Kalite çalışmalarının uygulanmasında öne çıkan en
önemli anlayış Toplam Kalite Yönetimi (TKY) olarak görülmektedir. Dünyada
birçok üniversite kalite artırma çalışmalarına odaklanmış ve bu çalışmalar için
kurumlar oluşturmuştur. Avrupa Birliği ülkeleri, ABD, Rusya, Japonya gibi
birçok ülke yükseköğretim kurumlarında Toplam Kalite Yönetimi’ne yönelik
kurumsallaşma çalışmalarına devam etmektedir.
Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarında da Toplam
Kalite Yönetimi uygulama çalışmaları devam etmektedir. Üniversite yönetimleri
kalitenin artırılması konusunda çalışmalar yapmaktadır. Yükseköğretim Kurulu
(YÖK), hazırlamış olduğu Yükseköğretim Strateji Belgesi’nde yükseköğretimde
kaliteye yer vermiş ve önemini vurgulamıştır.
Yükseköğretim kurumlarında kalitenin artırılması sırasında
uygulanacak olan metodoloji konusunda belirsizlik vardır. Bu çalışma, bir model
önererek bu belirsizliği ortadan kaldırmayı amaçlamaktadır.
Anahtar Kelimeler: Kalite, Toplam Kalite
Yönetimi, TKY, Yükseköğretim
GİRİŞ
Yükseköğretim kurumları çağın gereklerine uygun kalite yönetim modellerine ihtiyaç duymaktadır. Bu ihtiyaç doğrultusunda çeşitli modeller geliştirilmiştir. Geliştirilen modeller, yönetim anlayışının yaşadığı evrimle paralel olarak ortaya çıkmıştır.
Amerika Birleşik Devletleri’nde geliştirilen Malcolm Baldrige Modeli’nin eğitim alanında uygulanması ile yükseköğretime yönelik özgün modeller oluşturularak yükseköğretim kurumlarında uygulanmaya başlanmıştır.
Avrupa Birliği, yükseköğretim kurumlarında kalite yönetimi uygulamaları alanında yapılan çalışmaları teşvik etmiş ve bu alana yönelik çalışan ekipler oluşturmuştur. Bu çalışmalar doğrultusunda EFQM Mükemmellik Modeli yükseköğretim kurumlarına uygun hale getirilmiştir.
Yükseköğretim kurumlarının ortak kalite ve standartlara sahip olması fikri ile Bologna Süreci’ni başlatan Avrupa Birliği ülkeleri, Avrupa Yükseköğretim Alanı’nı oluşturma çalışmalarına başlamıştır. Avrupa Yükseköğretim Alanı, kıtasal manada toplam kaliteyi sağlama amacı ile atılan ciddi bir adımı ifade etmektedir. Bu sayede, Avrupa Birliği ülkelerinde bulunan yükseköğretim kurumlarının kalite şartları belirli bir standarta taşınacak ve bu kurumlar arasında iletişim kolaylaşarak kalie konusundaki tecrübe ve gelişmeler paylaşılarak sürekli gelişme sağlanacaktır. Avrupa Birliği ülkeleri, bu süreçte üye olmayan ülkelerinde sürece katılmasını desteklemiştir.
Avrupa Birliği ülkeleri, yükseköğretimde toplam kaliteyi sağlamak için belirli dönemlerde çalışma toplantıları ve konferanslar düzenlemektedir. Bu etkinlikler çerçevesinde üye ülkelerin eğitim bakanlıklarının sürece destek vermeleri amaçlanmaktadır.
Malcolm Baldrige, EFQM Mükemmellik Modeli ve Bologna Süreci modelleri, yükseköğretim kurumlarının yeni kalite modelleri oluşturmalarına yardımcı olmuştur. Birçok ülke, bu kalite yönetim modellerini ulusal temelli olarak şekillendirmiş ve kendi modelini oluşturmuştur.
Günümüzde, yükseköğretim kurumlarında toplam kaliteyi sağlayacak yönetim modelleri üzerine birçok toplantı, konferans ve çalıştay düzenlenmektedir. Bu etkinliklerin sayıları sürekli olarak artmaktadır.
Yükseköğretim kurumları için bir toplam kalite modeli oluşturma amacı ile yapılmış olan bu çalışma dört bölümden oluşmaktadır.
Birinci bölümde; yükseköğretimde toplam kalite kavramı, özellikleri ve kalite gurularının yaklaşımları hakkında bilgi verilmiştir. Ayrıca, yükseköğretimde kalitenin tarihsel gelişimi, yükseköğretimde Toplam Kalite Yönetimi ilkeleri konularına yer verilmiştir.
İkinci bölümde; yönetim yaklaşımlarında kalite kavramına olan bakış açıları ifade edilmiştir. Klasik, Neoklasik, Modern ve Postmodern yönetim yaklaşımlarındaki kalite algısı ortaya konmaya çalışılmıştır.
Üçüncü bölümde; yükseköğretim kurumlarında Toplam Kalite Yönetimi uygulama araçları, Toplam Kalite Yönetimi unsurları ve yükseköğretim kurumlarında kullanılan kalite yönetim modelleri hakkında bilgi verilmiştir.
Çalışmanın dördüncü ve son bölümünde ise; yükseköğretim kurumlarında kullanılan kalite yönetim modelleri ve üretim faktörleri ışığında yükseköğretim kurumları için Toplam Kalite Yönetimi modeli önerisinde bulunulmuştur.
İÇİNDEKİLER
TABLOLAR
LİSTESİ
Tablo-1
|
Geleneksel Kalite
Çalışmalarından TKY’ye Geçiş
|
Tablo-2
|
Yükseköğretim Kurumlarında
Kalitenin Değişim Değişim Süreci
|
Tablo-3
|
Kalite Anlayışının Tarihsel
Süreci
|
Tablo-4
|
Yönetim Teorileri ve Tarihsel
Süreçleri Tablosu
|
Tablo-5
|
Amaçlara Göre Yönetim Modeli
|
Tablo-6
|
Amaçlara Göre Yönetim
Yaklaşımında Sistem Modeli
|
Tablo-7
|
Japon ve Amerikan Yönetim
Yaklaşımlarının Karşılaştırılması
|
Tablo-8
|
PUKÖ Döngüsünün Açılımı
|
Tablo-9
|
Öykü Akışı (Storyboard)
Uygulama Tablosu
|
Tablo-10
|
SWOT Analizi
|
Tablo-11
|
Öğretim Kalitesinde Kurumsal
Aktörlerin Katılımı Uygulamaları
|
Tablo-12
|
Toplam Kalite Yönetimi İlkeleri
ve Sınıf Ortamında Yansıması
|
Tablo-13
|
EFQM Mükemmellik Modeli Kriter
ve Alt Kriterler
|
Tablo-14
|
Malcolm Baldrige Modeli Kriter
ve Alt Kriterleri
|
Tablo-15
|
Yükseköğretim Kurumları İçin
TKY Modeli
|
ŞEKİLLER LİSTESİ
Şekil-1
|
Sürekli
Gelişme Döngüsü
|
Şekil-2
|
Homans’ın
İnsan Grubu Yaklaşım Öğeleri ve Biçimsel Olmayan Grubun Oluşumundaki
Etkileşim
|
Amaçlara
Göre Yönetim Yönlendirme ve Faaliyet Sistemi
|
|
Şekil-4
|
Yükseköğretim
Kurumlarında Beyin Fırtınası
|
Şekil-5
|
Ishikawa’nın
Sebep-Sonuç Diyagramı
|
Şekil-6
|
PUKÖ Döngüsü
|
Şekil-7
|
Beş
Neden Yaklaşımı Uygulama Süreci
|
Şekil-8
|
Yükseköğretim
Kurumlarında TKY Unsuru Olarak Liderlik
|
Şekil-9
|
Yükseköğretim Kurumlarında Öğretim
Kadrosu
|
Şekil-10
|
Öğrenen
Organizasyon
|
Şekil-11
|
Öğretim Kadrosu-Öğrenci Etkileşim
Modeli
|
Şekil-12
|
TKY Uygulaması ve Çalışanları
Değerlendirme
|
Şekil-13
|
Toplam
Kalite Yönetimi ve Toplum
|
Şekil-14
|
Yükseköğretim
Kurumları ve Toplum
|
Şekil-15
|
RADAR
Mantığı
|
Şekil-16
|
EFQM
Mükemmellik Modeli
|
Şekil-17
|
Yükseköğretimde
Kalite İçin Girdi-Süreç-Çıktı Sistemi
|
Şekil-18
|
Malcolm
Baldrige Modeli Kriterleri
|
Şekil-19
|
Bologna
Süreci Tablosu
|
Şekil-20
|
Finlandiya
Yükseköğretim Kurumları Kalite Sistemi
|
Şekil-21
|
Danimarka
Kalite Güvence Yaklaşımları
|
Şekil-22
|
Danimarka
Kalite İlkeleri
|
Şekil-23
|
Danimarka
Yükseköğretim Kurumlarında Kalite Ölçüm Göstergeleri
|
Şekil-24
|
Yükseköğretim Kurumlarında TKY Hiyerarşisi
|
Şekil-25
|
Yükseköğretim Kurumlarında TKY Süreci
|
Şekil-26
|
Yükseköğretim Kurumlarında Genel Olarak
Kalite Liderleri
|
Şekil-27
|
Yükseköğretim Kurumlarında TKY Eğitim Sınıfları
|
Şekil-28
|
Yükseköğretim Kurumlarında TKY Uygulama
Süreci
|
Şekil-29
|
Yükseköğretim Kurumlarında Kalite Konseyi
|
KISALTMALAR CETVELİ
AKTS : Avrupa Kredi Transfer Sistemi
AÜB : Avrupa Üniversiteler Birliği
AYA : Avrupa Yükseköğretim Alanı
CRUS : The Rectors' Conference of the
Swiss Universities
EFQM : Avrupa Kalite Yönetimi Vakfı
ENQA : Avrupa Yükseköğretimde Kalite Derneği
EQAR : European Quality Assurance
Register for Higher Education
ERASMUS
:European Region Action Scheme for the
Mobility of University Students
ESG : Kalite Güvencesi İçin Avrupa
Standart ve İlkeleri
ESIB : Avrupa Ulusal Öğrenci
Sendikaları Birliği
EURASHE
: Avrupa Yükseköğretim Kurumları Birliği
EUA : Avrupa Üniversiteler Birliği
FINHEEC : The Finnish Higher Education Evaluation
Council
HEQC : Yükseköğretim Kalite Konseyi
INQAAHE : International
Network for Quality Assurance Agencies in Higher Education
LYS : Lisans Yerleştirme Sınavı
NQA : Nordic Quality Assurance
TKY : Toplam Kalite Yönetimi
TÜS : Toyota Üretim Sistemi
UNESCO : Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim
ve Kültür Örgütü
YGS :
Yükseköğretime Geçiş Sınavı
YÖDEK
: YükseköğretimKAYNAKLAR
ABERDEN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI,
ADELMAN, C., (2008),
The Bologna Club: What U.S. Higher Education Can Learn
from a Decade of European Reconstruction. Washington, DC: Institute
for Higher Education Policy. Location reference:
www.ihep.org/Research/GlobalPerformance.cfm.
from a Decade of European Reconstruction. Washington, DC: Institute
for Higher Education Policy. Location reference:
www.ihep.org/Research/GlobalPerformance.cfm.
AKDAĞ, H., (2011),
Business Excellence in Kazakh Higher Education Institutions,
Emerging Markets Journal, Volume 1.
Emerging Markets Journal, Volume 1.
AKTAN, C., (2003),
Özlenen Üniversite/ Yaşanan Üniversite, Yeni Türkiye
Yayınları, Ankara.
Yayınları, Ankara.
AKTAN, C., (2004),
Nasıl Bir Üniversite?, Değişim Yayınları, İstanbul.
ALDAWESHİ M., (2012),
The Relationship between Total Quality Management
Implementation and Leadership in Saudi Higher Education, Brunel
Business School – Doctoral Symposium 27‐28th March.
Implementation and Leadership in Saudi Higher Education, Brunel
Business School – Doctoral Symposium 27‐28th March.
ALDAWEESH, M.,
Al-Karaghouli, W., Gallear, D., (2012) The Relationship
Between Total Quality Management Implementation and Leadership in
the Saudi Higher Education: A Review and Conceptual Framework,
European, Mediterranean & Middle Eastern Conference on Information
Systems, Munich, Germany.
Between Total Quality Management Implementation and Leadership in
the Saudi Higher Education: A Review and Conceptual Framework,
European, Mediterranean & Middle Eastern Conference on Information
Systems, Munich, Germany.
ALEXANDİRİS, A.,
Spasos, S., Petropulos, G., Vaxevanidis N. M., Implementation
Of Efqm Model In A Greek Engineering Higher Education Institute: A
Framework And A Case Study, International Journal for Quality
Research, UDK - 005.6:378(495), Short Scientific Paper 1.03.
Of Efqm Model In A Greek Engineering Higher Education Institute: A
Framework And A Case Study, International Journal for Quality
Research, UDK - 005.6:378(495), Short Scientific Paper 1.03.
ALİ, M., Shastri, R.
K., (2010), Implementation of Total Quality Management in
Higher Education, Asian Journal of Business Management 2(1): 9-16.
Higher Education, Asian Journal of Business Management 2(1): 9-16.
ALTINSOY, Selcen, (
2011), Yeni Devlet Üniversitelerinin Gelişimi: Sorunlar ve
Politika Önerileri, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt 1, Sayı 2,
Ağustos 2011; Sayfa: 98-104
Politika Önerileri, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt 1, Sayı 2,
Ağustos 2011; Sayfa: 98-104
ARMSTRONG, M., (2008),
How to Be an Even Better Manager: A Complete A-Z
of Proven Techniques and Essential Skills, Replika Press Pvt. Ltd.
of Proven Techniques and Essential Skills, Replika Press Pvt. Ltd.
BECKFORD, J., (1998),
Quality a Critical Introduction, Routledge Publication,
Kanada.
Kanada.
BEDÜK, A. , (2010),
Karşılaştırmalı İşletme-Yönetim Terimleri Sözlüğü, Selçuk
Üniversitesi Basımevi, Konya.
Üniversitesi Basımevi, Konya.
BEDÜK, A., (2011),
Modern Yönetim Teknikleri, Gazi Kitapevi, Ankara.
BERS, T. H. (2008). The
role of institutional assessment in assessing student
learning outcomes. New Directions for Higher Education 141, 31-39.
doi: 10.1002/he.291
learning outcomes. New Directions for Higher Education 141, 31-39.
doi: 10.1002/he.291
BOLOGNA PROCESS
IMPLEMENTATİON REPORT, (2012), The European
Higher Education Area in 2012, Audiovisual and Culture Executive
Agency, Brussels.
Higher Education Area in 2012, Audiovisual and Culture Executive
Agency, Brussels.
BOZKURT, R., (2010), Kalite
İyileştirme Araç ve Yöntemleri, Milli Prodüktivite
Merkezi Yayınları, No: 630, Ankara.
Merkezi Yayınları, No: 630, Ankara.
BRİDGE, B., (2003),
Eğitimde Toplam Kalite Uygulamaları, Beyaz Yayınları,
İstanbul.
İstanbul.
CASAS, A. M., (2011),
Total Quality Management; Quality Culture, Leadership and
Motivation, Tesi di Laurea, Politecnico di Milano.
Motivation, Tesi di Laurea, Politecnico di Milano.
CHUA, C. (2004),
Perception of Quality in Higher Education, Proceedings pf the
Australian Universities Quality Forum, AUQA Occasional Publication.
Australian Universities Quality Forum, AUQA Occasional Publication.
CROSBY, Ph., (1979), Quality Classic, Crosby’s 14
Steps to Improvement,
DALRYMPLE, D.F.,
(2000), ‘From F Winslow Taylor to W Edwards Deming –
over a century of progress?’, Proceedings of the 1st International
Research Conference on Organisational Excellence in the Third
Millenium, Colorado State University, Fort Collins Estes Park, 6-9
August 2000.
over a century of progress?’, Proceedings of the 1st International
Research Conference on Organisational Excellence in the Third
Millenium, Colorado State University, Fort Collins Estes Park, 6-9
August 2000.
DAHLGAARD, J. J.,
Kristensen, K., Kanji, G. K., (2007)Fundamentals of Total
Quality Management, Taylor & Francis Publication.
Quality Management, Taylor & Francis Publication.
DEPARTMENT OF TRADE AND
INDUSTRY, From Quality to Execellence: Total
Quality Management, (15.05.2013)
Quality Management, (15.05.2013)
DEGENAAR, J., Kemenade,
E., (1999), Method for Improving the Quality of
Higher Education based on the EFQM Model Second English Version,
Expertgroup HBO, Netherland.
Higher Education based on the EFQM Model Second English Version,
Expertgroup HBO, Netherland.
DEMİNG, W. E., (2007),
Vyhod İz Krizisa Novaya Paradigma Upravleniya Lyudmi,
Sistemami i Protsesami, Alpina Business Books Publication, Moskova.
Sistemami i Protsesami, Alpina Business Books Publication, Moskova.
DEW, J. R., Mcgowan,
M., (2004), Continuous Quality Improvement in Higher
Education, Praeger Publishers, ABD.
Education, Praeger Publishers, ABD.
DİKEN, A., (1998),
Sanayi ve Hizmet İşletmelerinde Toplam Kalite Yönetimi,
Konya Ticaret Odası Eğitim ve Kültür Yayınları, No: 8, Konya.
Konya Ticaret Odası Eğitim ve Kültür Yayınları, No: 8, Konya.
DİKEN, A., (2009),
Toplam Kalite Yönetimi, Damla Ofset Yayıncılık, Konya
EFİL, İ., (2010),
Toplam Kalite Yönetimi, Dora Yayınları, Bursa.
EFİL, İ., (2010),
İşletmelerde Yönetim ve Organizasyon, Dora Yayınları, Bursa.
EFİL, İ., (1987),
İşletmelerde Yönetim ve Organizasyon, Örnek Kitabevi, Bursa.
EFİMOV, V. V.,
(2004),Uluchshenie Kachestvo Proyektov i Protsessov, Ulyanovsk
Devlet Teknik Üniversitesi Yayınları, Ulyanovsk.
Devlet Teknik Üniversitesi Yayınları, Ulyanovsk.
EFQM EXCELLENCE MODEL®,
(2003), Higher Education Version, Sheffield
Hallam University, Centre for Integral Excellence.
Hallam University, Centre for Integral Excellence.
EGAN, S., (2009) The
EFQM Model: Continuous Improvement in Higher
Education, HESDA Magazine. Revised.
Education, HESDA Magazine. Revised.
EĞİTİMDE KALİTE ÖDÜLÜ
EL KİTABI, Milli Eğitim Bakanlığı Strateji
Geliştirme Başkanlığı, Ankara, 2007
Geliştirme Başkanlığı, Ankara, 2007
EREN, E., (1991),
Yönetim ve Organizasyon, Küre Ajans, İstanbul.
EVANS, J., (2007),
Upravleniye Kachestvom, Unity Publication, Moskova.
FINDIKLI, R. (1999),
Kaliteli Bir Güvenlik Hizmetinin Gereği Olarak Polis Eğitimi,
Kamu Yönetiminde Kalite 1. Ulusal Kongresi, TODAİ Yayın No:
289, Ankara.
Kamu Yönetiminde Kalite 1. Ulusal Kongresi, TODAİ Yayın No:
289, Ankara.
FİNNİSH HİGHER
EDUCATİON EVALUATİON COUNCİL, (2010), Plan of
Action 2010-2013, FINHEEC.
Action 2010-2013, FINHEEC.
FİSCHER, J., Belcher,
R., Cairney, T., (2002), Greater Involvement and Interaction
Between Industry and Higher Education, B-Hert Position Paper, No:7,
Shell House.
Between Industry and Higher Education, B-Hert Position Paper, No:7,
Shell House.
FRİEND-PEREİRA, J. C.,
Lutz, K., Heerens, N., (2002), European
Student
Handbook on Quality Assurance in Higher Education, The National
Unions of Students of Europe (ESIB), www.esib.org. (15.05.2013)
Handbook on Quality Assurance in Higher Education, The National
Unions of Students of Europe (ESIB), www.esib.org. (15.05.2013)
FURST-BOWE, J., (2009),
Systems Thinking: Critical to Quality Improvement in
Higher Education, Quality Approaches in Higher Education, Vol.2,
No:2.
Higher Education, Quality Approaches in Higher Education, Vol.2,
No:2.
GENÇ, N., (2005), Yönetim ve Organizasyon
Çağdaş Sistemler ve Yaklaşımlar,
Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Seçkin Yayıncılık, Ankara.
GEORGE, C., Cooper, F.,
Douglas, A., (2003), Implementing the EFQM Excellence
Model in a Local Authority, Managerial Auditing Journal, Vol. 18
Iss: 2, pp.122 – 127.
Model in a Local Authority, Managerial Auditing Journal, Vol. 18
Iss: 2, pp.122 – 127.
GİBBS, G.,
(2010),Dimensions of Quality, The Higher Education Academy
Publication, Hessington.
Publication, Hessington.
GOETESCH D., &
Davis S. (1997). Introduction to total Quality. Upper saddle
River, New Jersey: prentice – hall.
River, New Jersey: prentice – hall.
GORBASHKO, E. A.,
Bonyushko N. A., Semchenko, A. A.,(2011), Garantii
Kachestva Vysshego Obrazovaniya v Usloviyah Mezhdunarodnoy
İntegratsii, Saint Petersburg Devlet Ekonomi ve Finans Üniversitesi
Yayınları, St Petersburg.
Kachestva Vysshego Obrazovaniya v Usloviyah Mezhdunarodnoy
İntegratsii, Saint Petersburg Devlet Ekonomi ve Finans Üniversitesi
Yayınları, St Petersburg.
GORRENFLO, G., Moran,
J. W,. (2009), The ABCs of PDCA,
http://www.naccho.org/topics/infrastructure/accreditation/upload/ABCs-
of-PDCA.pdf (15.05.2013)
http://www.naccho.org/topics/infrastructure/accreditation/upload/ABCs-
of-PDCA.pdf (15.05.2013)
GÜMÜŞ, A., Kurul, N.,
(2011), Üniversitelerde Bologna Süreci Neye Hizmet
Ediyor? Eğitim Sen Yayınları, Ankara.
Ediyor? Eğitim Sen Yayınları, Ankara.
HAAKSTAD, J.,
Hamalainen, K., Kangasniemi, J., Lindeberg, T., Sjölund, M.,
(2001), Quality Assurance in the Nordic Higher Education, ENQA
Occasional Papers 2, European Network for Quality Assurance in
Higher Education, Helsinki, Finland.
(2001), Quality Assurance in the Nordic Higher Education, ENQA
Occasional Papers 2, European Network for Quality Assurance in
Higher Education, Helsinki, Finland.
HAASET, E., Cunningham,
P., Kancheva, E., (2002), IT Outsourcing in Higher
Education, Educause Center for Applied Research, Volume:1.
Education, Educause Center for Applied Research, Volume:1.
HALİS, M., (2010),
Meslek Yüksekokulları İçin Toplam Kalite Yönetimi & ISO
9000 Kalite Yönetim Sistemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
9000 Kalite Yönetim Sistemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
HALİS, M., (2000),
Paradigmadan Uygulamaya Toplam Kalite Yönetimi
ve ISO
9000 Kalite Güvence Sistemleri, ISO 9002 Kalite Belgesi Çalışmaları,
Beta Yayınları, İstanbul.
9000 Kalite Güvence Sistemleri, ISO 9002 Kalite Belgesi Çalışmaları,
Beta Yayınları, İstanbul.
HARVEY, L.,( 1995),
‘Editorial: The quality agenda’, Quality in Higher Education,
1(1).
1(1).
HARRISON, J. P.,
(2010), Strategic Planning and SWO Analysis,
http://www.ache.org/pdf/secure/gifts/Harrison_Chapter5.pdf (15.05.2013)
http://www.ache.org/pdf/secure/gifts/Harrison_Chapter5.pdf (15.05.2013)
HODGETTS, R. M.,
Greenwood,R., (1995), Alive and Well and Ready for the 21st
Century, Academy of Management Best Papers Proceedings, P.218
Century, Academy of Management Best Papers Proceedings, P.218
IMAI, M.,
(2005),Kaizen: Klyuch k Uspehu Yaponskih Kompaniy, Prioritet
Publication, Moskova.
Publication, Moskova.
IMAI, M., (2005),Gemba
Kaizen: Put k Snizheniyu Zatrat i Povysheniyu Kachestva,
Prioritet Publication Moskova.
Prioritet Publication Moskova.
ING, L. C., Abraham, D.
W., Dereje, E. W., (2011), Fishbone Diagram Approach for
Improving the Passing Rate for Basic Engineering Subjects, Teaching
and Learning Conference.
Improving the Passing Rate for Basic Engineering Subjects, Teaching
and Learning Conference.
ISHIKAWA, K., (1998),
Shto Takoe Vseobsheye Upravleniye Kachestvom?
Yaponskiy Put, TKB İntersertifika Yayıncılık, Moskova.
Yaponskiy Put, TKB İntersertifika Yayıncılık, Moskova.
IŞIĞIÇOK, E., (2007),
Çalışan Memnuniyet Araştırmalarında Kimlik Bilgileri
Sorunu,(15.05.2013)
http://www.ekohaber.com.tr/index-ekohaber-5-haberid-4978.html
Sorunu,(15.05.2013)
http://www.ekohaber.com.tr/index-ekohaber-5-haberid-4978.html
JİANZHONG, C., De
Graeve, J., (2005), Project Report: University Industry
Partnership in China: Present Scenario and Future Strategy, UNESCO,
Beijing.
Partnership in China: Present Scenario and Future Strategy, UNESCO,
Beijing.
JUCEVİCİENE, P.,
(2009), Controversies of Quality Perception in Higher Education
and Their Consequences ,n Quest for the Alternetive Solutions, Social
Sciences Journal, Sayı 3(65).
and Their Consequences ,n Quest for the Alternetive Solutions, Social
Sciences Journal, Sayı 3(65).
JURAN, J.M., (1973),
The System and Quality Control, Selected Papers No: 15,
TPOK/Juran Institute
TPOK/Juran Institute
JURAN, J., Godfrey,
A.B., (1999),Juran’s Quality Handbook, Fifth Edition,
McGraw-Hill Co., New York.
McGraw-Hill Co., New York.
KARPENKO, M. P.,
(2012), Kachestvo Vysshego Obrazovaniya, Sovremennoe
Gumanitarnaya Akademiya (SGU) Yayınları.
Gumanitarnaya Akademiya (SGU) Yayınları.
KNAP, J., Siegel, D.
J., (2009), The Business of Higher Education: Management and
Fiscal Strategies, Volume:2, Greenwood Publishing Group, California.
Fiscal Strategies, Volume:2, Greenwood Publishing Group, California.
KOÇEL, T., (2005),
İşletme Yöneticiliği, Arıkan Yayıncılık, İstanbul.
KOSLOWSKİ, F., (2007), Quality and Standarts
in Higher Education: Industry as
Archtype, International Journal of Quality and Standards ,
www.bsieducation.org/standardsinaction.
Archtype, International Journal of Quality and Standards ,
www.bsieducation.org/standardsinaction.
LEE, D., (2004)
Conducting a SWOT Analysis, Futurscope Ltd.,
http://www.ucc.ie/en/qpu/guidelines/sar/documentfile-57350-en.pdf
(15.05.2013)
http://www.ucc.ie/en/qpu/guidelines/sar/documentfile-57350-en.pdf
(15.05.2013)
LEONARD, D., (2008),
Quality and Leadership, Quality Texas Foundation,
www.texas-quality.org (15.05.2013)
www.texas-quality.org (15.05.2013)
LYDERS, R., (1979),
Results-oriented Management through MBO, Houston
Academy of Medicine-Texas Center Library, Bull. Med. Libr. Assoc.
67 (3). Houston Texas.
Academy of Medicine-Texas Center Library, Bull. Med. Libr. Assoc.
67 (3). Houston Texas.
MAGNALE, V. S.,
Potluri, R. M., (2011), Quality Management in Indian Higher
Education System:Role of Internal Quality Assurance Cell (IQAC),
Asian Journal of Business Management, 251-256.
Education System:Role of Internal Quality Assurance Cell (IQAC),
Asian Journal of Business Management, 251-256.
THE MALCOLM
BALDRİGE NATİONAL QUALİTY AWARD, (2012),
Education Criteria for Performance Excellence, National Institute of
Standards and Technology, Department of Commerce.
Education Criteria for Performance Excellence, National Institute of
Standards and Technology, Department of Commerce.
MARSH, D.T., (1992),
Leadership and its functions in further and higher education.
Mendip Paper. The Staff College, Bristol.
Mendip Paper. The Staff College, Bristol.
MAZALETSKAYA, A.,
Steed, C., Maslow, D., (2010), The EFQM Excellence
Model for Deploying Quality Management: A British-Russian Journey,
Higher Education in Europe, 30:3-4, 307-319.
Model for Deploying Quality Management: A British-Russian Journey,
Higher Education in Europe, 30:3-4, 307-319.
MEB, (2001), Toplam
Kalite Yönetimi, Cilt 1, Konya Meram Endüstri Meslek Lisesi
Matbaası, Konya.
Matbaası, Konya.
NAEEM, H., Gul, A.,
Jafery, A. S., Rafiq, J., (2012),
Improving Employees
Performance Throught Total Quality Management, International Journal
of Economics and Management Sciences, Vol. 1, No:8, pp. 19-24.
Performance Throught Total Quality Management, International Journal
of Economics and Management Sciences, Vol. 1, No:8, pp. 19-24.
NAIDU, N. V. R.,
Rajendra, G., (2006), Total Quality Management, New Age
International Publishers, Yeni Delhi.
International Publishers, Yeni Delhi.
NEAVE, H., (2005),
Prostranstvo Doktora Deminga: Printsipi Postroyeniya
Ustoychivogo Biznesa, Aplina Business Books Publication, Moskova.
Ustoychivogo Biznesa, Aplina Business Books Publication, Moskova.
OMACHONU V. K., Ross,
J. E., (2004), Principles of Total Quality, Third Edition,
CRC Press, Florida.
CRC Press, Florida.
OWLIA, M. S., &
Aspinwall, E. M. (1996). A framework for the dimensions of
quality in higher education. Quality Assurance in Education, 4(2), 12–20.
quality in higher education. Quality Assurance in Education, 4(2), 12–20.
PURSIAYNENA, K., Medvedeva,
(2005), S. A.,Bolonskiy Proses i Ego Znachenie
Dlya Rossii Integratsiya Vysshego Obrazovaniya v Evrope, Rossisysko-
Evropeyskiy Tsentr Ekonomicheskoy Politiki.
Dlya Rossii Integratsiya Vysshego Obrazovaniya v Evrope, Rossisysko-
Evropeyskiy Tsentr Ekonomicheskoy Politiki.
RAMPERSAD, H. (2005), Obshee Upravleniye Kachestvom
Lichnostnye i
Organizatsionnie İzmeneniya, Olimp Business Publication, Moskova.
Organizatsionnie İzmeneniya, Olimp Business Publication, Moskova.
RECOGNATION BOOK,
(2012), EFQM,
RESEARCH BASED SURVEY,
Int. Journal of Business Science and Applied
Management, Volume 2, Issue 2.
Management, Volume 2, Issue 2.
REVIEW OF QUALITY
TEACHING IN HIGHER EDUCATION,
http://www.oecd.org/edu/imhe/44058352.pdf (15.05.2013)
http://www.oecd.org/edu/imhe/44058352.pdf (15.05.2013)
SALAMH, R., Alzyadat,
M. A., Alnsour, J. A., (2011), Implementation of (TQM) in
the Faculty of Planning & Management at Al-Balqa Applied
University, International Journal of Business and Management,
Vol. 6, No. 3.
the Faculty of Planning & Management at Al-Balqa Applied
University, International Journal of Business and Management,
Vol. 6, No. 3.
SALLIS, E. (2005),
Total Quality Management in Education, Thirt Edition.
SANDRAS, W. A., (1987),
Total Quality Control and the Problem Solving
Storyboard, http://pciconsulting.home.att.net (15.05.2013)
Storyboard, http://pciconsulting.home.att.net (15.05.2013)
SERRAT, O., (2010), The
Five Ways Technique, Washington, DC. Asian
Development Bank.
Development Bank.
SHIEH, C., Wang, I.,
(2006), The Impact of TQM Implementation on Employess’s
Performance in China-An Example of Shangai Fu-Shing Company,
Journal of Statistics & Management Systems, No. 3, pp. 497-518.
Performance in China-An Example of Shangai Fu-Shing Company,
Journal of Statistics & Management Systems, No. 3, pp. 497-518.
SOKOVIÇ, M., Pavloviç,
D., Pipan, K. K., (2010), Quality Improvement
Methodologies PDCA Cycle, RADAR Matrix, DMAIC and DFSS,
Journal of Achşevements in Materials and Manufacturing Engineering,
Volume 43, Issue 1.
Methodologies PDCA Cycle, RADAR Matrix, DMAIC and DFSS,
Journal of Achşevements in Materials and Manufacturing Engineering,
Volume 43, Issue 1.
ŞANDRU, I. M. D.,
(2008), Dimensions of Quality inHigher Education: Some
insights into quality-based performance measurement, Synergy
Journal, Volume 4, No:2.
insights into quality-based performance measurement, Synergy
Journal, Volume 4, No:2.
ŞİMŞEK, M. Ş., (2007),
Yönetim ve Organizasyon, Gazi Kitabevi, Ankara.
ŞİMŞEK, M. Ş., (2008),
Yönetim ve Organizasyon, Eğitim Kitabevi, Konya.
THAMİZHMANİİ, S.,
Hasan, S., (2010), A Review on an Employee Empowerment
in TQM Practice, Journal of Achievements in Materiala and
Manufactoring Engineering, Volume 39, Issue 2.
in TQM Practice, Journal of Achievements in Materiala and
Manufactoring Engineering, Volume 39, Issue 2.
TEKİN, M., (1999),
Toplam Kalite Yönetimi, Kuzucular Ofset, Konya.
TEKİN, M., (2004),
Toplam Kalite Yönetimi, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
THENMOZHİ, M.,
Evolution of Management Theory, Indian Institute of
Technology Madras, http://nptel.iitm.ac.in/courses/IIT-
MADRAS/Management_Science_I/Pdfs/1_2.pdf(15.05.2013)
TJELDVOLL, A., (2009), Philosophical and Managerial Insights on The Way
Towards The Knowledge and Learning Society: A Lao Wai’s
Reflections on Education Quality in East Asia-Focus Hong Kong, Social
Sciences Journal, Sayı 2(64).
Technology Madras, http://nptel.iitm.ac.in/courses/IIT-
MADRAS/Management_Science_I/Pdfs/1_2.pdf(15.05.2013)
TJELDVOLL, A., (2009), Philosophical and Managerial Insights on The Way
Towards The Knowledge and Learning Society: A Lao Wai’s
Reflections on Education Quality in East Asia-Focus Hong Kong, Social
Sciences Journal, Sayı 2(64).
THOMSON, T., (1998),
Management by Objectives, The Pfeiffer Library Volume
20, 2nd Edition.
20, 2nd Edition.
TUNA, Ö., Çakırer,
M.A., (2008), Öğrenen Organizasyon: Afyonkarahisar Kocatepe
Üniversitesi, Ahmet Necdet Sezer Uygulama Ve Araştırma
Hastanesi’nin Öğrenen Organizasyon Olabilme Potansiyelinin
İncelenmesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, C.X, S II.
Üniversitesi, Ahmet Necdet Sezer Uygulama Ve Araştırma
Hastanesi’nin Öğrenen Organizasyon Olabilme Potansiyelinin
İncelenmesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, C.X, S II.
TURNER, D. A., (2011),
Quality in Higher Education, Sense Publishers, Rotterdam.
UNESCO, (2011),
Understanding and Assessing Quality, Module 4, International
Institute for Educational Planning, Paris.
Institute for Educational Planning, Paris.
ÜLGEN, H., (1997),
İşletmelerde Organizasyon İlkeleri ve Uygulaması, İstanbul
Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü Araştırma
Vakfı, Yayın No: 3, İstanbul.
Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü Araştırma
Vakfı, Yayın No: 3, İstanbul.
VİJANDE, M. L. S.,
Gonzalez, L. I. A., (2007), TQM and Firms performance: An
EFQM Excellence Model.
EFQM Excellence Model.
VLÃSCEANU, L., Grünberg, L., and Pârlea, D., 2007, Quality Assurance and
Accreditation: A Glossary of Basic Terms and Definitions (Bucharest,
UNESCO-CEPES) Revised and updated edition. ISBN 92-9069-186-7.
Accreditation: A Glossary of Basic Terms and Definitions (Bucharest,
UNESCO-CEPES) Revised and updated edition. ISBN 92-9069-186-7.
VUGHT, F. A.,
Westerheijden D. F., (1994), Towards a General Model of Quality
Assessment in Higher Education, Higher Education Journal, Vol. 28,
No. 3, pp. 355-371.
Assessment in Higher Education, Higher Education Journal, Vol. 28,
No. 3, pp. 355-371.
WATTY, K. (2003), When
will Academics Learn about Quality?, Qualityin Higher
Education, Vol. 9, No.3.
Education, Vol. 9, No.3.
WEİHRİCH, H., (1979),
SAMBO: The Systems Approach to MBO. Proceedings,
International Management By Objectives Conference, 1979, Denver,
Colorado: Management Center, Bowling Green University, pp. 181-185.
International Management By Objectives Conference, 1979, Denver,
Colorado: Management Center, Bowling Green University, pp. 181-185.
WESSELS, M. L.,
Jacobsz, J. M., (2008), Vıews Of Industry And Higher Education
On Cooperative Education In The Gauteng Province Of South Africa,
http://www.waceinc.org/papers/madrid/Marius%20Wessels.pdf
(15.05.2013)
On Cooperative Education In The Gauteng Province Of South Africa,
http://www.waceinc.org/papers/madrid/Marius%20Wessels.pdf
(15.05.2013)
WİNSTON, B. E.,
(1997)Total Quality Management a Heartful Approach to Do
Things Right, Rogen University School of Business.
Things Right, Rogen University School of Business.
YILDIRIM, H. A., (2002), Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi:
İlköğretim ve
Ortaöğretim Kurumlarında TKY Uygulama Modeli, Nobel Yayınevi,
Ankara.
Ortaöğretim Kurumlarında TKY Uygulama Modeli, Nobel Yayınevi,
Ankara.
YOLCUOĞLU, İ. G., (2001), İnsana Hizmet Veren Kurumlarda Toplam
Kalite
Yönetimi, Golden Print Yayınları, İstanbul.
Yönetimi, Golden Print Yayınları, İstanbul.
ZABADİ, A. M. A.,
(2013), Implementing Total Quality Management (TQM) on the
Higher Education Institutions – A Conceptual Model, Journal of
Economics & Finance, Volume 1, Issue 1, 42-60.
Higher Education Institutions – A Conceptual Model, Journal of
Economics & Finance, Volume 1, Issue 1, 42-60.
ZAPRYAGAYEV, S.A.,
Karavayeva E. V., (2007), Globalizatsiya i Sistemy
Obespecheniya Kachestva Vysshego Obrazovaniya, İzdatelstvo
Moskovskogo Universiteta.
Obespecheniya Kachestva Vysshego Obrazovaniya, İzdatelstvo
Moskovskogo Universiteta.
ZUPAN, N., Kern-Pipan,
K., (2005), Embracing Excellence in High Education
Process, The 4th International Conference of the Central and Eastern
European Countries.
Process, The 4th International Conference of the Central and Eastern
European Countries.
İNTERNET KAYNAKLARI:
http://ria.ru/vybor2012_putin/20120213/564223191.html)
(15.05.2013)
http://www.tccb.gov.tr/haberler/170/82801/universiteler-artik-esas-var-olus-sebeplerini-kavradilar.html
(15.05.2013)
http://www.yok.gov.tr/web/guest/universitelerimiz;jsessionid=A2CD6B5C061DA80D6509A737173F62B1
(15.05.2013)
http://www.nilufer.bel.tr/anahaber.php?id=1629
(15.05.2013)
http://www.kalder.org/kalderhakkinda.aspx?id=18
(15.05.2013)
https://bologna.yok.gov.tr/?page=yazi&i=13
(15.05.2013) (15.05.2013)
https://bologna.yok.gov.tr/?page=yazi&i=5
(15.05.2013)
https://bologna.yok.gov.tr/?page=yazi&c=2&i=53
(15.05.2013)
https://bologna.yok.gov.tr/?page=yazi&c=2&i=85(15.05.2013)
https://bologna.yok.gov.tr/?page=yazi&c=2&i=96 (15.05.2013)
https://bologna.yok.gov.tr/?page=yazi&c=2&i=96 (15.05.2013)
https://bologna.yok.gov.tr/?page=yazi&c=2&i=6
(15.05.2013)
http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-programme/doc78_en.htm
(15.05.2013)
http://www.ua.gov.tr/programlar/hayatboyu-%C3%B6%C4%9Frenme-program%C4%B1/leonardo-da-vinci-program%C4%B1/hareketlilik-projeleri (15.05.2013)
http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/ects_en.htm (15.05.2013)
http://www.ua.gov.tr/programlar/hayatboyu-%C3%B6%C4%9Frenme-program%C4%B1/leonardo-da-vinci-program%C4%B1/hareketlilik-projeleri (15.05.2013)
http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/ects_en.htm (15.05.2013)
http://www.finheec.fi/index.phtml?l=en&s=5
(15.05.2013)
http://www.oaq.ch/pub/en/02_01_00_auftrag.php
(15.05.2013)
http://pub.uvm.dk/2005/vetquality/kap02.html
(15.05.2013)
http://www.guardian.co.uk/education/2012/aug/20/london-metropolitan-university-outsourcing-services
(15.05.2013)
http://www.oecd.org/edu/imhe/44058352.pdf
(15.05.2013)
http://www.culturalchange.co.uk/?page_id=131(15.05.2013)
http://www.mevzuatdergisi.com/2002/07a/02.htm(15.05.2013)
http://www.itqm.ch/index.php?sector=01&pg=38&language=en. (15.05.2013)
http://www.mevzuatdergisi.com/2002/07a/02.htm(15.05.2013)
http://www.itqm.ch/index.php?sector=01&pg=38&language=en. (15.05.2013)
http://www.health.state.mn.us/divs/cfh/ophp/consultation/qi/resources/toolbox/print/swot.pdf
(15.05.2013)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder