YÜKSEKÖĞRENİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ UYGULAMASI VE BİR MODEL ÖNERİSİ DEĞERLENDİRME
Yükseköğretim
kurumlarında toplam kalitenin başarılı olması için kalite hiyerarşisi
ilkelerini (insan kalitesi, donanım kalitesi ve süreç kalitesi) kurum
içerisinde sağlamak gerekmektedir. İnsan, donanım ve süreç olarak kaliteyi
sağlayamayan yükseköğretim kurumu, toplam kaliteyi tesis edemeyecektir.
Toplam kalite uygulamalarınde yer alan lider, öğretim üyeleri, idari personel ve öğrencilerin nitelikleri kalite çalışamalarının sonucuna olumlu ya da olumsuz olarak yansıyacaktır. Aynı şekilde, yükseköğretim kurumunun sahip olduğu bina, tesis ve teçhizatın kalitesi kurumsal kaliyeti etkilemektedir. Toplam kalite çalışmalarına geçilmeden önce bu unsurların kalite standartlarına uygun hale getirilmesi gerekmektedir.
Girdi,
süreç ve çıktı aşamalarından oluşan kalite uygulamaları sonrasında
yükseköğretim kurumlarında toplam kaliteyi elde edebilmek için sürece girdi
olarak dahil olan üretim faktörlerinin kalitesini sağlamak gerekmektedir.
Yükseköğretim
kurumu için belirlenen üretim faktörleri insan kalitesi, finansman, donanım, öğretim
teknikleri, akademik, pedagojik bilgi ve girişimcilik şeklindedir. Bu
faktörlerin gerekli kalite standartlarını sağlamadan yükseköğretim kurumunda
toplam kaliteyi sağlamak mümkün değildir.
Girdi
sürecinin kalitesinin sağlanmasının yanında kalite sürecinin de başarılı olarak
tamamlanması gerekmektedir. Süreç aşamasında eğitimi planlama, uygulama,
denetim ve sürecin yeniden başlatılması işlemleri gerçekleştirilmektedir. Bu
işlemleri gerçekleştirmeyen yükseköğretim kurumu kalite süreci sonunda başarılı
çıktı elde edemeyecektir.
Yükseköğretim
kurumu toplam kalite sürecinin sonucunda bir takım temel çıktılar elde
etmektedir. Bu çıktılar; öğrenci kalitesi, öğretim üyesi kalitesi, sosyal
memnuniyet, toplumsal sonuçlar, sanayiye katkı ve bilimsel sonuçlar şeklinde
ifade edilmektedir.
Girdi
ve süreç aşamalarında toplam kaliteyi sağlayamayan yükseköğretim kurumları bu
çıktıları elde edemeyecektir.
SONUÇ
Yükseköğretim kurumlarında toplam kalitenin sağlanabilmesi için gerekli
olan en önemli unsur liderliktir. Kalite faaliyetinde rol alacak rektör, dekan,
sekreter, bölüm başkanı, müdür ve koordinatörlerin çalışmaları sürecin başarılı
olmasında hayati önem taşımaktadır. Lider, kalite çalışmalarında yer almalı ve
sürece rehberlik etmelidir.
Yükseköğretim kurumunda kalitenin sağlanması için insan,
bina-tesis-donanım ve sürecin kalitesini sağlamak gerekmektedir. Bu unsurların
gerekli nitelikleri sağlamama durumunda toplam kalitenin yükseköğretim
kurumunda tesis edilmesi mümkün değildir.
Toplam kalite sürecinde öğrencilerin yer alması gerekmektedir. Verilen
eğitim ve seminerler ile kalite kültürü öğrencilere kazandırılmalıdır.
Öğrencilerin kalite sürecinde yer alması için gerekli teşvik ve motivasyon
sağlanmalıdır.
Yükseköğretim kurumunun etkileşim içerisinde olduğu sanayi çevresinin
temsilcileri kalite sürecinde yer almalıdır. Temsilcilerin kalite sürecinde yer
alması, yükseköğretim kurumu ile sanayinin işbirliğini sağlayacaktır.
Yükseköğretim kurumu ile sanayi işbirliği ise, öğrencilerin istihdam edilmesine
katkı sağlayacaktır. Sağlanan işbirliği ile birlikte, sanayi kesiminin ihtiyaç
duyduğu kalitede personel yetiştirilebilecektir.
Yükseköğretim kurumunun faaliyetlerinden etkilenen önemli bir öğe de
toplumdur. Bu nedenle toplum, yükseköğretim kurumunun faaliyetlerinde temsilci
bulundurmalıdır. Toplumun yükseköğretim kurumuna yönelik istek ve beklentileri
temsilciler vasıtası ile kalite konseyinde paylaşılmalıdır.
Yükseköğretim kurumu, orta öğretim ile irtibatını devam ettirmelidir.
Ortaöğretim mezunlarının birer yükseköğretim öğrencisi olacağı düşünülürse,
ortaöğretim kurumlarının istek ve beklentileri yükseköğretim kurumları
tarafından dikkate alınmalıdır.
Yükseköğretim kurumunda toplam kalitenin sağlanması için, süreci
yönetecek olan liderlerden başlanarak herkes kalite konusunda
bilinçlendirilmelidir. Liderlere yönelik seminer ya da kurs şeklinde verilecek
olan eğitimler, öğrenciler için seçmeli ya da zorunlu ders uygulamaları ile
gerçekleştirilmelidir. Sanayi ve topluma yönelik olarak panel, konferans ve
bilgilendirici ilanlarla toplam kalitenin anlaşılması ve benimsenmesi
sağlanmalıdır.
Yükseköğretim kurumu akademisyen ve öğrencilerini eğitim hareketliliği
konusunda teşvik etmelidir. Fârâbî programı vasıtası ile yurtiçi yükseköğretim
kurumlarını görme ve kalite açısından kıyas yapabilme şansı tanınmalıdır.
Erasmus ve Mevlana gibi programlar vasıtası ile de yurtdışındaki yükseköğretim
kurumlarında eğitim almaları ve yaşadıkları tecrübeleri kuruma kazandırmaları
sağlanmalıdır.
Toplam Kalite Yönetimi yaklaşımının yükseköğretim kurumu içerisinde
hâkim olması için kalite sürecine yukarda bahsedilen bütün bireylerin katılması
sağlanmalıdır. Kalite çalışmalarına katılım için gerekli teşvik ve motivasyon
sağlanmalıdır. Gerçekleştirilen kalite çalışmaları sonrasında elde edilen
verilerle yetinilmemeli ve sürekli gelişme amaçlanmalıdır.
Yükseköğretim kurumları bulundukları ülkenin en önemli yapı
taşlarındandır. Bu nedenle yükseköğretim kurumun hizmetlerindeki kalitesi
mezunlar ya da diğer bilimsel faaliyetleri vasıtasıyla devleti etkileyecektir.
Kurumsal kalitenin sonuçları toplum ve devlet içerisinde karşılığını
bulacaktır.
Yükseköğretim kurumlarında toplam kalite anlayışının uygulanması ve
yaşanması zorunluluk arz etmektedir. Dünyada yaşanan gelişmelere uyum sağlayan,
mezunlarının istihdamında başarılı, sanayi ile işbirliği içerisinde, toplumla
iyi ilişkilere sahip bir kurum olmak için toplam kalite çalışmalarını başarılı
bir biçimde uygulamak gerekmektedir.
Toplam kalite uygulamaları sihirli bir formülü değildir. Toplam kalite,
başarılı bir ekip çalışmasını gerektirmektedir. Nitelikli bir ekip oluşturarak
kaliteli bir yükseköğretim kurumunu oluşturmak mümkün olacaktır.
İÇİNDEKİLER
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder