C.Yükseköğretimde Toplam Kalite Yönetiminin İlkeleri
Toplam Kalite Yönetimini oluşturan çeşitli ilkeler bulunmaktadır. Bu ilkeler, Toplam Kalite Yönetimi sürecinde önemli rol oynamaktadır. Sürekli gelişme (kaizen), önce kalite, insana saygı, hata önleme, tam katılım, üst yönetimin liderliği ve sorumluluğu, işi ilk girişimde doğru yapmak, kültürel değişim, sürekli eğitim, müşteri odaklı olma gibi Toplam Kalite Yönetimini oluşturan çeşitli ilkeler bulunmaktadır[1].
1.Sürekli Gelişme
Masaaki Imai, 1986
yılında yayınlamış olduğu “Kaizen” adındaki kitabında, kaliteyi
“geliştirilebilen her şey” olarak tanımlamıştır[2].
Bu tanım, sürekli gelişmenin Toplam Kalite Yönetimi yaklaşımı içerisindeki
rolünü açıkça ifade etmektedir.
Toplam Kalite Yönetimi,
mevcut kalite düzeyinin sürekli olarak ölçülmesi, değerlendirilmesi ve daha
iyiye doğru gelişimin sağlanmasını amaçlamaktadır. Yaşanmakta olan teknolojik
sürecin hızına yetişmek için, sürekli gelişme ihtiyacı bulunmaktadır[3]. Faaliyet
süreçlerinde yüksek kaliteyi elde edebilmek için, kurum çalışanlarının sürekli
gelişme işlemlerine katılması gerekmektedir[4]. Çalışanların
katılması gereken, sürekli gelişme süreci aşağıda gösterilmiştir[5]:
Şekil 1. Sürekli Gelişme Döngüsü
Kaynak: Rampersad, H., Obshee Upravleniye Kachestvom
Lichnostniye i Organizatsionnie İzmeneniya, Olimp Business Publication,
Moskova, 2005, s. 123.
Şekilde görüldüğü gibi,
öncelikle iyileştirilmesi gereken süreçler belirlenmektedir. Gerekli
değerlendirme ve standardizasyon sonrasında PUKO (Planla, uygula, kontrol et,
harekete geç) yönteminden yararlanılmaktadır. Süreçler ile bireysel
niteliklerin iyileştirilmesi ve bu işlemlerin sürekliliği sağlanmaktadır. Bu
sayede, kurum içerisinde toplam kalitenin gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır.
Yükseköğretim
kurumları, ulusal ve küresel düzeyde yaşanan değişimlere uyum sağlamak,
rekabetten kazançlı çıkmak ve Toplam Kalite Yönetimini başarılı olarak
uygulayabilmek için sürekli gelişme faaliyetlerini kurum içerisinde etkin bir
şekilde sürdürmelidir. Akademik ve idari açıdan iyileştirilmesi gereken
süreçler belirlenerek kurum kalitesinin sürekli iyileştirilmesi sağlanmalıdır.
2.Önce Kalite
Uzun vadede başarıyı
sağlayacak olan, önce kalite ilkesi, müşteri isteklerini karşılama ve rekabet
edebilme adına büyük önem taşımaktadır. Kurum, süreç içerisinde karşılaşılan
kalite maliyetlerine katlanarak, uzun dönemde başarı elde edecektir[6].
Kurum, “önce kalite”
ilkesi çerçevesinde hareket ederek, karını
uzun dönemde artıracaktır. Kurumun kısa dönem karlılığı hedeflemesi durumunda, kaliteden
taviz vermesinden dolayı, uluslararası alanda rekabet yeteneğini ve uzun dönem
karlılığını kaybedecektir[7].
Önce kalite yaklaşımının
benimsenmesi Yükseköğretim kurumlarının, kurumsal ve akademik faaliyetlerinde
kalite artışını ve paydaşların memnuniyetini sağlayacaktır.
3.İnsana Saygı
Toplam Kalite
Yönetimini oluşturan ilkelerden bir diğeri de insana saygıdır. Ishikawa, “insanlığı esas alan bir yönetim biçiminin
insanların sınırsız güçlerinin gelişmesine izin veren bir yönetim” olduğunu
ifade etmektedir. Yöneticiler, sorumluk paylaşımı ve tam katılımı sağladıklarında,
kurum içerisine insana saygı anlayışını yerleştirerek kültür haline
getirebilirler. Çalışanlara ve yeteneklerine gösterilen saygı,
potansiyellerinin ortaya çıkmasına da yardımcı olacaktır[8].
İnsan odaklı tesis
edilmiş olmaları nedeni ile insana saygı duyma, potansiyelini gerçekleştirmesi
için imkân sağlama gibi hususlar, yükseköğretim kurumlarının varlık sebepleri
ile örtüşmektedir.
4.Hata Önleme
Hata önleme ilkesi, kusurlu
ürün üretilmesini engelleyecek tedbirleri almayı ifade etmektedir Kalite çalışmalarında,
üretim sonrası kusurlu olan ürünlerin tespiti gerçekleştirilmektedir. Bu görev
genel olarak kalite departmanının sorumluluğuna bırakılmaktadır[9].
Toplam kaliteyi sağlamak için uygulanması gereken önemli bir ilkedir.
Hata önleme ilkesi
yükseköğretimde toplam kalite çalışmalarında da gereklilik arz etmektedir. Yükseköğretim
kurumlarında verilen eğitimlerin çağın gerekliliğine uygunluğu denetiminin
yapılması ve üretim yapılan alanlarda gerekli hata önleyici tedbirlerin alınması,
toplam kalitenin elde edilmesine yardımcı olacaktır.
5.Tam Katılım
Tam katılım, Toplam
Kalite Yönetimi felsefesinde oldukça önemlidir. Peter Drucker’in ifade ettiği
üzere, “günümüzde bilgiye dayalı organizasyonun ötesinde, sorumluluğa dayalı organizasyona
yönelmenin gerekliliğine inanılmaktadır. Bilgiye dayalı organizasyon, herkesin kurumsal
hedeflere katkı için sorumluluk üstlenmesini gerektirmektedir”[10].
Toplam Kalite Yönetimi
yaklaşımının ilk ifadesi olan “toplam”, süreç içerisinde herkesin yer alması gerektiğini
vurgulamaktadır. Toplam Kalite Yönetimi yaklaşımını oluşturan elementlerden bir
tanesi olan tam katılım, tüm çalışanların ortak amaçlar doğrultusunda kalite sürecinde
yer alması gerektiğini ifade etmektedir. Tam katılımın sağlanabilmesi için
çalışma ortamından korkuyu kaldırmak gerekmektedir[11].
Yükseköğretim
kurumlarının kalite çalışmalarına tüm personelin katılımının sağlanması
gerekmektedir. Rektör, dekanlar, enstitü müdürleri, fakülte sekreterleri, bölüm
başkanları, koordinatörler ve kendilerine bağlı bütün personelin kalite
çalışmalarında yer alması gerekmektedir. Sürece katılımın tam sağlanması kalitenin
iyileştirmesine katkı yapacaktır.
6.Üst Yönetimin
Liderliği ve Sorumluluğu
Üst yönetim, Toplam
Kalite Yönetimi anlayışında kilit bir rol üstlenmektedir. Kalite çalışmaların
başlatılması, idaresi, motivasyon, kararlılık gösterme ve denetim gibi hususlarda
üst yönetimin desteği gereklidir.
Deming, 1986 yılındaki “yönetim tesis edilmeli” şeklindeki
tespitini, “liderlik tesis edilmeli” olarak
değiştirmiştir. Çalışanların motivasyonunun, liderlerin örnek olmasıyla
gerçekleştiğini ifade etmiştir. Aynı şekilde, liderin çalışanların performansını
ödüllendirme ve değerlendirmesi gerektiğini vurgulamıştır[12].
Üst yönetim liderliği oluşturulmalı ve gerekli yükümlülükler yerine
getirilmelidir.
Yönetim liderinden,
aşağıdaki özellikleri taşıması beklenmektedir[13]:
-Kalite çalışmalarına
kendini adama,
-Kurumun mevcut durumu
hakkında bilgi sahibi olma,
-Kalite ile etkileşim
içerisinde olan her türlü paydaşın çalışmalara katılımını sağlayabilme,
-Çalışanları yeni
hedeflere yönlendirebilme,
-Misyon, vizyon gibi değerleri
iletebilme,
-Çalışanlara
koçluk yaparak işlerin yürütülmesini sağlayabilme.
Kalite konsepti
içerisinde, liderlik görevini üstlenen yöneticinin üç önemli işlevi
bulunmaktadır. Bu işlevler;
-Vizyonu belirleme,
-Açıklanmış olan değer
ve öncelikleri destekleme,
-Mükemmelleşmeyi
yönetme, şeklindedir[14].
Lider, formal ve informal
yöntemlerle takipçilerine rehberlik ederek, kurumun amaçlarına ulaşılmasını
sağlamalıdır[15].
Ayrıca, insan ve makinelerin üreticiliği, kalitenin iyileştirilmesi, çıktıların
artırılması, çalışanların işlerinden gurur ve memnuniyet duyması gibi konulara
odaklanmalıdır[16].
Yükseköğretim kurumlarında
lider konumunda olan kişiler; rektör, dekan, enstitü müdürü ve bölüm başkanından
oluşmaktadır. Liderlerin kalite çalışmalarına öncülük etmemesi, gerekli moral
ve motivasyonu sağlamaması, süreci olumsuz etkileyecektir. Liderlerin çalışmalarda
yer almaması, tam katılımın sağlanamamasına neden olacak ve kalite sürecinden
kopmalar yaşanacaktır.
Kalite çalışmalarında,
liderin sorumluluk alması gerekmektedir. Liderin sorumluluklarını astlarına
devrederek, kalite çalışmalarına katılmaması durumunda da sonuç başarısız
olacaktır. Lider, çalışmaların gidişatı hakkında bilgi sahibi olmak ve sürece
yön vererek destek sağlamakla yükümlüdür.
Eğitim kurumlarında
kendisini sürekli geliştiren ve rol model olan liderlere ihtiyaç duyulmaktadır[17].
7.İşi İlk Girişimde
Doğru Yapmak
İşi ilk girişimde doğru
yapmak, toplam kalite yaklaşımının gereklerindendir. Mal ve hizmetin
belirlenmiş olan standartlara göre, ilk girişimde doğru üretilmesi
gerekmektedir. Amaç, mal veya hizmetin, tasarım aşamasından itibaren hatasız
üretilmesidir. Hız ve maliyet motifleri, bu sürece yön veren unsurlardır[18] .
Yükseköğretimde işi ilk
girişimde doğru yapma ilkesi, eğitimin kusursuz olarak verilmesi ve üretilen teknik
malzemelerde sıfır hata uygulaması ile gerçekleştirilebilir. Eğitim faaliyetlerinin
doğru biçimde yapılması için gerekli olan husus, akademisyenlerin gerekli
niteliklere sahip olmasını sağlamakla mümküdür.
8.Kültürel Değişim
Toplam Kalite
Yönetimini uygulamaya karar veren kurumun yapması gereken ilk işlem, kültürünü
değiştirmektir. Kaliteyi iyileştirme amacı ile başlanılan bu yolcuğa, kültürel
değişimle devam etmek gerekmektedir[19] .
Toplam Kalite Yönetiminin
başarılı olarak uygulamanın şartlarından bir tanesi, örgüt içerisinde kalite kültürünün
oluşturulmasıdır. Ülkeler gibi kurumların da kendi kültürleri bulunmaktadır.
Kişi ve grupların herhangi bir organizasyon içerisindeki tutum ve
davranışlarını kontrol eden, norm, inanış ve değerlerin toplamı kültürü oluşturmaktadır[20].
Kültürel değişimle,
örgütsel öğrenme, çalışanların değerlendirilmesi, dinamizm, geleceğe odaklanma,
inovasyon yönetimi, sosyal sorumluluk gibi çeşitli unsurlar kurum kültürüne
kazandırılmalıdır. Toplam kalite kültürüne liderler uyum sağlamalı ve
çalışanlar için örnek olmalıdırlar [21].
9.Sürekli Eğitim
Sürekli eğitim ilkesi,
toplam kalite sürecinin bütün aşamalarında gerekli olan, önemli bir etkendir.
Kurum kültürü, kalite felsefesi, görev tanımı gibi çeşitli konularda
çalışanların eğitime tabi tutulması, güncel bilgilerde donatılması
gerekmektedir.
Çalışanlar, işlerini
yapmak için gerekli olan hususları öğrenmekle yükümlüdürler. Yükümlülüklerini
bilmeyen bir çalışanın, görevlerini yerine getirmesi mümkün değildir[22].
Toplam Kalite Yönetimi anlayışı çerçevesinde, üst düzey yöneticiler dâhil bütün
personele sürekli eğitim verilmelidir.
Eğitim konuları,
aşağıdaki başlıklar altında toplanabilir[23]:
-Toplam kalite
felsefesi,
-Takım kurulması,
liderliği ve takım içi çalışmalarda etkinlik,
-Kalite geliştirme
yöntemleri.
Kurumiçi sürekli eğitim
vasıtasıyla, çalışanlarda motivasyon artışı, işbirliği, TKY anlayışının amacı,
yöntemi, görev ve sorumluluklar gibi konularda farkındalık sağlanacaktır.
Yükseköğretim kurumları
bünyesinde yapılacak olan kalite çalışmaları sırasında rektör, dekan, bölüm
başkanı gibi liderlere eğitimler verilmelidir. Bu sayede, kalite kültürünün
kurum bünyesinde yerleşmesi sağlanacaktır.
Öğrencilerin de
katılımının sağlanacağı eğitim süreci sonrasında Toplam Kalite Yönetimi
felsefesinin kurum içerisine yerleşmesi için gereken en önemli adım atılmış
olacaktır.
10.Müşteri Odaklı Olma
Müşteri odaklı olma
ilkesi, toplam kalite yaklaşımında önemli bir yere sahiptir. Bu ilke, kurumsal
faaliyetlerin müşterilerin istek ve beklentileri doğrultusunda
gerçekleştirilmesini ifade etmektedir.
Kurum içerisinde
çeşitli niteliklerde müşteriler bulunmaktadır. Bu müşteriler, kalite zincirini
oluşturmaktadır. Bir kişi, iç ya da dış müşterinin taleplerine yanıt vermediği
takdirde bu zincir kırılabilir. Bu durum müşteriyi etkilemektedir. Kurumda mükemmelliği
yakalamak için, kalite zincirinde bulunan her çalışan, müşterileri hakkında şu
soruları sorabilmelidir[24]:
-Müşteri kim?
-Müşterilerin ihtiyaç
ve beklentileri neler?
-Bu ihtiyaçlar, tespit edilebilir
mi? Nasıl?
-Müşterilerin ihtiyaç ve
beklentilerini karşılama yetkinliği nasıl ölçülebilir?
-Müşterilerin ihtiyaç
ve beklentileri sürekli olarak karşılanabilir mi?
-Müşterilerin ihtiyaç
ve beklentilerindeki değişim nasıl gözlemlenebilir?
-İç müşteriler
kimlerdir?
Toplam Kalite
Yönetimi’nin temelinde, iç ve dış müşteri etkileşimi ile süreçler yer
almaktadır. Bu temel, kalite taahhüdü, kalite mesajının iletilmesi ve toplam
kalite için gerekli olan kültürel değişimin kabul edilmesi ile çevrelenmiştir[25]. Bütün
süreçler, müşteri merkezli olarak tasarlanmaktadır. Müşteri istek ve
beklentilerine göre kurum faaliyetleri şekillenmektedir.
Yükseköğretim kurumları,
iç ve dış müşteri kavramını net olarak tanımlamalı, istek ve beklentileri
tespit etmelidir. Kurumsal faaliyetler, bu istek ve beklentilere göre
şekillendirilmelidir. Müşterilerini,
öğrenci, toplum, öğrenci velileri, iş dünyası olarak belirlemiş bir
yükseköğretim kurumu, politikalarını bu grupların istek ve beklentilerine göre
belirlemelidir.
[1] Yıldırım, H. A., (2002), Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi: İlköğretim
ve Ortaöğretim Kurumlarında TKY Uygulama Modeli, Nobel Yayınevi, Ankara, s.
41-59.
[2] Casas, A. M., (2011), Total
Quality Management; Quality Culture, Leadership and Motivation, Tesi di Laurea,
Politecnico di Milano, s. 31.
[3] Halis, M., (2010), Meslek
Yüksekokulları İçin Toplam Kalite Yönetimi & ISO 9000 Kalite Yönetim
Sistemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara, S. 55-57.
[4] Rampersad, s. 122.
[5] Rampersad, s. 123.
[6]Efil, İ., (2010), İşletmelerde
Yönetim ve Organizasyon, Dora Yayınları, Bursa, s. 166.
[7]Ishikawa, K., (1998), Shto Takoe
Vseobsheye Upravleniye Kachestvom? Yaponskiy Put, TKB İntersertifika
Yayıncılık, Moskova, s. 56.
[8]Tekin, M., (1999), Toplam Kalite
Yönetimi, Kuzucular Ofset, Konya, s. 163-165.
[9] Yıldırım, s. 45.
[10]
Tekin, 160-163.
[11]
http://asq.org/learn-about-quality/total-quality-management/overview/overview.html
[12]
Neave, H., (2005), Prostranstvo Doktora Deminga: Printsipi Postroyeniya
Ustoychivogo Biznesa, Aplina Business Books Publication, Moskova, s. 290.
[13]
Efil, TKY, s. 179.
[14]
Evans, J., (2007), Upravleniye Kachestvom, Unity Publication, Moskova, s. 532.
[15]
Efil, İ., (1987), İşletmelerde Yönetim ve Organizasyon, Örnek Kitabevi, Bursa.
[16]
Deming, W. E., (2007), Vyhod İz Krizisa Novaya Paradigma Upravleniya Lyudmi,
Sistemami i Protsesami, Alpina Business Books Publication, Moskova, s. 226.
[17]
Bridge, B., (2003), Eğitimde Toplam Kalite Uygulamaları, Beyaz Yayınları,
İstanbul, s. 42.
[18] Halis, M., (2000), Paradigmadan
Uygulamaya Toplam Kalite Yönetimi ve ISO
9000 Kalite Güvence Sistemleri, ISO 9002 Kalite Belgesi Çalışmaları, Beta
Yayınları, İstanbul, s. 119.
[19] Evans, s. 586-579.
[20] Dahlgaar vd, s. 235.
[21] Evans, s. 586-579.
[22] Neave, s. 284.
[23] Efil, TKY, s. 195.
[24] Department of Trade and
Industry, From Quality to Execellence: Total Quality Management,
http://www.businessballs.com/dtiresources/total_quality_management_TQM.pdf.
[25] Department of Trade and
Industry,
http://www.businessballs.com/dtiresources/total_quality_management_TQM.pdf.
I.BÖLÜM
YÜKSEKÖĞRETİMDE KALİTE, ÖZELLİKLERİ VE KALİTE YAKLAŞIMLARI
YÜKSEKÖĞRETİMDE KALİTE, ÖZELLİKLERİ VE KALİTE YAKLAŞIMLARI
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder