C.Bürokrasi Yaklaşımı
Bürokrasi Yaklaşımı, Klasik
Yönetim Kuramı’nı oluşturan yaklaşımların üçüncüsüdür. Alman sosyolog Max Weber
tarafından, 1900’lerin başlarında geliştirilmiştir. Weber, “Bürokrasi
Yaklaşımı” adı altında, idealindeki etkin ve rasyonel yönetim anlayışını ortaya
koymuştur. Weber’in yaklaşımındaki temel özellikler şu şekilde özetlenebilir[1]:
-Fonksiyonel
uzmanlaşmaya dayalı iş bölümü,
-Net olarak belirlenmiş
hiyerarşik yapı,
-İnformal kural ve
yöntemleri oluşturma,
-Personel seçim ve
yükselmesinde teknik yetenekleri dikkate alma,
-Yasalardan gelen
yetkileri kullanma,
-Yasallık,
-Örgüte dış
müdahaleleri engelleme,
-Çalışanların ücretlerini
ödeme,
-Çalışanların iş
güvenliğini sağlama.
Sonuç olarak, Geleneksel
Yönetim Kuramı içinde bulunan yaklaşımlarda, iş, görev ve pozisyonlar ön planda
tutulmuştur. İnsan unsuru bir veri olarak kabul edilmiş ve sistem içerisinde gereken
önem verilmemiştir. Genel olarak, beşeri ilişkiler göz ardı edilmiştir. Bundan
dolayı, Geleneksel Yönetim Kuramı, dar, sınırlı, mekanik ve bürokratik bir
kuram olarak görülmektedir[2].
[1] Şimşek, M. Ş., (2008), Yönetim
ve Organizasyon, Eğitim Kitabevi, Konya, 52-53.
[2] Ülgen, H., (1997), İşletmelerde
Organizasyon İlkeleri ve Uygulaması, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi
İşletme İktisadı Enstitüsü Araştırma Vakfı, Yayın No: 3, İstanbul, s. 22.
YÜKSEKÖĞRENİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ UYGULAMASI VE BİR MODEL ÖNERİSİ
İÇİNDEKİLER
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder