http://evgenysolomin.livejournal.com/25270.html kaynağından çeviren:
Muhammet NEGİZ Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi
Muhammet NEGİZ Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi
Şehir veya ülke markalama gittikçe popüler bir konu olmaktadır, özellikle bu Amerikan şehirlerini ilgilendirmektedir. Şimdi yerel hükümetler şehrin tarzını şekillendirme sürecini şansa bırakmaya daha az meyillidir. Moreno Walley Şehri, geçen sonbaharda “Hayallerin Yükseldiği Yer” ("Where Dreams Soar") sloganı ile ağaç ve kuşlu logosunu onayladı.
. Şehir bu markanın hazırlanmasına 70.000 dolardan fazla para harcadı. Şehir yönetimi markalamayı geleceğe yatırım olan çözülmesi gereken bir sorun olarak görmektedirler. Şehrin sakinleri oldukça sakinler. Kimileri konu hakkında hiç bir şey duymadıklarını, kimileri konunun kendilerini ilgilendirmediğini, kimileri ise bu paranın suçlarla mücadele, sokakların temizliği ve okulların tamirine harcanmasının en iyi şey olacağını söylüyorlar.
Bu şekildeki bakış açısının var olmaya hakkı olsa da, markalamanın şirketlerin temsilciliklerini, mağazalarını açmalarında ve turizmin gelişmesinde gösterdiği etkiyi belirtmemek mümkün değildir.
Lake Elsinore şehrinin yönetimi markalamada bu kitle içerisinde büyük oranda şehirden yeni gayrimenkul alan ve şehirde yeni temsilciliklerini açan iş sahiplerine hitap etmiştir. Şehrin sloganı: Cesur Hayaller (Dream Extreme). Markalama kampanyasının tamamı, geçen sene karşılaşmış oldukları problemler üzerine, ‘yeni bir yapraktan başlamak’ istikametinde yönlendirildi. Bu problemler (gölün ekolojisi, kaçak hayvancılık, suç gibi) şehrin güvensiz olduğu hissini yaratmaktaydı. Slogan şehirdeki doğa sporlarının popülaritesini ve belediye yönetiminin izin verdiği bu tür meşguliyetlerin imkânlarını yansıtmaktadır. Şehir marka hazırlama çalışmalarına 83.000 dolar harcamıştır. Markanın Amerikan halkının bilincine yerleştirilmesi için 205.000 doların gerektiği düşünülmektedir. Kampanyanın 2009 yılında yapılması planlanmaktadır. Şehir yönetiminin basın hizmetleri henüz marka hazırlama adına yapılan yatırımların mali etkileri konusunda açıklama yapmamaktadır. Geleceğe yapılan bu markalama yatırımı mali planda hemen başarı göstermek zorunda değildir.
Fontan şehrinde markalamaya farklı yaklaştılar. Şehir yönetimi danışman tutmadı ve ‘Hareketin Şehri’ (City of Action) sloganı yöneyimin kendisince hazırlandı. Reklam kampanyası gerçek başarıları, yenilik projelerini, yani şehrin yoğun iç yaşamını, parkların, merkezlerin, kütüphanelerin gelişimini yansıtma hedefindeydi. Henüz markalamanın etkililiğini değerlendirme araştırmaları yapılmamış olsa da, şehir, Amerikan halkının bilincindeki yerini iyileştirdi ve federal basının sayfalarında sıkça görülmeye başladı.
Aslında Amerikan şehirlerinin markalaması Las Vegas’tan ve 2003 yılınta ortaya çıkan riskli sloganından başlamaktadır. “Burada olan, burada kalır.” (What Happens Here, Stays Here),
Şehrin sloganı ince bir sınırda dengelenmek zorundadır, yeterince soyut ve aynı zamanda da anlaşılabilir olmalıdır. “Mükemmel Yer” slogan değildir. Uzmanlar “Cesur Hayaller” sloganını olumlu değerlendiriyorlar. Açık olarak bu yerde hayallerin gerçek olduğu mesajı verilmektedir. “Hareketin Şehri” sloganı veya “Burada tarih ve gelecek buluşuyor” sloganı (San Bernardo şehrinin sloganı) oldukça bulanık ve soyut. San Bernardo’nun yöneticileri ise sloganın oldukça somut olduğunu ve şehrin oldukça eski bir şehir olduğunu vurguladığını ifade ediyorlar.
Amerika’nın Toplum İlişkileri Derneği’nin (ATİD) şubelerinden birinin başkanı olan Sindy Zaidell, markalama yerel otoritelerin politikalarıyla kaçınılmaz olarak desteklenmek zorundadır. Neticede bu sadece şehir markalamalarında değil genel markalamaları açısından adil bir fiil olacaktır.
ABD’nin şehirlerinin sloganlarınından bir kaçı:
-Temekula: “Eski gelenekler, yeni fırsatlar.”
-Norko: “ABD’nin at şehri” şeklinde çevirebileceğimiz sloganın aslı: «Horsetown USA» ama bu ticari marka etkisi vermektedir.
-Riverside: “Sanat ve kültürün şehri.”
-Sharlottesville: “Gerçek Virginia.”
-Atlantic City: “Aralıksız hareket.”
-Cleveland: Sloganını kelime oyunundan dolayı çevirmek zor. [Rock (kaya), to rock (iyi, güzel olmak; dümeni yönetmek) ] Slogan : “Cleveland Rocks!”
-Omaha: “Şerefe inşa edildi.Nadirdir.”
-Santa Fe : “Eşsiz şehir.” (Aristo’nun ‘Eşsizliği tekliği şehir’ sözüne atfen.)
-San Diego: “City with Sol” (Slogan ‘sol’ kelimesinin anlam zenginliğinden dolayı tam olarak çevrilememektedir. Sol, İncil’de Süleyman peygambere, yine İncil’deki ‘Yeryüzünün tuzu’ ifadesine göndermede bulunmakta, yine telaffuz benzerliği olan ‘soul’ (ruh) ve ‘soil’ (toprak, yer) ifadelerinin de anlaşılması istenmektedir.
*http://evgenysolomin.livejournal.com/25270.html kaynağından çevirilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder