D.Philip Crosby


D.Philip Crosby

1979 yılında yayınlanmış olan “Kalite ücretsizdir” adındaki kitabı ile tanınmış olan Philip Crosby, sonradan hükümet politikası haline gelecek olan “sıfır hata” programını başarılı bir biçimde uygulamıştır[1]. Crosby’nin kalite anlayışı; miktarı belirleme (quantification), liderlik yönetimi ve tedavi yerine önlem olmak üzere 3 temele dayanmaktadır[2].


Crosby, yükseköğretimde kalite çalışmalarına da yol gösterecek olan 14 kalite geliştirme adımı önermiştir. Bu adımlar şu şekilde sıralanabilir[3]:

-Yönetim taahhüdü: Kalite çalışmalarında yönetim desteğine ihtiyaç duyulmaktadır.

-Kalite geliştirme ekibi: Bu ekip için bütün bölümlerden temsilciler seçilmelidir. Kalite çalışmalarında yer alan her birey, kendi bölümü hakkında bilgi sağlayarak, faaliyetlere katkıda bulunmalıdır.

-Kalitenin ölçülmesi: Kurum kalitesini tespit etmek bir gerekliliktir. Her bölüm için kalite ölçümleri yapılmalıdır.

-Kalite değerlendirme maliyeti: Kalite maliyetlerini belirlemek, kurumun alacağı kararlar açısından önem taşımaktadır.

-Kalitenin farkında olma: Kalitesiz üretim maliyetinin ölçülmesi ve bu bilgilerin çalışanlarla paylaşılması gerekmektedir. Amaç, çalışanları kısa süreliğine motive etmek değil, ciddi bir paylaşım süreci oluşturmaktır.

-Düzeltici eylem: İnsanlar, problemler hakkında konuştukları zaman sadece denetim ya da öz değerleme değil, görünen hataları düzeltmek için fırsat doğmuş demektir.

-Sıfır hata komitesi kurulmalıdır: Kalite ekibinden 3-4 kişi, sıfır hata konsepti hakkında bilgi sahibi olarak bu konseptin uygulanabilmesi için gerekli yolları araştırmalıdır.

-Danışman eğitimi: Kalite aşamalarını uygulayabilmek için, yöneticiler uyum içinde olmalıdır. Yönetici kadrosu, çalışanlarına anlatabilecek şekilde kalite çalışmalarını bilmekle yükümlüdür.

-Sıfır hata günü: Çalışanlara sıfır hata kültürünü aşılamak için, bir gün belirlenerek çalışanlar bilgilendirilmelidir. Bu uygulama, yapılan çalışmaların akıllarda kalıcılığını sağlayacaktır.

-Amaç belirleme: Toplantılar sırasında danışmanlar, çalışanlarından amaçlarını belirlemelerini ister. Genel olarak 1, 2 ya da 3 aylık amaçlar belirlenmelidir. Bu amaçlar ölçülebilir ve spesifik olmalıdır.

-Hata sebeplerini ortadan kaldırma: Çalışanlardan, hata unsurlarını yazılı olarak tanımlamaları istenmektedir. Sorunları fonksiyonel bir grup tarafından çözümlemek için yapılan listelemedir.

-Tanıma: Çalışanların performansları doğrultusunda ödüllendirilmeleri için bir program tesis edilmelidir. Ödüller mali olmamalıdır.

-Kalite Konseyi: Kalite uzman ve ekiplerini düzenli olarak bir araya getirerek uygulanması gereken adımlar tespit edilir. Kalite konseyleri eylem fikirleri açısından iyi bilgi kaynaklarıdır.

-Uygulamayı tekrar yapmak: Kalite programları 18 aylık bir zaman içerisinde uygulanmaktadır. Uygulama süresince yaşanan değişiklikler, eğitimlerin etkisinin azalmasına neden olmaktadır. Bu nedenle, 18 aylık uygulama döneminden sonra süreci yeniden başlatmak gerekmektedir.

Crosby, liderlik konusuna Deming kadar önem vermiş ve kalite çalışmalarının ilk sırasına yönetimin taahhüdünü koymuştur. Yükseköğretim kurumunda lider olarak kabul edilen rektör, dekan, enstitü müdürü ve bölüm başkanının kalite çalışmalarında yer alması en öncelikli konudur. Çünkü yönetimden gerekli desteği alamayan kalite çalışmaları eksik kalacaktır.

Kalite geliştirme ekibinin kurulması, kalite farkındalık eğitiminin verilmesi, kalitenin ölçülmesi süreçleri, yükseköğretimde kalite çalışmalarının aşamalarıdır. Crosby’nin sıralamış olduğu bu maddeler kalite çalışmalarında kilit rol oynamaktadır.



[1] Diken, s. 32.
[2] Beckford, J., (1998), Quality a Critical Introduction, Routledge Publication, Kanada, s. 53.
[3] Crosby, Ph., (1979), Quality Classic, Crosby’s 14 Steps to Improvement, McGraw-Hill, www.asq.org.




YÜKSEKÖĞRENİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ UYGULAMASI VE BİR MODEL ÖNERİSİ 

İÇİNDEKİLER
                                                                           























Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

En Popüler Yayınlar

Son 1 Yılın Popüler Yayınları