YÜKSEKÖĞRENİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ UYGULAMASI VE BİR MODEL ÖNERİSİ DEĞERLENDİRME



YÜKSEKÖĞRENİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ UYGULAMASI VE BİR MODEL ÖNERİSİ DEĞERLENDİRME

Yükseköğretim kurumlarında toplam kalitenin başarılı olması için kalite hiyerarşisi ilkelerini (insan kalitesi, donanım kalitesi ve süreç kalitesi) kurum içerisinde sağlamak gerekmektedir. İnsan, donanım ve süreç olarak kaliteyi sağlayamayan yükseköğretim kurumu, toplam kaliteyi tesis edemeyecektir.


Toplam kalite uygulamalarınde yer alan lider, öğretim üyeleri, idari personel ve öğrencilerin nitelikleri kalite çalışamalarının sonucuna olumlu ya da olumsuz olarak yansıyacaktır. Aynı şekilde, yükseköğretim kurumunun sahip olduğu bina, tesis ve teçhizatın kalitesi kurumsal kaliyeti etkilemektedir. Toplam kalite çalışmalarına geçilmeden önce bu unsurların kalite standartlarına uygun hale getirilmesi gerekmektedir.

Girdi, süreç ve çıktı aşamalarından oluşan kalite uygulamaları sonrasında yükseköğretim kurumlarında toplam kaliteyi elde edebilmek için sürece girdi olarak dahil olan üretim faktörlerinin kalitesini sağlamak gerekmektedir.

Yükseköğretim kurumu için belirlenen üretim faktörleri insan kalitesi, finansman, donanım, öğretim teknikleri, akademik, pedagojik bilgi ve girişimcilik şeklindedir. Bu faktörlerin gerekli kalite standartlarını sağlamadan yükseköğretim kurumunda toplam kaliteyi sağlamak mümkün değildir.

Girdi sürecinin kalitesinin sağlanmasının yanında kalite sürecinin de başarılı olarak tamamlanması gerekmektedir. Süreç aşamasında eğitimi planlama, uygulama, denetim ve sürecin yeniden başlatılması işlemleri gerçekleştirilmektedir. Bu işlemleri gerçekleştirmeyen yükseköğretim kurumu kalite süreci sonunda başarılı çıktı elde edemeyecektir.

Yükseköğretim kurumu toplam kalite sürecinin sonucunda bir takım temel çıktılar elde etmektedir. Bu çıktılar; öğrenci kalitesi, öğretim üyesi kalitesi, sosyal memnuniyet, toplumsal sonuçlar, sanayiye katkı ve bilimsel sonuçlar şeklinde ifade edilmektedir.

Girdi ve süreç aşamalarında toplam kaliteyi sağlayamayan yükseköğretim kurumları bu çıktıları elde edemeyecektir.



SONUÇ

Yükseköğretim kurumlarında toplam kalitenin sağlanabilmesi için gerekli olan en önemli unsur liderliktir. Kalite faaliyetinde rol alacak rektör, dekan, sekreter, bölüm başkanı, müdür ve koordinatörlerin çalışmaları sürecin başarılı olmasında hayati önem taşımaktadır. Lider, kalite çalışmalarında yer almalı ve sürece rehberlik etmelidir.

Yükseköğretim kurumunda kalitenin sağlanması için insan, bina-tesis-donanım ve sürecin kalitesini sağlamak gerekmektedir. Bu unsurların gerekli nitelikleri sağlamama durumunda toplam kalitenin yükseköğretim kurumunda tesis edilmesi mümkün değildir.

Toplam kalite sürecinde öğrencilerin yer alması gerekmektedir. Verilen eğitim ve seminerler ile kalite kültürü öğrencilere kazandırılmalıdır. Öğrencilerin kalite sürecinde yer alması için gerekli teşvik ve motivasyon sağlanmalıdır.

Yükseköğretim kurumunun etkileşim içerisinde olduğu sanayi çevresinin temsilcileri kalite sürecinde yer almalıdır. Temsilcilerin kalite sürecinde yer alması, yükseköğretim kurumu ile sanayinin işbirliğini sağlayacaktır. Yükseköğretim kurumu ile sanayi işbirliği ise, öğrencilerin istihdam edilmesine katkı sağlayacaktır. Sağlanan işbirliği ile birlikte, sanayi kesiminin ihtiyaç duyduğu kalitede personel yetiştirilebilecektir.

Yükseköğretim kurumunun faaliyetlerinden etkilenen önemli bir öğe de toplumdur. Bu nedenle toplum, yükseköğretim kurumunun faaliyetlerinde temsilci bulundurmalıdır. Toplumun yükseköğretim kurumuna yönelik istek ve beklentileri temsilciler vasıtası ile kalite konseyinde paylaşılmalıdır.

Yükseköğretim kurumu, orta öğretim ile irtibatını devam ettirmelidir. Ortaöğretim mezunlarının birer yükseköğretim öğrencisi olacağı düşünülürse, ortaöğretim kurumlarının istek ve beklentileri yükseköğretim kurumları tarafından dikkate alınmalıdır.

Yükseköğretim kurumunda toplam kalitenin sağlanması için, süreci yönetecek olan liderlerden başlanarak herkes kalite konusunda bilinçlendirilmelidir. Liderlere yönelik seminer ya da kurs şeklinde verilecek olan eğitimler, öğrenciler için seçmeli ya da zorunlu ders uygulamaları ile gerçekleştirilmelidir. Sanayi ve topluma yönelik olarak panel, konferans ve bilgilendirici ilanlarla toplam kalitenin anlaşılması ve benimsenmesi sağlanmalıdır.

Yükseköğretim kurumu akademisyen ve öğrencilerini eğitim hareketliliği konusunda teşvik etmelidir. Fârâbî programı vasıtası ile yurtiçi yükseköğretim kurumlarını görme ve kalite açısından kıyas yapabilme şansı tanınmalıdır. Erasmus ve Mevlana gibi programlar vasıtası ile de yurtdışındaki yükseköğretim kurumlarında eğitim almaları ve yaşadıkları tecrübeleri kuruma kazandırmaları sağlanmalıdır.

Toplam Kalite Yönetimi yaklaşımının yükseköğretim kurumu içerisinde hâkim olması için kalite sürecine yukarda bahsedilen bütün bireylerin katılması sağlanmalıdır. Kalite çalışmalarına katılım için gerekli teşvik ve motivasyon sağlanmalıdır. Gerçekleştirilen kalite çalışmaları sonrasında elde edilen verilerle yetinilmemeli ve sürekli gelişme amaçlanmalıdır.

Yükseköğretim kurumları bulundukları ülkenin en önemli yapı taşlarındandır. Bu nedenle yükseköğretim kurumun hizmetlerindeki kalitesi mezunlar ya da diğer bilimsel faaliyetleri vasıtasıyla devleti etkileyecektir. Kurumsal kalitenin sonuçları toplum ve devlet içerisinde karşılığını bulacaktır.

Yükseköğretim kurumlarında toplam kalite anlayışının uygulanması ve yaşanması zorunluluk arz etmektedir. Dünyada yaşanan gelişmelere uyum sağlayan, mezunlarının istihdamında başarılı, sanayi ile işbirliği içerisinde, toplumla iyi ilişkilere sahip bir kurum olmak için toplam kalite çalışmalarını başarılı bir biçimde uygulamak gerekmektedir.

Toplam kalite uygulamaları sihirli bir formülü değildir. Toplam kalite, başarılı bir ekip çalışmasını gerektirmektedir. Nitelikli bir ekip oluşturarak kaliteli bir yükseköğretim kurumunu oluşturmak mümkün olacaktır.



YÜKSEKÖĞRENİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ UYGULAMASI VE BİR MODEL ÖNERİSİ 

İÇİNDEKİLER
                                                                           























Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

En Popüler Yayınlar

Öne Çıkan Yayın

4. Uluslararası Dijital İşletme, Yönetim ve İktisat Kongresi | 4rd International Congress on Digital Business, Management & Economics | 20-22 Eylül 2024

4. Uluslararası Dijital İşletme, Yönetim ve İktisat Kongresi | 4rd International Congress on Digital Business, Management & Economics | ...


"Başkalarının yoluna taş koyacağımıza, taş üstüne taş koyalım..."