III. BÖLÜM
YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINDA KALİTE ARAÇLARI, UNSURLARI VE MODELLERİ
III. BÖLÜM
YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINDA KALİTE ARAÇLARI, UNSURLARI VE MODELLERİ
I.YÜKSEKÖĞRETİM
KURUMLARINDA TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ UYGULAMA ARAÇLARI
A.Beyin
Fırtınası
Toplam Kalite Yönetimi
uygulamalarında çeşitli araçlardan faydalanılmaktadır. Beyin fırtınası, bu
araçlardan birisidir. Katılımcıların, mevcut sorunlara ilişkin fikir
önerilerini teşvik eden bir yöntemdir[1]. Beyin
fırtınası, Toplam Kalite Yönetimi anlayışına uygun olan, çalışanların yönetime katılımını
sağlayan bir kalite aracıdır.
Beyin fırtınası, yapılandırılmış
ve yapılandırılmamış olarak iki grupta incelenmektedir. Yapılandırılmış beyin
fırtınası uygulamalarında katılımcılar sıra ile söz hakkı alırlar. Herhangi bir
önerisi olmayan katılımcı, geçiş (pass) hakkını kullanır. Yapılandırılmamış
beyin fırtınası uygulamalarında katılımcılar fikirlerini sıra beklemeden ortaya
koyarlar[2].
Beyin fırtınası, aşağıdaki
adımlardan oluşmaktadır[3]:
-Beyin fırtınasına
katılacak olan kişiler, farklı alanlardan seçilmelidir. Bu durum, toplantıda
değişik yaratıcı fikirlerin ortaya çıkmasına katkı sağlayacaktır.
-Problem açıkça
belirtilmelidir. Liderin kontrolünde çözüm kriterleri açıklanarak oturum devam
ettirilir.
-Problemin herkes
tarafından açıkça anlaşılması sağlanmalıdır.
-Beyin fırtınasına katılanlar
teşvik edilmeli, tüm üyeler gruba katılım için cesaretlendirilmelidir.
-Katılımcıların önerileri yazılmalıdır. Öneriler
engellenmemelidir.
-Önerilen fikirler
sürecin sonuna kadar değerlendirilmemelidir. Süreç sonrasında en iyi öneriler tespit
edilmelidir.
-Hiçbir öneri sansüre
uğramamalıdır.
-Lider, pratik çözüm
önerileri gelinceye kadar beyin fırtınası sürecini devam ettirmelidir.
-En iyi çözüm
önerilerini buluncaya kadar elemeler devam ettirilmelidir.
Beyin fırtınası uygulamalarında katılımcıların
sayısı önemlidir. Katılımcıların 3 ile 12 arasında olması uygundur[4].
Katılımcı sayısı fazla olursa, beyin fırtınası amacına ulaşamayabilir. Liderin
süreci yönetmesini zorlaştırmayacak kadar kişi katılabilir.
Beyin fırtınası, Toplam
Kalite Yönetimi sürecinin başarı unsurlarından olan katılımcılığı teşvik
etmektedir. Çalışanların kalite uygulamalarına ilişkin çözüm ve önerilerini
sunmaları için fırsat oluşturmaktadır.
Yükseköğretim kurumunun
bünyesinde fakülte, enstitü, meslek yüksekokulu, araştırma merkezi, koordinatörlük
gibi birçok kurum bulunmaktadır. Toplam Kalite Yönetimi sürecinde bu kurumlar kaliteleri
için çalışmalar gerçekleştirmektedir. Bununla birlikte, yükseköğretim kurumu
genelinde toplam kalitenin gerçekleştirilmesi için çalışmalıdırlar. Beyin fırtınası,
iki amaç doğrultusunda gerçekleştirilmelidir. Birinci amaç, kurumun kendi
kalite çalışmaları iken; diğer amaç, yükseköğretim kurumunun kalite
çalışmalarıdır. Bu iki amaç doğrultusunda gerçekleştirilecek beyin fırtınası,
kurumla ilgili kesimlerin temsilcileriyle birlikte gerçekleştirilmelidir.
Aşağıdaki şekilde olduğu gibi, beyin fırtınasında bilgi akışı, alt kurumlardan
rektörlüğe doğru gerçekleştirilmektedir:
Yükseköğretim kurumu
gibi karmaşık ve büyük yapılarda, ortaya çıkan fikirlerin değerlendirilmesinde
uzman bir kadrodan yardım alınabilir. Ortaya çıkan önerilerin sayıca çok
olmasından dolayı, ciddi bir değerlendirme sürecinden geçirilmesi
gerekmektedir.
B.Sebep-Sonuç
Diyagramı
Kaoru Ishikawa tarafından 1943 yılında geliştirilmiş olan sebep-sonuç diyagramı, Ishikawa ya da balık kılçığı diyagramı olarak da bilinmektedir[5]. Sebep-sonuç diyagramı, kurum içerisindeki mevcut problemleri oluşturan sebep ve sonuçları tespit etmek için oluşturulmuştur[6].
Sebep-sonuç diyagramı
hazırlanırken aşağıdaki süreç takip edilir[7]:
-Kalite
karakteristiğini belirleme,
-Karakteristiği
belirleyen ana nedenleri belirleyerek ilgili yerlere yazma,
-Yan sebepler ve (varsa)
yan sebepleri oluşturan unsurları belirleyerek gerekli yerlere yazma,
-Her faktörün etki gücü
belirlenerek, kalite karakteristiğine etki eden faktörü belirleme,
-Son olarak, gerekli
diğer bilgiler yazılır.
Süreç kısaca; sorunu
tespit etme, başlıca faktörleri belirleme, muhtemel sonuçları ortaya koyma ve
diyagramı analiz etme şeklindedir[8].
Süreçteki sorunların
daha küçük nedenlerden kaynaklandığı anlayışındaki bu diyagramın işlerlik kazanması
için, problem etkenlerini belirlemek gerekmektedir. Büyük nedenler diyagramın
ana iskeletine, yan sebepler iskeletin kollarına, diğer küçük sebepler de bu
kollara yerleştirilmektedir.
Yükseköğretim kurumları,
toplam kalite çalışmalarını gerçekleştirirken sebep-sonuç diyagramından
yararlanarak, karşılaşılan sorunların çözülmesini sağlayabilirler.
Yükseköğretim
kurumlarındaki kalite uygulamalarında Ishikawa’nın sebep-sonuç diyagramından
aşağıdaki şekilde olduğu gibi faydalanılabilmektedir[9]:
Şekil 5. Ishikawa’nın Sebep-Sonuç Diyagramı
Kaynak: Dew, J. R.,
Mcgowan, M., (2004), Continuous Quality Improvement in Higher Education,
Praeger Publishers, ABD.
Şekilde görüldüğü üzere
problemin ortaya çıkmasına neden olacan ana unsurlar (öğrenciler, kaynaklar,
talimatlar, tesisler, tasarım), kollarda gösterilmiştir. Yan sebepler, bu
kollar üzerinde ifade edilmiştir. Belirlenmiş olan problem kaynakları ortadan
kaldırılarak sorun çözülmüş olur.
C.PUKÖ
Döngüsü
William Edwards
Deming’in, Shewhart Döngüsü’nü esas alarak oluşturmuş olduğu PUKÖ döngüsü,
toplam kalite araçlarından bir tanesidir. 1950’li yıllarda Japonya’daki
çalışmalar esnasında, planlama, uygulama, kontrol etme ve önlem alma (harekete
geçme) şeklindeki adımların baş harflerinden oluşturmuştur[10].
PUKÖ döngüsünü
oluşturan ilk unsur planlamadır. Planlama süreci, kısaca aşağıdaki maddelerin
uygulanması ile gerçekleştirilir[11]:
-Kalite geliştirme
olanaklarını belirleme,
-Elde edilmesi gereken
amaçları belirleme,
-Mevcut süreci
tanımlama,
-Sürece ilişkin bilgi
toplama,
-Mevcut problemlerin
sebeplerinin belirleme,
-Potansiyel gelişim
noktalarını tespit etme,
-Faaliyet planını
oluşturma.
Toplam Kalite Yönetimi
sürecinde gerçekleştirilecek olan faaliyetlerin öncesinde, mevcut sürecin
analizi ve yapılması gereken işlemlerin belirlenerek bir plana yerleştirilmesi
gerekmektedir. PUKÖ Döngüsü’nde yapılacak olan ilk işlem yapılacak faaliyetleri
planlamadır.
Planlama aşamasında
kalite eğitimi, tasarım kontrolü, ürün veya hizmetin güvenliği, kalite konsept
ve tahminleri dikkate alınmaktadır. Plan bu sürece göre hazırlanmaktadır[12].
Kaynak: Diken, A., (2009), Toplam Kalite Yönetimi,
Damla Ofset Yayıncılık, Konya.
Planlama sürecinde
belirlenen hedefler, uygulama sürecinde gerçekleştirilmektedir. Kontrol
aşamasında ise sonuçların kıyaslanması, süreç sonrasında yaşanan gelişmelerin
analizi yapılmaktadır. Kontrol aşamasında denetim, ekipman ölçümü, kıyaslama,
kalite güvenliği ve maliyet gibi alanlar değerlendirilir[14].
Önlem alma süreci, 3A (Adopt: benimseme;
Adapt: uyarlama; Abandon: vazgeçme) şeklinde formüle edilmiştir. Amaçlanan
verileri sağlayan uygulamaları benimseme, uyarlaması ve başarısız işlemleri
terk etme yöntemi izlenmektedir[15].
İzlenecek olan yöntemlerin belirlenmesi ile birlikte faaliyetlerde
standartlaşma sağlanarak süreç yeniden başlatılır.
PUKÖ Döngüsü’nü aşağıdaki
tabloda olduğu gibi açarak, döngü içerisinde gerçekleştirilen işlem ve
aşamaları görmek mümkündür[16]:
Kaynak: Eğitimde Kalite Ödülü El Kitabı, Milli
Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı, Ankara, 2007, s. 52.
TKY araçlarından biri
olan PUKÖ, kalite iyileştirme çalışmalarında önemli rol oynamaktadır. Hatalı yöntem ve uygulamaları süreçten
çıkararak kurumda mükemmelliğe ve sürekli gelişmeye yardımcı olmaktadır.
PUKÖ, yükseköğretim
kurumlarında iyileştirilmesi gereken sorunları ve varlık sebeplerini ortaya
çıkararak, tedbir alınmasını sağlamaktadır. Uygulamalarda başarılı olan
adımları standartlaştırarak süreç içerisinde devamlılığı sağlanmaktadır.
D.Öykü
Akışı (Storyboards)
Öykü akışı, film endüstrisinde uzun dönem kullanılan bir modeldir. Senaryo yazma ya da film çekimi sırasında yönetmene rehberlik etmiştir. Öykü akışı, toplam kalite uygulamalarında problem çözme sürecinde faydalanılan bir araçtır. Öykü akışı modeli, hatalardan kaçınmaya yardımcı olmaktadır[17].
Sınırlı kalite
geliştirme imkânlarına sahip olan çok disiplinli (multidisciplinary) ekipler
bile, kalite geliştirme sürecinde öykü akışını kullanmaları durumunda başarılı
olabileceklerdir[18].
-Problemi çözecek olan
kurumun ismi ve uygulama tarihi yazılır.
-Grup lideri ve üyeleri
belirlenir.
-Problem doğru bir
şekilde tanımlanır.
-Öncelikler belirlenir.
-Amaç belirlenir ve
gerekli kontroller gerçekleştirilir.
-Karşılaşılan
problemlerin sebepleri belirlenir.
-Problemlerin çözümleri
ortaya konulur.
-Çözüm kontrol edilir.
Sonuç olumlu ise, sürece devam edilir.
-Potansiyel problemler
belirlenerek listelenir.
-Belirlenen amaçlara
ulaşılması durumunda, sürecin standartlaştırılması için çalışılır.
-Amaçlara ulaşılması
durumunda, diğer sorunların çözülmesine odaklanılır.
Yükseköğretim
kurumlarının kalite çalışmalarında karşılaşılan sorunları çözmek ve belirlenen
amaçlara ulaşmak için, öykü akışı yönteminden faydalanılabilir. Yükseköğretim
kurumlarının karmaşık yapısındaki sorunların çözülmesi ve potansiyel problemlerin
belirlenerek çözüm sırasına koyarken öykü akışı yöntemi rehberlik edecektir.
Yükseköğretim kurumları
içerisinde, öykü akışı yaklaşımının uygulanma süreci aşağıdaki tabloda
gösterilmiştir. Tabloda görüldüğü gibi, çözülmesi gereken sorunlar
belirlenmekte ve bu sorunların çözülmesi için gerekli stratejiler
uygulanmaktadır. Uygulamalar sırasında gerçekleştirilen denetimler, başarı
sağlandığını gösteriyorsa, sürece devam edilmektedir. Başarı sağlanmaması
durumunda ise, sürece ilişkin tekrar bilgi toplanmaktadır. Yeterli bilgiye
ulaşıldığı düşünüldüğünde, süreç yeniden başlatılmakta, belirlenmiş olan amaç
elde edilinceye kadar işlem tekrarlanmaktadır. Amaca ulaşıldığı tespit edildiği
durumda, izlenmiş olan yollar belirlenmekte, dokümantasyon ve standartlaştırma
işlemleri gerçekleştirilmektedir. Bu sayede sürecin yeniden gerçekleştirilmesi
ve diğer sorunların çözümü sağlanmaktadır.
Kaynak: Sandras, W. A., (1987), Total Quality
Control and the Problem Solving Storyboard, http://pciconsulting.home.att.net
Öykü akışı yaklaşımı,
yükseköğretim kurumlarında toplam kalite ve sürekli gelişmeyi sağlayacak olan
önemli bir problem çözme aracıdır.
E.
SWOT Analizi
SWOT kelimesi kurum içerisinde belirlenecek olan yönlerin İngilizce baş harflerinden oluşturulmuştur. Bu ifadeler güçlü yönler (strengths), zayıf yönler (weaknesses), fırsatlar (opportunities) ve tehditlerden (threats) oluşmaktadır. Kurum içerisinde SWOT Analizi aşağıdaki tabloda olduğu gibi gerçekleştirilmektedir[20]:
Kaynak:
HSM, 2012,
http://www.health.state.mn.us/divs/cfh/ophp/consultation/qi/resources/toolbox/print/swot.pdf
SWOT
Analizi, yükseköğretim kurumlarının toplam kalite çalışmaları için gerekli olan
araçlardandır. Kurumun zayıf olduğu yönler ve kurum için tehdit olan özellikler
belirlenerek gerekli iyileştirmeler gerçekleştirilir. Kurumun güçlü yönleri
belirlenerek bu uygulamalara süreklilik kazandırılır. Kurumun fırsatları tespit
edilir. Bu fırsatlar faaliyet planına alınarak, rekabet ve kalitede başarılı
sonuçlar elde edilir. SWOT Analizi sayesinde, yükseköğretim kurumu elindeki
imkân ve kaynaklar konusunda net bilgiye sahip olur. Mevcut durumun tespiti,
Toplam Kalite Yönetimi çalışmalarında kullanılacak yol ve yöntemi belirlemede
yardımcı olur.
SWOT
Analizi yükseköğretim kurumları için üç önemli unsuru ortaya çıkarmaktadır[21]:
-Kurumun
yönelmesi gereken alanlar,
-Kurumun
gerçekleştirmesi gereken faaliyetler,
-Öncelikli
olarak gerçekleştirilmesi gereken işlemler.
SWOT
Analizi gerçekleştirilirken aşağıdaki işlemler takip edilir[22]:
-Gerekli
bilgiyi toplama ve analiz,
-Toplanmış
olan bilgilerin, güçlü ve zayıf yönler, fırsatlar ve tehditler kategorilerinde
ilgili alana yerleştirilmesi,
-Kurumsal
alternatiflerin SWOT çerçevesinde değerlendirilmesi,
-Gerçekleştirilmesi
gereken kurumsal faaliyetler ve faaliyet planının belirlenmesi için SWOT
Analizi çerçevesinde karar verilir.
Yükseköğretim
kurumlarında kalite çalışmalarını başarılı bir şekilde uygulayabilme ve
sürdürebilme için kurum hakkında gerekli bilgiye sahip olmak gerekmektedir.
SWOT Analizi, bu bilgilerin elde edilmesine yardım eden bir araçtır. Kurum hakkında
bilgi sahibi olma, kalite liderlerinin gerçekçi strateji hazırlamasını
sağlayacaktır. Bu sayede, kalite çalışmalarında başarılı sonuçlar elde edilecektir.
F.
Beş Neden (Five Whys)
Yükseköğretim kurumlarında Toplam Kalite Yönetimi uygulamalarında kullanılan araçlardan bir tanesi de Beş Neden (Five Whys) yaklaşımıdır. Beş Neden yaklaşımı, ilk olarak 1930 yılında Toyota’nın kurucusu Kiichirro Toyota’nın babası Sakicihi tarafından ortaya atılmış ve 1970’li yıllarda Toyota Üretim Sistemi (TÜS) ile popüler olmuştur. Problemlerin sebeplerini sorgulayan Beş Neden, basit, etkili, esnek, takım çalışmasını teşvik eder. Pahalı olmayan bir yaklaşımdır. Beş Neden yaklaşımında, aşağıdaki süreç izlenir[23]:
-Kurumdaki faaliyetler
hakkında bilgi sahibi olan çalışanlardan mümkün olduğunca çok sayıda katılımı
sağlama,
-Problem hakkında
mevcut bilgileri not etme ve problem tanımında mutabakat sağlama,
-Çalışanların,
problemin ortaya çıkış sebepleri ve çözümü hakkındaki önerilerini not etme,
-Sorunun çözülmemesi
durumunda, çalışanlarla problemin sebeplerini yeniden değerlendirme ve gerekli
çözüme ulaşılıncaya kadar süreci tekrar etme,
-Elde edilen cevaplarla
problem çözülecek durumda ise, Beş Neden ekibinin çözüm üzerinde mutabakata varması
sağlanır. Bu süreçte, probleme yol açan birçok farklı sebep ortaya çıkmaktadır.
Kaynak: Serrat, O., The Five Ways Technique,
Washington, DC. Asian Development Bank, 2010, s. 4.
Beş Neden yaklaşımı
vasıtası ile yükseköğretim kurumlarında karşılaşılan problemlerin sebepleri
belirlenerek, gerekli müdahaleler gerçekleştirilebilmektedir. Ayrıca, problem
belirleme sürecinde, çalışanların yönetime katılması sağlanmış olacaktır.
Beş neden yaklaşımının
yükseköğretim kurumlarında uygulanması sürecinde, yükseköğretim kurumunun
akademik ve idari çalışanları, öğrenciler ve diğer paydaşlardan temsilcilerin
olması gereklidir. Katılımın kurumun çevresini kapsayıcı olması, çözümlenmesi
gereken sorunların tespitine katkı sağlayacaktır.
[1] Melsa, J. L., Principles and
Tools of Total Quality Management, Systems Engeneering and Management for
Sustainable Development, Vol. II., 2007. s. 4.
[2] Bozkurt, R., (2010), Kalite
İyileştirme Araç ve Yöntemleri, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları, No: 630,
Ankara, s. 188.
[3] Shah, K. A., Total Quality
Management, Atlantic International University, 2007, s. 13.
[4] Bozkurt, s. 188.
[5] Omachonu V. K., Ross, J. E.,
(2004), Principles of Total Quality, Third Edition, CRC Press, Florida, s.262.
[6] Ing, L. C., Abraham, D. W.,
Dereje, E. W., (2011), Fishbone Diagram Approach for Improving the Passing Rate
for Basic Engineering Subjects, Teaching and Learning Conference, s. 4.
[7] Bozkurt, s. 202.
[8] Shah, s. 30-31.
[9] Dew ve McGowan, s. 139.
[10] Gorrenflo, G., Moran, J. W,.
(2009), The ABCs of PDCA, s.1.
http://www.naccho.org/topics/infrastructure/accreditation/upload/ABCs-of-PDCA.pdf
[11] Gorrenflo ve Moran, s. 2.
[12] Sokoviç, M., Pavloviç, D.,
Pipan, K. K., (2010), Quality Improvement Methodologies PDCA Cycle, RADAR Matrix,
DMAIC and DFSS, Journal of Achşevements in Materials and Manufacturing
Engineering, Volume 43, Issue 1, s. 477.
[13] Diken, 2009.
[14] Sokoviç, s. 477.
[15] Gorrenflo ve Moran, s. 4-5.
[16] Eğitimde Kalite Ödülü El Kitabı,
Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı, Ankara, 2007, s. 52.
[17] Sandras, W. A., (1987), Total
Quality Control and the Problem Solving Storyboard, s. 13.
http://pciconsulting.home.att.net,
[18]
http://www.itqm.ch/index.php?sector=01&pg=38&language=en
[19] Sandras, s. 14-17.
[20] HSM, 2012, http://www.health.state.mn.us/divs/cfh/ophp/consultation/qi/resources/toolbox/print/swot.pdf
[21] Lee, D., (2004) Conducting a
SWOT Analysis, Futurscope Ltd., s.5,
http://www.ucc.ie/en/qpu/guidelines/sar/documentfile-57350-en.pdf,
[22] Harrison, J. P., (2010), Strategic
Planning and SWO Analysis, s. 92,
http://www.ache.org/pdf/secure/gifts/Harrison_Chapter5.pdf
[23]
http://www.imsworld.org/images/docs/Doc%206i%20issue%201%20guidance%20notes%20on%205%20Whys%20Technique.pdf
[24] Serrat, O., (2010), The Five
Ways Technique, Washington, DC. Asian Development Bank, s.4.
İÇİNDEKİLER
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder