Kültür Diplomasisinde Yeni Araçlar, Modeller ve İnsan Kaynakları

 
Kültür Diplomasisinde Yeni Araçlar, Modeller ve İnsan Kaynakları*
Kültür diplomasisi kavramı çağımızın yükselen bir değeridir. Bu değerin temelinde kültür yer almaktadır. Uluslar, aralarındaki duvarları yıkarak birbirlerini anlama ve ilişkilerini bu anlayış üzerine inşa etme ihtiyacı hissetmiştir.

Sahip olunan değerleri tanıtma ve karşılıklı değişim etkinlikleri düzenleme vasıtası ile daha barışçıl bir ilişkiler ağı tesis edilmektedir. Kazan-kazan yaklaşımı üzerine kurulan bu düzen içerisinde kültür kavramını yakından tanımak gerekmektedir.

1.Kültür
Kültür konusunda çeşitli tanımlar yapılmaktadır. Sosyal Bilimler Sözlüğü’nde kültür, bir birey ya da topluluğun yaşam tarzını biçimlendiren örf, adet, gelenek ve görenek ile ilgili alışkanlıklar, davranışlar ve inançlar toplamı şeklinde ifade edilmiştir[1]. Kültür’ün ilk tanımını yapan Tylor (1871) kültürü “Toplumun üyesi konumundaki kişinin alışkanlık, inanç, bilgi, sanat, ahlak ve hukuk oluşumunu içeren bir yapı” olarak tanımlamıştır. Genel kabul görmüş olan tanımlardan birisi, “aynı zaman periyodunda, belirli bir coğrafi bölgede yaşayan insan grubu tarafından paylaşılan ve göreceli bir sürekliliği olan manalar sistemi” şeklindedir. Fayerweather ise kültürü, “bir toplumun tutum, inanç ve değerlerinin bütünü” olarak ifade etmiştir[2]. Ellwood, kültürün bir tarafta silah, elbise, barınak, endüstriyel sistemler gibi maddi olguları; diğer tarafta ise dil, edebiyat, sanat, din, ritüel, ahlak, yasa ve yönetim gibi manevi öğeleri kapsadığını ifade etmektedir[3].

Genel olarak kültürün özellikleri şu şekildedir[4];
-Kültür, öğrenilebilir.
-Kültür, sonradan telkin edilebilir.
-Kültür, bir toplumsal olgudur.
-Kültür, düşünseldir.
-Kültür, birincil ve ikincil ihtiyaçları karşılayan bir öğedir.
-Kültür, değişken ve uyum sağlayıcıdır.
-Kültür, bütünleştiricidir.

1.1.Kültürü Oluşturan Öğeler

Kültür genel olarak 7 öğeden oluşmaktadır. Bu öğeleri şu şekilde sıralayabiliriz[5]:
Sosyal Yapı: Sosyal tabakayı oluşturan aile yapısını ve sosyal sınıfları ifade etmektedir.
Gelenekler ve görenekler: Yanlış ve doğru olan davranış şeklini belirleyen kurallardır.
Din:  Yaşamın anlamına yönelik sahip olunan inançlar bütünüdür.
Dil: Kültürün temel yapı taşlarındandır. Her kültürün konuşulan dili vardır ve aynı dili konuşan insanlar genel olarak kültürlerini paylaşırlar.
Sanat ve edebiyat: İnsan düşüncesinin ürünleridir ve temel kültürel inanışların geçişine yardımcı olmaktadır.
Yönetim şekli: Toplumların ihtiyaçlarını karşılama ve dış tehditlerden korunma adına inşa ettikleri yapılardır. Bu yapının özellikleri de kültüre katkı sağlar.
Ekonomik sistemler: İnsanların ihtiyaçlarını karşılama sürecinde kıt kaynaklardan nasıl faydalandığını ifade etmektedir. Geleneksel, piyasa ekonomisi, karma ekonomi vb. şekilde çeşitlilik göstermektedir.

3.Kültürel Diplomasi

Kültürel diplomasi kavramı çağımızın yükselen değerlerinden birisidir. Bu kavram, kamu diplomasisinin kültürel faaliyetlerini en iyi temsil edecek temel yapı taşı[6] olarak tanımlanırken, devlet rehberliğinde sivil toplum örgütlerince gerçekleştirilen kültürel tanıtım faaliyetleri toplamı olduğu[7] şeklinde ifade eden kişi ya da kurumlar bulunmaktadır.
Amerikalı siyaset bilimci ve yazar Milton C. Cummings kültürel diplomasiyi, “fikirler, bilgi, değerler, sistemler, gelenekler, inançlar ve diğer kültür yaklaşımlarının karşılıklı anlayış eğilimi ile birlikte karşılıklı değiş tokuşu[8] şeklinde tanımlamaktadır.
Kültürel diplomasi, çağımızda ulusların kendilerini ifade edebilmelerinin en barışçıl yöntemidir. Uluslar bu sayede kültürleri hakkındaki önyargıları ortadan kaldırma, diğer ulusların sempatisini kazanma gibi konularda avantaj sağlarken bir taraftan da milli menfaatlerini gözetme fırsatı elde etmektedirler.
  
3.1. Kültürel Diplomasinin Faydaları

Kültürel diplomasi, çağımızdaki sahip olunan birçok önyargıyı ortadan kaldıran, duvarları yıkan bir yaklaşımdır. Klişeleşmiş problem çözüm yollarını ortadan kaldırarak, yeni ve uzun dönem etki bırakan araçları kullanmayı esas almaktadır.

Kültürel diplomasinin genel olarak yararlarını şu şekilde sıralamak mümkündür[9]:

-Siyaset yapıcıların yaptığı siyasal, ekonomik ve askeri anlaşmalar üzerinden diğer milletlerle birlikte “güven oluşturma” için yardımcı olmaktadır.
-İlgili ülkeye özel politikalara yönelik fayda sağlama ve işbirliği gibi çeşitli alanlarda ulusları cesaretlendirmektedir.
-Ulusların yanlış anlaşılan değerlerini değil, gerçek değerlerini sergilemesini sağlayacaktır.
-Diğer uluslarla olan ilişkileri geliştirir, değişim programlarının ötesine geçmeye yardımcı olur.
-Geleneksel elçilik anlayışı ile ulaşılamayan diğer toplumlardaki etkili üyelere ulaşmaya yardımcı olur.
-Politika farklılıklarına rağmen işbirliği için olumlu bir gündem elde edilebilir.
-İnsan insana iletişim için tarafsız ortamlar oluşturulabilir.
-Uluslararası ilişkilerin gergin olduğu ya da hiç olmadığı ülkelerde; esnek, küresel olarak kabul gören araçlar olarak uzlaşma için görev üstlenirler.
-Gençler, sıradan vatandaşlar gibi geniş kitlelere daha az bir dil engeli ile ulaşma konusunda yardımcı olmaktadır.
-Sivil toplumun gelişmesine katkı sağlayacaktır.
-Ülke vatandaşlarını, diğer ülke milletlerinin değer ve hassasiyetleri noktasında bilgilendirir. Dolayısıyla, gaflardan ve hatalardan sakınmaya yardımcı olur.
-Yanlış anlamalara, nefret ve saldırganlığa cevap vermeye yardımcı olur.

3.2.Kültürel Diplomasi Araçları
Kültürel diplomasi faaliyetleri kültürü oluşturan bütün unsurlar üzerinden gerçekleştirilebilmektedir. Kültürel yapıyı iyi derecede analiz ederek oluşturulan araçlar bu süreçte fayda sağlayacaktır. Kültürel diplomasinin etkin bir biçimde yürütülebilmesi için bütün kültürel öğelere yönelik etkinliklerin gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Şekil- 1

Şekilde görülen alanların ifade edilmesi için gerekli olan bütün araçlar süreç içerisinde kullanılmalıdır. Bu araçlar; sinema, konserler, fuarlar, sergiler, öğrenci değişim programları (Mevlana, Erasmus, Youth Exchange vb.), müzeler arası işbirliği, okullar (lise, ortaokul, üniversite), kültür merkezleri, staj imkânları, çalış ve gez (work and travel) programları, konferanslar, ülke tanıtım etkinlikleri, sanat ve edebiyatı teşvik gibi ülkenin sahip olduğu değerleri yansıtmak için kullanılabilecek unsurlardan oluşmaktadır.
 Bu araçları kısaca açıklamak yararlı olacaktır.

3.2.1. Sinema

Sinema, kültürel unsurları yansıtmanın en önemli aracıdır. Görme, duyma, hissetme (3D) gibi insanların duyu organlarının geneline hitap etmesinden dolayı kültürel diplomasi çalışmalarındaki rolü yadsınamaz. Sinemanın rolü konusunda ABD Denizaşırı Enformasyon Programlarında Hollywood lobicilerinin “Amerikan filmleri her yerde inşalara özgürlük hikâyeleri anlatarak güzel iş çıkarıyor. Bu filmler demokrasinin büyükelçileri olarak adlandırılmaktadır. Kremlin büyükelçisi geri çağrılabilir.[10] ifadesi oldukça dikkat çekicidir.

Ülkemiz bu sinema alanında beklentilerin altında bir performans sergilemektedir. Her ne kadar film ve dizi olarak belli bir yükseliş trendi içerisinde bulunulsa da ülke hakkında yeterli bilgi verme başarısını sergileyememektedir. Kalite ve nicelik açısından desteklenmesi gerekmektedir. Kültürel diplomasinin temel unsurlarından birisi olan sinema sektörü için özel politikalar geliştirilmesi ihtiyacı halen devam etmektedir.

3.2.2.Konserler

Ülkemizin kültürel değerlerini yansıtan sanatçıların yurtdışı konserleri teşvik edilmelidir. Az sayıda sanatçımız uluslararası arenada görünmektedir. Ancak etki derecesi yeterli değildir. Nitelikli eserlerin oluşturulması için maddi ve yasal destekler sağlanarak sanatçıların küresel gündemde yer edinmesi teşvik edilmelidir.

3.2.3.Fuarlar ve Sergiler

Ülkemizin sahip olduğu kültürel ve ekonomik değerlerin uluslararası arenada tanınırlığını sağlamak için büyük bir fırsat olan fuarların değeri gün geçtikçe artmaktadır. Fuarlarda açılan tanıtım stantlarının tasarımı ve istihdam edilen personelin nitelikli olması çok önemlidir. Katılan kişiler nepotizmden uzak olmalıdır. Yabancı dil ve kültür konusunda yeterli, insan ilişkilerinden anlayan ve tanıtım konusunda donanımla kişilerle başarı sağlanacaktır. Aksi takdirde sadece ülke bütçesinin israfı olacaktır.

Aynı şekilde, ülkemizin sahip olduğu sanatsal, tarihi ve kültürel değerlerin sergilenmesi, karşılıkla değişim faaliyetleri ülkemize olan ilginin artmasına ve kendimizi ifade etmeye katkı sağlayacaktır. Sergide yer alan parçaların muhafazası ve uzaman kişiler tarafından tanıtılması bir zorunluluktur.

3.2.4. Değişim Programları

Ülkemizde Erasmus, Fulbright gibi çeşitli uygulamalarla başlayan değişim programları kültürel diplomasi içerisinde yer alan önemli araçlardan birisidir. Ulusların birbirlerini tanıması ve barışçıl köprülerin oluşması amacı ile (Bologna Süreci) başarılı bir şekilde işlemektedir.

Ülke olarak başlatılan Türkiye Bursları, Mevlana, Milli Eğitim Bakanlığı Bursları ve Akraba Topluluklar Değişim Programları ve üniversitelerin imzaladıkları memorandumlar vasıtası ile değişim programları gerçekleştirilmektedir.

Değişim programlarına olan ilgi programların tanınırlığının artmasına paralel olarak artmaktadır. Bu yıl ilan edilen 2 000 lisansüstü burs kontenjanı için Başbakanlık Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı'na 176 ülkeden tam 37 000 başvuru yapılmıştır[11].

 Yine, Erzincan Üniversitesi ile Kazakistan Abay Devlet Pedagoji Üniversitesi arasında imzalanan memorandum vasıtası ile Erzincan Üniversitesi ilk olarak 5 öğrenciyi Mevlana Programı ile kabul ederken, ikinci yıl bu sayı 50’ye ulaşmıştır. Ayrıca, akademisyenler ders verme hareketliliği çerçevesinde değişim programına katılmaktadır. Katılımcı sayısı sürekli artış göstermektedir. Süreç sonrasında ortak bilimsel araştırma projeleri hazırlıkları başlamış bulunmaktadır.

Memorandum sonrası gelişen ilişkiler, Nevruz kutlamalarında iki ülkenin kültürel değerlerinin sunumu, liselerde ülke tanıtımları şeklinde farklı alanlara yayılmıştır. Değişim programı vasıtası ile başlayan süreç, önümüzdeki yıllarda iş dünyası arasında kültür köprüleri kurarak ekonomik işbirliğini tesis etme amacını taşımaktadır.

3.2.5.Kültür Merkezleri
Kültür merkezleri, süreç içerisinde büyük bir sorumluluk taşımaktadır. Kültür merkezlerine teknik, mali, beşeri ve yasal olarak gerekli destek sağlanmalıdır. İstihdam edilen personelin kalifikasyonu ve insan ilişkileri yaklaşımı oldukça önemlidir. Merkezlerde dil, yemek kültürü ve sanatsal etkinlikler olmak üzere bütün kültürel unsurların sunumu gerçekleştirilmelidir. Kültür merkezleri konsolosluk gibi faaliyet göstererek iki ulus arasında kültür köprülerini inşa sürecinde yer almalıdır.

3.2.6.Eğitim Kurumları

Anaokulu, ilköğretim, lise ve üniversite olarak yurtdışında eğitim verecek kurumların açmak ve açılmış olan kurumları desteklemek gerekmektedir. ABD Dışişleri Eski Bakanı Colin Powell’ın eğitim kurumlarının önemini “Ülkemizde eğitim gören geleceğin dünya liderlerinin dostluğundan daha değerli bir varlık düşünemiyorum[12] cümlesi ile ifade etmektedir.  Amerikan Milli Bilim Kurulu (National Science Board), eğitim kurumlarının önemini, “... Gerçekten, yabancı öğrenciler sadece bilim, mühendislik, öğretmenlik gibi alanlardaki açığı kapatmakla kalmamaktadır. Ayrıca, ülkesine memnun olarak dönen öğrenciler enformasyon elçisi gibi gönüllü hizmet etmektedir[13].” ifadeleri ile açıklamaktadır.   

Yurt dışında kaliteli okulların açılmasını desteklerken, diğer taraftan da yurtiçindeki eğitim kurumlarının yabancı öğrenci kabulü için gerekli destek sağlanmalıdır. Özellikle ülkenin batısına yabancı öğrenci ilgisi olmakla birlikte genel olarak değişim programlarından anlaşıldığı üzere gelen öğrenci sayısı giden öğrenci sayısından az olarak seyretmektedir[14].

Mevlana Programı, Türkiye Bursları, Milli Eğitim Bakanlığı Bursları ve üniversitelerin imzaladığı memorandumlar yabancı öğrenciler için uygun fırsatlar sunmaktadır. Bu fırsatların artırılması konusundaki talepler dikkate alınmalıdır.

Ayrıca; staj imkânları, çalış ve gez (work and travel) programları, konferanslar, ülke tanıtım etkinlikleri, sanat ve edebiyatı teşvik gibi faaliyetler aracılığı ile kültürel diplomasi faaliyetleri gerçekleştirilmelidir. Bu süreçte mali, yasal ve personel olarak yeterli ve donanımlı çalışma ekipleri oluşturulması gerekmektedir.

3.3.Kültürel Diplomasi Trendleri

Kültürel diplomasi faaliyetlerindeki eğilim, yaşanan teknolojik ve kültürel değişimlerle birlikte hızlı bir yenilenme sürecine girmiştir. Önceden propaganda olarak başlayan faaliyetler, günümüzde çok kapsamlı ve çeşitli yöntemler kullanarak gerçekleştirilmektedir.

2020 yılına kadar birçok ülke kültürel diplomasiyi kullanmak için çeşitli trendleri takip hazırlığı içerisindedir. Bu trendler genel olarak şu şekilde özetlenebilirler[15]:

-2020 yılına kadar birçok ülke kültürel diplomasi sürecine dâhil olacaklar. Bu ülkelerin bir kısmı bölgesel ölçekte bu faaliyetleri gerçekleştirmeyi planlarken, bir kısmı da küresel olarak çalışmayı planlamaktadır.

-Kültürel diplomasi faaliyetleri genel olarak iki taraflı olarak gerçekleştirilirken, artık çok taraflı bir kültürel diplomasi faaliyetleri gerçekleştirilecektir.

-2006 yılı itibari ile EUNIC (European Union National Institutes for Culture) tarafından belirlenen büyük projeler, dil politikaları, edebi tercümeler ve ortak sanat projeleri gibi konularda faaliyetleri öngörmektedir.

-2007 yılı itibari ile Avrupa Komisyonu Kültür Komisyonu kültürel çeşitlilik, kültürlerarası diyaloğu teşvik, büyüme ve iş alanları oluşturmak için Lizbon Stratejisi çerçevesinde kültürün katalizör olmasını sağlamayı amaçlamaktadır.

-Kültür uluslararası ilişkilerin temel yapı taşı olarak desteklenecektir.

-Uluslararası organizasyonlarda çok taraflı kültürel diplomasi çalışmalarının boyutunu artırılacaktır.

-Çok taraflı kültürel diplomasi etkinliklerinde vakıf vb. kurumlarla devletin kültürel unsurları tanıtılacaktır.

-Ulus ve mekân (ya da şehir) markalama (branding) faaliyetleri ile kültürel diplomasi faaliyetleri gerçekleştirilecektir.

-Tema odaklı olarak kültürel diplomasi faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi planlanmaktadır (kültürlerarası diyalog, iklim değişikliği, internetten yararlanma, tek taraflı iletişim (one-way communication), banner (reklam araçları) kullanımı, insandan insana kültürel diplomasi  (people to people), 89 Nesli vb. projelerin gerçekleştirilmesi gibi çeşitli araçları kullanmayı amaçlamaktadır.

3.4.Kültürel Diplomasi ve İnsan Kaynakları Faktörü

Kültürel diplomasi faaliyetlerinin başarılı olmasında insan kaynakları çok önemli bir yere sahiptir. Birebir olarak insanlarla etkileşim içerisinde bulunacak olan personelin gerekli eğitim, donanım, mali destek ve motivasyona sahip olması gerekmektedir. Ulusal kültürü temsil edecek olan çalışanların temsil yeteneği kültürel diplomasi faaliyetlerin başarılı sonuçlanmasında hayati önem taşımaktadır. Aşağıdaki şekilde görüldüğü üzere insan kaynakları kültürel diplomasinin temelini oluşturmaktadır.
Şekil- 2

Kültürel diplomasinin başarısı insan kaynaklarının donanım, yetenek, olanak ve başarısı ile doğrudan bağlantılıdır. Canlı bir etkileşimin yaşandığı kültürel faaliyetlerin gerçekleştirilme sürecinin verimliliği insan kaynaklarının performansına göre şekillenecektir.

Kültürel diplomasi faaliyetlerini gerçekleştirecek insan kaynaklarının seçilmesi ve eğitimi, yasal ve normatif destek, iletişim, koordinasyon, denetim, motivasyon süreçlerinin sağlıklı bir şekilde işlemesi gerekmektedir. Bu süreçleri kısaca açıklamak yararlı olacaktır.

3.4.1.Kalifiye Personel Seçimi ve Eğitimi

Kültürel diplomasi faaliyetlerinde yer alacak personelin gerekli donanıma sahip olması gerekmektedir. Faaliyet gösterilecek ülkenin dili ve kültürü hakkında eğitim alan personel, kendi ülkesinin kültürü ve diline yönelik de yeterlilik göstermelidir. Kültürel diplomasinin başarılı olması için bu aşamanın başarılı biçimde tamamlanması gerekmektedir. Bu şartları sağlamayan personelin çalışmaları verimli ve etkin sonuç sağlamayacak ve faaliyetlerin aksamasına neden olacaktır.

Eğitime alınacak kişilerin seçimi ise nepotizmden uzak; bilgi, tecrübe ve gönüllülük esaslı gerçekleştirilmelidir. Akis takdirde sadece istihdam gerçekleştirilir, çalışmalar akim kalır.


3.4.2.Yasal, Normatif ve Mali Destek

Kültürel diplomasi alanında çalışacak personele gerekli yetki ve izinleri sağlayacak yasal ve normatif imkânlar sağlanmalıdır. Kültürel faaliyetlerin hazırlık, sunuş ve devamlılık süreçlerinin başarılı olarak gerçekleştirilmesi için gerekli mali destek sağlanmalıdır.

Kültürel etkinliklerin hazırlanması, tanıtımı ve icra edilmesi mali destek olmadan gerçekleştirilemeyecektir. Bu nedenle gerekli olan mali kaynak sağlanmalıdır.

3.4.3. İletişim, Koordinasyon ve Denetim

Personel seçim, eğitim, yasal ve normatif destek, mali kaynak ayrılması süreçlerinden sonra göreve başlayan personelin merkez ile iletişim kanallarının güçlü olması gerekmektedir. İletişim kanalları bürokratik engellerden arındırılmalıdır. İletişimin güçlü olmadığı durumlarda gerçekleştirilmesi planlanan etkinlikler, projeler gibi birçok işlem düşünme aşamasından öteye gidememektedir. Bu nedenle, iletişimi sağlayan personelin çalışma süreci denetlenerek çalışmaların sağlığından emin olunması gerekmektedir.

Kültür diplomasisi yolunda faaliyet gösteren kurum ya da kuruluşun personelleri arasındaki iletişimin durumu, kurumsal başarıyı doğrudan etkilemektedir. Bu nedenle çalışanların arasındaki iletişim ve koordinasyon sürekli denetlenmelidir.

3.4.5.Motivasyon

Kültürel diplomasi faaliyetlerinde çalışan personelin görevlerini bilinçli olarak yapması ve bu süreçte gönüllü olarak yer alması gerekmektedir. Aksi takdirde görevindeki isteksizlik sürece zarar verecektir. Kazak şair, yazar ve düşünür Abay İbrahim Kunanbayoğlu’nun ifade ettiği gibi[16], gerçekleştirilen tanıtım süreçlerine öncelikle kişinin kendisinin inanması ve çalıştığı konulara yönelik bilgisini sürekli olarak güncellenmesi gerekmektedir. Öğrenme sürecindeki isteklilik oranı yüksek olmalıdır[17].

Kültürel diplomasi sürecinde temel felsefe “duvarları kaldırmak” olduğu için, kültürel tanıtım süreçleri ile ilk olarak göreli personelin arasında psikolojik, felsefi ya da kültürel bir duvar olmamalıdır. Kültür çalışmalarını ilkesel olarak benimsemeyen personel sürece katkı sağlayamayacaktır.

Kültür diplomasi süreci bireylerin fedakarlık düzeyindeki çalışmaları ile başarı sağlayacağı için, yüksek adanmışlık derecesinde motivasyon gerektirmektedir. Aksi durumda kaynakların boşa harcanmasından öte gitmeyecektir.

İnsan kaynakları yukarıda ifade edilen süreçlerden başarılı çıktığı takdirde, kurumsal faaliyetler başarılı olacaktır. Bu süreç içerisinde liderlik konumunda bulunan yöneticinin de benzer aşamalardan geçtiğini kabul etmek gerekmektedir. Lider bu süreçlerden uzak bulunduğu takdirde kurumsal amaçların gerçekleştirilmesi mümkün olmayacaktır.


SONUÇ
Kültür diplomasisi faaliyetlerinde öncelikli olarak insana yatırım gereklidir. Çalışmalarda yer alacak personel, seçilme sürecinden itibari ile hassas bir değerlendirme ve eğitimden geçirilmelidir. Kültürel faaliyetler konusunda motivasyon eksikliği olan kişilerle süreç başarısız olacaktır.

Bireylerin fedakârlık derecesinde çalışması, bürokratik uygulamaların en düşük seviyede seyretmesi gerekmektedir. Kültürel diplomasi faaliyetleri genel olarak sivil toplum örgütleri tarafından organize ediliyor izlenimi verse de devlet desteği olmadan çalışmaların istenilen derecede sonuç vermesi mümkün gözükmemektedir.

Kültür diplomasisi faaliyetleri süreklilik gerektirmektedir. Bu faaliyetlerden kısa sürede sonuç alınabileceği gibi belli bir kısmı uzun dönem çaba gerektirmektedir.

  



[1] Demir, Ö., Acar, M., SosyalBilimler Sözlüğü, Vadi Yayınları, İstanbul, 1997, S: 143.
[2] Tüz, M., Yönetime Kültürel Bakış: Ulusal Kültür Temelli Bir Yaklaşım, Furkan Ofset, Bursa, 2008, S: 6-9.
[3] A. L. Kroeber, C. Kluckhohn, Culture: A Critical Review of Concepts and Definitions (Papers of the Peabody Museum of American Archaeology and Eth), 1952, S: 84.
[4] A. L. Kroeber, C. Kluckhohn, Culture: A Critical Review of Concepts and Definitions (Papers of the Peabody Museum of American Archaeology and Eth), 1952, S: 86-88.
[5] http://www.ocs.cnyric.org/webpages/phyland/global_10.cfm?subpage=19595
[6] Cultural Diplomacy The Linchpin of Public Diplomacy, Report of the Advisory Committee on Cultural Diplomacy, U.S. Department of State, September 2005.
[7] Purtaş, F., Türk Dış Politikasının Yükselen Değeri: Kültürel Diplomasi, Gazi Üniversitesi Akademik Bakış Dergisi, Cilt 7, Sayı 13, 2013, S: 4.
[8] Watt, D., The Need for Sensitive Politics in the Quest for a World Without Walls, Public Diplomacy Magazine, Winter, 2010, P: 7.
[9] DiplomacyReport of the Advisory Committee on Cultural Diplomacy, Cultural Diplomacy The Linchpin of Public Diplomacy, U.S. Department of State, September 2005, P: 1-2.
[10] Nilsen, S., Projecting Amerika, 1958: Film and Cultural Diplomacy at the Brussels World’s Fair, McFarland and Company, Inc., Publishers, 2011, p:4.

[11] https://twitter.com/kudretbulbul/statuses/453984621626413056
[12] Cultural Diplomacy The Linchpin of Public Diplomacy, Report of the Advisory Committee on Cultural Diplomacy, U.S. Department of State, September 2005, P: 9.
[13] A.g.e., S: 9.
[14] http://www.ua.gov.tr/docs/halkla-ili%C5%9Fkiler/erasmus_istatistikleri.pdf
[15] Green, S., New Directions, La acción cultural exterior: definición de nuevas estrategias, Instituto Cervantes and Real Instituto Elcano, Madrid, 14-15 December 2009, p: 4.
[16] Kunanbayoğlu, A. İ., Kara Sözler, http://bourabai.kz/articles/black_word.htm#12
[17] Kunanbayoğlu, A. İ., Kara Sözler, http://bourabai.kz/articles/black_word.htm#7

KAYNAKLAR
A. L. Kroeber, C. Kluckhohn, Culture: A Critical Review of Concepts and Definitions (Papers of the Peabody Museum of American Archaeology and Eth), 1952

Cultural Diplomacy The Linchpin of Public Diplomacy, Report of the Advisory Committee on Cultural Diplomacy, U.S. Department of State, September 2005.

Demir, Ö., Acar, M., SosyalBilimler Sözlüğü, Vadi Yayınları, İstanbul, 1997, S: 143.

DiplomacyReport of the Advisory Committee on Cultural Diplomacy, Cultural Diplomacy The Linchpin of Public Diplomacy, U.S. Department of State, September 2005, P: 1-2.
Green, S., New Directions, La acción cultural exterior: definición de nuevas estrategias, Instituto Cervantes and Real Instituto Elcano, Madrid, 14-15 December 2009, p: 4.
Kunanbayoğlu, A. İ., Kara Sözler, http://bourabai.kz/articles/black_word.htm#12

Kunanbayoğlu, A. İ., Kara Sözler, http://bourabai.kz/articles/black_word.htm#7

Nilsen, S., Projecting Amerika, 1958: Film and Cultural Diplomacy at the Brussels World’s Fair, McFarland and Company, Inc., Publishers, 2011, p:4.

Purtaş, F., Türk Dış Politikasının Yükselen Değeri: Kültürel Diplomasi, Gazi Üniversitesi Akademik Bakış Dergisi, Cilt 7, Sayı 13, 2013, S: 4.

Tüz, M., Yönetime Kültürel Bakış: Ulusal Kültür Temelli Bir Yaklaşım, Furkan Ofset, Bursa, 2008, S: 6-9.

Watt, D., The Need for Sensitive Politics in the Quest for a World Without Walls, Public Diplomacy Magazine, Winter, 2010, P: 7.
https://twitter.com/kudretbulbul/statuses/453984621626413056

http://www.ua.gov.tr/docs/halkla-ili%C5%9Fkiler/erasmus_istatistikleri.pdf
http://www.ocs.cnyric.org/webpages/phyland/global_10.cfm?subpage=19595


*Muhammet Negiz, Kültür Diplomasisinde Yeni Araçlar, Modeller ve İnsan Kaynakları, 3Dünya Türk Forumu, 28-30 Mayıs 2014, Edirne
Presentation
Kültür Diplomasisinde Yeni Araçlar, Modeller ve İnsan Kaynakları
3. Dünya Türk Forumu (2014)
  • Muhammet Negiz

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

En Popüler Yayınlar

Son 1 Yılın Popüler Yayınları