Yemeksepeti’nin başarı hikayes Harvard Business School’da öğrencilere okutulmaya başladı. Böylece ilk kez Türkiye’den çıkan bir internet şirketi, okulun vaka çalışmaları arasına girmiş oldu. “Growing and Expanding the Business Model Through Data – Veri Sayesinde İş Modelini Büyütme ve Geliştirme” isimli çalışma kapsamında, Yemeksepeti’nin iş modeli analiz edildi. Şirketin kaynaklarını yenilikçi ve yaratıcı şekilde kullanmasına imkan sunan özgün metotlarına ve bu sayede büyümesini nasıl sürdürülebilir kıldığına yönelik detaylara yer verildi.
Yemeksepeti’nin başarı hikayesi, yönetim bilimleri alanında dünyanın önde gelen üniversitelerinden Harvard Business School’da (HBS) ders olarak işlenmeye başladı.
Böylece Türkiye’den çıkan bir internet şirketi ilk kez, yaratıcı uygulamaları ve yenilikçi metotlarıyla ses getiren markaların hikayelerinin öğrencilerle paylaşıldığı HBS’un örnek vakaları arasında yer almış oldu.
Böylece Türkiye’den çıkan bir internet şirketi ilk kez, yaratıcı uygulamaları ve yenilikçi metotlarıyla ses getiren markaların hikayelerinin öğrencilerle paylaşıldığı HBS’un örnek vakaları arasında yer almış oldu.
HBS Profesörü William Kerr tarafından yürütülen çalışma kapsamında, Yemeksepeti Kurucusu ve CEO’su Nevzat Aydın dahil olmak üzere şirket çalışanlarıyla 4 ay süren görüşmeler yapıldı.
Çalışmada, Türkiye’de henüz internetin yaygın şekilde kullanılmadığı ve girişimcilik ekosisteminin oluşmadığı yıllarda bir internet girişimi olarak yola çıkan Yemeksepeti’nin süreç içerisinde geliştirdiği özgün iş modeli incelendi.
Bu doğrultuda kullanıcı memnuniyeti odaklı yaklaşımı, mobil entegrasyon süreçleri, yatırım kararları, ürün geliştirme, marka işbirlikleri ve pazarlama çalışmalarında veri tabanlarının kullanımı gibi konulara vurgu yapıldı.
Çalışmada, Türkiye’de henüz internetin yaygın şekilde kullanılmadığı ve girişimcilik ekosisteminin oluşmadığı yıllarda bir internet girişimi olarak yola çıkan Yemeksepeti’nin süreç içerisinde geliştirdiği özgün iş modeli incelendi.
Bu doğrultuda kullanıcı memnuniyeti odaklı yaklaşımı, mobil entegrasyon süreçleri, yatırım kararları, ürün geliştirme, marka işbirlikleri ve pazarlama çalışmalarında veri tabanlarının kullanımı gibi konulara vurgu yapıldı.
Çalışma sürecini ve beklentilerini aktaran Profesör Kerr, “Yemeksepeti çok güçlü bir hikaye. Korkusuzca yeni bir alana girmek, burada dominant bir pozisyon elde etmek ve bu platform ile olağanüstü karlılık elde ederek büyümek Yemeksepeti’ne ilgimizin başlıca sebepleriydi. Bu vaka çalışması girişimcilikte liderlik derslerinde hem genç öğrenciler hem de daha deneyimli girişimciler için zamansız ve kuvvetli bir eğitim aracı olacak” dedi.
Teknoloji alanında Türkiye’den çıkan bir örnek
Yemeksepeti CEO’su Nevzat Aydın konuyla ilgili, “Yemeksepeti’nin başarısının sadece Türkiye değil tüm dünyada girişimcilere ilham ve cesaret vermesi bizi çok mutlu ediyor. Şimdi geleceğin liderleri ve yöneticilerinin eğitimine de bir katkı sağlayacağız. Bu bizler için yeni bir heyecan. Öte yandan bu çalışma, fikri ve sermayesi Türkiye’den çıkan bir şirketin teknoloji alanında örnek gösterilecek olması açısından büyük önem taşıyor. Ayrıca, Türkiye’nin sadece geleneksel sektörlerde değil yeni ekonomiyi oluşturan yeni sektörlerde de ciddi bir potansiyeli olduğunu gösteriyor” dedi.
Teknik, etik ve kanuni yönleriyle çok boyutlu bir konu
Aydın, çalışmanın çok boyutlu yapısına da vurgu yaptı:
“Yemeksepeti denilince çoğunlukla ilk akla gelen konu “veri” değildir. Ancak bizim başarımızın özünü oluşturuyor. Milyarlarca satır veriyi işleyerek insanların hayatlarına değer katacak projeler haline getirmek için, teknik yeterlilik, etik ve kanuni yönlere dikkat etmenin yanı sıra doğru vizyonla yola koyulmak da gerekiyor. Bu doğrultuda, Yemeksepeti vaka çalışmasının, HBS öğrencileri arasında verimli tartışmalar doğuracağını düşünüyorum”
“Yemeksepeti denilince çoğunlukla ilk akla gelen konu “veri” değildir. Ancak bizim başarımızın özünü oluşturuyor. Milyarlarca satır veriyi işleyerek insanların hayatlarına değer katacak projeler haline getirmek için, teknik yeterlilik, etik ve kanuni yönlere dikkat etmenin yanı sıra doğru vizyonla yola koyulmak da gerekiyor. Bu doğrultuda, Yemeksepeti vaka çalışmasının, HBS öğrencileri arasında verimli tartışmalar doğuracağını düşünüyorum”
Yemeksepeti: Growing and Expanding the Business Model through Data |
Abstract
In October 2016, Nevzat Aydin, co-founder and CEO of Yemeksepeti, the Turkish online food-ordering company, was looking over the company's quarterly results and projections for the upcoming year with his management team. It had been almost a year and a half since Aydin had agreed to sell the company's shares to Delivery Hero, the Berlin-based global leader in online and mobile food ordering, for $589 million. In 2016, the company had grown to include more than 13,000 member restaurants servicing six million users and achieved a 41% year-on-year growth. Yemeksepeti operated with an EBITDA margin of over 50%. Although the company had introduced other revenue streams over the years, commissions remained as the main source of income.
Aydin believed that, while there was plenty of room to grow by taking market share from phone orders, much could be done by revenue diversification; the company simply had too much valuable data to be ignored. What should the company do to take advantage of its data analysis capabilities and the new technologies on the market? What kind of outside-the-box solutions could create additional revenue streams and vertical growth capabilities? What about the cohort analysis and data generated from order histories? He motivated the management team to come up with new ideas to put the vast amount of transaction data to use.
The case describes potential avenues for a company to monetize its data, illustrates the pros and cons of each option. The case will help students think about how to prioritize growth over diversification, and forward think with regards to new technologies and customer trends.
Aydin believed that, while there was plenty of room to grow by taking market share from phone orders, much could be done by revenue diversification; the company simply had too much valuable data to be ignored. What should the company do to take advantage of its data analysis capabilities and the new technologies on the market? What kind of outside-the-box solutions could create additional revenue streams and vertical growth capabilities? What about the cohort analysis and data generated from order histories? He motivated the management team to come up with new ideas to put the vast amount of transaction data to use.
The case describes potential avenues for a company to monetize its data, illustrates the pros and cons of each option. The case will help students think about how to prioritize growth over diversification, and forward think with regards to new technologies and customer trends.
Keywords: Entrepreneurial Management; Entrepreneurial Ventures; Big Data; Customer Focused Organization; Service Management; Continuous Improvement; Data Analysis; Growth Strategy; Technological Change; Information Systems;Entrepreneurship; Corporate Strategy; Data and Data Sets; Analysis; Customer Focus and Relationships; Emerging Markets; Service Operations; Competitive Advantage; Performance Improvement; Internet; Growth and Development Strategy; Information Technology; Value Creation; Food and Beverage Industry; Turkey
Citation:
Kerr, William R., Gamze Yucaoglu, and Eren Kuzucu. "Yemeksepeti: Growing and Expanding the Business Model through Data." Harvard Business School Case 817-095, February 2017.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder