F.Masaaiki Imai
Kaizen Enstitüsü’nün
kurucusu olan, Masaaiki Imai, Japonya’nın başarılarındaki esas unsurları
“Kaizen, Japonya’nın Rekabetteki Başarısının Anahtarı” isimli eserinde
açıklamıştır[1].
Masaaiki Imai Japonya’nın ekonomik mucizesinin ardında yatan basit gerçeğin ve
üretim proseslerini değişen müşteri ve Pazar gereksinimlerine göre hızla adapte
edebilen esnek üretim teknolojisinin sahibi olmasının gerçek nedeninin “kaizen”
olduğunu ifade etmiştir[2].
Imai, kaliteyi ürün,
hizmet ve aynı şekilde süreç ve çalışmanın kalitesi olarak belirtmiş olup süreç
kalitesi ve çalışmanın kalitesi olarak iki ana başlıkta incelemiştir. Kaliteyi
yılsonunda yapılmış olan yüksek üretim oranı olarak tanımlamıştır[3].
Etkili ve verimli
üretim için gerekli olan unsurları şu şekilde sırlamıştır[4]:
-Kaliteyi sağlama,
-Maliyetleri azaltma,
-Üretim hedefine
ulaşma,
-Tedarik disiplinine
uyma,
-Güvenlik,
-Yeni mal/hizmet
üretme,
-Üretkenliği artırma,
-Tedarikçileri yönetme.
Imai’nin üretim sektörü
için yapmış olduğu tespitler yükseköğretim kurumlarındaki kalite çalışmalarına
yön verecek niteliktedir. Kalitenin sağlanması için, maliyetlerin azaltılması
bütün kurumlarda gereklidir.
Üretim hedefi olarak, yükseköğretim kurumlarında bilimsel yayınlar,
mezun öğrenci sayısı, ticari buluşlar kabul edilebilir. Tedarik açısından, gerekli
öğretim üyesi, araştırmacı ve laboratuvar ekipmanları temin edilmelidir.
Yükseköğretim kurumları, eğitim, öğretim ve
araştırma faaliyetleri sırasında, güvenliği sağlanmış bir yer olmalıdır. Hizmet
üretimi, yükseköğretim kurumlarının asli görevleri arasındadır. Çağın
gereklerine uygun eğitimler, müfredata koyulmalıdır.
Üretkenliğin
artırılması için öğretim elemanlarının çalışmaları desteklenmeli, gerekli
motivasyon ve teşvikler sağlanmalıdır. Yükseköğretim kurumlarındaki tedarikçi unsurlar,
eğitimciler ve ekipman sağlayıcılardır. Eğitimciler, teşvik edilmeli ve
yönlendirilmeli; ekipman sağlayıcılar ise yönetilmelidir.
Imai’nin üretim sektörü için yapmış olduğu
tespitler, eğitim sektörünün önemli bir üyesi olan yükseköğretim alanında da
uygulanabilecek niteliktedir.
[1]http://www.kaizen.com/
[2]Diken, Sanayi ve hizmet, s. 36.
[3]Imai, M., (2005),Kaizen: Klyuch k
Uspehu Yaponskih Kompaniy, Prioritet Publication, Moskova, s. 39-40.
[4]Imai, M., (2005),Gemba Kaizen:
Put k Snizheniyu Zatrat i Povysheniyu Kachestva, Prioritet Publication Moskova,
s. 49.
YÜKSEKÖĞRENİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ UYGULAMASI VE BİR MODEL ÖNERİSİ
İÇİNDEKİLER
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder