Kültür Diplomasisinde Yeni Araçlar, Modeller ve İnsan Kaynakları*
Kültür diplomasisi kavramı çağımızın
yükselen bir değeridir. Bu değerin temelinde kültür yer almaktadır. Uluslar,
aralarındaki duvarları yıkarak birbirlerini anlama ve ilişkilerini bu anlayış
üzerine inşa etme ihtiyacı hissetmiştir.
Sahip olunan değerleri tanıtma ve
karşılıklı değişim etkinlikleri düzenleme vasıtası ile daha barışçıl bir
ilişkiler ağı tesis edilmektedir. Kazan-kazan yaklaşımı üzerine kurulan bu
düzen içerisinde kültür kavramını yakından tanımak gerekmektedir.
1.Kültür
Kültür konusunda çeşitli tanımlar
yapılmaktadır. Sosyal Bilimler Sözlüğü’nde kültür, bir birey ya da topluluğun
yaşam tarzını biçimlendiren örf, adet, gelenek ve görenek ile ilgili
alışkanlıklar, davranışlar ve inançlar toplamı şeklinde ifade edilmiştir[1]. Kültür’ün
ilk tanımını yapan Tylor (1871) kültürü “Toplumun üyesi konumundaki kişinin
alışkanlık, inanç, bilgi, sanat, ahlak ve hukuk oluşumunu içeren bir yapı”
olarak tanımlamıştır. Genel kabul görmüş olan tanımlardan birisi, “aynı
zaman periyodunda, belirli bir coğrafi bölgede yaşayan insan grubu tarafından
paylaşılan ve göreceli bir sürekliliği olan manalar sistemi”
şeklindedir. Fayerweather ise kültürü, “bir toplumun tutum, inanç ve değerlerinin
bütünü” olarak ifade etmiştir[2]. Ellwood,
kültürün bir tarafta silah, elbise, barınak, endüstriyel sistemler gibi maddi
olguları; diğer tarafta ise dil, edebiyat, sanat, din, ritüel, ahlak, yasa ve
yönetim gibi manevi öğeleri kapsadığını ifade etmektedir[3].
Genel olarak kültürün özellikleri
şu şekildedir[4];
-Kültür,
öğrenilebilir.
-Kültür,
sonradan telkin edilebilir.
-Kültür,
bir toplumsal olgudur.
-Kültür,
düşünseldir.
-Kültür,
birincil ve ikincil ihtiyaçları karşılayan bir öğedir.
-Kültür,
değişken ve uyum sağlayıcıdır.
-Kültür,
bütünleştiricidir.
1.1.Kültürü
Oluşturan Öğeler
Kültür genel olarak 7 öğeden
oluşmaktadır. Bu öğeleri şu şekilde sıralayabiliriz[5]:
Sosyal Yapı: Sosyal tabakayı oluşturan aile
yapısını ve sosyal sınıfları ifade etmektedir.
Gelenekler ve
görenekler:
Yanlış ve doğru olan davranış şeklini belirleyen kurallardır.
Din: Yaşamın anlamına yönelik sahip olunan inançlar
bütünüdür.
Dil: Kültürün temel yapı
taşlarındandır. Her kültürün konuşulan dili vardır ve aynı dili konuşan
insanlar genel olarak kültürlerini paylaşırlar.
Sanat ve edebiyat: İnsan düşüncesinin ürünleridir
ve temel kültürel inanışların geçişine yardımcı olmaktadır.
Yönetim şekli: Toplumların ihtiyaçlarını
karşılama ve dış tehditlerden korunma adına inşa ettikleri yapılardır. Bu
yapının özellikleri de kültüre katkı sağlar.
Ekonomik sistemler: İnsanların ihtiyaçlarını
karşılama sürecinde kıt kaynaklardan nasıl faydalandığını ifade etmektedir.
Geleneksel, piyasa ekonomisi, karma ekonomi vb. şekilde çeşitlilik
göstermektedir.
3.Kültürel Diplomasi
Kültürel diplomasi kavramı
çağımızın yükselen değerlerinden birisidir. Bu kavram, kamu diplomasisinin
kültürel faaliyetlerini en iyi temsil edecek temel yapı taşı[6]
olarak tanımlanırken, devlet rehberliğinde sivil toplum örgütlerince
gerçekleştirilen kültürel tanıtım faaliyetleri toplamı olduğu[7]
şeklinde ifade eden kişi ya da kurumlar bulunmaktadır.
Amerikalı siyaset bilimci ve yazar
Milton C. Cummings kültürel diplomasiyi, “fikirler, bilgi, değerler, sistemler,
gelenekler, inançlar ve diğer kültür yaklaşımlarının karşılıklı anlayış eğilimi
ile birlikte karşılıklı değiş tokuşu[8]”
şeklinde tanımlamaktadır.
Kültürel diplomasi, çağımızda
ulusların kendilerini ifade edebilmelerinin en barışçıl yöntemidir. Uluslar bu
sayede kültürleri hakkındaki önyargıları ortadan kaldırma, diğer ulusların
sempatisini kazanma gibi konularda avantaj sağlarken bir taraftan da milli
menfaatlerini gözetme fırsatı elde etmektedirler.
3.1.
Kültürel Diplomasinin Faydaları
Kültürel diplomasi, çağımızdaki
sahip olunan birçok önyargıyı ortadan kaldıran, duvarları yıkan bir
yaklaşımdır. Klişeleşmiş problem çözüm yollarını ortadan kaldırarak, yeni ve
uzun dönem etki bırakan araçları kullanmayı esas almaktadır.
Kültürel diplomasinin genel
olarak yararlarını şu şekilde sıralamak mümkündür[9]:
-Siyaset
yapıcıların yaptığı siyasal, ekonomik ve askeri anlaşmalar üzerinden diğer
milletlerle birlikte “güven oluşturma” için yardımcı olmaktadır.
-İlgili
ülkeye özel politikalara yönelik fayda sağlama ve işbirliği gibi çeşitli
alanlarda ulusları cesaretlendirmektedir.
-Ulusların
yanlış anlaşılan değerlerini değil, gerçek değerlerini sergilemesini
sağlayacaktır.
-Diğer
uluslarla olan ilişkileri geliştirir, değişim programlarının ötesine geçmeye
yardımcı olur.
-Geleneksel
elçilik anlayışı ile ulaşılamayan diğer toplumlardaki etkili üyelere ulaşmaya
yardımcı olur.
-Politika
farklılıklarına rağmen işbirliği için olumlu bir gündem elde edilebilir.
-İnsan
insana iletişim için tarafsız ortamlar oluşturulabilir.
-Uluslararası
ilişkilerin gergin olduğu ya da hiç olmadığı ülkelerde; esnek, küresel olarak
kabul gören araçlar olarak uzlaşma için görev üstlenirler.
-Gençler,
sıradan vatandaşlar gibi geniş kitlelere daha az bir dil engeli ile ulaşma
konusunda yardımcı olmaktadır.
-Sivil
toplumun gelişmesine katkı sağlayacaktır.
-Ülke
vatandaşlarını, diğer ülke milletlerinin değer ve hassasiyetleri noktasında
bilgilendirir. Dolayısıyla, gaflardan ve hatalardan sakınmaya yardımcı olur.
-Yanlış
anlamalara, nefret ve saldırganlığa cevap vermeye yardımcı olur.
3.2.Kültürel
Diplomasi Araçları
Kültürel diplomasi faaliyetleri
kültürü oluşturan bütün unsurlar üzerinden gerçekleştirilebilmektedir. Kültürel
yapıyı iyi derecede analiz ederek oluşturulan araçlar bu süreçte fayda
sağlayacaktır. Kültürel diplomasinin etkin bir biçimde yürütülebilmesi için
bütün kültürel öğelere yönelik etkinliklerin gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Şekil- 1
Şekilde
görülen alanların ifade edilmesi için gerekli olan bütün araçlar süreç
içerisinde kullanılmalıdır. Bu araçlar; sinema, konserler, fuarlar, sergiler,
öğrenci değişim programları (Mevlana, Erasmus, Youth Exchange vb.), müzeler
arası işbirliği, okullar (lise, ortaokul, üniversite), kültür merkezleri, staj
imkânları, çalış ve gez (work and travel) programları, konferanslar, ülke
tanıtım etkinlikleri, sanat ve edebiyatı teşvik gibi ülkenin sahip olduğu
değerleri yansıtmak için kullanılabilecek unsurlardan oluşmaktadır.
Bu araçları kısaca açıklamak yararlı
olacaktır.
3.2.1. Sinema
Sinema, kültürel unsurları
yansıtmanın en önemli aracıdır. Görme, duyma, hissetme (3D) gibi insanların
duyu organlarının geneline hitap etmesinden dolayı kültürel diplomasi çalışmalarındaki
rolü yadsınamaz. Sinemanın rolü konusunda ABD Denizaşırı Enformasyon
Programlarında Hollywood lobicilerinin “Amerikan filmleri her yerde inşalara
özgürlük hikâyeleri anlatarak güzel iş çıkarıyor. Bu filmler demokrasinin
büyükelçileri olarak adlandırılmaktadır. Kremlin büyükelçisi geri çağrılabilir.[10]”
ifadesi oldukça dikkat çekicidir.
Ülkemiz bu sinema alanında
beklentilerin altında bir performans sergilemektedir. Her ne kadar film ve dizi
olarak belli bir yükseliş trendi içerisinde bulunulsa da ülke hakkında yeterli
bilgi verme başarısını sergileyememektedir. Kalite ve nicelik açısından
desteklenmesi gerekmektedir. Kültürel diplomasinin temel unsurlarından birisi
olan sinema sektörü için özel politikalar geliştirilmesi ihtiyacı halen devam
etmektedir.
3.2.2.Konserler
Ülkemizin kültürel değerlerini
yansıtan sanatçıların yurtdışı konserleri teşvik edilmelidir. Az sayıda
sanatçımız uluslararası arenada görünmektedir. Ancak etki derecesi yeterli
değildir. Nitelikli eserlerin oluşturulması için maddi ve yasal destekler
sağlanarak sanatçıların küresel gündemde yer edinmesi teşvik edilmelidir.
3.2.3.Fuarlar
ve Sergiler
Ülkemizin sahip olduğu kültürel
ve ekonomik değerlerin uluslararası arenada tanınırlığını sağlamak için büyük
bir fırsat olan fuarların değeri gün geçtikçe artmaktadır. Fuarlarda açılan
tanıtım stantlarının tasarımı ve istihdam edilen personelin nitelikli olması
çok önemlidir. Katılan kişiler nepotizmden uzak olmalıdır. Yabancı dil ve
kültür konusunda yeterli, insan ilişkilerinden anlayan ve tanıtım konusunda
donanımla kişilerle başarı sağlanacaktır. Aksi takdirde sadece ülke bütçesinin
israfı olacaktır.
Aynı şekilde, ülkemizin sahip
olduğu sanatsal, tarihi ve kültürel değerlerin sergilenmesi, karşılıkla değişim
faaliyetleri ülkemize olan ilginin artmasına ve kendimizi ifade etmeye katkı
sağlayacaktır. Sergide yer alan parçaların muhafazası ve uzaman kişiler
tarafından tanıtılması bir zorunluluktur.
3.2.4.
Değişim Programları
Ülkemizde Erasmus, Fulbright gibi
çeşitli uygulamalarla başlayan değişim programları kültürel diplomasi
içerisinde yer alan önemli araçlardan birisidir. Ulusların birbirlerini
tanıması ve barışçıl köprülerin oluşması amacı ile (Bologna Süreci) başarılı
bir şekilde işlemektedir.
Ülke olarak başlatılan Türkiye
Bursları, Mevlana, Milli Eğitim Bakanlığı Bursları ve Akraba Topluluklar
Değişim Programları ve üniversitelerin imzaladıkları memorandumlar vasıtası ile
değişim programları gerçekleştirilmektedir.
Değişim programlarına olan ilgi
programların tanınırlığının artmasına paralel olarak artmaktadır. Bu yıl ilan
edilen 2 000 lisansüstü burs kontenjanı için Başbakanlık Yurtdışı Türkler ve
Akraba Topluluklar Başkanlığı'na 176 ülkeden tam 37 000 başvuru yapılmıştır[11].
Yine, Erzincan Üniversitesi ile Kazakistan
Abay Devlet Pedagoji Üniversitesi arasında imzalanan memorandum vasıtası ile
Erzincan Üniversitesi ilk olarak 5 öğrenciyi Mevlana Programı ile kabul
ederken, ikinci yıl bu sayı 50’ye ulaşmıştır. Ayrıca, akademisyenler ders verme
hareketliliği çerçevesinde değişim programına katılmaktadır. Katılımcı sayısı sürekli
artış göstermektedir. Süreç sonrasında ortak bilimsel araştırma projeleri
hazırlıkları başlamış bulunmaktadır.
Memorandum sonrası gelişen ilişkiler,
Nevruz kutlamalarında iki ülkenin kültürel değerlerinin sunumu, liselerde ülke
tanıtımları şeklinde farklı alanlara yayılmıştır. Değişim programı vasıtası ile
başlayan süreç, önümüzdeki yıllarda iş dünyası arasında kültür köprüleri
kurarak ekonomik işbirliğini tesis etme amacını taşımaktadır.
3.2.5.Kültür Merkezleri
Kültür merkezleri, süreç
içerisinde büyük bir sorumluluk taşımaktadır. Kültür merkezlerine teknik, mali,
beşeri ve yasal olarak gerekli destek sağlanmalıdır. İstihdam edilen personelin
kalifikasyonu ve insan ilişkileri yaklaşımı oldukça önemlidir. Merkezlerde dil,
yemek kültürü ve sanatsal etkinlikler olmak üzere bütün kültürel unsurların
sunumu gerçekleştirilmelidir. Kültür merkezleri konsolosluk gibi faaliyet
göstererek iki ulus arasında kültür köprülerini inşa sürecinde yer almalıdır.
3.2.6.Eğitim
Kurumları
Anaokulu, ilköğretim, lise ve
üniversite olarak yurtdışında eğitim verecek kurumların açmak ve açılmış olan
kurumları desteklemek gerekmektedir. ABD Dışişleri Eski Bakanı Colin Powell’ın
eğitim kurumlarının önemini “Ülkemizde eğitim gören geleceğin dünya
liderlerinin dostluğundan daha değerli bir varlık düşünemiyorum[12]”
cümlesi ile ifade etmektedir. Amerikan
Milli Bilim Kurulu (National Science Board), eğitim kurumlarının önemini, “... Gerçekten,
yabancı öğrenciler sadece bilim, mühendislik, öğretmenlik gibi alanlardaki
açığı kapatmakla kalmamaktadır. Ayrıca, ülkesine memnun olarak dönen öğrenciler
enformasyon elçisi gibi gönüllü hizmet etmektedir[13].”
ifadeleri ile açıklamaktadır.
Yurt dışında kaliteli okulların
açılmasını desteklerken, diğer taraftan da yurtiçindeki eğitim kurumlarının
yabancı öğrenci kabulü için gerekli destek sağlanmalıdır. Özellikle ülkenin
batısına yabancı öğrenci ilgisi olmakla birlikte genel olarak değişim
programlarından anlaşıldığı üzere gelen öğrenci sayısı giden öğrenci sayısından
az olarak seyretmektedir[14].
Mevlana Programı, Türkiye
Bursları, Milli Eğitim Bakanlığı Bursları ve üniversitelerin imzaladığı
memorandumlar yabancı öğrenciler için uygun fırsatlar sunmaktadır. Bu
fırsatların artırılması konusundaki talepler dikkate alınmalıdır.
Ayrıca; staj imkânları, çalış ve
gez (work and travel) programları, konferanslar, ülke tanıtım etkinlikleri,
sanat ve edebiyatı teşvik gibi faaliyetler aracılığı ile kültürel diplomasi
faaliyetleri gerçekleştirilmelidir. Bu süreçte mali, yasal ve personel olarak
yeterli ve donanımlı çalışma ekipleri oluşturulması gerekmektedir.
3.3.Kültürel
Diplomasi Trendleri
Kültürel diplomasi
faaliyetlerindeki eğilim, yaşanan teknolojik ve kültürel değişimlerle birlikte
hızlı bir yenilenme sürecine girmiştir. Önceden propaganda olarak başlayan
faaliyetler, günümüzde çok kapsamlı ve çeşitli yöntemler kullanarak
gerçekleştirilmektedir.
2020 yılına kadar birçok ülke
kültürel diplomasiyi kullanmak için çeşitli trendleri takip hazırlığı
içerisindedir. Bu trendler genel olarak şu şekilde özetlenebilirler[15]:
-2020
yılına kadar birçok ülke kültürel diplomasi sürecine dâhil olacaklar. Bu
ülkelerin bir kısmı bölgesel ölçekte bu faaliyetleri gerçekleştirmeyi
planlarken, bir kısmı da küresel olarak çalışmayı planlamaktadır.
-Kültürel
diplomasi faaliyetleri genel olarak iki taraflı olarak gerçekleştirilirken,
artık çok taraflı bir kültürel diplomasi faaliyetleri gerçekleştirilecektir.
-2006
yılı itibari ile EUNIC (European Union National Institutes for Culture) tarafından
belirlenen büyük projeler, dil politikaları, edebi tercümeler ve ortak sanat
projeleri gibi konularda faaliyetleri öngörmektedir.
-2007
yılı itibari ile Avrupa Komisyonu Kültür Komisyonu kültürel çeşitlilik,
kültürlerarası diyaloğu teşvik, büyüme ve iş alanları oluşturmak için Lizbon
Stratejisi çerçevesinde kültürün katalizör olmasını sağlamayı amaçlamaktadır.
-Kültür
uluslararası ilişkilerin temel yapı taşı olarak desteklenecektir.
-Uluslararası
organizasyonlarda çok taraflı kültürel diplomasi çalışmalarının boyutunu
artırılacaktır.
-Çok
taraflı kültürel diplomasi etkinliklerinde vakıf vb. kurumlarla devletin
kültürel unsurları tanıtılacaktır.
-Ulus
ve mekân (ya da şehir) markalama (branding) faaliyetleri ile kültürel diplomasi
faaliyetleri gerçekleştirilecektir.
-Tema
odaklı olarak kültürel diplomasi faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi
planlanmaktadır (kültürlerarası diyalog, iklim değişikliği, internetten
yararlanma, tek taraflı iletişim (one-way communication), banner (reklam
araçları) kullanımı, insandan insana kültürel diplomasi (people to people), 89 Nesli vb. projelerin
gerçekleştirilmesi gibi çeşitli araçları kullanmayı amaçlamaktadır.
3.4.Kültürel
Diplomasi ve İnsan Kaynakları Faktörü
Kültürel diplomasi
faaliyetlerinin başarılı olmasında insan kaynakları çok önemli bir yere
sahiptir. Birebir olarak insanlarla etkileşim içerisinde bulunacak olan
personelin gerekli eğitim, donanım, mali destek ve motivasyona sahip olması
gerekmektedir. Ulusal kültürü temsil edecek olan çalışanların temsil yeteneği
kültürel diplomasi faaliyetlerin başarılı sonuçlanmasında hayati önem
taşımaktadır. Aşağıdaki şekilde görüldüğü üzere insan kaynakları kültürel
diplomasinin temelini oluşturmaktadır.
Şekil- 2
Kültürel diplomasinin başarısı
insan kaynaklarının donanım, yetenek, olanak ve başarısı ile doğrudan
bağlantılıdır. Canlı bir etkileşimin yaşandığı kültürel faaliyetlerin
gerçekleştirilme sürecinin verimliliği insan kaynaklarının performansına göre
şekillenecektir.
Kültürel diplomasi faaliyetlerini
gerçekleştirecek insan kaynaklarının seçilmesi ve eğitimi, yasal ve normatif
destek, iletişim, koordinasyon, denetim, motivasyon süreçlerinin sağlıklı bir
şekilde işlemesi gerekmektedir. Bu süreçleri kısaca açıklamak yararlı
olacaktır.
3.4.1.Kalifiye
Personel Seçimi ve Eğitimi
Kültürel diplomasi
faaliyetlerinde yer alacak personelin gerekli donanıma sahip olması
gerekmektedir. Faaliyet gösterilecek ülkenin dili ve kültürü hakkında eğitim
alan personel, kendi ülkesinin kültürü ve diline yönelik de yeterlilik
göstermelidir. Kültürel diplomasinin başarılı olması için bu aşamanın başarılı
biçimde tamamlanması gerekmektedir. Bu şartları sağlamayan personelin
çalışmaları verimli ve etkin sonuç sağlamayacak ve faaliyetlerin aksamasına
neden olacaktır.
Eğitime alınacak kişilerin seçimi
ise nepotizmden uzak; bilgi, tecrübe ve gönüllülük esaslı
gerçekleştirilmelidir. Akis takdirde sadece istihdam gerçekleştirilir,
çalışmalar akim kalır.
3.4.2.Yasal,
Normatif ve Mali Destek
Kültürel diplomasi alanında
çalışacak personele gerekli yetki ve izinleri sağlayacak yasal ve normatif imkânlar
sağlanmalıdır. Kültürel faaliyetlerin hazırlık, sunuş ve devamlılık
süreçlerinin başarılı olarak gerçekleştirilmesi için gerekli mali destek
sağlanmalıdır.
Kültürel etkinliklerin
hazırlanması, tanıtımı ve icra edilmesi mali destek olmadan
gerçekleştirilemeyecektir. Bu nedenle gerekli olan mali kaynak sağlanmalıdır.
3.4.3.
İletişim, Koordinasyon ve Denetim
Personel seçim, eğitim, yasal ve
normatif destek, mali kaynak ayrılması süreçlerinden sonra göreve başlayan
personelin merkez ile iletişim kanallarının güçlü olması gerekmektedir.
İletişim kanalları bürokratik engellerden arındırılmalıdır. İletişimin güçlü
olmadığı durumlarda gerçekleştirilmesi planlanan etkinlikler, projeler gibi
birçok işlem düşünme aşamasından öteye gidememektedir. Bu nedenle, iletişimi
sağlayan personelin çalışma süreci denetlenerek çalışmaların sağlığından emin
olunması gerekmektedir.
Kültür diplomasisi yolunda
faaliyet gösteren kurum ya da kuruluşun personelleri arasındaki iletişimin
durumu, kurumsal başarıyı doğrudan etkilemektedir. Bu nedenle çalışanların
arasındaki iletişim ve koordinasyon sürekli denetlenmelidir.
3.4.5.Motivasyon
Kültürel diplomasi
faaliyetlerinde çalışan personelin görevlerini bilinçli olarak yapması ve bu
süreçte gönüllü olarak yer alması gerekmektedir. Aksi takdirde görevindeki
isteksizlik sürece zarar verecektir. Kazak şair, yazar ve düşünür Abay İbrahim
Kunanbayoğlu’nun ifade ettiği gibi[16],
gerçekleştirilen tanıtım süreçlerine öncelikle kişinin kendisinin inanması ve çalıştığı
konulara yönelik bilgisini sürekli olarak güncellenmesi gerekmektedir. Öğrenme
sürecindeki isteklilik oranı yüksek olmalıdır[17].
Kültürel diplomasi sürecinde
temel felsefe “duvarları kaldırmak”
olduğu için, kültürel tanıtım süreçleri ile ilk olarak göreli personelin
arasında psikolojik, felsefi ya da kültürel bir duvar olmamalıdır. Kültür
çalışmalarını ilkesel olarak benimsemeyen personel sürece katkı
sağlayamayacaktır.
Kültür diplomasi süreci
bireylerin fedakarlık düzeyindeki çalışmaları ile başarı sağlayacağı için, yüksek
adanmışlık derecesinde motivasyon gerektirmektedir. Aksi durumda kaynakların
boşa harcanmasından öte gitmeyecektir.
İnsan kaynakları yukarıda ifade
edilen süreçlerden başarılı çıktığı takdirde, kurumsal faaliyetler başarılı
olacaktır. Bu süreç içerisinde liderlik konumunda bulunan yöneticinin de benzer
aşamalardan geçtiğini kabul etmek gerekmektedir. Lider bu süreçlerden uzak
bulunduğu takdirde kurumsal amaçların gerçekleştirilmesi mümkün olmayacaktır.
SONUÇ
Kültür diplomasisi
faaliyetlerinde öncelikli olarak insana yatırım gereklidir. Çalışmalarda yer
alacak personel, seçilme sürecinden itibari ile hassas bir değerlendirme ve
eğitimden geçirilmelidir. Kültürel faaliyetler konusunda motivasyon eksikliği
olan kişilerle süreç başarısız olacaktır.
Bireylerin fedakârlık derecesinde
çalışması, bürokratik uygulamaların en düşük seviyede seyretmesi gerekmektedir.
Kültürel diplomasi faaliyetleri genel olarak sivil toplum örgütleri tarafından
organize ediliyor izlenimi verse de devlet desteği olmadan çalışmaların
istenilen derecede sonuç vermesi mümkün gözükmemektedir.
Kültür diplomasisi faaliyetleri
süreklilik gerektirmektedir. Bu faaliyetlerden kısa sürede sonuç alınabileceği
gibi belli bir kısmı uzun dönem çaba gerektirmektedir.
[1]
Demir, Ö., Acar, M., SosyalBilimler Sözlüğü, Vadi Yayınları, İstanbul, 1997, S:
143.
[2]
Tüz, M., Yönetime Kültürel Bakış: Ulusal Kültür Temelli Bir Yaklaşım, Furkan
Ofset, Bursa, 2008, S: 6-9.
[3]
A. L. Kroeber, C. Kluckhohn, Culture: A Critical Review of Concepts and
Definitions (Papers of the Peabody Museum of American Archaeology and Eth),
1952, S: 84.
[4]
A. L. Kroeber, C. Kluckhohn, Culture: A Critical Review of Concepts and
Definitions (Papers of the Peabody Museum of American Archaeology and Eth),
1952, S: 86-88.
[5]
http://www.ocs.cnyric.org/webpages/phyland/global_10.cfm?subpage=19595
[6] Cultural
Diplomacy The Linchpin of Public Diplomacy, Report of the Advisory Committee on
Cultural Diplomacy, U.S. Department of State, September 2005.
[7] Purtaş, F., Türk
Dış Politikasının Yükselen Değeri: Kültürel Diplomasi, Gazi Üniversitesi
Akademik Bakış Dergisi, Cilt 7, Sayı 13, 2013, S: 4.
[8] Watt, D., The
Need for Sensitive Politics in the Quest for a World Without Walls, Public
Diplomacy Magazine, Winter, 2010, P: 7.
[9] DiplomacyReport
of the Advisory Committee on Cultural Diplomacy, Cultural Diplomacy The
Linchpin of Public Diplomacy, U.S. Department of State, September 2005, P: 1-2.
[10]
Nilsen, S., Projecting Amerika, 1958: Film and Cultural Diplomacy at the
Brussels World’s Fair, McFarland and Company, Inc., Publishers, 2011, p:4.
[11]
https://twitter.com/kudretbulbul/statuses/453984621626413056
[12] Cultural
Diplomacy The Linchpin of Public Diplomacy, Report of the Advisory Committee on
Cultural Diplomacy, U.S. Department of State, September 2005, P: 9.
[13] A.g.e.,
S: 9.
[14] http://www.ua.gov.tr/docs/halkla-ili%C5%9Fkiler/erasmus_istatistikleri.pdf
[15] Green,
S., New Directions, La acción cultural exterior: definición de nuevas
estrategias, Instituto Cervantes and Real Instituto Elcano, Madrid, 14-15
December 2009, p: 4.
[16] Kunanbayoğlu,
A. İ., Kara Sözler, http://bourabai.kz/articles/black_word.htm#12
[17]
Kunanbayoğlu, A. İ., Kara Sözler, http://bourabai.kz/articles/black_word.htm#7
KAYNAKLAR
A. L. Kroeber, C. Kluckhohn, Culture: A Critical Review of Concepts and Definitions (Papers of the Peabody Museum of American Archaeology and Eth), 1952
Cultural Diplomacy The Linchpin of Public Diplomacy, Report of the Advisory Committee on Cultural Diplomacy, U.S. Department of State, September 2005.
Demir, Ö., Acar, M., SosyalBilimler Sözlüğü, Vadi Yayınları, İstanbul, 1997, S: 143.
DiplomacyReport of the Advisory Committee on Cultural Diplomacy, Cultural Diplomacy The Linchpin of Public Diplomacy, U.S. Department of State, September 2005, P: 1-2.
Green, S., New Directions, La acción cultural exterior: definición de nuevas estrategias, Instituto Cervantes and Real Instituto Elcano, Madrid, 14-15 December 2009, p: 4.
Kunanbayoğlu, A. İ., Kara Sözler, http://bourabai.kz/articles/black_word.htm#12
Kunanbayoğlu, A. İ., Kara Sözler, http://bourabai.kz/articles/black_word.htm#7
Nilsen, S., Projecting Amerika, 1958: Film and Cultural Diplomacy at the Brussels World’s Fair, McFarland and Company, Inc., Publishers, 2011, p:4.
Purtaş, F., Türk Dış Politikasının Yükselen Değeri: Kültürel Diplomasi, Gazi Üniversitesi Akademik Bakış Dergisi, Cilt 7, Sayı 13, 2013, S: 4.
Tüz, M., Yönetime Kültürel Bakış: Ulusal Kültür Temelli Bir Yaklaşım, Furkan Ofset, Bursa, 2008, S: 6-9.
Tüz, M., Yönetime Kültürel Bakış: Ulusal Kültür Temelli Bir Yaklaşım, Furkan Ofset, Bursa, 2008, S: 6-9.
Watt, D., The Need for Sensitive Politics in the Quest for a World Without Walls, Public Diplomacy Magazine, Winter, 2010, P: 7.
https://twitter.com/kudretbulbul/statuses/453984621626413056
http://www.ua.gov.tr/docs/halkla-ili%C5%9Fkiler/erasmus_istatistikleri.pdf
http://www.ocs.cnyric.org/webpages/phyland/global_10.cfm?subpage=19595
*Muhammet Negiz, Kültür Diplomasisinde Yeni Araçlar, Modeller ve İnsan Kaynakları, 3. Dünya Türk Forumu, 28-30 Mayıs 2014, Edirne
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder