arasındaki ilişki
konuları ele alınmıştır. Çalışmanın üçüncü ve son bölümünde ise, Gizli Sayılar
(Hidden Figures) filminin incelenmesi sonucunda elde edilen duygusal emek
temasına ilişkin bulgular, işe yabancılaşma temasına ilişkin bulgular ve konu
ile alakalı ilgili filmden alınan film karelerinden bulgular yer almaktadır.
Değerlendirme
Gizli Sayılar (Hidden Figures) filmi, 1960’lı yıllar Amerika’sında
yaşanan ırkçı, ayrımcı ve cinsiyetçi yaklaşımlar nedeniyle, siyahî
vatandaşların hem toplum içerisinde hem de iş yerlerinde yaşadıkları zorlukları
gözler önüne getirmektedir. Siyahî ve kadın olmaktan kaynaklanan ayrımcılık ve
kötü muamele bireylerin sosyal hayatta yabancılaşmasına neden olurken, çalışma
hayatında da işe yabancılaşma ve duygusal emek konusunda güçlüklerle muhatap
olmasına neden olmuştur. Bu süreçte liderin ayrımcılığı önlemeye yönelik
yaklaşımlar, çalışanların içsel ve dışsal motivasyonları ve ekip ruhu ya da iç
grup diyebileceğimiz birliktelikleri sorunların üstesinden gelinmesine ve bir sinerjinin
oluşturulmasına katkı sağlamıştır. Bu süreçte sosyal ve yasal faktörlerin
etkisini ve bu unsurlarda yaşanan değişimi görmezden gelmek mümkün değildir.
Dolayısıyla, Gizli Sayılar (Hidden Figures) filmi, dönemin ırkçılık, ayrımcılık
ve cinsiyetçiliği karşısında sergilenen duygusal emek ve işe yabancılaşma
sürecini gözler önüne sermiştir.
SONUÇ
Duygusal emek konusunda yapılan araştırmaların önemli bir kısmının kar
amaçlı endüstrilerdeki mesleklere yönelik gerçekleştirildiği görülmektedir.
Hemşirelik, dağıtım görevlisi, öğretmenlik gibi meslek çalışanlarının önemli
bir kısmı kar amacı gütmeyen kurumlarsa çalışsa da duygusal emek
sergilemelerini bekleyen müşterilerinin olduğunu (öğrenciler, aileler vb.)
söylemek mümkündür. Bu kapsamda bir sonraki araştırmanın kar amacı güden meslek
grupları ile kar amacı gütmeyen meslek grupları tarafından tecrübe edilen
duygusal emek arasındaki benzerlikler ve farklılıkları ortaya koymak amacı ile
gerçekleştirilebilir (Cribbs, 2015: 21-22).
Gizli Sayılar (Hidden Figures) filmi bağlamında değerlendirildiğinde
çalışanların duygusal emek ve işe yabancılaşma göstermesinde toplumsal kültür,
ırkçılık, ayrımcılık, cinsiyetçilik, yasalar, kurum kültürü, yönetici/lider
özellikleri, örgütsel adalet, terfi, işin yapısı gibi çeşitli unsurların etkili
olduğu gözlemlenmektedir. Çalışanların işyerinde maruz kaldıkları bu unsurların
neticesinde daha fazla duygusal emek göstermeleri ihtiyacı doğmakta ve bu durum
işe ve örgütte yabancılaşma sürecini de etkilemektedir. Irkçılık ve ayrımcılık
gibi fiillerin iş yerinden uzaklaştırılması girişimi ve örgütsel adaletin
sağlanması çabasının ise çalışanların örgütsel bağlılığını artırdığı ve işe
yabancılaşmanın önüne geçilmesini sağladığı gözlemlenmektedir.
Çalışmanın en belirgin kısıtlarından birisi olarak tek bir filmin
incelenmesi görüldüğünden benzer filmlerin çalışmaya dâhil edilmesi suretiyle
daha kapsamlı sonuçların elde edilebileceği düşünülmektedir. Ayrıca, yerel
bağlam eksenli incelemelerde kültürel farklılıklara dair bulguların elde
edilmesi muhtemeldir.
Duygusal emek konusunun cinsiyet ve ırk gibi alanlardaki yansımaları
incelenebilir. Mirchandani (2003), özellikle ırkın duygusal emek hakkındaki
genel önermelerde tashihe neden olabileceğini, teorilere sadece ekleme yapmanın ötesinde
onları değiştirebileceğini ileri sürmüştür. Araştırmacıların onun çağrısına
yanıt vermesine rağmen, 10 yıl sonra bile onun endişeleri geçerliliğini
sürdürmektedir. Duygusal emek için ırkın etkileri hem kuramlaştırmada yetersiz
kalınmış hem de ampirik olarak gelişmemiş bir alan olarak görülmektedir
(Wilkins ve Pace, 2014: 398).
KAYNAKLAR
Ala, C. (2017). İki Film Birden
(Paterson – Hidden Figures).https://www.ntv.com.tr/sanat/iki-film-birden-paterson-hidden-figures,u7bLSSWSJUKyBd6NuPuclw (20.05.2018).
Allen, J. A., Diefendorff, J. M., Ma, Y. (2014), Differences in
emotional labor across cultures: A comparison of Chinese and U.S. service
workers, Journal of Business and Psychology, New York : Springer,
29:21–35.
Ashforth, B. E., ve Humphrey, R. H. (1993). Emotional labor in service
roles: The influence of identity. The
Academy of Management Review, 18(1), 88.
Atay, S., ve Gerçek, M. (2017). Algılanan rol belirsizliğinin işe
yabancılaşma üzerindeki etkisinin ve demografik değişkenlere göre
farklılıklarının incelenmesi. Ordu
Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(2), 321-332.
Aydın, G.D., ve Takay, B.A. (2017). Janus’un iki
yüzü: yabancılaşma ve gösteriş tüketimi. Hacettepe
Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 35, Sayı 1,
2017, s. 1-18.
Basım, H. N., ve Begenirbaş, M. (2012), Çalışma yaşamında duygusal emek:
Bir ölçek uyarlama çalışması, Celal Bayar
Üniversitesi İ.İ.B.F. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, Cilt 19, Sayı 1, 77-90.
Bedük, A. (2010), Karşılaştırmalı
İşletme-Yönetim Terimleri Sözlüğü, 2. Baskı, Konya: Selçuk Üniversitesi
Basımevi.
Beğenirbaş, M. (2015). Psikolojik sermayenin çalışanların duygu
gösterimleri ve işe yabancılaşmalarına etkileri. Süleyman Demirel Üniversitesi İ. İ. B. F. Dergisi, 20 (3), 249-263.
Bilgin, N.
(2006). Sosyal bilimlerde içerik
analizi teknikler ve
örnek çalışmalar.
Ankara:
Siyasal Kitabevi.
Breedon, J. (2015), Emotional
Labor Training: The Effect of Deep Level Acting Training on Deep Level Acting and Emotional Exhaustion,
Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,
Southern Illinois University, Edwardsville.
Brotheridge, C. M., ve Lee, R. T. (2003), Development and validation of
the Emotional Labour Scale, Journal of
Occupational and Organizational Psychology, 76, 365–379.
Brotheridge, C. M., ve Taylor, I. (2006), Cultural differences in emotional labor in flight attendants, W. J. Zerbe, N. M. Ashkanasy, C. E. J. Härtel
(Editörler), In Individual and
Organizational Perspectives on Emotion Management and Display. Published
online: 2006; 167-191.
Choi, Y., ve Kim, K. (2015), A Literature Review of Emotional Labor and
Emotional Labor Strategies. Universal
Journal of Management, 3(7), 294-301.
Chu, K. H.,& Murrmann, S. K. (2006). Development and validation of
the Hospitality Emotional Labor Scale. Journal of Hospitality & Tourism
Research, 27(6), 1181-1191.
Cribbs, A.J. (2015), Emotional
labor and conflict in schools: teacher perceptions of the emotional display rules necessary for negative teacher - student
interactions, Yayımlanmamış
Doktora Tezi, University of Pittsburgh.
Çukur, C. Ş. (2009), The development of the Teacher Emotional Labor
Scale (TELS): Validity and reliability, Kuram
ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 9 (2), 559-574.
Diefendorff , J. M., Croyle, M. H., ve Gosserand,
H. (2005). The dimensionality and antecedents of emotional labor strategies. Journal of Vocational Behavior, 66,
339-357.
Erickson,
R. J., ve Ritter, C. (2001), Emotional labour, burnout and inauthenticity:
Does
gender really matter?, Social Psychology
Quarterly 64(2), 146–163.
Erkal, M. E. (1984). Sanayileşme ve Yabancılaşma İlişkisi. Sosyoloji Konferansları Dergisi. Sayı 20, 9-24.
Ertekin, P., ve Özmen, D. (2017). Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan
Hemşirelerde İşe Yabancılaşmayı Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi. Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi, 14 (1), 25-30
Fineman, S. (1996), Emotion and organizing, Handbook of organization studies, S.
R. Clegg,
C. Hardy and W. R. Nord (Editörler), London: Sage.
Gaan, N.
(2011), Development of Emotional Labour Scale in Indian Context, Vision:
The Journal of Business Perspective, Volume:
15 issue: 1, page(s): 41-48.
Glomb T.M., Kammeyer-Mueller J.D., ve Rotundo M. (2004), Emotional labor
demands and compensating wage differentials, Journal of Applied Psychology, Aug;89(4):700-714.
Grandey, A. (2000), Emotion Regulation in the Workplace, Journal of Occupational Health Psychology, 5, p. 101.
Güğerçin, U., ve Aksay, B. (2017). Dean’in Yabancılaşma Ölçeğinin Türkçe
Uyarlaması: Geçerlilik Ve Güvenilirlik Analizi, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme
Dergisi, 13 (1), 137-154.
Gürbüz,
S., ve Şahin, F. (2016). Sosyal
bilimlerde araştırma yöntemleri: Felsefe-
yöntem-analiz. 3. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
53
Hashem, T. N. (2017), Call center emotional labor and its influence on
their performance in dealing with seniyor citizens in Jordan telecommunication
companies, International Business
Research, Canadian Center of Science and Education, Vol. 10, No. 9, 106-115.
Hochschild, A. R. (1979), Emotion work, feeling rules, and social
structure, The American Journal of Sociology, The University of Chicago Press ,
Vol. 85, No. 3, pp. 551-575.
Hochschild
A.R. (1983), The Managed Heart:
Commercialisation of Human Feeling,
Berkeley:
University of California Press.
Hochschild
A.R. (2012), The Managed Heart:
Commercialisation of Human Feeling,
Berkeley:
University of California Press.
Jordan, C., Soutar, G., ve Kiffin-Petersen, S. (2007), Emotional labour
strategies: A subgroup analysis, In R. Chapman (Editör), 21st ANZAM 2007
Conference, Sydney, Australia, Vol. 21, 1-13.
Kamber, A. (2014). Duygusal emek
bağlamında çalışmanın anlamı ve işe yabancılaşma.
Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisan Tezi.
Kiral, E. (2016), Psychometric properties of the emotional labor scale
in a Turkish sample of school administrators,
Eurasian Journal of Educational Research, 63, 71-88.
Kirkpatrick, D. L. (1994), Evaluation
training programs, San Francisco: Berrett-Koehler Publishers Inc.
Kurt, Z. (2013). Duygusal emek
faktörünün yabancılaşmaya etkisi: İstanbul’daki otel işletmeleri ve seyahat acentalarına yönelik bir araştırma.
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Yayımlanmış
Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale.
Lazanyi, K. (2004), Who benefits from emotional labor?, Applied Studies in Agribusiness and Commerce, 9(3), Agroinform Publishing House,
Budapest.
Liu, Y., ve Zhang, D. (2015), Development of questionnaire on emotional
labor among primary and secondary school teachers, Journal of Education and Training Studies, Vol. 3, No. 1, 46-55.
Marshall,
G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. O.
Akınhay ve D. Kömürcü (Çev). Ankara:
Bilim ve
Sanat Yayınevi.
Mesmer-Magnus, J. R., DeChurch, L. A., ve Wax, A. (2011), Moving
emotional labor beyond surface and deep acting: A discordance–congruence
perspective, Organizational Psychology
Review, 1–48.
54
Mürteza, F., Çolakoğlu, Ü., ve Atay, H. (2017). İşgörenlerin İşe
Yabancılaşma Düzeyleri ile Demografik Faktörleri Arasındaki Farklılaşma: Dört
ve Beş Yıldızlı Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma. Journal of Travel and Tourism Research, 12, 1-18.
Mirchandani, K. (2003). Challenging racial silences
in studies of
emotion work:
Contributions
from anti-racist feminist theory. Organization
Studies, 24(5), 721–742.
Oral, L., ve Köse, S. (2011), Hekimlerin duygusal emek kullanımı ile iş
doyumu ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkiler üzerine bir araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, C.16, S.2, 463-492.
Özkaplan, N. (2009), Duygusal emek ve kadın işi/erkek işi, Çalışma ve Toplum Dergisi, 2, 15-24.
Paoli, P. (1997), Second European
survey on the work environment 1995. Dublin, Ireland: European Foundation
for the Improvement of Living and Working Conditions.
Pugh, S. D., Diefendorff, J. M., Moran, C. M.
(2013), Emotional labor:
Organization-level strategies, and outcomes, A. Grandey, J. Dieffendorff,
D. E. Rupp (Editörler), Emotional
labor in the 21st century: diverse perspectives on the psychology of emotion
regulation at work, New York: Routledge.
Pugliesi, K. (1999), The consequenses of emotional
labor: Effects on work stres, job satisfaction, and well-being, The Journal of Motivation and Emotion,
Volume. 23, Issue. 2, 125-154.
Robbins,
S.P., ve Judge, T. A. (2013), Örgütsel
Davranış, İ. Erdem (Çeviri Editörü),
14. Basımdan Çeviri, Ankara: Nobel Yayıncılık.
Sert, G., Kurtoğlu, M., Akıncı, A., Seferoğlu, S.
S. (2012). Öğretmenlerin Teknoloji Kullanma Durumlarını İnceleyen Araştırmalara
Bir Bakış: Bir İçerik Analizi Çalışması,
Akademik Bilişim’12 - XIV. Akademik Bilişim Konferansı
Bildirileri. Uşak Üniversitesi.
Sieben, B., ve Wettergren, Å. (2010), Emotionalizing Organizations and Organizing, B. Sieben ve Å.
Wettergren (Editörler), Emotionalizing Organizations and Organizing Emotions –
Our Research Agenda 1st Edition, Palgrave Macmillan, 1-23.
Simirnova, O. (2017), Emotion management and the professional culture of
administrative social workers in Russia: common standards versus the moral
mission of social care, Journal of Social
Policy Studies, Vol. 15, No. 1, 129-142.
Simirnova, O. (2012), Konseptsiya emotsionalnogo truda Arli R. Hochschild,
P.V.Romanov ve E.R.Yarskaya-Smirnova, Antropologiya
professiy: Granitsy zanyatosti v
epohu nestabilnosti, Moskova: Variant, TsSPGİ, 75-96.s
55
Shetterly, M. L. (2016). Hidden
figures: The American dream and the untold story of the black women mathematicians who helped win the space race.
William Morrow, 368 pp.
Shuler, S., ve Sypher, B. D. (2000). Seeking emotional labor: When
managing the heart enhances the work experience, Management Communication Quarterly, 14(1), 50–89.
Stanislavksi,
C. (1938), An Actor Prepares, New
York: Routledge.
Şimşek, H., Balay, R., ve Şimşek, A. S. (2012). İlköğretim Sınıf
Öğretmenlerinde Mesleki Yabancılaşma. Eğitim
Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(1), 53-72.
Tang, C., Seal, C. R., Naumann, S. E., ve Miguel, K. (2013), Emotional
labor: The role of employee acting strategies on customer emotional experience
and subsequent buying decisions, International
Review of Management and Marketing, Vol. 3, No. 2, 50-57.
Tanriverdi, H., ve Kılıç, N. (2016). Algılanan Örgütsel Destek ve
Örgütsel Yabancılaşma Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik
Araştırmalar E-Dergisi, 1(1), 1-18.
Totterdell, P., ve Holman, D. (2003). Emotion Regulation in Customer
Service Roles: Testing a Model of Emotional Labor, Journal of Occupational Health Psychology. 8(1), 55–73.
Tokmak, İ. (2014). Duygusal Emek ile İşe Yabancılaşma İlişkisinde
Psikolojik Sermayenin Düzenleyici Etkisi. İşletme
Araştırmaları Dergisi, 6(3), 134-156.
Tükel, İ. (2012). Modern örgütlerde yabancılaşma ve Kafka’nın “Dönüşüm”
romanının bu bağlamda analizi. Dokuz
Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi
Dergisi, 1(2), 34-50.
Uçar, Z. P. (2017). Gizli Sayılar – Hidden Figures.
https://www.filmloverss.com/gizli-sayilar-hidden-figures/
(15.05.2018).
Wharton, A. S. (2014), Work and Emotions, J. E. Stets, J. H. Turner
(Editörler), Handbook of the Sociology of
Emotions, Volume II, Springer Netherlands.
Wharton, C. S. (1996). Making people feel good: Workers' constructions
of meaning in interactive service jobs, Qualitative
Sociology, 19, 217-233.
Wilkins, A. C, ve Pace, J. A. (2014). Class, Race and Emotions, J. E.
Stets, J. H. Turner (Editörler), Handbook
of the Sociology of Emotions, Volume II, Springer Netherlands.
Wouters,
C. (1989). The sociology of emotions and flight attendants: Hochschild's
Managed
Heart, Theory, Culture & Society,
Volume: 6 issue: 1, page(s): 95-123.
Yıldız, F. Z. (2018). Sinema,
edebiyat ve fotoğraf: sanatta emeğin temsilleri üzerine bir inceleme. 26. Ulusal Yönetim ve Organizasyon
Kongresi. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
707-714.
Yıldız, F. Z. (2017). Duygusal
emek ve yabancılaşma ilişkisi: Kabin
memurları örneği. Sakarya
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
Zaganjori, O. (2016). Duygusal emek ve işe
yabancılaşma ilişkisi üzerine ampirik bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,
Konya.
Zapf, D., ve Holz, M. (2006). On the positive and negative effects of
emotion work in organizations, European
Journal of Work and Organizational Psychology, 15:1, 1-28,
Zapf, D., Mertini, H., Seifert, C., Vogt, C., ve Isic, A. (1999). Frankfurt Emotion Work Scales— Frankfurter Skalen zur Emotionsarbeit FEWS 3.0.
Frankfurt, Germany: Department of
Psychology, J. W. Goethe-University Frankfurt.
Zeithaml, V.
A., Bitner, M. J., ve
Gremler, D. D.
(2009), Services marketing:
Integrated customer focus across the firm, Fifth
Edition, New York: McGraw Hill.
http://www.beyazperde.com/filmler/film-219070/, 20.06.2018.
****Tam metin için Linke Tıklayınız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder