C.Joseph M. Juran
Kaliteyi “amaca
uygunluk” olarak tanımlayan Joseph M. Juran, Deming gibi Hawthorn
Araştırmaları’nda görev almış ve II. Dünya Savaşı sonrasında Japonya’da kalite
çalışmalarında bulunmuştur. İlk dikkat çeken çalışması “Kalite’nin El Kitabı”,
1954 yılında yayınlanmıştır. Juran’a göre kalite yönetimi, örgütün tümden
revizyonunu gerektirmemektedir[1].
Juran, kalite yönetimi
anlayışını; kalite planlaması, kontrolü ve iyileştirmesi olarak üç bölümde
incelemiştir. Bu bölümler aşağıda sıralanmıştır[2]:
Kalite
planlaması:
-Müşterinin kim
olduğunu belirleme,
-Müşterinin
ihtiyaçlarını belirleme,
-İhtiyaçlara karşılayacak ürün geliştirme,
-Müşteri ihtiyaçlarını karşılayacak
kadar ürün özelliklerini optimize etme,
-Ürün üretim süreci
geliştirme, şeklindedir.
Kalite
kontrolü:
-Fiili performansın
ölçülmesi,
-Planlanan ile gerçekleşen
performans farkının belirlenerek analiz edilmesi,
-Farklarla ilgili
olarak düzeltici önlemlerin alınması,
-Ölçüm birimlerinin
belirlenmesi,
-Kalite ölçütlerinin oluşturulması,
-Performans
standartlarının belirlenmesini, sağlar.
Kalite
iyileştirmesi:
-Kalite iyileştirme ihtiyaçlarının
tespit etme,
-Kalite iyileştirme
projelerini hazırlama,
-Projeleri faaliyete
geçirme,
-Kalite iyileştirme
sebeplerini araştırma,
-Sorun çözme
tekniklerini geliştirme,
-Kalite iyileştirmenin
yararlarını saptamak için gerekli kontrolleri yapma, şeklindedir.
Juran’a göre
yükseköğretimde kalite uygulamaları sürdürüldüğünde yapılması gereken ilk şey, kurum müşterilerini tanımlamadır. Tanımlanan
kitlenin ihtiyaçları belirlenerek, gerekli ürün ve hizmet sunulmalıdır. Üretim
süreci hazır ve sürdürülebilir olmalıdır.
Yükseköğretim kurumu,
müşterilerine hizmet verirken performans süreci takip edilmelidir. Standart
performanslar belirlenmeli, gerekli ölçme ve kontroller yapılmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder