A.Bilimsel Yönetim Yaklaşımı



A.Bilimsel Yönetim Yaklaşımı

Bilimsel Yönetim Yaklaşımı, Geleneksel Yönetim Kuramı içerisinde en çok dikkat çeken yaklaşımdır. Frederick Winslow Taylor (1856-1915) ve çalışma arkadaşları tarafından geliştirilmiş olup, Taylorizm olarak da bilinmektedir.  Taylor, 1911 yılında, iş tasarım ve uygulamalarını bilimsel temelde düzenleme ve verimliliği artırmak için yaptığı çalışmalarını “Bilimsel Yönetim İlkeleri” adı altında kitaplaştırılmıştır. Bu kitapta açıklamış olduğu Bilimsel Yönetim akımının başlıca ilkeleri şu şekildedir[1]:


-Çalışanlar, iş esnasında bilimsel ilkelere uymalıdır.
-Faaliyetler, koordineli bir şekilde yürütülmelidir.
-Örgütsel amaçlarına ulaşmak için yapılan çalışmalar bireysel değil, işbirliği ile yapılmalıdır.
-Örgüt, verimliliği artırıcı yolları belirlemelidir.
-Yüksek verimlilik sağlanması için örgüt çalışanları eğitilmelidir.

Bilimsel yönetimin amaçları, verimsiz çalışma ve israfı ortadan kaldırma, personel ile yönetim arasında işbirliğini artırarak fikir ayrılıklarını mümkün olduğunca elimine etmektir. Bu yaklaşımın temel varsayımları şu şekilde sıralanabilir[2]:

-Üretim süreçleri, bilimsel tespitlerle birimlere ayrılmalıdır.
-Her faaliyet için standart bir süre belirlenerek, bitiş zamanı öngörülebilmelidir.
-Standartları uygulayabilmek için, çalışanlara eğitim verilmelidir.
-Personelin yeni çalışma yöntemlerini benimsemesi sağlanmalıdır.

Hodgetts[3], “Taylor: Canlı, iyi ve 21. yüzyıl için hazır” başlıklı makalesinde, günümüzde uygulanan kalite çalışmalarının temelinde, Taylor’un 4 temel prensibinin olduğunu iddia etmektedir. Taylor’un çalışmalarının, yaşadığı döneme göre değerlendirilmesi gerektiğini, Toplam Kalite Yönetimi felsefesindeki çalışanları eğiterek kurum kültürünü kazandırma, ödüllendirme, yönetim ve çalışan ilişkisini belirleme gibi ilkelerin, Taylor’dan gelen ilkeler olduğunu ileri sürmektedir. Aynı makalede, çalışanlarla yönetim arasında işbirliği ve koordinasyonun da bulunduğu kalite uygulamalarının Taylor’dan geldiği, tavsiyelerinin geçerliliğini sürdürdüğü ve günümüzdeki kalite uygulamalarında payı olduğu belirtilmektedir.

Yaşadığı dönemdeki yönetim anlayışına büyük katkıları olan Taylor’un ilkeleri, bilimsel yaklaşımla çalışmaların ve standartların belirlenmesi gibi hususlar, günümüzdeki kalite anlayışı ile örtüştüğünden dolayı, Hodgetts’i haklı çıkarmaktadır.

Deming ile Taylor’un kalite anlayışları kıyaslandığında; verimlilik, yönetimin sorumluluğu ve rolü, ekip çalışması, yönetim ile çalışanların işbirliği, iş gücünün onurlandırılması, teori ve bilginin önemi gibi konularda aynı düşünceye sahip oldukları tespit edilmiştir. 20. yüzyıl başlarında tespitleri ile yönetim anlayışını etkileyen Taylor ile 20. yüzyıl sonlarında ortaya çıkan Deming arasında dikkate değer benzerlikler bulunmaktadır[4]

Taylor döneminde, üretim ve verimlilik konularına ağırlık verilirken, denetim ve kalite çalışmalarına formal olarak yaklaşılmıştır. Merkezi denetim bölümlerinin kurulması ile yönetici konumundaki denetleyiciler, planlama ve denetim alanında sorumluluk almıştır. Daha sonra, kalite denetimlerini mühendisler yapmaya başlamıştır. Kalite kontrol departmanının yükselişe geçtiği bu dönemde, kullanıma uygunluk, uyumluluk, kalitenin planlama ve koordinasyonu, sonuçları devam ettirme, denetim, sorunları tahmin, kalite fonksiyonlarını danışma gibi konularda faaliyet gösterilmiştir[5].



[1] Şimşek, s. 43.
[2] Genç, s. 56-57.
[3] Hodgetts, R. M., Greenwood,R., (1995), Alive and Well and Ready for the 21st Century, Academy of Management Best Papers Proceedings, P.218
[4] Dalrymple, D.F., (2000), ‘From F Winslow Taylor to W Edwards Deming – over a century of progress?’, Proceedings of the 1st International Research Conference on Organisational Excellence in the Third Millenium, Colorado State University, Fort Collins Estes Park, 6-9 August 2000.
[5] Juran, J.M., (1973), The System and Quality Control, Selected Papers No: 15, TPOK/Juran Institute.




YÜKSEKÖĞRENİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ UYGULAMASI VE BİR MODEL ÖNERİSİ 

İÇİNDEKİLER
                                                                           























Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

En Popüler Yayınlar

Öne Çıkan Yayın

4. Uluslararası Dijital İşletme, Yönetim ve İktisat Kongresi | 4rd International Congress on Digital Business, Management & Economics | 20-22 Eylül 2024

4. Uluslararası Dijital İşletme, Yönetim ve İktisat Kongresi | 4rd International Congress on Digital Business, Management & Economics | ...


"Başkalarının yoluna taş koyacağımıza, taş üstüne taş koyalım..."