İSLAMİ FİNANSMAN
İLKELERİ YALNIZCA ORTA ASYA ÜLKELERİNDE DEĞİL, TÜM DÜNYADA POPÜLERLİK KAZANIYOR[1]
İslami finansman ilkelerinin yalnızca Orta Asya ülkelerinde değil, tüm dünyada popülerlik kazanması Dijital Kazakistan Uluslararası PLUS Forum’un “Orta Asya ülkelerinde İslami finans ve İslami bankacılık: Mevcut durum ve beklentiler" oturumunda tartışıldı. Oturumun moderatörlüğünü T-Bank İslami Bankacılık Başkanı Askhat Giniyatov üstlendi.
IFCG (İslami Finans Danışma Grubu) üyesi Khondamir Nusratkhuzhaev,
geleneksel bankacılık yapılarında “İslami pencere” konulu bir bildiri sundu[2].
Yeniliğin temel zorlukları ve faydaları tartışıldı. Konuşmacı, İslami finans
hizmetlerinin küresel sektöre ne kadar yavaş ama emin adımlarla girdiğini
ayrıntılı olarak anlattı.
Kırgızistan'daki Sarakhsi Advisory'nin kurucu ortağı ve Malezya
Sertifikalı İslami Finans Uzmanları Enstitüsü üyesi Daniyar Mamyrov, “Fintech,
İslami bankacılıkta finansal ürünlerin geliştirilmesinde yeni bir itici güçtür.
2023-2024'te İslami finanstaki temel yenilikler” başlıklı bir sunum yaptı: Konuşmacı, İslami finansta kripto para
birimlerinin kullanımına odaklandı.
“Müşteri Deneyimi Laboratuvarı”nın (Rusya/Özbekistan)
kurucusu ve başkanı Alexey Ivanov, Özbekistan'da İslami bankacılığın gelişimine
yönelik mevcut zorlukları ve beklentileri dile getirdi.
Konuşmacı olarak T-Bank İslami Bankacılık Başkanı Askhat
Giniyatov, Rusya'da İslami bankacılığın gelişiminde fintech çözümlerinin artan
önemine dikkat çekti. Eylül 2023'ten bu yana, Rusya Federasyonu'nda ortaklık
finansmanına ilişkin iki yıllık bir deney yürütülmektedir ve aynı zamanda İslami
finansın 2030 yılına kadar gelişimine ilişkin bir harita geliştirildi. Ancak
programa yalnızca 27 şirket ve 5 banka dahil oldu. Giniyatov, Müslümanların
İslami finans hizmetlerine olan talebinin düşük olmasının nedeninin yüksek
maliyetler ve sınırlı arz olduğunu belirtti. Ayrıca bankalar, son müşterinin
net bir portresinin bulunmaması sorunuyla karşı karşıyadır. Konuşmacıya göre
Fintech çözümleri, Müslümanların ihtiyaçlarına odaklanan kullanışlı ve özel
hizmetler sunarak durumu değiştirebilir. Özellikle T-Bank'taki İslami pencere,
rahat müşteri ortamı sağlayacak ve müşteri yolculuğunu kolaylaştıracak tam
teşekküllü bir ekosistemi dönüştürmek için planlanıyor.
Aynı şekilde Kazakistan'da da İslami finans popülerlik
kazanıyor. Astana Uluslararası Finans Merkezi'nin (AIFC) İslami finans başkanı
Madina Tukulova'ya göre, Kazakistan Cumhuriyeti 2009 yılından bu yana İslami
sigorta, leasing ve menkul kıymetleri düzenleyen bir dizi yasal düzenlemeyi
kabul etti. Bugün Kazakistan'da Müslümanlar arasında finansal ürünlere yönelik
yüksek talebi karşılamak üzere üç İslami banka ve iki İslami leasing şirketi
faaliyet göstermektedir. Örneğin, İslami bankaların mevduatı 2,83 trilyon
tenge, İslami ipoteklerin hacmi 1,34 trilyon tenge, araba finansmanı ise 1,07
trilyon tenge seviyesine ulaşmıştır.
AIFC yasal bir çerçeve oluşturmak ve yeni katılımcıları çekmek
için aktif olarak çalışmaktadır. Merkez, özellikle İslami finans ürünleri ve
İslami menkul kıymet ihraççılarına yönelik piyasayı genişletmeyi amaçlayan
İslami finans ve ihtiyati düzenlemelere ilişkin kanunlar hazırlamıştır.
Tacikistan Merkez Bankası İslami Bankacılık Denetim Dairesi Başkanı
Kibriyo Urakova, 30 Eylül 2024 itibarıyla ülkede faaliyet gösteren bir tam
teşekküllü İslami banka ve iki İslami bankacılık penceresinin bulunduğunu
söyledi. Bunlara ek olarak üç kredi kuruluşu da faizsiz bankacılık alanında
faaliyet göstermek üzere lisans almak için belgeleri teslim etti. 2014'ten bu
yana Tacikistan'da İslami bankacılığı düzenlemek için 27 yasal düzenleme hazırlanmıştır.
Oturum sırasında söylenenleri özetleyen PLUS-Forum
Organizasyon Komitesi Başkanı Alexander Grizov, İslami finans uygulamasının
temellerinden biri olan hizmet etiğinin son derece önemli olduğunu vurguladı.
Kaynak:
https://plusworld.ru/articles/61376/
[1] Rusçasından çeviren: Muhammet Negiz, Karadeniz Teknik Üniversitesi
İİBF İşletme Bölümü.
[2] İslami Pencere: İslami pencere,
geleneksel bankacılık işlemlerinden ayrı oluşturulan, kar ve zarar paylaşımı
temelinde İslami bankacılık işlemlerini sürdüren ve faaliyet gösteren
geleneksel banka- lar içinde kurulan bölümler olarak tanımlanabilir. Kaynak: ERGEÇ, E. H., Kaytancı, B. G., & TOPRAK, M., (2014). Katılım Bankaları
Müşterilerinin Bankacılık Sistemi Kullanım Tercihleri Mevduat Bankaları için İslami Bankacılık
Penceresi. Tüketici ve Tüketim
Araştırmaları Dergisi , vol.6, no.2.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder