IV. BÖLÜM
YÜKSEKÖĞRETİM
KURUMLARI İÇİN TKY MODEL ÖNERİSİ
I. Yükseköğretim Kurumlarında TKY Modeli
Yükseköğretim kurumlarında toplam kalite anlayışını uygulayabilmek için,
insan, süreç, sistem, iş, yönetim ve donanım gibi unsurların kalitesi
sağlanmalıdır[1]. Bu
unsurlar, kurumsal faaliyetlerin gerçekleştirilmesi için gereklidir. Benzer
unsurlar bir araya getirildiği takdirde, kurumsal kalitenin sağlanması için
gerekli olan ana başlıklar; insan kalitesi, donanım kalitesi ve süreç kalitesi şeklinde
özetlenebilir. Bu üç unsur, “Yükseköğretim Kurumlarında Toplam Kalite
Hiyerarşisi” adı altında aşağıdaki şekildeki gibi sembolize edilebilir:
Şekil 24.
Yükseköğretim Kurumlarında TKY Hiyerarşisi
Kalite hiyerarşisi, Maslow’un motivasyon unsurlarında olduğu gibi
basamak şeklinde işlemektedir. Yükseköğretim kurumunda toplam kaliteye ulaşmak
için ilk aşamadan başlamak gerekmektedir.
İnsan Kalitesi; Toplam kalitenin gerçekleştirilmesi için ilk
olarak yükseköğretim kurumundaki insan kalitesinin sağlanması gerekmektedir.
İnsan kalitesi kavramı altında; kalite çalışmalarını yöneten lider,
akademisyenler, idari çalışanlar ve öğrenciler yer almaktadır.
Yükseköğretim kurumlarında toplam kaliteyi sağlayabilmek için; insan
unsuru, kalite kriterlerine sahip olmalıdır. İnsan unsurunun kalitesi, kurumsal
kaliteyi gerçekleştirmek için öncelik taşımaktadır.
Toplam kalite sürecini başlatacak
ve yönetecek olan lider, insan unsuru çerçevesinde değerlendirilmektedir. Lider,
istenilen niteliklere sahip değilse, yükseköğretim kurumundaki kalite
çalışmalarının başarılı olma ihtimali azalmaktadır. Toplam kalite sürecine
liderin desteği olmadığı zaman çalışmalara başlanılamayacaktır. Bu durum kalite
çalışmalarında insan unsurunun önemine dikkat çekmektedir.
İnsan kalitesi, yükseköğretim kurumlarını belli oranlarda
etkilemektedir. Bu etkiyi en iyi açıklayan örnek, yeni açılan yükseköğretim
kurumlarında gerekli niteliklere sahip akademik ve idari personelin
eksikliğidir. Bu kurumlarda, yeterli sayı ve kaliteye sahip personel olmaması,
kurumsal kaliteyi olumsuz etkilemektedir.
İnsan kalitesi içerisinde yer alan bir diğer faktör, öğrenci profilidir.
Yükseköğretim kurumuna kabul edilen öğrencilerin belli niteliklere sahip olması
gerekmektedir. Kalite açısından düşük profil sergileyen öğrenciler,
yükseköğretim kurumunun kalite performansına olumsuz etki edecektir.
Yükseköğretim faaliyetlerinin karşılık bulması ve amacına ulaşabilmesi
için öğrencilerin belli bir birikimi ya da öğrenme potansiyellerinin olması
gerekmektedir. Bu nedenle yükseköğretim kurumları öğrenci kabulünde belli
değerlendirmelerde bulunmalıdır.
Türkiye’de öğrenci kabul ve yerleştirme işlemleri merkezi sınav sistemi
ile gerçekleştirildiği için yükseköğretim kurumlarının inisiyatif kullanması
mümkün değildir. Merkezi sınav sistemi ile yerleştirilen öğrencilerin tercih
etmesini sağlayacak niteliklere sahip olmak yükseköğretim kurumunun önceliğidir.
Başarılı öğrencilerin seçimini sağlayacak olan kurumsal nitelik ve kalite
seviyesine erişilmelidir.
Donanım Kalitesi; Kalite hiyerarşisinin ikinci basamağı,
donanım kalitesidir. Yükseköğretim kurumlarında, toplam kaliteyi sağlama ve
kurumsal faaliyetleri gerçekleştirmek için, gerekli donanım ve teçhizat temin
edilmelidir. Miktar bakımından yeterli olan donanım unsurları, kalite
standartlarını karşılamalıdır.
Donanım kalitesi ile birlikte bina kalitesi de dikkate alınmalıdır.
Yükseköğretim kurumunun faaliyetlerini gerçekleştirdiği bina ve tesisler,
yükseköğretim kalite standartlarına uygun olmalıdır. Sınıfların ses düzeni,
sunum cihazlarının varlığı gibi temel unsurlardan başlayarak gereken bütün
fiziki ihtiyaçlar tedarik edilmelidir.
Eğitim hizmetlerinin sağlandığı sınıf ortamı istenilen imkânları
sağlamadığı durumda derslerin öğrenciler tarafından anlaşılması mümkün
değildir. Çağın gereklerine uygun şekilde tasarlanan sınıflar kurumsal
amaçların gerçekleştirilmesine yardımcı olacaktır.
Yükseköğretim kurumlarında gerekli insan ve donanımın sağlanması
durumunda, kalite süreci başarılı bir şekilde gerçekleştirilmelidir. Kalite
çalışmaları için gerekli unsurları sağlayan yükseköğretim kurumu, kalite
sürecini başlatmalıdır. Kurumsal kaliteye götüren bütün süreçler, kalite
standartlarına uygun olarak işlemelidir.
Süreç Kalitesi; Toplam kalite çalışmaları için insan ve
donanım kalitesi aşamalarından sonra süreç kalitesinin sağlanması
gerekmektedir. Toplam kalite için gerekli bütün şartlar yerine getirilse de
kalite süreci sağlıklı yürütülmediği takdirde çalışmalar başarısızlıkla
sonuçlanacaktır.
İnsan, donanım ve süreç kalitesini sağlayan yükseköğretim kurumunun
kullanacağı TKY modeli aşağıdaki tabloda belirtilmiştir.
Kalite aşamalarını girdi, süreç ve çıktı olarak ele alan bu model,
üretim faktörleri ile kalite hiyerarşisi unsurlarının sentezidir.
Tablo 15.
Yükseköğretim Kurumları İçin TKY Modeli
Bu modelde; emek, sermaye, doğal kaynaklar, teknoloji, girişimcilik ve
bilgiden oluşan üretim faktörleri girdileri yükseköğretim kurumlarına uygun
hale getirilmiştir. Bu faktörler, kalite hiyerarşisi içerisindeki unsurlarla
birlikte değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, yükseköğretim kalite çalışmalarının
girdileri belirlenmiştir.
Bu girdiler; insan kalitesi,
finansman, donanım, öğretim teknikleri, akademik ve pedagojik bilgi ve
girişimcilik olarak tespit edilmiştir. Yükseköğretim kurumunda toplam kalitenin
sağlanması için bu girdilerin gerekli kalite standartlarına sahip olması
gerekmektedir.
Kalite çalışmalarına girdilerin dâhil edilmesi ile kalite süreci başlamaktadır.
Eğitim planlaması, uygulama, denetim, sürecin yeniden başlatılması ve liderlik,
kalite sürecinde rol oynayan önemli unsurlardır.
Kalite süreci sonrasında elde edilmesi gereken çıktılar; öğrenci
kalitesi, öğretim üyesi kalitesi, sosyal memnuniyet, toplumsal sonuçlar,
sanayiye katkı ve bilimsel sonuçlardır.
Yükseköğretim kurumlarında toplam kaliteyi sağlamak için gerekli olan
girdi, süreç ve çıktı unsurlarını kısaca açıklamak yararlı olacaktır.
A.Girdiler
Yükseköğretim
kurumlarında Toplam Kalite Yönetimi’ni uygulama sürecinde çeşitli girdiler
tespit edilmiştir. Bu girdiler, yükseköğretime uyarlanmış üretim faktörleri ile
kalite hiyerarşisi unsurlarını birlikte ele alarak oluşturulmuştur. İnsan
kalitesi, finansman, donanım, öğretim teknikleri, akademik ve pedagojik bilgi
ve girişimcilik şeklinde tespit edilmiştir.
1.İnsan Kalitesi
Yükseköğretim kurumlarında toplam kalite çalışmalarındaki girdilerden ilki insan kalitesidir. Yükseköğretim kurumunun faaliyetlerini sürdürmesi için insan unsuruna gerek duyulmaktadır. İnsan unsuru kalite çalışmalarını planlama, yönetme, uygulama gibi kurumsal faaliyetlerin hepsinde yer almaktadır.
İnsan
unsuru içerisinde; lider, öğretim üyeleri, idari personel ve öğrenciler yer
almaktadır. Kalite sürecinde girdi olarak yer alan insan kalitesi unsurları ve
rollerini kısaca açıklamak gerekmektedir.
a.Lider
Yükseköğretim kurumu kalite çalışmalarında liderlik en önemli girdidir. Lider, kalite sürecini başlatma kararını veren kişidir. Ayrıca lider, kalite çalışmalarına yol gösteren, destek olan ve sürdüren kişidir.
Lider,
kalite çalışmaları hakkında gerekli bilgiye sahip olmalı ve Toplam Kalite
Yönetimi felsefesini benimsemelidir. Kalite çalışmalarında aktif olarak yer
almalı ve takipçilerine örnek olmalıdır.
b.Öğretim Üyeleri
Toplam kalitenin yükseköğretim kurumlarında anlaşılması ve uygulanması sırasında gerek duyulan önemli unsurlardan birisi de öğretim üyeleridir. Öğretim üyeleri toplam kalite kültürünü anlatma ve uygulama sürecinde sorumluluk taşımaktadır.
Öğrencileri
yükseköğretimde toplam kalite çalışmaları hakkında bilgilendirmek ve sürece
katılımlarını sağlamak, öğretim üyelerinin faaliyetleri arasındadır. Ayrıca,
akademik çalışmalarda gerekli kalite standartlarını sağlamak için faaliyet
göstermeleri gerekmektedir.
c.İdari Personel
İdari personel, yükseköğretim kurumunun gerçekleştirdiği faaliyetlerin önemli bir kısmını gerçekleştiren yapıdır. Yükseköğretim kurumlarında toplam kaliteyi sağlamak için idari personelin süreçte aktif yer alması gerekmektedir.
Kalite
çalışmalarında yer alacak olan idari personelin gerekli eğitimleri alması ve
kalite kültürünü benimsemesi sağlanmalıdır. Kurumsal oryantasyon ile toplam
kalite çalışmalarına aktif katılımları sağlanmalıdır.
Yükseköğretim
kurumunda gerçekleştirilen faaliyetlerin önemli bölümünde rol alan idari
personel, kalite sürecinde yer alarak kurumsal kalitenin artmasına katkı
sağlayacaktır. İdari personelin gerekli kalifikasyonları sağlanarak kurumsal
faaliyetlerde kalite ortamı oluşturulacaktır.
d.Öğrenciler
Yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen faaliyetlerin odak noktası öğrencilerdir. Öğrenciler, yükseköğretim kurumunun hizmetlerinin hedefinde bulunmaktadır. Yükseköğretim kurumu öğrencilere kaliteli hizmet sunarak, nitelikli bir şekilde mezun olmasını ve istihdam sürecine katılmasını amaçlamaktadır.
Toplam
kalite sürecinde girdi olarak yer alan öğrencilerin taşıdığı nitelikler kalite
sürecini etkilemektedir. Öğrencilerin kurumsal hizmetlerden yararlanabilme
yetenekleri kurumun amaçlarına ulaşmasında önemli rol oynamaktadır. Bu nedenle
yükseköğretim kurumu öğrenci kabul sürecinde kalite standartlarını
gözetmelidir.
Kuruma
kabul edilen öğrencilere toplam kalite kültürü hakkında eğitim verilerek kalite
çalışmalarını benimsemeleri sağlanmalıdır. Yükseköğretim kurumunun kalite
sürecinde yer almaları için gerekli motivasyon ortamı oluşturulmalıdır. Yükseköğretim kurumunun faaliyet sonuçlarından
etkilenen öğrenciler, kalite sürecine katılarak olumsuz işlemlerin zamanında
düzeltilmesine katkı sağlayacaktır. Taleplerini doğrudan yönetime
iletebilecektir.
2.Finansman
Yükseköğretim kurumunun
faaliyetlerini gerçekleştirebilmesi için finansman ihtiyacının karşılanması
gerekmektedir. Gerekli finansal kaynaklara sahip olamayan yükseköğretim kurumu
çalışmaları için uygun ortam ve imkânları oluşturamayacaktır.
3.Donanım
Yükseköğretim kurumlarında kaliteyi sağlamak için gerekli olan unsurlardan birisi de donanımdır. Kurumsal faaliyetleri gerçekleştirecek bina, tesis ve teçhizatın temin edilmesi gerekmektedir. Yeni açılan yükseköğretim kurumlarının karşılaştığı en önemli sorunlardan bir tanesi donanım ya da donanım kalitesi eksikliğidir.
a.Bina
Yükseköğretim kurumlarının faaliyet unsurları bina varlığı esasına dayanmaktadır. Öğrencilerin eğitim göreceği ya da akademisyenlerin bilimsel faaliyetlerini gerçekleştireceği binaların olması birer zorunluluktur. Yükseköğretim kurumlarında toplam kalitenin uygulanması ve sağlanması için kurum yeterli sayı ve kalitede binaya sahip olmalıdır.
Çağın
gereklerine ve pedagojik ihtiyaçlara uygun olarak inşa edilen binalar kurumsal
faaliyetlerin istenilen kalitede gerçekleştirilmesine katkı sağlamaktadır.
Binaların nitelik ve nicelikleri kalite standartlarına uygun olmalıdır. Bir
diğer deyişle fiziki altyapının sağlanması gerekmektedir.
b.Tesis
Toplam kaliteyi sağlayabilmek
için kurumsal faaliyetleri gerçekleştirecek tesislerin istenilen kalite ve
sayıda bulunması gerekmektedir. Yükseköğretim kurumunun faaliyetlerinde ihtiyaç
duyulan bütün tesislerin inşa edilmiş olması gerekmektedir. Laboratuar,
araştırma ve geliştirme merkezleri gibi tesisler hazırlanmalıdır. Bu tesisler,
istenilen kalite standartlarına uygun olmalıdır.
c.Teçhizat
Yükseköğretim kurumunun faaliyetlerinde kullanılacak bütün araç, gereç ve teçhizatın kurum bünyesinde bulunması gerekmektedir. Öğrenci ve akademisyenlerin ihtiyacı olan bütün unsurlar temin edilmelidir.
Öğrenci
ve akademisyenlerin çalışmalarını destekleyici nitelikteki bütün teçhizatın
istenilen sayı ve kalitede temin edilmesi gerekmektedir. Gerekli olanakların
sunulmadığı bir eğitim ve araştırma ortamında öğrenci ve akademisyenlerden
başarılı bir sonuç beklenemeyecektir.
4.Öğretim Teknikleri
Yükseköğretim kurumlarında, kurum kalitesini yansıtan girdi unsurlarından birisi de eğitim sürecinde kullanılan öğretim teknikleridir. Eğitim süreçlerinde, beyin fırtınası, soru-cevap, drama ve rol yapma, benzetim, ikili grup çalışmaları, bireyselleştirilmiş öğretim, serbest grup tartışması, küçük küme çalışması, panel, sempozyum, münazara, komisyon çalışması, forum, çember tartışması[2], programlı öğretim ve bilgisayar destekli öğretim gibi çeşitli teknikler kullanılmaktadır[3].
Öğrencilerin
yükseköğretim kurumunda verilen eğitimleri başarılı bir şekilde algılamasında
öğretim tekniklerinin de rolü bulunmaktadır. Anlatılan dersin içeriğine göre
uygun bir öğretim tekniği seçilerek öğrencilerin algı ve ilgi düzeyi
artırılmalıdır.
Ayrıca, eğitim
teknolojilerinde yaşanan gelişmeler yükseköğretim programlarına uyarlanmalıdır.
Bu sayede, yükseköğretim kurumunda eğitim alan öğrencilerin çağdaş eğitim
teknik ve teknolojilerinden yararlanmaları sağlanmış olacaktır.
Yükseköğretim kurumları
eğitim teknik ve teknolojileri alanlarında uzmanlaşarak kurumsal hizmetleri
yaygınlaştırmanın yollarını aramalıdır. Uzaktan eğitim teknolojileri,
telekonferans yöntemleri gibi yaşanan modern değişimleri yükseköğretim kurumu
bünyesinde takip etmek yararlı olacaktır.
Yükseköğretim kurumunun
kullanmış olduğu bu tür modern uygulama ve teknolojiler öğrenci ve
akademisyenlerin faaliyet kalitesine yansıyacaktır. Kurum bünyesinde
gerçekleşen akademik, idari ve eğitsel faaliyetlerin kalite standartlarında
artışa yardımcı olacaktır.
5.Akademik ve Pedagojik Bilgi
Yükseköğretim kurumlarında bilim, eğitim ve araştırma faaliyetlerini gerçekleştirmek için gerekli olan öğelerden bir tanesi de akademik ve pedagojik bilgidir. Yükseköğretim kurumunda bulunan akademisyenlerin akademik ve pedagojik alanda yeterli bilgi ve donanıma sahip olması sağlanmalıdır.
Öğretim elemanları, yüksek
lisans, doktora ve doktora sonrası eğitimlerle akademik bilgiye sahip olabilmektedir.
Ancak, pedagojik eğitim sürecinden geçmemektedirler. Bu durumda, sahip
oldukları bilgi birikimlerini öğrencilere aktarma konusunda sıkıntı
yaşayabilmektedirler.
Akademisyenlik
sürecinin ilk basamakları olarak değerlendirilen araştırma görevlisi ve öğretim
görevlisi kadrolarındaki personele akademisyenlik üzerine eğitim verilmelidir.
Bu süreçte, araştırma yöntemleri ve pedagojik formasyon eğitimleri gibi
spesifik konularda ders, seminer veya konferanslar verilmelidir.
Akademik ve pedagojik
olarak mükemmelliğe götürecek olan bu eğitim süreci, yükseköğretim kurumunun
kalitesine katkı sağlayacaktır.
6.Girişimcilik
Girişimcilik, yükseköğretim kurumunun faaliyetlerinin karlılık esası ile harekete geçirilmesini ifade etmektedir. Yükseköğretim kurumlarının bilgi ve donanımlarını özel sektör mantığı ile kullanması sayesinde hitap ettiği çevre genişleyecektir. Bu sayede, verilen hizmetlerden öğrenciler ve halktan çeşitli kesimler yararlanabilecektir.
Yükseköğretim kurumunun girişimcilik faaliyetleri eğitim alanlarında
olduğu gibi üretim alanlarına da yansıyacaktır. Sahip olduğu akademik bilgi
birikimini üretimde kullanarak kuruma yeni kazanç ve tecrübe alanları
sağlayacaktır.
Yükseköğretim kurumunun girişimcilik faaliyetlerinde bulunması sayesinde
teori ve pratik alanda tecrübe birikimi sağlanacaktır. Bu uygulama sürecinde
güncel sorunları görebilme yeteneği pekiştirilebilecektir.
Öğrenci, akademisyen, toplum ve sanayiye katkı yapmaya yardımcı olacak
bu faaliyetler sayesinde yükseköğretim kurumu çevresi ile bütünleşme imkanı
elde edecektir. Toplumsal talepler doğrultusuna gerçekleştirilen girişimcilik,
kurumsal faaliyetlerin yaygınlaşması ve kalite standartlarının yükselmesine
yardımcı olacaktır.
B.Süreç
Toplam kalite için gerekli girdiler sağlandıktan sonra kalite süreci
başlamaktadır. Bu süreçte; eğitim, uygulama, denetim ve sürecin yeniden
başlatılması olmak üzere dört farklı aşama izlenmelidir. Bu aşamalar takip
edilirken, lider, süreçte yer almalı, toplam kalite çalışmalarına katkı
sağlamalı ve sürece rehberlik etmelidir. Aşağıdaki şekilde ifade edildiği gibi,
lider, çalışmaların merkezinde yer almalı ve kalite çalışmalarından kendisini
soyutlamamalıdır.
Şekil 25.
Yükseköğretim Kurumlarında TKY Süreci
Yükseköğretim kurumlarında toplam
kaliteyi gerçekleştirmek için, süreç içerisinde, eğitim, uygulama, denetim,
sürecin yeniden başlatılması işlemlerini yapmak gerekmektedir. Bu işlemler
yapılırken lider gerekli yol gösterme ve motivasyon faaliyetleri ile sürece
destek olacaktır.
Yükseköğretim kurumlarında TKY sürecinde yer alan unsurları açıklamak yararlı
olacaktır.
1.Lider
Yükseköğretim kurumlarında, toplam kalite çalışmalarının başarılı bir
biçimde sonuçlanabilmesi için sürecin lider tarafından desteklenmesi
gerekmektedir. Lider, kalite çalışmalarında yer almalı ve çalışanlara rehberlik
ederek süreç içinde örnek olmalıdır.
Yükseköğretim kurumlarının yapısal açıdan karmaşık bir özellik
sergilemesinden dolayı, süreç içinde yer alması gereken lider sayısı çokluk
göstermektedir. Bu liderler; fakültelerde, dekanlar, fakülte sekreterleri,
bölüm başkanları; enstitüde, müdürler, enstitü sekreterleri; meslek
yüksekokullarında, müdürler; koordinatörlüklerde, koordinatörlerdir. Bütün
liderler ise, yükseköğretim kurumundan sorumlu olan rektöre bağlı olarak
faaliyet göstermektedir.
Dekanlar, fakülte bünyesindeki kalite çalışmalarını akademik ve idari
olmak üzere iki başlık altında sürdürmelidir. Akademik faaliyetlerde kalite
çalışmaları bölüm başkanlarının yetkilendirilmesi ile devam ettirilirken, idari
faaliyetlerde kalite çalışmaları fakülte sekreterliği liderliği ile
gerçekleştirilmelidir. Akademik ve idari olarak takip edilen kalite
çalışmalarının koordinasyonu ise dekanlık tarafından gerçekleştirilmelidir.
Dekan, kalite sürecinde yer almalıdır.
Enstitüler, meslek yüksekokulları, araştırma merkezleri ve koordinatörlükler
gibi yükseköğretim kurumu bünyesinde bulunan bütün birimlerin yöneticileri
kalite çalışmalarına liderlik etmelidir.
Genel olarak, belirlenen liderler, yükseköğretim kurumunun yöneticisi
olan rektör liderliğinde kalite çalışmalarını gerçekleştireceklerdir. Rektör,
toplam kalite çalışmalarında bulunacak ve sürece katkı sağlayacaktır.
Yükseköğretim kurumlarındaki kalite liderleri genel olarak aşağıdaki
şekildeki gibi ifade edilebilir:
Şekil 26.Yükseköğretim
Kurumlarında Genel Olarak Kalite Liderleri
Yükseköğretim kurumu kalite liderleri, sürecin başlamasından itibaren
kalite çalışmalarını takip etmekle ve koordinasyonu sağlamakla yükümlüdürler.
2.Eğitim
Toplam kalitenin kurum içerisinde uygulanabilmesi için, süreçte yer
alacak herkese eğitim verilmelidir. Eğitim, kalite çalışmalarına dâhil olacak
grupların süreç hakkında bilgi sahibi olmasını, süreci benimsemesini ve sürece
yönelik motivasyonunu sağlayacaktır.
Eğitim sürecinde yer alacak gruplar aşağıdaki şekilde ifade edilmiştir:
Şekil 27.
Yükseköğretim Kurumlarında TKY Eğitim Sınıfları
Yükseköğretim kurumlarında toplam kalite felsefesinin uygulanması ve
anlaşılmasına yönelik eğitim verilmesi gereken öncelikli unsurlar lider
kadrolardır. Lider kadroların, süreç esnasında takipçilerine liderlik etmesi ve
kalite çalışmalarına katılımları gerekmektedir. Bu nedenle konferans ve
seminerler düzenlenerek, liderlerin toplam kalite yaklaşımını benimsemesi
sağlanacaktır. Liderlerin eğitimi sonrasında, akademik ve idari personel, öğrenci
ve diğer paydaşların toplam kalite yaklaşımı hakkında bilgilendirilmeleri için
gerekli işlemler gerçekleştirilecektir.
Akademik personelin toplam kalite felsefesi hakkında bilgilendirilmesi,
süreç içinde yer alması ve akademik kalitenin yükseltilmesi açısından önem
taşımaktadır. Kalite konusunda gerekli bilincin oluşturulması ile toplam kalite
çalışmalarına yönelik motivasyon ve katılım sağlanacaktır.
İdari kadro çalışanlarına verilecek eğitim sonrasında, kalite
çalışmalarına katılım ve idari işlerde etkinlik ve verimliliğin artırılması
sağlanacaktır. Kalite çalışmalarının amacı ve yöntemi konusunda bilinçlenen
çalışanlar, toplam kalite sürecinde daha bilinçli şekilde yer alacaktır.
Öğrencilere yönelik verilecek eğitim, Toplam Kalite Yönetimi dersi vasıtası
ile sağlanabilir. Öğrencilerin kalite konusunda bilinçlenmesi ve kalite
çalışmalarında yer alması için derslerde toplam kalite felsefesinin anlatılması
gerekmektedir. Öğrencilere verilecek olan eğitim ile öğrenciler kalite
kültürünü öğrenecek ve benimseyecektir. Toplam kalite eğitimini almış olan
öğrencilerin kalite çalışmalarında yer alması için gerekli motivasyon ve bilgi
sağlanmış olacaktır.
Diğer paydaşlar olarak tanımlanan öğrenci velileri, sanayi ve topluma
toplam kalite yaklaşımı anlatılmalıdır. Yükseköğretim kurumunun çalışmalarına
dâhil olmalarını sağlayacak konferans, seminer ve panel gibi etkinlikler
gerçekleştirilmelidir. Bilgilendirme süreci, broşür, afiş ve reklamlarla
desteklenmelidir.
Gerçekleştirilen eğitimler sayesinde, yükseköğretimin etkileşim
içerisinde olduğu bütün grupların kalite kültürünü anlaması ve çalışmalara katılmaları
için motivasyon artışı sağlanmış olacaktır. Bütün gruplar, eğitim sonrasında
bilinçli bir şekilde toplam kalite sürecinde rol alacaktır.
3.Uygulama
Toplam Kalite Yönetimi’nin yükseköğretim kurumlarında uygulanması için
kalite konseyi ve kalite çemberlerinin oluşturulması gerekmektedir. Oluşturulan
bu ekipler, yükseköğretim kurumunun mevcut durum analizini yapma, analiz sonrasında
kurumun kalite planlarını hazırlama ve hazırlanan planı hayata geçirme gibi
faaliyetlerde sorumluluk alacaklardır.
Uygulama sürecinde, kalite konseyi ve kalite çemberlerinin rolü oldukça
önemlidir. Toplam kalite yaklaşımının başarısı süreç içerisinde yer alan
ekiplerin performanslarına bağlıdır. Bu ekiplerin önemi ve toplam kalite
uygulama sürecini aşağıdaki şekil üzerinde görmek mümkündür:
Şekil 28.
Yükseköğretim Kurumlarında TKY Uygulama Süreci
Şekilde 28’de ifade edildiği gibi, kalite kurulu ve kalite çemberleri
bütün süreçlerle etkileşim halindedir. Kalite ekiplerinin çalışmalara yapacağı
katkı, sürecin başarılı ya da başarısız olarak sonuçlanmasına neden olacaktır.
Kalite konseyi, kalite çemberleri, kurumsal analiz, kalite planlaması ve
planın uygulanması unsurlarını açıklamak uygulama sürecini anlaşılır
kılacaktır.
a.Kalite Konseyi
Kalite konseyi, yükseköğretim kurumu bünyesinde gerçekleştirilecek olan
kalite faaliyetlerini yöneten kuruldur. Kurum için gerekli olan kalite
politikalarını belirleme, uygulama sürecini yönetmek ve sonuçlarına göre
çalışmaları yeniden başlatmakla yükümlüdür.
Kalite konseyi, yükseköğretim kurumunun kendisini oluşturan fakülte,
enstitü, öğrenci, sanayi, toplum, mezun, ortaöğretim kurumu ve diğer
yükseköğretim kurumu birimlerinin temsilcilerinden oluşan bir kuruldur.
Yükseköğretim kurumunda toplam kaliteyi uygulama amacını taşıyan kalite
konseyi üyelerini aşağıdaki şekilde ifade etmek mümkündür:
Kalite konseyini oluşturan üyeler, öncelikli olarak kendi birimleri ile
ilgili kalite politikasından sorumludur. Bununla birlikte, kurumsal bütünlüğü
tamamlayıcı bir misyon üstlenmiştir.
Kalite konseyinde yer alan üyelerin görevleri kısaca şu şekildedir[4]:
-Kalite geliştirme için genel politikalarını belirleme ve uygulamaları
denetleme,
-Stratejik plan ve kalite çalışmalarını destekleme,
-Kalite kültürünü kurum içinde ve dışında teşvik için politika üretme ve
geliştirme,
-Kaliteyi yükseköğretim kurumunda uygulamak için gerekli desteği sağlama
ve diğer kurumlarla işbirliği yapma,
-Kalite çalışmalarına katılacak olan bireylerin motivasyonu ve
ödüllendirilmesi için gerekli programları düzenleme,
-Kalite yönetimi çalışmalarına yönelik yıllık rapor yayınlama.
Kalite konseyi üyeleri, yükseköğretim kurumunun değerlendirmesi gereken
fırsatları belirleme ve faaliyet projelerini hazırlamakla yükümlüdür[5].
Kalite konseyi başkanı, süreci koordine edecektir. Üyelerin fikir ve
önerilerini ifade etmesine imkân tanıyacaktır. Konsey başkanının kalite
çalışmalarında yer alması zorunluluktur.
Konsey başkanı, rektör ya da rektör yardımcısı olabilir. Başkan
yardımcısı olarak görevlendirilecek üyeler, akademik ve idari görev
temsilcileri arasından belirlenmelidir. Kurumsal faaliyetlerin kalitesini iki
taraflı olarak takip etmek yararlı olacaktır.
Fakülte temsilcileri ise, fakültelerin akademik ve idari olarak
yönetiminden sorumlu olan dekanlar ve fakülte sekreterleri ya da yardımcıları
arasından seçilmelidir. Bölüm başkanları da bu süreç içerisinde görev
alabilirler. Fakültelerin kalite amaçları ile yükseköğretim kurumu arasında
koordinasyonu ve kurumsal bütünlüğü sağlamalıdırlar.
Enstitülerin müdür ve sekreterleri de kalite konseyinde yer almalıdır.
Enstitü bünyesinde gerçekleştirilen akademik faaliyetler başta olmak üzere,
kurum bünyesindeki kalite çalışmalarını konseyde temsil etmelidir. Müdür ve
sekreterlerin bir diğer sorumluluğu da, yükseköğretim kurumu kalite
faaliyetlerine katkı yapmak ve kurumsal kalite bütünlüğünü sağlamaya yardımcı
olmaktır.
Kalite faaliyetlerinin başarılı olması için öğrencilerin süreç
içerisinde rol almasını sağlamak gerekmektedir. Kurum bünyesinde verilen toplam
kalite derslerinin yanında, kalite çalışmalarında aktif olarak yer almaları
için gerekli teşvik ve motivasyon sağlanmalıdır. Bu konuda en önemli
unsurlardan birisi de öğrencilerin karar ve icra mercilerinde yer almalarını
sağlamaktır.
Öğrenciler, eğitim aldıkları bölümlerde kendi seçtikleri başkan
tarafından temsil edilmelidir. Bölüm kalite başkanları, genel kalite başkanı ve
yardımcısını seçmelidir. Bu sayede, kalite konseyinde öğrencileri temsil edecek
üyeler belirlenmiş olacaktır.
Yükseköğretim kurumunun faaliyetlerinden etkilenen ve kalite konseyinde
temsil edilmesi gereken bir diğer unsur toplumdur. Kurumsal faaliyetler,
toplumu doğrudan ya da dolaylı olarak etkilediği için, toplumu temsil eden
üyeler kalite konseyinde yer almalıdır. Temsilci üyeler, yükseköğretim kurumuna
yönelik toplumun istek ve beklentilerini konseyde ifade edecektir. Kurumsal
kalitenin toplum boyutunda iyileştirilmesi için toplumun önerilerini
sunacaktır.
Toplumu temsil eden üyeler, sivil toplum kuruluşlarının temsilcileri
arasından ya da yerel yönetim temsilcileri arasından seçilmelidir. Bu sayede,
toplumun kalite çalışmalarında yer alması sağlanacaktır. Temsilciler
vasıtasıyla kalite yönetim sürecine katılım sağlanacak ve kalite çalışmaları
toplumsal zemin kazanacaktır.
Kalite konseyinde yer alması gereken bir diğer unsur, sanayi
temsilcileridir. Sanayi kesimi ve temsilcileri, yükseköğretim kurumu ile
karşılıklı etkileşim içerisindedir. Bu nedenle, sanayi temsilcileri, konsey
bünyesindeki kalite çalışmalarında rol almalıdır. Bu temsilciler, karşılıklı
iyileştirilmesi gereken uygulama alanlarını ve piyasadaki yaşanan değişimleri
kalite konseyinde ortaya koyacaktır. Bu durum, öğrencilerin kalifiye
niteliklere sahip olması, istihdam ve sanayinin yükseköğretim kurumundan
beklentileri gibi birçok alanda işbirliği fırsatı sağlayacaktır.
Sanayi kesiminin temsilcisi, ticaret odaları ya da iş adamı dernek
üyeleri arasından belirlenebilir. Gönüllü temsilciler de kalite konseyi üyesi
olarak belirlenebilir. Sanayi kesiminin kalite konseyinde temsilci
bulundurması, toplam kalite çalışmalarının başarısına etki edecektir.
Yükseköğretim kurumlarına piyasadaki güncel değişimlerden haberdar olma
avantajı sağlayacaktır. Sanayi ile ortak faaliyette bulunan yükseköğretim
kurumu, yerel ve ulusal düzeyde yaşanan değişimi eş zamanlı olarak takip
edebilecek ve uyum sağlayacaktır.
Yükseköğretim kurumundan mezun olan bireylerin tecrübe ve önerilerinden
kalite çalışmalarında yararlanmak gerekmektedir. Bu nedenle kurumun mezunları
arasından temsilciler belirleyerek kalite konseyinde yer alması sağlanmalıdır.
Mezunlar, piyasa ve sosyal alandaki tecrübelerini, yükseköğretim kurumlarında
iyileştirilmesi gereken unsurları konseyde ifade ederek kalite planının
güncelliğine katkı sağlayacaklardır.
Kurumda verilen eğitim ve diğer hizmetlerin yaptığı katkıyı kalite
konseyinde ortaya koymak için mezunlardan temsilci seçmek yararlı olacaktır.
Mezun temsilcileri, yükseköğretim kurumu faaliyetlerinin öğrencilere olan
etkisi, iyileştirilmesi gereken uygulamalar ve sürdürülmesinde yarar olan
işlemleri konseyde ifade etme imkânına kavuşacaktır. Bu sayede, yükseköğretim
kurumu ile mezunlar arasında iletişimin devamlılığı sağlanacaktır. Mezunların
yaşadığı tecrübeler, kalite konseyinde tartışılarak neticeleri yükseköğretim
kurumunda yapılacak faaliyetlere yansıtılacaktır. Kurum, faaliyet sonuçlarının
mezunlara olan etkilerini zamanında tespit edebilecektir. Yapılan tespitler
sayesinde, sürekli gelişme konusunda adım atma imkânına kavuşulacaktır.
Kalite konseyinde ortaöğretim kurumları temsilcilerinin de yer alması
gerekmektedir. Temsilci bulundurulması ile ortaöğretim kurumu öğrenci ve
yöneticilerinin yükseköğretime yönelik istek ve beklentileri kalite konseyinde
gündeme gelme şansını elde edecektir. Ortaöğretim temsilcilerinin taleplerinin
dikkate alınması sonucunda, yükseköğretim kurumunun tercih edilme oranı artacak
ve kaliteyi artırma çalışmalarına katkı sağlayacaktır.
Ayrıca, yükseköğretim kurumuna bağlı olarak faaliyet gösteren meslek
yüksekokulları, koordinatörlükler, araştırma merkezleri, teknoloji merkezleri
gibi kurumların temsilcileri kalite konseyinde yer almalıdır. Kendi
birimlerinin kalite çalışmalarını sürdürmekle birlikte, kurumsal kalitenin
sağlanması adına kalite konseyindeki faaliyetlerde görev almaları
gerekmektedir.
Yükseköğretim kurumunun etkileşim içerisinde bulunduğu çevrenin
temsilcilerinin kalite konseyinde bulunması katılımcılığı sağlayacaktır.
Kurumun kalitesine etki eden unsurları kurumsal faaliyetlerden etkilenen
çevrenin temsilcileri ile birlikte tartışma ve çözüm üretme ortamı hazırlanmış
olacaktır.
Çevre unsurların kalite konseyinde temsil edilmesi sayesinde mevcut
sorunların tespiti ve çözümü kolaylaşacaktır. Çevre ile kurum arasında iletişim
ve koordinasyon sağlandığı için toplam kalite faaliyetleri etkin bir biçimde
yürütülecektir.
b.Kalite Çemberleri
Kalite çemberleri, yükseköğretim kurumunda toplam kaliteyi sağlamak için
oluşturulan çalışma gruplarıdır. Öğrenciler, akademik ve idari personelden
seçilen kişilerden oluşturulan bu gruba, sanayi ve toplum temsilcileri de dâhil
olabilmektedir.
-Ekip ruhunu güçlendirme,
-İletişimi güçlendirme,
-Makul hedefleri belirleme ve gerçekleştirme,
-İnisiyatif almayı teşvik etme,
-Problem çözme becerilerini geliştirme,
-Ürün ve hizmetlerin kalitelerini iyileştirme.
Kalite çemberleri vasıtası ile bir araya gelen akademisyen, öğrenci ve
yöneticiler arasında ekip ruhu güçlenecektir. Kalite çemberi vasıtası ile bir
araya gelen katılımcılar arasında iletişim kolaylaşacaktır. İletişimin güçlü
olması nedeni ile kurum içindeki iletilmesi gereken mesajlar doğrudan taraflara
ulaşacaktır. Kurumsal kalitenin önündeki engellerden birisi olan iletişimsizlik
ve koordinasyon eksikliğinin önüne geçilmiş olacaktır. Sorunların çözülmesi
kolaylaşacak ve zamandan tasarruf edilecektir. Gerekli çözüm önerileri iletişim
kanalları vasıtasıyla taraflara ulaştırılacaktır.
Çember vasıtası ile bir araya gelen üyeler kurumsal hedeflerin
belirlenmesi ve gerçekleştirilmesine yardımcı olacaklardır. Çalışmalara
katıldıkları için kurumsal faaliyetleri yakından izleme fırsatı yakalayan
üyeler, amaçların belirlenmesi ve gerçekleştirilmesi konusunda bilgi sahibi
olmaktadır. Bu bilgi ve tecrübe kalite çemberleri vasıtası ile yönetime
katılmış olacaktır.
Kurumsal kalitenin sağlanması konusunda çalışanların inisiyatif almasını
da sağlayan kalite çemberleri çalışanların kurumsal faaliyetleri özümsemesini
ve sahip çıkmasını sağlayacaktır. Kurum içerisinde yönetişimin
gerçekleştirilmesine yardımcı olacaktır.
Kalite çemberleri, eğitim, liderlik, altyapı, öğrenim ve araştırma gibi
farklı alanların kalitesini iyileştirmek üzere oluşturulabilmektedir[7].
İyileştirilecek olan alanları tespit edilerek kalite çemberleri vasıtası ile
sorunun çözülmesi sağlanacaktır. Yükseköğretim kurumu bünyesinde
gerçekleştirilen kalite faaliyetlerinde katılımcılığı sağlama ve sinerji
oluşturma amacı ile de kalite çemberleri oluşturulmaktadır.
Kalite çemberleri genel olarak aşağıdaki faydaları sağlamaktadır[8]:
-Organizasyon içerisinde verimliliğe yardımcı olacak iletişim akışı,
-Katılımcı liderlik ve yerelleşme,
-Yerleşke sorunlarının sebeplerini belirleme ve şeffaflık,
-Çalışma motivasyonunun yükselmesi,
-Ortak amaçlar etrafında toplanma.
Yükseköğretim kurumu bünyesinde kalite çemberleri oluşturulduğu zaman
iletişim kanalları etkili kullanılacaktır. İletişim kanallarının kullanılması
verimliliğin artırılmasını sağlayacaktır. Çalışanlar kalite çemberleri vasıtası
ile süreçte yer alarak faaliyetlerin yerelleşmesine katkı sağlayacaktır.
Liderlerin sürece katılmasına destek olacaktır. Kurum içerisinde var olan
sorunların belirlenmesine ve kurumsal faaliyetlerde şeffaflık oluşturulmasına
katkı sağlayacaktır.
Çalışanların süreç içerisinde yer alması ve yönetime katılmaları nedeni
ile motivasyonları artacaktır. Yükseköğretim kurumu faaliyetlerini
benimseyecektir. Katılımın artmasına yardımcı olacaktır.
c.Kurumsal Analiz
Kurumsal analiz, yükseköğretim kurumunda toplam kalite çalışmalarını
gerçekleştirmek ve kalite planı hazırlamak için gerekli olan bir işlemdir.
Mevcut durum hakkında yeterli bilgi elde ederek geleceğe ilişkin plan ve
stratejiler belirlenmektedir.
Kurumsal analiz içerisinde gerçekleştirilmesi gereken en önemli analizlerden
birisi SWOT’tur. Yükseköğretim kurumunun güçlü ve zayıf yönleri ile kuruma
yönelik fırsat ve tehditler bu analiz yardımı ile belirlenmektedir.
Yükseköğretim kurumu, iyileştirmesi gereken zayıf yönleri ve sürdürmesi gereken
güçlü yönlerini SWOT Analizi vasıtası ile tespit edebilecektir. Kurumun karşı
karşıya olduğu fırsat ve tehditlerin belirlenmesi ile birlikte kalite
çalışmalarının genel çerçevesi çizilmiş olacaktır.
Kurum içerisinde anket, mülakat gibi yöntemlerden yararlanılarak mevcut
durum net olarak ortaya konmalıdır. Kalite planlamasının sağlıklı olarak
gerçekleştirilmesi için mevcut durum hakkında gerçekçi bilgilere sahip olmak
gerekmektedir.
Kurumsal analiz sırasında değerlendirilmesi gereken konu başlıkları
genel olarak şu şekildedir[9]:
-İletişim,
-Takım çalışması ve motivasyon,
-Hizmet,
-Karar verme, süreç ve çıktılar,
-Kaynakların plan ve organizasyonu,
-İnisiyatif alma ve problem çözme,
-Analiz ve araştırma,
-Fiziksel talepler,
-İş çevresi,
-Eğitim ve öğretim desteği,
-Bilgi ve tecrübe.
Kurum içindeki iletişim ve motivasyonun boyutları tespit edilerek
kurumsal faaliyetleri etkileyen unsurların işleyişi ölçülmüş olacaktır.
İletişim ve motivasyon çalışmaları sağlıklı biçimde yürütülmelidir.
Kurumsal analiz yapılması gereken bir diğer boyut hizmet boyutudur.
Kurumsal faaliyetlerin işleyişi analiz edilerek alınması gereken önlemler
tespit edilmelidir. Faaliyetlerle birlikte karar alma, faaliyet süreci ve
çıktıların da analiz edilmesi gerekmektedir. Karar alma sürecine katılımcılık
sağlanmalı ve hizmet çıktılarının istenilen boyutlarda olup olmadığı analiz
edilmelidir. Akademisyen, öğrenci, toplum ve sanayinin taleplerini karşılayacak
çıktıların elde edilmesine uygun bir faaliyet ve kalite süreci
geliştirilmelidir.
Yükseköğretim kurumu bünyesinde talep edilen fiziki unsurlar
belirlenerek analiz edilmelidir. Bina, laboratuvar, araştırma merkezi, teçhizat
ve donanımın kurumsal talepleri karşılayıp karşılamadığı analiz edilmelidir.
Kurumsal kalitenin sağlanması için bu alandaki eksikliklerin tamamlanması
gerekmektedir.
Kurumsal analiz sürecinde sanayi ve iş çevresi de incelenmelidir.
Kurumun sanayi ile olan ilişkileri analiz edilmelidir. Üniversite-sanayi
işbirliğini sağlamlaştırmak için atılması gereken adımlar ve süreç içerisinde yer
alacak iş çevreleri analiz edilmelidir.
Kurumsal analiz içerisinde bulunan diğer unsurlar eğitim-öğretim desteği
ve bilgi-tecrübe olarak belirtilmiştir. Kurumun sahip olduğu eğitim ve öğretim
destekleri analiz edilerek kurumsal faaliyetler açısından yeterlilik oranı
tespit edilmelidir.
Yükseköğretim kurumunun genel bir değerlendirmesinin yapılmasına
yardımcı olan kurumsal analiz sonrasında kurum mevcut potansiyeli hakkında
bilgi sağlayacaktır. Mevcut durumun tespiti sonrasında atılacak adımlar belirlenecek,
geleceğe yönelik planlama yapma imkânı elde edilecektir.
d.Kalite Planlaması
Mevcut durum analizini gerçekleştiren yükseköğretim kurumunun izlemesi
gereken süreç kalite planlamasıdır. Mevcut durum analizi sonrası elde edilen
veriler doğrultusunda yükseköğretim kurumunun kalite planlaması
gerçekleştirilir.
Planlama sürecinde yükseköğretim kurumu aşağıdaki unsurları
belirlemelidir[10]:
-Misyon ve vizyonu belirleme,
-Temel politika ve değerleri belirleme,
-Kısa, orta ve uzun dönem için strateji ve amaçları belirleme,
-Birimlerin faaliyet ve projelerini oluşturma,
-Kaynak planlaması ve gerekli bütçeyi belirleme.
Mevcut durum analizi sonrasında kurum vizyon ve misyonunu gözden
geçirmelidir. Kurumsal değerler, vizyon ve misyon, bulunulan nokta, elde edilmek
istenen hedefle ve kurumsal faaliyetler hakkında bilgi vermektedir[11].
Vizyon gelecekte yapılması, ulaşılması istenilen kurumsal amaçlardır.
Çalışmaların sonucunda varılması gereken son noktadır[12].
Vizyonun sahip olması gereken özellikler kısaca şu şekilde sıralanabilir[13]:
-Sade olmalıdır. Okuyanların kurumun amaçlarını anlayabileceği uzunlukta
olmalıdır.
-Açık olmalıdır. Vizyon ifadeleri herkesin anlayabileceği bir
terminoloji ile yazılmalıdır.
-Amaç özet halinde vurgulanmalıdır. Kurumların amaçları ifade edilmelidir.
-Gelecek odaklı olmalıdır.
-Arzulanabilir amaçlar oluşturulmalıdır.
-Kurumun başarı ölçütleri ile uyum içerisinde olmalıdır.
Vizyondan sonra yükseköğretim kurumunun belirlemesi gereken bir diğer
husus misyondur. Misyon, kurumun amaçlarına ulaşabilmesi için izleyeceği yol ve
yöntemleri ifade etmektedir. Misyon, yapılacak olan faaliyetler, hedef kitle ve
sürecin tamamlanma şekli hakkında bilgi vermektedir[14].
Misyon aşağıda belirtilen özellikleri taşımak durumundadır[15]:
-Mümkün olduğunca anlaşılır olmalıdır.
-Hafızada kalıcı olmalıdır.
-Kurum içim özel olmalıdır.
-Gerçekçi olmalıdır.
-Somut olmalıdır.
-İlham verici, istek verici, yaratıcı, tanımlayıcı, açık olmalıdır.
Misyonunu belirleyen kurum, sağlayacağı hizmetin yeri, sunuş biçimi,
felsefe ve değerlerini tanımlamış olacaktır. Belirlenmiş olan misyonun toplum
ile paylaşılması ve toplum tarafından anlaşılması sağlanmalıdır[16].
Misyon ve vizyonu belirlemiş olan kurum, temel politika ve değerlerini
belirlemelidir. Temel politika ve değerlerini belirleyen kurumun izlemesi
gereken bir sonraki süreç planlama sürecidir.
Kalite planlama döneminde kısa, orta ve uzun vadeli olmak üzere 3 farklı
zaman dilimine göre strateji belirlenmelidir. Planlama sürecinde izlenecek olan
aşamalar aşağıdaki şekilde sıralanmaktadır[17]:
-Ön planlama aşamasını gerçekleştirme,
-Sürece katılacak olanları belirleme,
-Kurumsal amaçları belirleme,
-Mevcut durum ve geleceğe yönelik tahminlerde bulunma,
-Diğer yükseköğretim kurumları hakkında bilgi toplama,
-Örgütsel tepkileri belirleme,
-Hedefleri ve gerekli başarı ölçütlerini belirleme,
-Güçlü/zayıf yönler ve tehdit/fırsatları gözden geçirme,
-Geleceğe yönelik öngörülerde (prediction) bulunma,
-Görev tanımlarını yapma,
-İş planlarını yapma,
-Zaman çizelgelerini düzenleme,
-Görevlere insan ve mali kaynak tahsisini gerçekleştirme,
-Rol ve sorumlulukları tanımlama,
-Stratejileri uygulama ve uygulanan stratejileri değerlendirme.
Uzun, orta ve kısa vadeli stratejileri belirleme süreci sırasında
birimlerin kalite çalışmalarına yönelik faaliyet ve projelerini belirlemeleri
gerekmektedir. Bütün strateji ve planların belirlenmesi sonrasında süreç
uygulanmaya başlayacaktır.
e.Denetim
Toplam kalite sürecinde önemli olan
unsurlardan birisi de denetimdir. Süreç içerisinde gerçekleştirilen faaliyetlerin
kurum tarafından belirlenen amaçlara yapmış olduğu katkıyı ve süreç içerisinde
yaşanan aksaklıkları tespit etmek gerekmektedir.
f.Sürecin Yeniden Başlatılması
Yükseköğretim kurumu kalite çalışmaları sonrası gerekli denetimleri gerçekleştirdikten sonra kalite sürecini yeniden başlatmaktadır. Denetim sürecinde elde edilen bilgiler doğrultusunda yapılan hatalar düzeltilerek kalite çalışmaları yeniden başlatılmaktadır.
C.Çıktılar
Yükseköğretim kurumlarının gerçekleştirmiş olduğu faaliyetler belirli çıktıları elde etme amacı ile gerçekleştirilmektedir. Faaliyetlerin sonucunda elde edilen çıktılar; öğrenci kalitesi, öğretim üyesi kalitesi, sosyal memnuniyet, toplumsal sonuçlar, sanayiye katkı ve bilimsel sonuçlar şeklinde özetlenebilir.
Yükseköğretim kurumunun toplam kalite
çalışmaları ile birlikte elde edebileceği bu sonuçları kısaca değerlendirmek
faydalı olacaktır.
1.Öğrenci Kalitesi
Yükseköğretim kurumlarının önemli varlık sebeplerinden bir tanesi öğrenci kalitesini sağlamaktır. Yükseköğretim kurumları öğrencilere sunmuş oldukları hizmetler vasıtasıyla öğrencilerin çağın gereklerine uygun nitelikleri kazandırmayı amaçlamaktadırlar. Bu amaçlara ulaşma sürecinde toplam kalite felsefesi yol gösterici olmaktadır.
Kurumsal kaliteyi sağlayan yükseköğretim
kurumu, öğrencilerinin gerekli kalite ve nitelikte bilgi ve tecrübeyle
donanımını sağlayarak istihdam edilebilirlik oranını yükseltmelidir.
Yükseköğretim kurumlarının vermesi gereken bütün hizmetleri öğrencilerle
buluşturarak öğrencilerin kalifikasyonunu artırmalıdır.
2.Öğretim Üyesi Kalitesi
Yükseköğretim kurumları, toplam kalite çalışmalarını başarılı olarak gerçekleştirdikleri zaman, kurumda faaliyet gösteren öğretim üyelerinin kalitelerinde artış yaşanacaktır. Fikirlerini yönetim sürecine dâhil edebilen, bina-tesis-teçhizat açısından ihtiyaçları karşılanmış ve çalışma imkânları hazırlanmış olan öğretim üyesi, kuruma bağlılık sergileyecektir.
Araştırma görevlisi sürecinden itibaren
gerekli akademik ve pedagojik eğitimi alan öğretim üyelerinin kalitelerinde
artış yaşanacaktır. Kurumsal faaliyetleri gerçekleştirecek bilgi ve tecrübeye
ulaşması konusunda yükseköğretim kurumunun desteğini almış olan öğretim
üyelerinin eğitim ve araştırma kaliteleri yükselecektir.
3.Sosyal Memnuniyet
Yükseköğretim kurumu, gerçekleştirdiği faaliyetler neticesinde sosyal kesime olumlu ya da olumsuz etki yapmaktadır. Toplam kalite yaklaşımı ile hareket yükseköğretim kurumu, faaliyetlerinde sosyal kesimden temsilcilere de yer verdiğinden dolayı sosyal beklentilere karşılık verecektir. Sosyal beklentilerin karşılanması durumunda sosyal memnuniyet ortaya çıkacaktır.
4.Toplumsal Sonuçlar
Toplum, yükseköğretim kurumu ile sürekli etkileşim içindedir. Yükseköğretim kurumunun faaliyetleri doğrudan ya da dolaylı olarak toplumu etkilemektedir. Yükseköğretim kurumundan mezun olan öğrenciler topluma karışarak aldıkları eğitim doğrultusunda toplumsal rollerini oynamaktadır. Yükseköğretim kurumunun faaliyetleri toplumun kültürel ve ekonomik olarak kalkınmasına katkı yapmaktadır.
Yükseköğretim
kurumları, toplam kalite çalışmaları çerçevesinde toplumun temsilcilerinin
fikirlerini kalite konseyinde dinlemelidir. Bu sayede toplumun istek ve
beklentileri doğrultusunda kurumsal faaliyetler gözden geçirilerek toplumsal
talepler karşılanmış olacaktır.
Yükseköğretim
kurumu, içerisinde bulunduğu her açıdan kalkındıracak adımlar atmakla
yükümlüdür. Bu yükümlülüğü gerçekleştirebilmek için toplam kalite sürecinde
toplum temsilcileri ile birlikte hareket edilmesi gerekmektedir.
5.Sanayiye Katkı
Yükseköğretim kurumu, toplam kalite çalışmaları vasıtası ile sanayi kesimi ile birlikte hareket etmektedir. Bu sayede sanayi kesiminin ihtiyacı olan personel ve bilgi tedarikini gerçekleştirmektedir. Kalite çalışmaları yükseköğretim kurumu ile sanayi arasında işbirliği imkânı sağlamaktadır.
Bu işbirliği neticesinde sanayi kesimi
yükseköğretimden beklentilerini kuruma doğrudan ulaştırma şansı elde
etmektedir. Sanayinin istek ve beklentilerine göre öğrenci yetiştiren
yükseköğretim kurumu, mezunlarının istihdamına da katkı sağlamış olmaktadır.
Öğrencilere staj imkânlarının sağlanmasının yanında sanayi kesimi de aradığı
personel ihtiyacını karşılamaktadır.
Yükseköğretim kurumunun elde ettiği bilimsel
sonuçlar sanayi ile birlikte uygulanarak üretime kazandırılabilmektedir.
6.Bilimsel Sonuçlar
Yükseköğretim kurumlarının temel faaliyetlerinden bir tanesi; bilimsel çalışmalar gerçekleştirerek bilim literatürüne katkı yapmaktır. Toplam kaliteyi sağlamış olan yükseköğretim kurumları, akademisyenlere gerekli teşvik ve motivasyonu sağladıkları için bilimsel çalışmaların nitelik ve niceliğinde artış gözlemlenecektir.
Araştırma görevliliği döneminden itibaren
eğitim vererek bilimsel çalışmalar hakkında bilgilendirilen ve desteklenen
akademisyenlerin çalışmalarının kalitesi yükselecektir. Kalite konusundaki
istek ve beklentilerini karar verme sürecine katılarak ifade edebilme imkânları
olduğu için bilimsel çalışmalarda artış yaşanacaktır.
İnsan, bina, tesis, teçhizat ve finansal
olarak gerekli imkânlar sağlandığı için bilimsel faaliyetler istenilen kalitede
gerçekleştirilebilecektir. Toplam kalite çalışmaları bilimsel çıktıların sayı
ve kalitesine yansıyacaktır.
D.Denetim
Yükseköğretim kurumlarında toplam kalite sürecinde gerçekleştirilen
faaliyetlerin denetlenmesi gerekmektedir. Belirlenmiş hedeflere ulaşma
derecesine açıklık getirecek olan denetim, kurumsal kalitenin gerçekleştirme derecesi
hakkında da bilgi verecektir.
Yükseköğretim kurumunun faaliyetlerini denetlemek için iki çeşit
yöntemden faydalanılmaktadır. Birinci yöntemde yükseköğretim kurumu bünyesinde
oluşturulan kurul vasıtası ile yükseköğretim kurumunun toplam kalite çalışmaları
denetlenmektedir. Bu yöntem için kurumda faaliyet gösteren bireylerden temsilci
seçilerek denetim kurulu çatısı altında faaliyet göstermeleri sağlanmaktadır.
Yükseköğretim kurumu bünyesinde kurulan denetim kurulu, kalite
çalışmalarını takip ve denetim için doğru bir yöntem olabilir. Denetim
kurulunda bulunan üyeler, yükseköğretim kurumunda gerçekleştirilen çalışmalarda
yer aldıkları için süreci takip etmekte zorlanmayacaktır. Karşılaşılan
sorunları ve sorunlara neden olan etkenleri belirleme konusunda kuruma avantaj
sağlayabilirler.
Yükseköğretim kurumunun oluşturmuş olduğu denetim kurulunun olumlu
yönlerinin yanında birtakım olumsuz özellikleri ile de karşılaşılabilmektedir.
Denetim kurulunda bulunan kişiler kurumsal faaliyetleri değerlendirirken tarafsızlıklarını
yitirerek hatalı uygulamaların sorun teşkil etmeyeceği eğiliminde olabilirler.
Gerçekleştirilen faaliyetlerde yer almalarından dolayı denetim sürecinde taraflı
davranabilirler. Bu nedenle, denetim kurulunun kararlarında yer alacak üyelerin
değerlendirdikleri alanlarda gerçekleştirilen faaliyetlerde yer almamaları
gerekmektedir.
Toplam kalite çalışmaklarını denetim için faydalanılabilecek ikinci
yöntem dış denetim kaynaklarıdır. Kurumun faaliyetlerini bağımsız denetim
kurumları vasıtası ile denetleyerek kalite sürecinin vardığı nokta hakkında
bilgi sahibi olunmaktadır.
Bağımsız denetim kurumları, standartlara uygunluk ve süreçlerin işleyişi
açısından yükseköğretim kurumunu denetleyecektir. Yükseköğretim kurumu, bu
sayede, gerçekleştirilen kalite çalışmalarının dışarıdaki algısını öğrenme
fırsatı elde edecektir.
E.Geri Bildirim ve Süreci Yeniden Başlatma
Yükseköğretim kurumunun kalite çalışmaları geri bildirim ve denetim
süreci sonrasında yeniden başlamaktadır. Denetim sürecinde ortaya çıkan zayıf
yönler ve hatalar iyileştirilerek kalite çalışmaları tekrarlanmaktadır.
Yükseköğretim kurumu bünyesinde gerçekleştirilen faaliyetlerin geri
bildirimleri sürecin olumlu ya da olumsuz etkileri hakkında bilgi vermektedir.
Elde edilen sonuçlar doğrultusunda hataya sebep veren etkenler tespit
edilmektedir. Elde edilen bilgiler ışığında kurumsal faaliyetler gözden
geçirilerek kalite süreci yeniden başlatılmaktadır.
Yükseköğretim kurumuna bağlı olan denetim kurulu ve bağımsız denetim
kurumlarının raporları sonrasında kalite çalışmalarında görülen eksik
uygulamalar yeni süreçte yer alacaktır. PUKÖ yönteminden de yararlanılan süreci
yeniden başlatma aşamasında amaç; sıfır hata ve sürekli gelişmeyi kurumsal
anlamda sağlamaktır.
[1] Aktan, a.g.e.
[2]
mimoza.marmara.edu.tr/.../OY_2_Ogretim_Ilke_Yontemleri.doc
[3]
http://www.deu.edu.tr/UploadedFiles/Birimler/16928/3-Teknikler_1.pdf
[4]
http://www.ud.edu.sa/DU/en/deanship/quality_acdm/DEAN_QUAL_UNI_COUN_EN.
[5]
http://www.siue.edu/innovation/assessment/accreditation/uqc.shtml.
[6] Muralikrishnan, T. R.,
Implementing the Concept of Quality Circle in Affiliated Colleges,
International Journal of Educational Administration, Volume 1, Number 1, 2009,
pp. 72.
[7] Muralikrishnan, s. 73-74.
[8] Muralikrishnan, s. 75.
[9]
http://www.admin.cam.ac.uk/offices/hr/grading/hera.html
[10] Yükseköğretim Kurumlarında
Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Rehberi, YÖDEK, Nisan, 2007, s. 12,
http://www.yodek.org.tr/yodek/files/7aa12f8d2582deb44d4249c7aa4a2020.pdf.
[11]
http://www.abdn.ac.uk/sie/guides/business_plan/values_vision_and_mission_statement.pdf.
[12]
http://dsa.csupomona.edu/osl/studentmanual/files/Definitions_of_Vision_Mission_and_Goals_294.pdf.
[13]
http://hilo.hawaii.edu/strategicplan/documents/SPC_07_11_vision_characteristics.pdf.
[14]
http://www.umext.maine.edu/onlinepubs/PDFpubs/6107.pdf
[15]
http://hilo.hawaii.edu/strategicplan/documents/SPC18_10_Mission_and_Vision.pdf
[16] Çetin, S., Selçuk Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Vizyon Yönetimi, 2009, 22. S., s. 98.
[17] İsmail, B., Kamu Kesimince
Stratejik Yönetim ve Vizyon, S. 16. http://ekutup.dpt.gov.tr/planlama/42nciyil/bircani.pdf
İÇİNDEKİLER
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder