B.Yükseköğretimde
Kalitenin Tarihsel Gelişimi
İnsanlar, tarihin başlangıcından itibaren çeşitli şekillerde kalite ile
etkileşim içinde olmuştur. Kalite için çeşitli tanım, kriter ya da standartlar
belirleyip günlük yaşamdaki yerini tayin etmişlerdir. Hammurabi dönemlerinden
itibaren yazılı belgelerde görülebilen bu süreç, 19. yüzyılın başlarından
itibaren bilimsel nitelikte incelenmeye başlanmıştır[1].
Üretimde mükemmelliği sağlamak için başlayan kalite yolculuğu, 1750’li
yıllardan Sanayi Devrimi’ne doğru, nitelik kazanarak sürmüştür. Bu yolculuk, İkinci Dünya Savaşı sırasında
askeri malzeme ve teknoloji kalitesini iyileştirme çalışmaları ile yeni bir
boyuta taşınmıştır. Walter Shewhart’ın istatistiksel proses kontrol yöntemleri
kullanılmaya başlanmış ve özel askeri kalite standartları hazırlanarak
yayınlanmıştır[2].
II. Dünya Savaşı sonrasında modernizasyon faaliyetlerine başlayan Japonya, ABD’den
gelen Joseph M. Juran ve W. Edwards Demings’in çalışmaları ile eski gücünü
kazanmaya ve kalkınmaya başlamıştır. Juran ve Demings’in kalite yaklaşımları ve
ABD’nin kalite alanındaki birikimleri Japonya ile paylaşılmıştır. Demings’in
seminerleri vasıtasıyla Japonya’da birçok yönetici bilgilendirilmiştir. Bu
sayede, kalite çalışmaları ülke çapında yaygınlaşmıştır. Japonlar, bu çalışmalarla, “kalite
çemberleri”ni geliştirmiştir[3]. Toplam
Kalite Yönetimi anlayışı bu sürecin zirve noktası olmuştur.
Üretim sektöründe
kalite kavramının tarihsel gelişimi dört başlık altında incelenmektedir. Bu
başlıklar; muayene, istatistiksel kalite kontrol, kalite güvencesi ve toplam
kalite şeklindedir[4].
Bu durum aşağıdaki tabloda ifade edilmektedir[5]:
Tablo 1. Geleneksel Kalite Çalışmalarından TKY’ye
Geçiş
Kaynak: Rampersad, H.,
Obshee Upravleniye Kachestvom Lichnostniye i Organizastsionnie İzmeneniye,
Olimp Business Publication, Moskova, 2005, s. 9.
Yükseköğretim kurumlarında kalite anlayışı, tarihsel süreçte uygulama ve
özellik olarak değişim yaşamıştır. Bu
durum aşağıdaki tabloda ifade edilmiştir[6]:
Tablo 2. Yükseköğretim
Kurumlarında Kalitenin Değişim Değişim Süreci
Dönem
|
Kalite Anlayışı
|
Hizmet Sağlanma Yöntemi
|
Eğitim Kurumunun Başlıca Karakteristikleri
|
Sanayi Öncesi Ekonomi
|
Yükseköğretim
kurumları ve akademisyenlerin beklentilere cevap vermesi
|
Akademisyenlerin
öğrencilerle bireysel bağlantı kurması
|
-Ekonomi
ile zayıf bağlantı
-Durgunluk
-Kitlelere
uygunluk
|
Sanayi Ekonomisi
|
Eğitim
müfredatı, standartlar ve spesifikasyonlara uygunluk
|
-Standart
ve spesifikasyonları uygulamak
-Kalite
kontrol unsurlarını takip etmek
|
-Kitlesellik
-Bürokratikleşme
-Katılık
-Ekonomiye
sistemli bakış
|
Sanayi Sonrası Ekonomi ve İnovasyon
Ekonomisine Geçiş Dönemi
|
Hizmet
talep edenlerin beklentilerine uygunluk
|
Kalite
yönetim sistemi için Toplam Kalite Yönetimi metodolojisi çerçevesinde süreç
yaklaşımı ve sürdürülebilir mükemmellik
|
-Genellik
-İnisiyatif
kullanımı
-Derinlik
-Ekonomiye
sistemli bakış
|
Kaynak: Karpenko, P., Kachestvo Vysshego Obrazovaniya,
Sovremennoe Gumanitarnaya Akademiya Yayınları, 2012, s. 9.
İlk olarak, II. Dünya Savaşından
sonra ABD’de “Servicemen’s Readjustment Act (GI Bill)” gibi programlarla
başlayan yükseköğretim kurumlarında kalite çalışmalarının tarihi, kalitenin iş
dünyasında yaşamış olduğu süreçle paralel olarak şekillenmiştir. Yükseköğretim
kurumlarındaki kalite kontrol sistemleri, geleneksel kaynak oryantasyonuna ve
iç faktörlere göre belirlenmiştir. Eğitimin dış çevresinde yaşanan
değişiklikler ya da öğrenci istekleri sürecin dışında kalmıştır[7].
Bu süreçte,
yükseköğretim öğrenci sayılarında yaşanan artış, kamu harcamalarından
yükseköğretime ayrılan pay ve yükseköğretimde kalite konusu önem kazanmıştır.
Yükseköğretim kurumu bünyesindeki kaynakları etkin kullanmak için kalite
çalışmalarına doğru yönelim olmuştur[8].
1960 yılından itibaren İngiltere’de,
yükseköğretim kurumlarının kalite ve yönetim çalışmaları ivme kazanmıştır. İki
çeşit kalite modeli uygulanmaya başlanan bu dönemde, birinci model tam olarak
üniversite niteliği olmayan politeknik okullar ve kolejler için hazırlanmışken,
ikinci model üniversitelere yönelik olarak düzenlenmiştir[9].
Yükseköğretimde kalite çalışmaları, üretim
sektörüne göre daha geç başlamıştır. Yükseköğretimde kalite çalışmalarına
ilişkin literatüre 1980 öncesinde oldukça az rastlanmaktadır. Bu dönemdeki ilk yayınlar
ABD ve İngiltere’de yapılmıştır.
Malcolm Baldrige Ulusal
Kalite Ödülü, Amerika’da kalite çalışmalarına yön vermek amacı ile 1987 yılında
tesis edilmiştir. Kurulduğu dönemde sanayi üretim ve kalitesine odaklanmış olan
bu ödüle, 1989 yılı itibari ile eğitim hizmetlerinin kalitesi kategorisi de
eklenmiştir[10].
1991 yılına kadar
kalite anlayışının yaşamış olduğu tarihsel süreç aşağıdaki tabloda kısaca ifade
edilmiştir[11]:
Tablo 3. Kalite Anlayışının Tarihsel Süreci
Tarih
|
Süreç
|
1903
|
TKY Stratejisi (John S. Oakland)
|
1988
|
“Reengineering” İş Süreci (M. Hammer)
|
1987
|
Kalite Yönetim ve Güvence Sistemleri
|
1980
|
Toplam Kalite Hareketi
|
1970
|
Kalite Çemberleri (K. Ishikawa)
|
1965
|
“Sıfır Hata” (P. Crosby, T. Katarbinski, B.
Dubovikov, İ. Halpin)
|
1960
|
Kalite Yaklaşımında Japon Usulü (K. Ishikawa, G.
Taguchi)
|
1956
|
Kalite Yönetim Sistemi (A. Feigenbaum)
|
1950
|
İstatistiksel Süreç Kontrolü (E. Deming, J. Juran)
|
1940
|
Basit İstatistiksel Modellerin Kullanılması
|
1931
|
İlk Kez Matematiksel Modellerin Uygulanması (W. A.
Shewhart)
|
1922
|
İdeal Memurluk Tipi (M. Weber)
|
1916
|
Yönetim Teorisi (H. Fayol)
|
1915
|
Mekansal ve Zamansal Dağılım (F. L. Gilbert, H.
Ford)
|
1903
|
Yönetimin Bilimsel Temelleri (F. Taylor)
|
Kaynak: Efimov, V. V., Uluchsheniye Kachestvo Proyektov i Protsessov, Ulyanovsk D. T. Üniversitesi Yayınları, Ulyanovsk, 2004, 164.
1991 yılında yayınlanan
Beyaz Belge (White Paper), İngiltere yükseköğretim kurumlarında değişim
yaşanmasına neden olmuştur. Yükseköğretim kurumları için yeni prosedürler hazırlanmıştır.
Yükseköğretim Kalite Konseyi (Higher Education Quality Council) ve Kalite
Denetim Birimi (Division of Quality Audit) kurulmuştur. Beyaz Belge, İngiltere
yükseköğretim kurumları için kalite kontrolü, kalite denetlemesi, kalite
değerlemesi gibi terimleri gündeme getirmiştir[12].
Yükseköğretimde kalite
çalışmalarının yaşamış olduğu tarihsel süreç, belli bir döneme kadar kalitenin
üretim sektöründeki gelişimi ile eş zamanlı olarak gerçekleşmiştir. Daha sonra
yükseköğretimde kalite çalışmaları, kendi rotasını ve terminolojisini
oluşturarak yeni bir boyut kazanmıştır.
Avrupa’da, yükseköğretim
kurumlarının kalite yönetimi ve değerlendirme çalışmaları, Avrupa Kalite
Yönetimi Vakfı tarafından 1991 yılında hazırlanan EFQM Mükemmellik Modeli ile sürdürülmeye
başlanmıştır.
EFQM Mükemmellik
Modeli’nin yanı sıra, Avrupa’da yükseköğretim kurumlarının ortak bir kalite
anlayışına sahip olması ve bu alanda işbirliğini savunan Bologna Süreci çalışmaları
1999 yılında başlatılmıştır. İkinci Dünya Savaşı sonrasında imzalanan anlaşmalara
kadar götürülebilecek bu süreç, Bologna Bildirisi ile yeni bir aşama
kaydetmiştir. Genel olarak standardizasyon amacı taşıyan Bologna Süreci, üniversite
kalite çalışmalarında kurumsallaşmayı hedeflemektedir[13].
19 Eylül 2003 tarihinde
gerçekleşen Berlin Konferansı’nda, yükseköğretim kurumları kalite güvencesi
çalışmalarında ortak hareket etmek için, Avrupa Üniversiteler Birliği (EUA), Avrupa
Yükseköğretim Kurumları Birliği (AURASHE) ve Avrupa Ulusal Öğrenci Sendikaları
Birliği (ESIB)’ne işbirliği daveti yapılmıştır. Yapılan çalışmalar kapsamında,
her ülke kendi eğitim sistemine uygun kalite güvence standartlarını ortaya
koymakta ve bu standartlar ışığında kendi eğitim sistemlerini
değerlendirmektedir. Kalite geliştirme faaliyetlerinin değerlendirilmesi için
kalite ajansları oluşturulmakta ve dış değerlendiricileri kullanarak
yükseköğretim kurumlarının kalite düzeyleri belirlenmektedir[14].
Türk yükseköğretim
kurumlarında, kaliteyi değerlendirme ve takip için, “Yükseköğretim Kurumlarında
Akademik Geliştirme Yönetmeliği”, “Yükseköğretim Kurumlarında Akademik Değerlendirme
ve Geliştirme Rehberi” hazırlanmıştır. Kalite sürecini yönetmek için, 2005
yılında[15] Yükseköğretim
Kurumlarında Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Yönetmeliği
yayınlanarak YÖDEK ve ADEK türü komisyonlar oluşturulmuştur[16].
Türkiye Cumhuriyeti’nin
2023 hedefleri arasında, yükseköğretim kurumlarının kalitesinin sağlanması ve
kalite değerlendirme - akreditasyon kurumunun oluşturulması bulunmaktadır[17].
[1] Diken, A., (1998), Sanayi ve
Hizmet İşletmelerinde Toplam Kalite Yönetimi, Konya Ticaret Odası Eğitim ve
Kültür Yayınları, No: 8, Konya, s. 3-4.
[2]
http://asq.org/learn-about-quality/history-of-quality/overview/overview.html
[3] Diken, s. 6.
[4] Efil, İ., (2010), Toplam Kalite
Yönetimi, Dora Yayınları, Bursa.
[5] Rampersad, H. (2005), Obshee Upravleniye Kachestvom
Lichnostnye i Organizatsionnie İzmeneniya, Olimp Business Publication, Moskova,
s. 9.
[6] Karpenko, s. 19.
[7] Koslowski, F., (2007), Quality
and Standarts in Higher Education: Industry as Archtype, International Journal
of Quality and Standards , www.bsieducation.org/standardsinaction.
[8] Vught, F. A., Westerheijden D.
F., (1994), Towards a General Model of Quality Assessment in Higher Education,
Higher Education Journal, Vol. 28, No. 3, s. 357.
[9] Vught ve Westerheijdebn, s.
362-364.
[10]
http://asq.org/learn-about-quality/malcolm-baldrige-award/overview/overview.html
[11] Efimov, V. V.,
(2004),Uluchshenie Kachestvo Proyektov i Protsessov, Ulyanovsk Devlet Teknik
Üniversitesi Yayınları, Ulyanovsk, s. 164.
[12] Vught ve Westerheijdebn, s.
362-365.
[13] Gümüş, A., Kurul, N., (2011),
Üniversitelerde Bologna Süreci Neye Hizmet Ediyor? Eğitim Sen Yayınları,
Ankara, s. 67-70.
[14] Gümüş ve Kurul, s. 70-79.
[15] Yükseköğretim Kurumlarında
Akademik Değerlendirme Ve Kalite Geliştirme Rehberi (Sürüm: 2007/1.1),
http://www.yodek.org.tr/?page=download#
[16] Gümüş ve Kurul, s. 79.
[17]
http://www.akhedefler.com/metinicerik.asp
İÇİNDEKİLER
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder