REKLAM-ENFORMASYON ÜRÜNÜNDE ŞEHİR ÜSLUBU

Çeviren: Muhammet NEGİZ
Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi İşletme ABD

O.V.KSELEVA
Milli Araştırma İrkutsk Devlet Teknik Üniversitesi

  ‘Mekan,yer ’ in üslubunun şekillendirilmesinin ilerleyişi ,  şehirlerin markalarında, ülkelerin sembollerinde yansıtılan ayniyet sistemleri gibi analiz edilmektedir. Reklam, bilgilendirme ve hediyelik ürünler vasıtasıyla,  imajı oluşturmanın yapısı incelenmekte;  ve onun stilistiği, şekil olarak üslubun oluşturulmasında farklı olan 4 gruba ayrılmaktadır.
Anahtar kelimeler: Markalama, ayniyet, üslup, şehir, reklam-enformasyon ürünleri.
‘Mekan, yer’in (Şehir, ülke veya herhangi bir toprak parçası olsun) üslubu, biçimi, ve bu metotların sunum usulü ve bunların reklam-enformasyon ürünleri aksettirilmesi her şeyden önce ‘mekan, yer’ markalamasıdır.
Yer markalaması, yerin benimsenmesidir. ‘Ekspert’ isimli araştırma merkezinin müdürü A.İ.Shmarov bu konuda şunları söylüyor:  << Bu da ilk olarak çeşitli ürün, hizmet, insan, yerin kendine has özellikleriyle,  insan topluluklarının bilincinde ortaya çıkan semboller, his, duygu, endişe, etkilenmenin karışımı ve bunlarla bağlantılı şeylerdir.
Şehrin markası ticari markadan biraz farklı olmasının yanında ‘bu ülkede üretildi’ şeklindeki ticari markanın eşdeğeri olamaz.  Bunun dışında milli marka, ticari markadan farklı olarak, yerel girişimcilerin marka veya sembollerinden şekillenebilir. Bunun yanında kalifiye işçilerin ilgisini çekmek için yaşanan katı rekabet ortamında marka anahtar bir rol oynamaktadır.>>
Artık birçok ülke ve toprak birliği kendi markalarını oluşturmak için harekete geçtiler ve kuralına göre benzerlik sisteminin ve ülkelerinin ilerlemesinin şekillendirilmesi için hem kendi vatandaşları arasında hem de ülke dışında pazarlama kampanyalarını yürütmektedirler.
Üslubun inşası sistemini dört gruba ayırmak mümkündür: Coğrafya, Dilbilgisi, Cemiyet (Topluluk), Baş harf.
                                                                 

                          COĞRAFYA

Bu bölüm markaları, logoları, belirtilen toprak parçasının (Şehir, bölge, ülkenin) coğrafi özellikleriyle sıkıca bağlı olan biçimiyle, ve onun şekli  ve/veya dünya haritasındaki silueti ile ve o yerin kendine has özelliklerini birleştirir. (Şekil 1)

Şekil 1:Madagaskar, Japonya, Bahama Adaları, İtalya, Smolensk, Nijerya.


İtalya’nın modern kısaltmasının logosu <IT> yeşil, beyaz ve yeşille tamamlanarak oluşturulmuştur. Ülke eski dinamik, fırtınalı tasvirini değiştirdi. Ülke yeni markasında bayrağının renklerini kullanarak  ‘İtalya iz bırakır’  sloganını destekleyecek nitelikte daha güçlü ve zengin bir hale geldi. Ülke Pizan Kulesi’nin mükemmel mimarisi, moda, Venedik karnavalları, lezzet tercihleri (pizza, şarap)  vasıtasıyla dünyaya açılmaktadır. (Şekil 2)




Şekil 2
                      TOPLULUKLAR


Bu marka grupları, ülkelerine has özellikleri, mitolojik, tarihi ve kültürel incelikleri kullanarak fark yaratmaktadırlar. (Şekil 3)

  Şekil 3
                          HONG KONG
Asya’nın önemli ticari merkezlerinden biri olan Hong Kong’un sembolü ejderdir.
Bu herkes tarafından kolayca anlaşılabilecek kadar açık bir bağlantı. Hong Kong kendi sembolü ile hem sahip olduğu kültür mirasının altını çizmekte, hem de geleceğe olan tutkusunu göstermektedir. Sonuç olarak ortaya ileriye doğru uçmakta olan, kafasında “H” ve “K” harflerinin saklı olduğu, kuyruğunda ise Hong Kong’un çeşitliliği ve derinliğini temsil eden farklı renklerde şeritler bulunmaktadır. (Kırmızı bölge vatandaşlarının gücünü, mavi Hong Kong’un sınırsız gökyüzünü, yeşil ise çevreciliği ifade etmektedir.) (Şekil 4)


Şekil 4: Hong Kong’un sembolü.


                                                           AVUSTURALYA





Avusturalya’ nın turistik sembolü olan kanguru aynı zamanda bu yeşil adanın da sembolüdür. Ülke reklam-enformasyon ürünlerinde kanguru, koala, devekuşu gibi hayvanları kullanmaktadır.( Şekil 5)

Şekil 5
Ülke ürettiği bütün ürünlerde, turizmde bu şekilleri kullanmaktadır.
                            DİLBİLGİSİ




Bu grubun reklamlarında İngilizcenin dilbilgisi yapısının kullanıldığına tanık oluyoruz.  Açık örnek olarak verebileceğimiz New York,  Amsterdam, Slovenya, Estonya, Kopenhag, Madrid, Riga, Lüksemburg logoları verilebilir. İngilizce dünyada çağdaş reklam-enformasyon araçlarının parçası haline geldi ve bu eğilim logolar üzerine yansıtılmaktadır.
 NY-New York’u seviyorum. Slovenya’yı hissediyorum. Açık Kopenhag. Şeklinde olurken;  Büyük Britanya, Prag: isimleri farklı biçimlerde yazma; Estonya:  ismin kökeninden kaynaklanan ‘doğu’ ya vurgu yapma; Makedonya, Amsterdam: Ben Amsterdam’ım.
Bunların yanında çevirilerin içerinde hedeflenen durumlara yönlenme bulunabilmektedir. (Şekil 6)



                                                                      
                               BÜYÜK BRİTANYA

Londra’nın logosu milli renklerin kabul edildiği metin yapısının kullanımına açık bir örnektir. Şehrin biçimi süs eşyaları ve ihracat ürünleri aracılığıyla açılmaktadır. Şehrin ve ülkenin reklamında en önemli rolleri kraliyet ailesi, Londra’ya has taşımacılık araçları (iki katlı kırmızı otobüsler), meşhur mimari ve kültürel objeler, artık klasikleşmiş olan müzik oynamaktadır.  (Şekil 7)






                          AMSTERDAM


Amsterdam <<I Love You New York>>  kampanyası gibi İngilizce dil yapısı ile oynayarak kendi kampanyasını oluşturmaktadır.  << I Amsterdam>>
I am: Ben –im. Hacimli ve yoğun fikri yapısı olan bu ifadede, şehirde yaşayan ve görmek için gelen herkes Amsterdam anlamına gelmektedir. Şehirde bulunan herkes ve şehrin mimarisi bu sembollerin bir parçası haline gelmiş durumdadır.  (Şekil 8) Filozof Erasmus Rotterdamus dediği gibi şehrin biçimi ifade edilebilir: “İnsanlar Amsterdam’da ağaçlardaki kuşlar gibi yaşarlar” . Sürgünlere hoşgörü atmosferi, liberalizm, özgür şehir ortamı bunlar Amsterdam’ın özellikleri. Bu eski şehirde vatandaşlar zengin mimari ve tarihle beraber bisiklet üzerinde gezinti yapıyorlar.
Şekil 8


               
                                           
KOPENHAG



Tasarımcılar Kopengah şehrini her anlamda açık olarak temsil etmekte, bunu da ismin bir parçası olan açık (open) kelimesini bir düğme şeklinde tasvir etmekle yaptılar. (Şekil 9)

Şekil 9

                         BAŞ HARF

Bu marka- sembol hazırlama şeklinde şehrin, ülkenin isminin baş harfinin esas alınarak yapılmasıdır. Melbourn için bu çok yönlü kristal bir ‘M’ harfi, Odessa için ise ülkenin özelliklerinin üzerinde temsil edildiği ‘O’ harfi, Kalujskaya Bölgesi için ise olumlu bir atmosfer oluşturma amacıyla iç içe gizlenmiş ‘OK’ halinde sunulmaktadır. (Şekil 10)


Bu tamamen yeni, çağdaş bir yaklaşım olmakla beraber, bu logo ya da semboller her zaman bahse konu şehre has olarak kalmayabilir. Melbourn şehrinin ‘M’ si başarıyla Moskova, Minsk, Montreal ’a aitlik kazanabilir.

                          
                          
                               MELBOURN
                                

Şehrin logosu olan ‘M’ kristali hatırlatacak şekildedir. Yeni sembol, Melbourn yönetiminin aşama aşama kullandığı 50 farklı logodan değişik olmalıdır.
 (Şekil 10)

                                               
                              PERM
 Perm’de 2009 yılında Perm Valisi Oleg Çurkunov insiyatifi ile kurulan Perm Tasarım Geliştirme Merkezi (PTGM) kuruldu. Markalama bir önerge ile başlamış olup, kırmızı bir ‘P’ harfi ile çöp kutusundan banklara, afişlerden broşürlere her yerde kullanılacak olan bir logo oluşturulmuştur. Bunun yanında logo amblem olarak görülmemektedir. 

Simon Anholt konuya şu şekilde açıklık etmektedir:
 ‘Günümüz dünyasında megapolisler (milletin ekonomik ve kültürel merkezleri) yatırım, turist çekmek ve birincisi ve ikincisine yardımcı olan tanınırlık için bu büyük rekabet ortamına girmişlerdir. Kendi markasının geliştirilmesi pozisyonlarının güçlendirilmelerine yardımcı olacaktır.’

Her ülke sahip olduğu eşsiz kültür, gelenekle markalarında ifadesini bulan kişiliğinin kalıcı biçimini oluşturmaya çalışmaktadır. Bunun yanında güçlü bir marka birçok zaman ülkeye ayrıcalıklar getirmektedir. Yatırımcıların güveni ve kendilerinden emin olmaları, uluslararası rağbetin yükseltilmesi, uluslararası siyasi etkinliliğin artması, içerdeki sosyo-politik istikrarın sağlanması, mal ve hizmet ihracatının artması ve turistik gezilerin artmasını sağlamaktadır.
Rusya ve şehirleri için de aktüel yerlerini gösteren kendi markalarını yaratmanın zamanını geldi.  Bizim şehrimiz için meşhur turizm şehirlerine rakip olarak, kendi markasını hazırlamak ve reklam-enformasyon araçları vasıtası ile eşsiz topraklarını tanıtmak için güzel bir şans bulunmaktadır. Bizim ki misafirlerimize ikram edebileceğimiz birçok şey mevcuttur.





                                          KAYNAKLAR


*Mihail Gubergriç, Kollektiv ADME, Kak Brendiruyut Goroda
http://www.adme.ru/brending/kak-brendiruyut-goroda-69951.htm

*Kollektiv ADME, Znak Rossii- Kakim Budet?

*Tatyana Gert, Strana Kak Brend,

*Pavel Rodkin, Mnogofunktsionalniy Territorialniy Brending,

*Kollektiv ADME, Anglichane Razrabotali Natsionalniy Brend İtalii,







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

En Popüler Yayınlar

Son 1 Yılın Popüler Yayınları