B.Kaoru IshikawaKaoru Ishikawa, kalite tarihinde “kalite çemberlerinin babası” olarak yer edinmiş, Deming ve Juran’ın öğrencisi olarak yetişmiştir. Japonya’da firma çapında kalite kontrol kavramına da sahip çıkarak Juran, Deming, Feigenbaum’un kalite yönetimi görüşlerini Japon bakış açısı içerisinde bütünleştirmiştir. Ishikawa yaklaşımında, temel hedef, müşterinin tüm ihtiyaçlarına cevap vermektir[1].
Kaoru Ishikawa,
sebep-sonuç diyagramı ile organizasyonun problemlerinin çözülebileceğini
göstermiştir[2]. Yükseköğretim
kurumlarının, toplam kalite çalışmalarında yararlanabileceği bu yöntem,
problemlerin sebeplerini tespit ederek çözüm üretmeyi amaçlamaktadır.
Ishikawa’nın önermiş
olduğu 6 madde, yükseköğretim kurumlarındaki toplam kalite çalışmalarına da katkı
sağlayacaktır. Bu maddeler şu şekilde sıralanabilir[3]:
-Önce kalite gelir,
kısa dönemde kar gelmez.
-Üreticiye değil,
tüketiciye yönelik olmalıdır.
-Müşteri ile aradaki
engeller kaldırılmalıdır.
-Eldeki bilgi ve
istatistikler kullanılmalıdır.
-İnsanlara saygı,
yönetim prensibi olmalıdır.
-Fonksiyonel bir
yönetim uygulanmalıdır.
Ishikawa’nın kalite
konusundaki düşünceleri, yükseköğretim kurumları açısından önemlidir. Çalışmaların,
kalite ve müşteri odaklı olmasını vurgulamaktadır. Yükseköğretim kurumu, “bir
sonraki proses müşterimizdir” anlayışı ile hareket ettiğinde, kalitesini
artıracaktır.
Disiplinlerarası
iletişime açık, verileri kullanan ve insana saygının esas olduğu yükseköğretim
kurumu, Ishikawa’nın ifade ettiği kalite özeliklerine ulaşacaktır.
[1] Efil, TKY, s. 100.
[2] Dew, J. R., Mcgowan, M., (2004),
Continuous Quality Improvement in Higher Education, Praeger Publishers, ABD, s.
139.
[3] Halis, MYO’lar için TKY, s. 69.
İÇİNDEKİLER
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder