Toplam Kalite Yönetimi'nin "Kalite Hepimizin İşidir" ve "Grup Çalışması Esastır" temel ilkelerinin uygulanabilmesi için, bir kuruluşun tüm çalışanlarının Problem Çözme Teknikleri'ni etkin bir şekilde kullanmaları gerekmektedir.
Kalite Çemberleri, benzer ya da aynı işi yapanların oluşturduğu gruplardır. Bu gruplar kendi iş alanlarındaki sorunları tespit eder, öğrendikleri tekniklerle inceler ve çözerler. Bu sayede, çalışanların motivasyonu artar, takım çalışması anlayışı gelişir. Kalite Çemberleri'nin ana felsefesi "yapabileceğiniz en yaratıcı işlerden birisi, başkalarındaki yaratıcılığı fark etmek ve geliştirerek yararlanmaktır" cümlesi ile ifade edilebilir.
Bir kalite çemberi, küçük işletmelerde genellikle 4-6, orta ölçekli işletmelerde 6-8, büyük ölçekli işletmelerde ise 8-12 kişiden oluşmaktadır.
Kalite çemberlerinin:
- Yetki ve sorumlulukların artırılarak, çalışanların da yönetime katılımının sağlanması,
- Çalışanların ihtiyaçlarının giderilmesi gibi amaçları bulunmaktadır.
Haftada bir kez toplanmak suretiyle yaklaşık 3-4 ay süren kalite çemberleri çalışmalarının uygulama aşamaları aşağıdaki gibidir:
•Grup üyeleri gerekli eğitimden geçer. Bu eğitimlerde beyin fırtınası, veri toplama teknikleri, neden-sonuç analizi gibi sorun çözme teknikleri öğrenilir,
•Grup, üzerinde çalışılacak sorunu kendi kararıyla seçer,
•Sorunla ilgili veriler toplanır ve analiz edilir,
•Soruna yol açan nedenler grup üyeleri tarafından tartışılır. Önemli olarak görülen nedenin çözülmesi için öneriler geliştirilir,
•Gerekli incelemeler ve denemelerden sonra çözüm gerçekten işe yarıyorsa yönetime sunuş yapılır.
Çözüm, yönetim tarafından kabul edilirse uygulamaya geçilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder