III. KALİTE GURULARI VE YAKLAŞIMLARI
Dünya, kalite çalışmalarının teori ve pratik olarak yaşamış olduğu gelişimi William Edwards Deming, Kaoru Ishikawa, Joseph M. Juran, Philip Crosby, Armond V. Feigenbaum, Masaiki Imai, Tom Peters, Claus Moller gibi kalite gurularına borçludur. Bu kişilerin geliştirdiği uygulamalar, günümüzdeki kalite modellerinin oluşmasına katkı sağlamıştır. Bu bölümde kalite gurularının geliştirmiş oldukları fikir ve önerilerin yükseköğretim kurumlarındaki kalite uygulamalarına olan yansımaları incelenecektir.
Willim Edwards Deming,
1920’li yıllarda yapılmış olan Hawthorn Araştırmaları’nda görev almış, kalite
yönetimi ve istatistiksel kalite kontrolü alanlarında çalışmalar yapmış bir
istatistikçidir. Japonya’nın II. Dünya Savaşı nedeniyle yaşadığı yıkım sonrasındaki
restorasyon döneminde, kalite çalışmalarında görev almıştır. Kalite konusundaki
fikirleri büyük rağbet görmüş, Japonya’da ulusal kahraman haline gelmiştir.
Japonya’da kalite alanındaki en büyük ödüle adı (Deming Ödülü) verilmiştir.
Deming’in kalite çalışmaları ABD’de 1980’li yılların başında duyulmaya
başlanmıştır[1].
Deming, yaptığı çalışmalar nedeniyle kalite konusunda önde gelen bir isim
haline gelmiştir.
Deming, kalite
çalışmaları için 14 ilke belirlemiştir. Bu ilkeler, yükseköğretim kurumlarında
kalite çalışmaları açısından da geçerlilik taşımaktadır. Bonstingl, Deming’in
14 ilkesini eğitim odaklı olarak incelemiştir. İlkeler, yükseköğretime uygun
hale getirildiğinde aşağıdaki gibi sıralanabilir[2]:
- Ürün ve hizmetin
iyileştirilmesi için amaçlarda süreklilik yaratılmalıdır: Öğrencilerin
öğrenmesini sağlayan asıl unsur, sürekli öğrenme süreci oluşturmaktır.
-Yeni felsefeyi benimsemelidir:
Rektör, dekan, enstitü müdürü, bölüm başkanı, öğretim üyeleri ve öğrenci
takımlarının yeni felsefi benimsemesi sağlanmalıdır.
-Kitlesel denetime
bağlılığa son verilmelidir: Öğrencilerin bilgisinin sadece sınav ile ölçülmesi,
öğrencilerin yeteneklerini anlamaya yetmeyecektir. Yeni uygulamalar
geliştirilerek, gerçek ölçüm yapılmalıdır.
-Sadece etiket
üzerinden iş görmeye son verilmelidir: Yükseköğretim kurumunda ve kurum ile
toplum arasında, güven ve katılıma dayalı ilişkiler tesis edilmelidir.
-Üretim ve hizmet
sistemi sürekli geliştirilmelidir: Yükseköğretim kurumu, rektör, dekan, enstitü
müdürü, bölüm başkanı, öğretim üyelerinin öğrenim kalitesi ve kişisel
gelişimini artırmak için kurumda sürekli gelişim merkezi kurulmalıdır.
-Eğitim programları
oluşturulmalıdır: Yükseköğretim kurumu, liderler (rektör, dekan, enstitü
müdürü, bölüm başkanı) ve kurumun kültür ve beklentilerine yabancı olan yeni
çalışanlar için eğitim programları oluşmalıdır.
-Liderlik oluşturulmalıdır:
Yükseköğretim kurumunun gelişiminde birlikte çalışmayı sağlayan lider kadrosu
oluşturulmalıdır.
-Korku uzaklaştırılmalıdır:
Yükseköğretim kurumlarında üretkenliği engelleyen korku unsurları ortadan
kaldırılmalıdır.
-Bölümlerarası engeller
kaldırılmalıdır: Üretkenliği etkileyecek rol ve statü vb. engeller kaldırmalı
ve bölümler arası kalite takımları oluşturulmalıdır.
-Çalışanlar için slogan
oluşturmaktan vazgeçilmelidir: Eğitimdeki hedeflere ulaşılamadığı zaman
bireyleri sorumlu tutmak yerine, sistemde gerekli değişikler yapılmalıdır.
-Kotalardan
vazgeçilmelidir: Öğrenme ölçüm aracı olarak sadece sınavlar kıstas alınmamalı,
yeni ölçüm yöntemleri geliştirilmelidir.
-Çalışanların
mutluluğuna engel unsurlar, ortadan kaldırılmalıdır: Öğretim üyesi ve öğrencilerin
önüne çık(arıl)an engeller ortadan kaldırılmalıdır.
-Etkin bir eğitim ve
öğretim programı oluşturulmalıdır: Yükseköğretim kurumunun müşteri tatminini
artırması ve liderliğini sürdürmesi için, yönetici, öğretim üyesi ve
öğrencilere yönelik, sürekli eğitim programları hazırlamalıdır.
-Dönüşüm için harekete
geçmelidir: Tüm paydaşların ortak çabası ile toplam kalite gerçekleştirilecektir.
Deming, bu ilkeler ile
kalite yönetiminin başarı ipuçlarını vermiştir. Bütün ilkelerde vurguladığı
çeşitli unsurlar bulunmaktadır. Bu unsurlar, liderlik, grup çalışması, doğru
ölçüm kriterleri, eğitim, ortak hedef belirleme, belirlenen hedeflerin sayısal zorunluluk
haline gelmemesi ve engelleri kaldırma olarak özetlenebilir[3].
Yükseköğretim kurumu içinde kalite çalışmalarının
başarılı olması için, liderlerin (rektör, dekan, enstitü müdürü, bölüm başkanı),
öğretim üyeleri, öğretim elemanları, öğrenciler, öğrenci velileri, sanayi
kuruluşları ve toplum ile iş birliği yapması gerekmektedir.
Başarı için Deming’in vurgulamış olduğu bir diğer konu
eğitimdir. Yükseköğretim kurumunda, kalite çalışmaları öncesinde gerekli
eğitimleri vererek çalışanların bilgi sahibi olması sağlanmalı ve çalışanlar
harekete geçirilmelidir.
W. E. Demings, kalite
çalışmalarında başarısızlığa sebep olan unsurları 7 ana başlık altında
sıralamış ve bunlara “7 Ölümcül Hastalık” adını vermiştir. Üretim sektöründen
yola çıkılarak yapılan bu tespitler, yükseköğretim kurumlarında da geçerlidir.
Yükseköğretimdeki kalite çalışmalarının başarısı için bu unsurlara dikkat edilmelidir.
Deming’in sıralamış olduğu 7 unsur şu şekildedir[4]:
-Amaçlarda sürekliliği
sağlayamama,
-Kısa süreli kararlara
önem verme,
-Performans değerlendirmede
hüner takdiri ve yıllık gözden geçirme,
-Yönetimin değişkenliği,
-Görünen rakamları
kullanarak yönetim,
-Aşırı düzeltme
maliyetleri,
-Aşırı taahhüt
faaliyetleri.
Yükseköğretim
kurumlarındaki kalite çalışmalarının süreklilik gösterememesi, kısa süreli
olarak uygulanması durumunda başarısızlık kaçınılmazdır. Belli bir uygulama
sonrasında kalite yeterli görülüp çalışmaların durdurulması halinde yaşanmakta
olan değişim sürecinin gerisinde kalınacaktır.
“"Tanımlayamadığınızı
ölçemezsiniz, ölçemediğinizi analiz edemezsiniz, analiz edemediğinizi
iyileştiremezsiniz, iyileştiremediğinizi kontrol edemezsiniz ve kontrol
edemediğinizi yönetemezsiniz"” ilkesinde ifade
edildiği gibi[5],
yıllık gözden geçirme ve değerlendirmenin yapılmadığı bir yükseköğretim
kurumunda, kalitenin gelişimi ve seyri yönetilemeyeceği gibi kalite
çalışmalarından olumlu bir sonuç alınamayacaktır. Mevcut durum tespit edilmeli
ve çalışanların performans değerlendirmesi yapılmalıdır.
[1] Yolcuoğlu, İ. G., (2001), İnsana Hizmet Veren Kurumlarda Toplam
Kalite Yönetimi, Golden Print Yayınları, İstanbul, s. 15-16.
[2] Yıldırım, H. A., (2002), Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi:
İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumlarında TKY Uygulama Modeli, Nobel Yayınevi,
Ankara, s. 78.
[3] Leonard, D., (2008), Quality and
Leadership, Quality Texas Foundation, www.texas-quality.org.
[4] Tekin, 1999, s. 119.
[5] Işığıçok, E., (2007), Çalışan
Memnuniyet Araştırmalarında Kimlik Bilgileri Sorunu,
http://www.ekohaber.com.tr/index-ekohaber-5-haberid-4978.html.
I.BÖLÜM
YÜKSEKÖĞRETİMDE KALİTE, ÖZELLİKLERİ VE KALİTE YAKLAŞIMLARI
YÜKSEKÖĞRETİMDE KALİTE, ÖZELLİKLERİ VE KALİTE YAKLAŞIMLARI
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder