III.YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINDA KALİTE YÖNETİM MODELLERİ
Yükseköğretim kurumları kalite çalışmalarını uygulama ve denetleme amacı ile çeşitli modellerden yararlanmaktadır. Bu modeller, iş dünyasından yükseköğretim kurumlarına uyarlanmıştır. Bologna Süreci gibi bazı modeller ise, yükseköğretim kurumlarının ihtiyaçları göz önüne alınarak oluşturulmuşlardır. Yükseköğretim kurumlarında uygulanan bu modeller birçok ülke tarafından kullanılmaktadır.
EFQM Mükemmellik
Modeli, Malcolm Balgridge Modeli, Bologna Süreci, Finlandiya Modeli, Fransa
Modeli, Avusturya Modeli bu modellerden başlıcalarıdır.
A.EFQM Mükemmellik Modeli
EFQM Mükemmellik
modeli, 1988 yılında 14 CEO tarafından Avrupalı organizasyonların rekabet
yeteneğini artırma amacıyla hazırlanmıştır. Avrupa Komisyonu tarafından Avrupa
Kalite Teşvik Politikası çerçevesinde desteklenen bu çalışma sonucunda, EFQM
Mükemmellik Modeli ortaya çıkmıştır. Organizasyonların örgütsel prensiplerini uygulamalarını
teşvik etme, Avrupa Sanayisi’nin rekabet edebilirliğini güçlendirme, Avrupa’nın
ABD ve Japonya ile olan rekabet açığını kapatma gibi birçok hedef bulunmaktadır.
Avrupa’nın dışındaki kurumlar da bu
modeli kullanmaktadir. EFQM Mükemmellik Modeli’ni oluşturan üyeler arasında,
Fiat Auto Spa, Nestlé, Philips, Renault, Robert Bosch, Volkswagen gibi tanınmış
markalar da yer almaktadır[1].
EFQM Mükemmellik
Modeli, Avrupa’da 30000’den fazla organizasyon tarafından kullanılmaktadır.
EFQM, bu modelin uygulanması için, eğitim ve değerlendirme imkânı sağlamaktadır.
EFQM, kar amacı olmayan bir kuruluştur. Çalışmalar, vaka olayları (case
studies), çevrimiçi (on-line) seminerler, çalışma grupları, konferanslar ve
tematik olayları paylaşmayı amaçlamaktadır. Görev tanımı, üyelerin motivasyon
ve isteklerini sağlamak olarak belirlenmiştir. Misyon ise, EFQM Mükemmellik
Modeli’ni kullanan, öğrenme, paylaşma ve yenilikçi adımlar atmayı (inovasyon)
isteyen liderlere destek olma şeklinde belirlenmiştir[2].
Model değerlendirmede,
ölçek, sektör, işlev veya yapı fark etmeksizin Avrupa organizasyonlarının
rekabet ve etkinlik artışına odaklanmıştır[3].
EFQM Mükemmellik
Modeli’ni uygulayan kurumlar, sadece rakiplerinden iyi olmakla kalmayıp süreci geleceğe
taşımakla yükümlüdür. Ayrıca, EFQM Mükemmellik modelinde başarı sağlayan kuruluşlar,
aşağıdaki hususlarda rol model işlevi görürler[4]:
-Vizyon, fikir ve
bütünlüğe liderlik etme,
-Müşteriler için değer
oluşturma,
-Süreçleri yönetme,
-İnsan aracılığı ile
başarı elde etme,
-Yaratıcılık ve
inovasyonla besleyici olma,
-İstikrarlı bir gelecek
için sorumluluk alma,
Dengeli sonuçlar elde
etme.
EFQM Mükemmellik
Modeli, Türkiye’de de ilgi ile takip edilmektedir. 2008 yılında Bursa Nilüfer
Belediyesi, EFQM Avrupa Kalite Ödülü’nü almaya hak kazanmıştır[5].
2012 yılı içerisinde de Coca- Cola İçecek Ankara Şubesi, ödülü almaya hak
kazanmıştır[6].
Tarafsız olarak gerçekleştirilen
öz değerlendirmede, güçlü ve zayıf yönlerin belirlenmesi söz konusudur. Gerekli
belirlenmelerin yapılması ile, çalışanlar model sürecine dâhil olacaklardır[7].
1.EFQM Mükemmellik
Modeli’nin Temel Konseptleri
EFQM Mükemmellik
Modeli’nin uygulanması sürecinde temel bazı konseptler mevcuttur. Bu temel
konseptler, yükseköğretim kurumlarına uyarlanmıştır. Bu durumda, EFQM
Mükemmellik Modeli’nin yükseköğretim kurumları için belirlenen temel
konseptleri şu şekilde sıralanabilir[8]:
-Mükemmellik; öğrenci,
kurum kadroları, destekleyiciler, aileler, mahalli idare yöneticileri,
Yükseköğretim Kurumu Ajansları, araştırma kurumları ve diğer paydaşların ihtiyaçlarını
karşılama ve tatmin olmalarına bağlıdır.
-Öğrenciler, kalitenin
nihai hakemleri konumundadır.
-Liderler, bir amaç
taşımalı ve kurum üyelerine gelişme ortamı hazırlamalıdır.
-Kurum, çalışmalarını
sistemli yürüttüğünde daha verimli bir performans sergileyecektir.
-Kurum çalışanları,
güven kültürü, değer paylaşımı ve ilgi
içerisinde yapabileceklerinin en iyisini sunacaklardır.
-Sürekli öğrenme,
inovasyon, kalite güçlendirme ve bilgi paylaşımı yönetimi kurumun performansını
artıracaktır.
-Paydaşları ve
ortakları arasındaki karşılıklı kazanç, yükseköğretim kurumlarının etkili
çalışmasını sağlayacaktır.
-Yükseköğretim
kurumunun sağlayacağı en güzel menfaat, topluma ahlaki çerçevede hizmet etmesidir.
EFQM Mükemmellik
Modeli’nin uygulanması için liderlik ve kalite kültürü, sürekli gelişme ve
inovasyon, çalışanların katılımı, hızlı yanıtlama ve enformasyon yönetimi,
müşteri odaklı kalite, iç ve dış ortaklık geliştirme ilkelerini takip etmek
gerekmektedir[9].
Bu ilkelere, sonuç oryantasyonu, liderlik ve amaçlarda süreklilik, insan
geliştirme ve sürece dâhil edilmesi, sosyal sorumluluk ilkelerini de eklemek
mümkündür[10].
2.EFQM Mükemmellik Modeli Kriter ve Alt Kriterleri
EFQM Mükemmellik
Modeli’ ni oluşturan kriter ve alt kriterler yükseköğretim kurumlarına uygun
bir şekilde güncellenmiştir. Avrupa Üniversiteler Birliği (European University
Association) Avrupa Yükseköğretimde Kalite Derneği (European Association for
Quality in Higher Education-ENCA)’nin tavsiyeleri ile birlikte Avrupa
Yükseköğretim Alanı (European Higher Education Area-AHEA) içerisinde yaşanan
son değişikliklerle uyumlu hale getirilmiştir. Bu kriterler liderlik, politika
ve strateji, personel yönetimi, kaynaklar ve ortaklar, süreç yönetimi, müşteri
memnuniyeti (satisfaction), çalışan memnuniyeti, toplum üzerindeki etkisi,
yükseköğretim faaliyet sonuçları olmak üzere 9 kriterden oluşmaktadır. 9 kriter
ve alt kriterler aşağıda gösterilmiştir[11]:
Tablo 13.EFQM Mükemmellik Modeli Kriter ve Alt
Kriterler
KRİTERLER
|
ALT
KRİTERLER
|
1.LİDERLİK
|
1.1.Misyon,
vizyon, ana değerler, politika, kalite alanındaki ana hedef ve konuların
geliştirilmesine olan kişisel bağlılık.
1.2.Kalite
yönetim sistemlerinin yükseköğretim kurumunda uygulanması ve sürekli gelişme
artışına olan kişisel bağlılık.
1.3.Dış
faaliyetlere (paydaşlarla bağlantılar: müşteriler, alıcılar, ortaklar, toplum
vb) olan kişisel bağlılık,
1.4.Geri
bildirime (feed back) olan kişisel bağlılık.
|
2.POLİTİKA
VE STRATEJİ
|
2.1.Politika
ve strateji geliştirme, zenginleştirme ve bu süreci içerisine paydaşları
alacak şekilde genişletme.
2.2.Yükseköğretim
kurumunun strateji ve politikasını belirlerken, kurumun faaliyet ve
etkinliliği üzerine bilgi toplama ve analizi.
2.3.Bütün
yönetim seviyeleri, bölümler ve başlıca yüksek öğretim kurumu süreçleri
üzerine strateji ve politika
geliştirmek için öngörü mekanizmalarını oluşturma.
2.4.Kurumun
politika ve stratejileri hakkında, personel ve öğrencileri bilgilendirme.
|
3.PERSONEL
YÖNETİMİ
|
3.1.Personel
politikası ve personel geliştirme yönetimi ilkelerini oluşturma.
3.2.Personel
geliştirme taleplerini belirleme mekanizması oluşturma ve gerekli eğitim işlemlerini
yapıma.
3.3.Personel
motivasyonunu sağlama, geliştirme, kalite inisiyatiflerini ödüllendirme.
3.4.Geri
bildirim.
3.5.Çalışma
çevresini geliştirme, sosyal destek ve personel refahını sağlama.
|
4.KAYNAKLAR
VE
ORTAKLAR
|
4.1.Finans
kaynakları yönetimi.
4.2.Materyal
kaynakları yönetimi.
4.3.Çalışma
teknolojileri ve bilgi kontrol yönetimi.
4.4.Enformasyon
kaynakları yönetimi.
4.5.Dış
ortaklarla (çalışanlar, okullar, liseler ve diğer yükseköğretim kurumları) iletişim
kurmak.
|
5.SÜREÇ
YÖNETİMİ
5.SÜREÇ
YÖNETİMİ
5.SÜREÇ
YÖNETİMİ
|
5.1.Esas
iş süreçleri.
5.1.1.Pazarlama araştırması
(yükseköğretim kurumları için müşteri talepleri, akademik müfredat ve eğitim
programının belirlenmesi).
5.1.2.Eğitim programına bağlı olarak
yükseköğretim kurumunun akademik faaliyetlerini geliştirme.
5.1.3.Eğitim metotları sistemini
geliştirme.
5.1.4.Kabul.
5.1.5.Çalışma süreci.
5.1.6.Eğitim süreci kalitesini kontrol ve
değerlendirme.
5.1.7.Bilgi ve yeteneklerin kontrolünü
sağlama (test, sınavlar vb.).
5.1.8.Öğrencilere, kariyer, barınak, uyum
(yerleşim) ve iş bulmaya yönelik danışmanlık yapma.
5.1.9.Yükseköğretim kurum faaliyetleri,
sürekli mesleki eğitim programları ve uzman eğitimleri.
5.1.10.Bilimsel araştırma.
5.2.İş
süreçlerini destekleme.
5.2.1.Eğitim sürecini, öğretim
materyalleri ve kütüphane hizmeti ile birlikte sağlama.
5.2.2.Eğitim çevresi inşa etme.
5.2.3.Materyal kaynak satıcılarla
iletişimde olmak ve materyalleri sağlama.
5.2.4.Okul, lise ve yükseköğretim
kurumuna gidenlerle irtibat halinde olmak.
5.2.5.Pedagoji ve müfredat dışı olarak
öğrencilerle çalışma.
5.2.6.Sosyal öğrenci desteğini sağlama.
5.3.Kalite
yönetim sistemi süreci.
5.3.1.Süreç yaklaşımı uygulaması.
5.3.2.Not yönetimi.
5.3.3.Kalite yönetim sisteminin
örgütsel yapısını geliştirme ve planlama, sorumlulukları belirleme.
5.3.4.Dokümantasyon yönetimi.
5.3.5.İş süreci planlaması.
5.3.6.Yükseköğretim kurumu süreçlerini
izleme ve ölçümleri geliştirme, uygulama ve iyileştirme.
|
6.MÜŞTERİ
MEMNUNİYETİ
|
6.1.Öğrenci
ve mezunların memnuniyeti.
6.1.1.Öğrenci ve mezun memnuniyeti hakkında bilgi toplama ve analiz.
6.2.Çalışanların
Memnuniyeti
6.2.1.Çalışan Memnuniyeti üzerine bilgi
toplama ve analiz.
6.2.2.Çalışanların memnuniyet derecesini
belirleme.
|
7.PERSONEL
MEMNUNİYETİ
|
7.1.Personel
memnuniyeti üzerine bilgi toplama ve analiz.
7.2.Personel
Memnuniyet derecesini belirleme.
|
8.TOPLUMA
OLAN ETKİ
|
8.1.Toplum
memnuniyetine etki hakkında bilgi toplama ve analiz.
8.2.Toplumun
yükseköğretim kurumu algısı derecesi.
|
9.YÜKSEKÖĞRETİM
KURUMUNUN FAALİYETLERİNİN SONUÇLARI
|
9.1.Yükseköğretim
faaliyetlerinin finansal sonuçları.
9.2.Yükseköğretim
faaliyetlerinin finansal olmayan sonuçları.
|
Kaynak: Alexandiris, A., Spasos, S., Petropulos, G., Vaxevanidis N. M., Implementation Of EFQM Model In A Greek Engineering Higher Education Institute: A Framework And A Case Study, International Journal for Quality Research, UDK - 005.6:378(495), Short Scientific Paper 1.03.
EFQM Mükemmellik Modeli
ile birlikte, Deming’in, “önemli rolün lidere ait olduğu” sözü tescillenmiştir.
Lider, yükseköğretimde kaliteyi sağlama, vizyon, misyon belirleme, kalite yönetim
sistemlerini uygulama gibi bir çok sorumluluk taşımaktadır. Lider belirlendikten
sonra, kalite yönetimi için gerekli olan politika ve stratejileri belirlemek ve
süreçte rol alan çalışanları yönetmek gerekmektedir.
Finansal, mali, enformasyon
kaynaklarının yönetiminden sonra, en çok yer tutan kriter, süreç yönetimidir. Bütün
dönemleri kapsayan süreç yönetimi, kalite çalışmalarında hayati rol
oynamaktadır.
Süreç yönetimi
sonrasında müşteri ve personel memnuniyetini sağlamaya yönelik çalışmalar yer
almaktadır. Memnuniyeti artırma çalışmaları ve ölçümler yapılmaktadır. Memnuniyet
ölçümlerinden sonra ise, yükseköğretim kurumunun toplum üzerindeki etki
derecesi ve memnuniyet durumunu tespit etmek ve memnuniyeti artırıcı unsurları
belirleme çalışması yapmaktır.
Son olarak, yükseköğretim
faaliyeti neticesinde ortaya çıkan sonuçları tespit etme işlemi
gerçekleştirilmektedir.
Yükseköğretimin toplumsal
sonuçlarına kadar değerlendirilmesini sağlayan bu kriterler ve amaçlara
ulaşmalarını sağlayan alt kriterler ve kalite çalışmalarının başarı ihtimalini
artırmaktadır.
3.EFQM Mükemmellik
Modeli’nde “RADAR” Mantığı
“RADAR”, sonuçlar (results), yaklaşım
(approach), yayılma (deployment) ve değerlendirme ve gözden geçirme (assesment
and review) ilkelerinin İngilizce baş harflerinin kısaltmasıdır. Finansal ve
operasyonel performans, paydaşlar, stratejik yönelim ve elde edilmesi istenen
amaçları kapsamaktadır[12].
Kaynak: http://www.kalder.org/kalderhakkinda.aspx?id=18
RADAR, kuruluşların
performansları hakkında bilgi sahibi olmak amacı ile hareket eden yapısal bir
yönetim aracıdır. Genel olarak RADAR, aşağıdaki unsurlara vurgu yapmaktadır[14]:
-Mevcut durumda ve
gelecekte ihtiyaç duyulan sonuçları elde etmek amacı ile bütüncül yaklaşımları
planlama ve oluşturma,
-Uygulamaların güvence
altına alınabilmesi için, yaklaşımların yayılmasını sağlamak,
-Elde edilen sonuçları,
izleme, analiz ve sürekli öğrenme faaliyetlerine dayanarak değerlendirme ve
iyileştirme.
EFQM Mükemmellik Modeli
bünyesindeki 9 kriter “vücut”, RADAR ise “motor” görevini üstlenmektedir. RADAR,
disiplin ve istikrarı sağlamaya yardımcı olan bir araçtır. RADAR EFQM’in
kullanılması için ortak bir aşamadır. Yükseköğretim kurumu, bu mantık
içerisinde aşağıdaki maddeleri gerçekleştirmelidir[15]:
-Yükseköğretim kurumu
politika ve stratejileri ile elde etmesi gereken sonuçları belirlemeli ve
ölçmelidir.
-Planlanmış sonuçları
elde etmek için, gerekli yaklaşımlar tespit edilmelidir.
-Yaklaşımları
yaygınlaştırarak uygulamanın tüm alanda gerçekleştirilmesi sağlanmalıdır.
-Sonuçların ölçümünü
temel alan yaklaşımlar belirlenmeli ve öğrenilmelidir.
-Sonuçların
değerlendirme ve öncelikleri belirleme gerekmektedir. RADAR, delil ve
ölçülebilen sonuçları talep etmektedir. Mantıklı kullanım, öz değerlendirme,
öğrenme ve inovasyonu sağlayacaktır.
4.EFQM Mükemmellik
Modeli
EFQM Mükemmellik Modeli
kendisini oluşturan 9 kriter ile aşağıdaki gibi bir dizilime sahiptir[16]:
Kaynak:
George, C., Cooper, F., Douglas, A., (2003), Implementing the EFQM Excellence
Model in a Local Authority, Managerial Auditing Journal, Vol. 18 Iss: 2, pp.122
– 127.
EFQM Mükemmellik
Modeli, Deming’in PUKÖ (Planla, Uygula, Kontrol Et, Önlem al) yönteminden
esinlenilmiş izlenimi vermektedir. Liderlik bölümü, planlama; süreçler bölümü,
uygulama; sonuçlar bölümü, kontrol etme; geri bildirim bölümü ise önlem al
ilkesi ile eşleşmektedir[17].
EFQM süreci,
politikalar, işbirliği, çalışanların etkin ve verimli çalışması, müşteri (öğrenci,
veliler, iş dünyası vb.), çalışan ve toplum memnuniyetini amaçlamaktadır. Süreç
sonrasında kurumun performans değerlendirmesi ve faaliyet sonuç ölçümleri
yapılmaktadır. EFQM Mükemmellik Modeli, hizmet öncesi ve sonrası sürece yönelik
belirlenmiş kriterlerle kalitenin takipçisi konumundadır.
Yükseköğretim kurumunun
faaliyetleri, araştırma, eğitim ve hizmet olmak üzere üç ana başlık altında
toplanmaktadır. Mükemmellik modeli, kalite değerlendirmesini, süreç kalitesi ve
ürün kalitesi olarak iki aşamada yapmaktadır. Aşağıdaki şekilde görüldüğü üzere
girdi-süreç-çıktı kalite sınıflandırma yapısı, yükseköğretimdeki üç ana
faaliyeti belirtmektedir[18]:
Kaynak:
Arjomandi vd, 2009: 1018
Kalite ölçümü, misyon,
amaç ve hedeflerle başlamaktadır. Misyon, girdi, süreç ve çıktıyı kapsamaktadır.
Yükseköğretimdeki çeşitlilik, her kesimden paydaşları memnun edecek şekilde bir
misyon gerektirmektedir. EFQM, yönetim, personel ve paydaşlar arasındaki ilişkiyi
tanımlayarak, yönetim ve politika kalitesini ölçmek için farklı araçları
kullanmaktadır. EFQM Mükemmellik Modeli, lidere, yardım ve değişimi yönetmek için
güçlü araçlar sağlamaktadır. EFQM öz değerlendirmesi, skorlar yerine güçlü
noktalara, zayıf noktalar yerine gelişme alanlarına odaklanarak gelişim için
çeşitli araçlar sunmaktadır[19].
EFQM; öğrenciyi,
öğrenme ve öğretmenin merkezine yerleştirmektedir. Bu modelin uygulanması ile
kurum birçok fayda sağlayacaktır. Bunları kısaca şu şekilde sıralayabiliriz[20]:
-Kurumun tümüne bakar
ve bütüncül bir yaklaşım sunar.
-Bu
yaklaşım, kullanıcıların isteklerine uygun hale getirilebilir.
-Çıktı göstergelerinin
dengelenmesini sağlar. Sadece finansal değil, müşteriler, örgütteki insanlar, sosyal
unsurlar, düzenleyici kurumlar ve fon sağlayıcılarının ihtiyaçlarına odaklanılmaktadır.
-Özel, kamu, gönüllü
kuruluşlar gibi farklı sektörlerde test edilmiş bir model olarak, benchmarking
(kıyaslama) yapmayı önerir. Başarılı uygulamaların paylaşılması ile bireysel ve
örgütsel öğrenme geliştirilir.
EFQM, öz değerlendirme
ve geliştirme için faydalanılan en iyi yaklaşımlardan birisidir. Bu model,
yükseköğretim kurumlarının, kendilerine titiz değerlendirmelerinin yolunu
sunmaktadır. Bu uygulama, yükseköğretim
kurumlarına aşağıdaki faydaları sağlayacaktır[21]:
-Enerjiye odaklanma,
-Çalışanların katılımı,
-Tasarruf,
-Çalışmaların güzel
yapılması,
-Kurumun güçlü ve zayıf
yönlerini vurgulama,
-Politika ve
stratejileri açık hale getirme,
-Gerçeklerle yönetimi
teşvik etme,
-İletişimin gelişmesini
sağlama,
-Kurum içinde stresin
etkisini azaltma,
-Etik davranışları
harekete geçirme.
EFQM Mükemmellik Modeli
deneysel araştırma (emprical research) açısından da bazı faydalar
sağlamaktadır. Bu faydaları aşağıdaki gibi sıralamak mümkündür[22]:
-EFQM Mükemmellik
Modeli, düzenli olarak güncellenmektedir. Bu durum, Toplam Kalite Yönetimi
bünyesinde gerçekleşen son gelişmeleri takip edebilme, yoğunluk ve dinamizm imkânı
sağlamaktadır.
-Ödül süreci, kurumu rekabette öne geçirecek
avantajları araştırmayı teşvik eder. Bu durum, kalite çalışmaları sırasında
benchmarking yönteminden faydalanacak olan kurum ve kuruluşların sayısını
artırmaktadır.
-EFQM, Avrupa
piyasalarının yakınlaşmasını sağlamakta, evrensellik endişelerinin ortadan
kalmasına yardımcı olmaktadır. Deneysel veriler, Toplam Kalite Yönetimi
performansını yakından etkilemekte, rekabet eden bütün kurumların ilgisini toplamaktadır.
Bu model, organizasyonların
paydaşlarını analiz etme işlevini yürütmektedir. Ayrıca, müşterilerin ihtiyaç ve
beklentilerini tespit çalışmalarını desteklemektedir. EFQM müşterileri, “Servis
kalitesi ve sadakat alanında nihai hakem” olarak tanımlamaktadır. Bu durum
müşteri ihtiyaçlarına odaklanma ile pazar payı amacının korunabileceğini göstermektedir.
Sonuçta, yükseköğretim kurumlarını, öğrenci tecrübeleri üzerine odaklanmada
cesaretlendirmiştir[23].
B.Malcolm Baldrige Modeli
Malcolm Baldrige Ulusal
Kalite Modeli, ABD’nin başkanlık düzeyinde kalite ve performans
mükemmelliğinarayışı göstergesidir. Üretim, hizmet, eğitim, sağlık ve kar amacı
gütmeyen kuruluş kategorilerinde kalitenin artırılmasını amaçlamaktadır. 1987
yılında Amerikan Kongresi tarafından, üretim, hizmet ve küçük işletmeler için
kurulmuştur. Baldrige Ödülü vasıtasıyla, kalite farkındalığının artırılması ve
Amerikan kurumlarının başarılı kalite yönetim sistemlerini uygulamaları amaçlanmıştır.
Eğitim ve sağlık kategorileri, 1999 yılında modele eklenmiştir. Kamu ve kar
amacı gütmeyen kuruluşlar ise modele 2007 yılında eklenmiştir. Model, adını ABD
Ticaret Bakanlarından Malcolm Baldrige’den almıştır[24].
ABD üniversitelerinden
birçoğu Malcolm Baldrige Ulusal Kalite Ödülü’ne başvuruda bulunmuştur.
Wisconsin-Stout Üniversitesi (2001), Northern Colorado School of Business
Üniversitesi (2004), Richland College (2005) ve Baldrige Modeli’ne paralel
program yürüten Missouri-Rolla Üniversitesi (1991), Iowa State Üniversitesi
(2004) bunlardan bazılarıdır[25].
Baldrige Eğitim kriterleri,
yükseköğretim kurumlarının amaçları için gerekli süreci yönetme imkânı
sağlayacak, model ve sistem perspektifini sunmaktadır. Bu kriterler, Malcolm
Baldrige Ulusal Kalite ödülünün de esaslarını oluşturmaktadır[26].
1.Malcolm Baldrige
Ulusal Kalite Modeli Kriterleri ve Alt Kriterler
Malcolm Baldrige
Modeli’nin kriterleri, liderlik, planlar ve amaçlar, yararlanıcılar ve
seçimleri, programlar ve hizmetler, fakülte kadrosu ve çalışma yeri,
değerlendirme ve enformasyon kullanımı, sonuçlar ve elde edilenler olmak üzere
başlıca 7 kriterden oluşmaktadır[27].
Malcolm Baldridge Modeli,
aşağıdaki şekilden anlaşılacağı üzere Deming ve EFQM’de olduğu gibi liderlik
öncelikli bir modeldir. Bu durum liderin kalite çalışmalarında vazgeçilmez bir
unsur olduğunu ortaya koymaktadır. Süreçlerin planlanması, öğrenci, paydaşlar
ve piyasa ile olan ilişkilerin yönetilmesi gibi yükümlülüklerin yerine
getirilmesi gerekmektedir.
Kaynak: The Malcolm Baldrige National Quality Award,
(2012), Education Criteria for Performance Excellence, National Institute of
Standards and Technology, Department of Commerce.
Malcolm Baldrige
Modeli’nin kriter ve alt kriterleri, 1999 modelinin yükseköğretim kurumlarına
uyarlanması için yapılan değişiklikler sonrası şu şekildedir[28]:
Tablo 14.Malcolm Baldrige Modeli Kriter ve Alt
Kriterleri
Kriterler
|
Puanlamalar
|
1.Liderlik
1.1.Örgütsel liderlik
1.2.Kamu sorumlulukları ve vatandaşlık
|
125
85
40
|
2.Stratejik
Planlama
2.1.Strateji geliştirme
2.2.Strateji genişletme
|
85
40
45
|
3.Müşteri
(öğrenci, paydaş) ve Piyasa Odaklılık
3.1.Öğrenci, paydaş ve piyasa bilgisi
3.2.Müşteri memnuniyeti ve ilişkiler
|
85
40
45
|
4.Enformasyon
ve Analiz
4.1.Örgütsel performansın ölçülmesi
4.2.Örgütsel performansın analizi
|
85
40
45
|
5.İnsan
Kaynakları Odaklılık
5.1.Çalışma sistemleri
5.2.Çalışanların eğitim, öğretim ve
geliştirilmesi
5.3.Çalışanların refahı ve memnuniyeti
|
85
35
25
25
|
6.Süreç
Yönetimi
6.1.Ürün ve hizmet süreci
6.2.Destek süreci
6.3.Satıcı ve ortaklık süreci
|
85
55
15
15
|
7.İş Sonuçları
7.1.Müşteri odaklı sonuçlar
7.2.Finansal ve piyasa sonuçları
7.3.İnsan kaynakları sonuçları
7.4.Satıcı ve ortaklık sonuçları
7.5.Örgütsel etkinlik sonuçları
|
450
115
115
80
25
115
|
PUANLANDIRMA
TOPLAMI
|
1000
|
Kaynak: The Malcolm Baldrige National Quality Award,
1999.
a.Liderlik
Liderlik, diğer kalite
modellerinde olduğu gibi, Malcolm Baldrige Modeli’nde de önem taşımaktadır.
Baldrige Modeli; lidere, örgütsel yönetişim, yasal ve etik tutum, sosyal
sorumluluk ve bazı toplumsal unsurların desteklenmesi gibi yükümlülükler getirmektedir.
Hesap verme, faaliyetlerde şeffaflık, denetlemelerde bağımsızlık, paydaş menfaatlerini
koruma, performans değerlendirme, etik tavır sergileme, sosyal refaha katkı sağlama,
sosyal toplulukları destek, lidere ait olan başlıca görev ve sorumluluklardır[29].
b.Stratejik Planlama
Stratejik planlama;
strateji geliştirme, strateji uygulama olarak,
iki alt kriterden oluşmaktadır. Yükseköğretim kurumu için gerekli olan
stratejilerin belirlenmesi ve uygulanması süreçlerini kapsamaktadır. Bu süreç
içerisinde, stratejik avantaj ve meydan okumalar, eğitimde inovasyon
fırsatlarını belirleme, rekabet için gerekli ihtiyaçlarını belirleme, piyasa
koşullarında yaşanan değişikliklere uyum gösterme, öğrenci ve paydaşların ihtiyaçları
arasında denge kurma, kısa ve uzun dönem plan yapma, iş gücünü planlama gibi faaliyetler
stratejik planlama için gereklidir[30].
c.Müşteri Odaklılık
Müşteri odaklılık; öğrenci
ve paydaşları dinleme, memnuniyetini ve sürece dâhil olmasını sağlama, verilerinin
kullanımı, eğitim program ve hizmeti, ilişki ve şikâyet yönetimi, paydaş
bölümlendirme, destekleme gibi unsurları barındırmaktadır[31].
d.Ölçüm, Analiz ve
Bilgi Yönetimi
Bu kriterde, performans
ölçüm ve analizi, değerlendirme, geliştirme, veri, enformasyon ve bilgi
yönetimi gibi unsurlar yer almaktadır. Ölçüm ve bilgi yönetimi, örgütsel
faaliyetlere yönelik tespitlerin yapılmasına yardımcı olmaktadır. Çalışanların
güvenilirliği, güvenliği, öğrenci ve paydaşlar hakkında gerekli bilgiye sahip
olma gibi konularda enformasyon yönetimi, bu başlık altında incelenmektedir[32].
e.Çalışan Odaklılık
Çalışan odaklılık, işgücüne
yönelik kapasite, yetenek, değişim yönetimi, performans, çevre, kültür, eğitim,
lider geliştirme, kariyer ilerlemesi gibi faaliyet alanlarını kapsamaktadır[33].
Personeleyönelik yapılması gerekene bütün işlemler, çalışan odaklılık kriteri
altında incelenmektedir.
f. Süreç Yönetimi
(Faaliyet Odaklılık)
Süreç yönetimi, çalışma
sistemini tasarlama ve yönetme, acil durumlara hazırlıklı olma, iş sürecini
tasarlama ve yönetme, süreç geliştirme gibi faaliyetleri kapsamaktadır. Kurumun
çalışma süreçlerinin tasarımını yapma, yenilikleri gerçekleştirme, çalışma sistemi
maliyetlerini kontrol etme, yeni teknoloji, örgütsel bilgi, eğitim ve hizmet
mükemmelliği gibi ihtiyaçların sürece dâhil edilmesi gibi çeşitli eylemler,
süreç kriteri başlığında takip edilmektedir[34].
g.Sonuçlar
Öğrencinin öğrenimi,
müşteri, işgücü, lider, yönetim, bütçe, finans ve piyasaya yönelik çıktılar,
Baldrige Modeli’nin sonuçlar kriterinde ifade edilmektedir. Yükseköğretim
kurumunu oluşturan, öğrenci, paydaş, çalışan, mali öğeler, kurum faaliyetleri
sonrasında elde edilen sonuca yönelik politikaları kapsamaktadır[35].
C.Bologna Süreci
Bologna Süreci, Avrupa
entegrasyon sürecinin üçüncü aşaması olarak görülmektedir. Pazar birliği (1950
ile başlayan süreç) ve para birliği (1992) sonrasında, yükseköğretim alanında
da birlik oluşturma ihtiyacı hissedilmiştir. Bu süreçte, Avrupa’da eğitim
reformu yapılarak entegrasyonun sağlanması amaçlanmıştır. Eğitimde işbirliği,
öğrenci hareketliliğini (mobility) sağlayarak, bölgede yükselen tansiyonu “barış
motifi” ile normalleştirme amacındadır[36].
Yükseköğretim
kurumları, rekabetin yükselişe geçtiği alanlar haline gelmiştir. Bu rekabette
lider konumunda olan ABD’ye karşı, başarı sağlamak için, Avrupa’daki eğitim
kurumlarını bir çatı altında toplama amacı ile “Bologna Süreci” başlatılmıştır.
Süreç, 29 Avrupa devletinin 1999’da, İtalya’nın Bologna kentinde imzaladığı
Bologna Deklarasyonu ile başlamıştır. Bu deklarasyonda ülkelerin yükseköğretim
sistemlerini bir araya getirecek unsurlar belirlenmiştir. Süreç esas olarak,
Avrupa Birliği Bakanlar Konseyi’nin eğitim alanında işbirliği için
yayınladıkları belgeye dayanmaktadır. Magna Charta Universitaum (1988), Lisbon
Konvansiyonu (1997), Sorbonne Deklarasyonu (1998), Bologna Zirvesi (1999), Prag
Zirvesi (2001), Berlin Zirvesi (2003), Bergen Zirvesi(2003), London Zirvesi
(2007), Avrupa Yükseköğretim Alanı (2010) toplantıları ile süreç devam
etmektedir[37]
[38].
Kaynak: Pursiaynena, K., Medvedeva, (2005), S.
A.,Bolonskiy Proses i Ego Znachenie Dlya Rossii Integratsiya Vysshego
Obrazovaniya v Evrope,
Rossisysko-Evropeyskiy Tsentr Ekonomicheskoy Politiki.
1.Bologna Süreci
Amaçları
-Vatandaşlara iş,
hareketlilik (mobility) imkânları sağlama,
- Avrupa Yükseköğretim
Alanı (AYA) oluşturma,
-Avrupa’yı entelektüel,
kültürel, sosyal, bilimsel ve teknik olarak şekillendirme ve güçlendirme,
-Avrupa yükseköğretim
kurumlarının prestijini artırma,
-Avrupalılık bilincinin
taşıyıcısı olan yükseköğretim kurumlarının, Avrupa’nın kültürel değerlerini
geliştirme rolünü artırma,
-2005 yılı itibari ile
Bologna Süreci’nde yer alan üniversitelerin öğrencilere aynı şekilde diploma
vermesi,
-2010 yılı itibari ile
yükseköğretim kurumlarının eğitim sistemlerinin Bologna Süreci kriterlerine
uygun olarak reforma tabi tutulması,
-Öğretim sürecindeki kurumların
sorumluluklarını belirleme,
-Yükseköğretim
kurumlarının programlarını değerlendirme,
-Akreditasyon, sertifikalandırma
gibi prosedürleri gerçekleştirme,
-Uluslararası işbirliği
ve değerlendirmelere katılımı belgelendirme.
2.Bologna Süreci
Bildirgeleri
Bologna Süreci’nin
gelişmesinde önemli rol oynayan Magna Charta Universitatum (1988), Sorbonne
(1998), Bologna (1999), Prag (2001), Göteburg Bildirgesi (2001), Salamanca
Bildirgesi (2001), Graz Bildirgesi (2003), Berlin (2003), Glasgow Bildirgesi,
Bergen (2005), Lüksemburg Bildirgesi (2005),
Londra (2007), Leuven
(2009), Dünya Yükseköğretim Konferansı
Bildirgesi (2009) Budapeşte-Viyana (2010), Bükreş (2012) gibi çeşitli
bildirgeler bulunmaktadır[41] [42].
Bu bildirgelerde, Avrupa yükseköğretim kurumlarının kalite ve standartlarına
yönelik izlenecek politika, strateji ve yöntemlerden bahsedilmektedir.
Bildirgelerin içerikleri, yaşanan süreç ve amaçlar hakkında detaylı bilgi vermektedir.
a.Magna Charta
Universitatum
Avrupa’daki en eski
üniversite olan Bologna Üniversitesi’nin dokuz yüzüncü kutlama törenlerinde, Avrupa
Üniversiteleri Rektörleri’nin toplantısı sonrasında ortaya çıkmıştır.
Sınırların kalkmaya başladığı bir dönemde, işbirliğini ile üniversitelerin
uluslararası toplumda oynayacağı role dikkat çekilmiştir. İnsanlığın
geleceğinin, üniversitelerin bilimsel ve kültürel çalışmaları sonucunda meydana
gelecek olan değişime bağlı olduğu, üniversitelerin topluma da hizmet sağlaması
gerektiği vurgulanmıştır. Bu süreçte, aşağıdaki uygulamalar
gerçekleştirilecektir[43]:
-Araştırma
ve öğretimde özgürlüğü sağlama,
-Öğretim üyelerinin
görev ve unvan düzenlemelerinde, araştırma ve öğretim birliği ilişkisine riayet
etme,
-Öğrencilerin
özgürlüğünü koruyup, kültür ve eğitim hedeflerini gerçekleştirme,
- Bilgi gelişimini
sağlamak için üniversitelerde gerekli enformasyon ve dokümanları paylaşma ve
ortak projeleri hazırlama.
Ölçekte küçük olan,
Latince yayınlanan bu belgede, üç ana başlık dikkat çekmektedir: Prooemium[44],
Principia ac Fundamenta ve Instiruments; başlangıç, temel ilke ve araçlardır.
Bu bildirgede kültür, bilgi ve araştırmanın merkezi olan yükseköğretim
kurumlarının modern dünyadaki rolüne dikkat çekilmiştir[45].
b.Sorbonne Ortak
Bildirgesi
Avrupa’nın sadece
parasal ve ekonomik değil bilgi açısından da bir birlik olması gerektiği fikri
ile hazırlanan bu bildirge, 1998 yılında, Fransa, Almanya, İtalya ve
İngiltere’den dört devlet bakanı tarafından açıklanmıştır. Bildirgede şu hususlar
yer almaktadır[46]:
- Öğrenciler, yurt
dışındaki eğitim imkânlarından yararlanmalı,
-Öğrenciler, toplum
içerisinde yer alabilecekleri en iyi konuma göre yetiştirilmeli,
-Yükseköğretimde
farklılıkları hoşgörüyle karşılmak için, öğrenci hareketliliğini (mobility)
teşvik etme,
-Yükseköğretim
kurumları, öğrenci çekmek için, kolay, anlaşılır bir sistem oluşturmalı,
-Avrupa Kredi Transfer
Sistemi (AKTS) ile öğrencilerin işlemleri kolaylaştırılmalı,
-Lisans öğrencilerine
çok disiplinli (multidiciplinary) çalışmalarda yer alma, yabancı dil ve bilgi
teknolojileri konularında gelişim imkânı tanınmalı,
-Lisans öğrencilerini
uluslararası piyasaya uygun niteliklerle mezun etmeli,
-Öğrencilere en az bir
dönem yurt dışında farklı bir üniversitede eğitim imkânı sağlanmalı,
-Öğretim elemanları ve
öğrenciler, Avrupa Birliği desteklerinden yararlanmalıdır.
Sorbonne Bildirgesi’nin
kültürel farklılıkları sınırlandırma yerine, çeşitliliği desteklemesi, savunma
girişimi olarak yorumlanmaktadır[47].
c.Bologna Bildirgesi
19 Haziran 1999
tarihinde, Avrupa Eğitim Bakanları tarafından, İtalya’nın Bologna kentinde gerçekleştirilen
Avrupa Yükseköğretim Alanı toplantısında aşağıdaki hususlar vurgulanmıştır[48]:
-Demokratik, barışçı ve
istikrarlı bir toplumun gelişmesi için uluslararası düzeyde eğitim işbirliği
sağlanmalıdır.
-Avrupa Yükseköğretim
Alanı (AYA) oluşturularak, öğretim elemanları ve öğrencilerin hareketliliği ve
istihdamı sağlanmalıdır.
-Reformlarda
hükümetlerin kararlılığına ihtiyaç vardır.
-Yükseköğretim kurumları
karşılaştırılabilmeli ve birbirlerine olan uyumları artırılmalıdır.
-Yükseköğretim
kurumlarının uluslar arası rekabet gücünün artırılması gerekmektedir.
-Diploma eki uygulaması sayesinde, Avrupa
vatandaşları iş bulmakta kolaylık yaşayacaktır.
-Lisans mezunu bir
kişi, Avrupa piyasasının ihtiyacı olan niteliklerle donatılmış olmalıdır.
-Öğrenci
hareketliliğini teşvik için, AKTS benzeri kredi sistemi hazırlanmalıdır.
-Öğrenci, eğitimci,
araştırmacı ve idari personelin, Avrupa’daki çalışma ve eğitim fırsatlarından
yararlanması için yasal kolaylık sağlanmalı ve mevcut engeller kaldırılmalıdır.
-Kalite güvencesi
alanında işbirliği teşvik edilmelidir.
-Eğitim ve araştırma
konularında bütünleştirilmiş programlar, hareketlilik projeleri, kurumsal iş
birliği, müfredat geliştirme ile ilgili konular teşvik edilmelidir.
-Farklılıklar ortak
hedeflerde buluşabilmelidir.
d.Prag Bildirgesi
Avrupa Yükseköğretimden
sorumlu Bakanlar tarafından, 2001 yılında, Prag’ta gerçekleştirilen toplantı
sonrasında yayınlanan bildirgede, farklılıklar, zenginliğin kaynağı olarak
gösterilmiştir. Aşağıdaki maddelerin gerçekleştirilmesi hedeflenmiştir[49]:
-Kolay anlaşılabilir ve
karşılaştırılabilir bir derece sistemi benimsenmeli,
-Lisans ve yüksek
lisans olmak üzere iki aşamalı derece sistemini kullanmalı,
-Kredi sistemi (Avrupa
Kredi Transfer Sistemi-AKTS) oluşturulmalı,
-Hareketliliği
desteklemeli,
-Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın
çekiciliği artırılmalı,
-Sürekli izleme ile
Bologna Deklarasyonu’nda açıklanan hedefler gerçekleştirilmelidir.
e.Bergen Bildirgesi
Yükseköğretim Eğitim
Bakanları Konferansı sonrasında, 20005 yılında yayınlanan Bergen Bildirgesi,
aşağıdaki hususlara değinmektedir[50]:
-Öğrenci ve personeller
Bologna Süreci’nin ortaklarıdır.
-Lisans mezunlarının
istihdamını artırmak gerekmektedir.
-Kalite güvence sistemlerine
öğrencilerin katılımı sağlanmalıdır. Ayrıca, uluslararası işbirliği
mekanizmaları geliştirilmelidir. Kalite güvence için, Avrupa Kalite Güvencesi
Birliği (ENQA) tarafından geliştirilmiş olan standartlar kabul edilmektedir.
-Üniversiteler,
yurtdışında eğitim bilgilerini tanıtmalı ve yaygınlaştırmalıdır.
-Öğretim kalitesini
artırma çalışmaları, bilimsel araştırmanın payını düşürmemelidir. Avrupa
Yükseköğretim Alanı içerisinde araştırma ve eğitim önemli bir yere sahiptir.
-Avrupa Yükseköğretim
Alanı içinde, herkese kaliteli yükseköğretim fırsatları oluşturma, sosyal ve
ekonomik engelleri kaldırma, rehberlik ve sosyal yardım hizmetleri yerine
getirilmelidir.
-Tüm öğrenci ve öğretim
elemanlarının hareketliliği, Bologna Süreci’nin temel hedeflerinden bir
tanesidir.
f.Leuven Bildirgesi
Leuven Bildirgesi, 2009
yılında, 46 Bologna Süreci üyesi ülkenin yükseköğretimden sorumlu bakanları tarafından
gerçekleştirilmiştir. 2020 yılına kadar Avrupa Yükseköğretim Alanı (AYA) için
önceliklerin belirlendiği bu toplantıda, şu kararlar alınmıştır[51]:
-Avrupa yükseköğretim
kurumları, yaratıcı, yenilikçi ve bilgi temelli bir Avrupa amacının
gerçekleşmesine katkı sağlayacaklardır.
-Küreselleşme ile
birlikte, öğrencilerin değişen piyasalara uygun olması için gerekli bilgi ve
becerilerin gelişmesi sağlanmalıdır.
-Toplumsal sorunların
çözümünde, yükseköğretim kurumlarının kilit rol oynadığı bilinci ile gerekli
kamu yatırımları yapılmalıdır.
-Devam eden reform sürecinde,
özerklik, akademik özgürlük, sosyal eşitlik gözetilmeli; öğrenci ve öğretim
elemanlarının katılımı sağlanmalıdır.
-Son on yıl içerisinde
öğrenci, öğretim elemanı, yükseköğretim kurumları, işverenler, diğer paydaşlar
arasında sürekli işbirliğini gözeten bir Avrupa kurulması başarılmıştır.
-Kredi sistemi, diploma
eki, Bologna Süreci uygulamaları yükseköğretim kurumlarında şeffaflık ve
tanınma çalışmalarını motive etmiştir.
-Bologna Süreci’nin tamamlanması
için, çalışmalara hızlı bir şekilde devam edilecektir.
-Yükseköğretimde fırsat
eşitliği, yaşam boyu öğrenme, istihdam edilebilirlik, öğrenci merkezlilik,
eğitim, araştırma, yenilik, uluslararası açıklık, hareketlilik, veri toplama ve
finansman öncelikli hususlar olarak belirlenmiştir.
g.Budapeşte-Viyana
Bildirgesi
2010 yılında
yükseköğretimden sorumlu bakanlar eşliğinde gerçekleştirilen toplantı
sonrasında alınan kararlar kısaca şu şekildedir[52]:
-Bologna Süreci
benzersiz bir işbirliği örneği olarak dünyanın ilgisini çekmiştir. Dünya
çapındaki işbirliği ve diyalog artırılacaktır.
-Avrupa Yükseköğretim
Alanı (AYA) içerisinde, kalite güvencesi, tanıma, hareketlilik ve sosyal boyut
gibi faaliyetlerin farklılaştığı görülmektedir. Öğrenci ve öğretim üyelerinden
gelen eleştiriler doğrultusunda eksiklikler telafi edilecektir.
-Yükseköğretim
kurumları, öğretim elemanları, öğrenciler ve diğer paydaşlarla işbirliğini
geliştirerek herkes için kaliteli bir yükseköğretim sağlamak, yükseköğretim
mezunu istihdamını geliştirmek, yükseköğretim kurumlarında öğrenme ve öğretmeyi
geliştirmek, öğrenci ve öğretim üyelerinin hareketliliklerden faydalanmasını
sağlamalıdır.
-Yükseköğretim kurumları,
hesap verebilirlik ve özerklik gibi akademik özgürlüğünü de teminat altına
almalıdır.
-Öğrenci merkezli
öğrenmeyi teşvik etmek gerekmektedir.
-Yükseköğretim, bütün
sosyal gruplara ulaştırılmalıdır.
-Bologna Süreci’nin tam
olarak hayata geçirmek için, çalışma ziyaretleri, bilgi paylaşımı gibi
faaliyetler de gerekmektedir.
h.Bükreş Bildirgesi
Bükreş’te 2012 yılında,
yükseköğretimden sorumlu bakanların katılımı ile gerçekleşen konferans sonrası
deklare edilen bildirgede, kısaca aşağıdaki maddeler vurgulanmıştır[53]:
-Gelecek için,
yükseköğretime yatırım yapılmalı,
-Herkes için kaliteli
yükseköğretim sağlanmalı,
-Yükseköğretime erişim kolaylaştırılmalı,
-Öğrenci merkezli
eğitim sağlanmalı,
-Kalite Güvencesi için,
Avrupa Standart ve İlkeleri (European Standarts and Guidelines for Quality
Assurance-ESG) uygulanmalı,
-İstihdam edilebilirlik
artırılmalı,
-Daha iyi öğrenme için
hareketlilik (mobility) güçlendirilmeli,
-Dünya ülkeleri ile işbirliği
ve uluslararasılaşma sağlanmalı,
-EQAR (European Quality
Assurance Registrar) tarafından tescilli kalite güvence ajans faaliyetleri
yaygınlaştırılmalı,
-2015 yılı itibari ile,
Kalite Güvencesi için Avrupa Standart ve İlkeleri (ESG-European Standarts and
Guidelines) uygulanmalıdır.
Bu bildirgeler, Bologna
Süreci’nin gelişmesi, anlaşılması ve yaşanan değişim sürecini değerlendirerek
gelecek perspektifinin gözden geçirilmesini sağlamaktadır.
2.Bologna Süreci
Unsurları
Bologna Süreci’ni
meydana getiren konferanslar ve sonrasında deklare edilen bildirgelerden süreç
unsurlarını anlamak mümkündür. Yükseköğretim kurumlarının, çağdaş, rekabetçi,
kaliteli ve Avrupa Yükseköğretim Alanı’na dâhil olması için bu unsurlar
gerçekleştirilmelidir. Bologna Süreci’ni oluşturan başlıca unsurlar,
hareketlilik (mobility), kalite güvencesi, ECTS (Kredi standartları)
uygulamaları, kıyaslanabilir dereceler (lisans, yüksek lisans vb.), yaşam boyu
öğrenme, öğrenim sonuçları, değerlendirme, farklılıkların zenginliği, istihdam,
yeterlilik, sosyal fayda, erişilebilirlik, paylaşımcılık, şeffaflık ve
yenilikçilik (inovasyon) olarak ifade edilebilir[54].
Bologna Süreci’ni
oluşturan unsurlar, sürecin sağlıklı olarak ilerleyebilmesi için önem arz
etmektedir. Ayrıca bu unsurlar, sürecin kültürel ve teknik yönlerine işaret
etmektedir.
a. Yaşam Boyu Öğrenme
Yaşam boyu öğrenme,
bütün insanların öğrenmesini teşvik etme, bireyin eğitim ve öğreniminin
gelişmesini sağlama amacında olan bir programdır. Bu program, eğitim ile
ilgilenen herkesi kapsamaktadır. Okullara, Comenius; yükseköğretime, Erasmus;
mesleki eğitime, Leonardo da Vinci; yetişkin bireylerin eğitimine, Grundtvig
programı ile hitap edilmekte ve yaşam boyu eğitim fırsatı tanınmaktadır. Bu
fırsatlar, yabancı dil, iletişim ve enformasyon teknolojileri gibi çeşitli
alanlarda sunulmaktadır[55].
b.Hareketlilik
(Mobility)
Hareketlilik, Bologna
Süreci’nin en önemli araçlarından bir tanesi olarak görülmektedir.
Bildirgelerden anlaşılacağı üzere; öğrenci, öğretim elemanları, araştırmacılar
ya da vatandaşların yurtdışı tecrübesinin olması ve bunun için gerekli
kolaylıkların sağlanması amaçlanmaktadır[56].
Hareketlilik, farklı
isimler adı altında gerçekleştirilmektedir. Temel mesleki eğitim alanları, iş
piyasası, mesleki eğitim ve öğretimden sorumlu kişiler için ayrı imkânlar sunulmaktadır.
Katılımcılara lojistik ve pedagojik destek sağlama, yaygınlaştırma
faaliyetlerini sürdürme, kişisel, kültürel ve lisan olarak gerekli hazırlıkları
yapıma, katılımcıların elde edecekleri yeterliliklerin ve öğrenme çıktıları
tanımlama gibi çeşitli kuralların uygulanması gerekmektedir. Hareketlilik
süreleri 2 hafta ile 39 hafta arasında değişiklik göstermektedir[57].
Öğrencilerin yurtiçi
veya yurtdışı yükseköğretim kurumlarında eğitim alabilmeleri için kredi (ECTS)
kolaylıklarının sağlanmas, hareketlilik içerisinde değerlendirilmektedir[58].Yaşam
boyu öğrenme programı bünyesindeki etkinlikleri, hareketlilik içerisinde saymak
mümkündür.
Yükseköğretim kurumları
için uygulanan hareketlilik programı, ERASMUS adı altında yürütülmektedir.
ERASMUS vasıtası ile yurtdışı hareketlilik imkânı tanınmaktadır. Bu programdan,
öğrenciler, öğretim elemanları ve personeller faydalanabilmektedir[59].
Bildirgelerde amaçlanan
hususlardan bir tanesi; çalışan ve öğrencilerin niteliklerini artırmaktır. Hareketlilik,
bu amaca hizmet eden unsurlardan birisidir.
c.Kalite Güvencesi
2003 Yılında, Berlin’de
gerçekleştirilen zirvede alınan kararlardan bir tanesi, yükseköğretim
kurumlarında kalite güvencenin sağlanması için, gerekli düzenlemelerin
gerçekleştirilmesidir. Bu çerçevede, kurumların sorumluluklarını tanımlama,
program ve kurumları değerlendirme, öğrencileri sürece katma, sonuçları yayınlama,
akreditasyon sistemini uygulama, sertifikalandırma ve kıyaslanabilir prosedürleri
uygulama, uluslararası katılım, işbirliği ve bilgi paylaşımını sağlama
konusunda anlaşmaya varılmıştır[60].
2005 yılında
gerçekleşen Bergen toplantısında ise, yükseköğretimden sorumlu bakanlar,
“Avrupa Yükseköğretim Alanı (AYA) içerisinde Kalite Güvence için Standart ve
Kurallar (Standarts and Guideliness for Quality Assurance in the European
Higher Education Area)” oluşturulması konusunda anlaşmaya vardılar. Bu standart
ve rehberlik unsurları, bütün Avrupa yükseköğretim kurumlarına uygulanacak
şekilde hazırlanmıştır. 2008 yılında ise, “European Quality Assurance Register
for Higher Education (EQAR)” kurulmuş ve kalite güvence üzerine çalışan
kurumların kayıtları gerçekleştirmeye başlamıştır[61]
“Avrupa Yükseköğretim
Alanı (AYA) içerisinde Kalite Güvence için Standartlar ve Kurallar” belgesinin
esasında Avrupa yükseköğretiminin iç ve dış kalite güvence prensipleri kısaca
şu şekildedir[62]:
-Yükseköğretim kalitesine
öğrenci, personel ve toplum ilgili olmalı,
-Örgütsel otonominin önemi,
-Yükseköğretim
kurumunun kalitesinde tedarikçilerin sorumluluğu,
-Kurumun kalite ve
standartlarında, toplumun menfaatlerini koruma,
-Öğrenci programlarının
kalitesini geliştirme ve iyileştirme,
-Akademik programları
sağlayan ve destekleyen örgütsel yapıları tesis etme,
-Kalite güvence
sürecinde dışarıdan uzmanları kullanma, şeffaflık ve önemi,
-Kalitenin dış
değerlendirme ihtiyacı,
-Yükseköğretim
kurumlarında kalite kültürünü geliştirme zorunluluğu,
-Kurumun rapor hazırlamasını
sağlayacak süreçleri hazırlama,
-Yükseköğretim
kurumları, kalitelerini ulusal ve uluslararası arenada sergilemeli,
-Kalite güvencesi süreçleri,
çeşitlilik ya da yenilikçilik göstermek zorunda değildir.
Kalite güvence
sisteminin ana başlıkları ise aşağıdaki gibi sıralanabilir[63]:
-Kalite güvence politika ve prosedürleri
-Program niteliklerini onaylama,
izleme (monitoring) ve periyodik olarak değerlendirme,
-Öğrencilerin bilgi
seviyelerini ölçme,
-Öğretim üyesi
kadrosunun rekabet edebilirliği ve kalitesi,
-Öğretim kaynakları ve
öğrenci destek sistemi,
-Bilgilendirme sistemi,
-Toplumun bilgilendirilmesi,
-Dış kalite güvence
sistemi kullanılması,
-Dış kalite güvence
süreçlerini hazırlama,
-Karar alma kriterleri,
-Sürecin tavsiye
edilebilirliği,
-Rapor hazırlanması,
-Takip eden
prosedürler,
-Periyodik
değerlendirme,
-Sistem analizi, şeklindedir.
d.Kredi Uygulamaları
(ECTS)
Bologna Süreci’nin
unsurlarından bir tanesi, yükseköğretim kurumlarında ortak kredi sistemi ile
öğrencilerin diğer yükseköğretim kurumlarında eğitim almasının önündeki
engelleri kaldırmaktır. Kredi
uygulamaları, yayınlanmış bildirgelerde ifade edilmiş, önemi ve gerekliliği
vurgulanmıştır.
ECTS (European Credit
Transfer and Accumulation System) uygulaması, öğrenme ve öğretim sürecinde
yükseköğretim kurumlarının şeffaflığına yardımcı olmaktadır. Bu sayede,
öğrencileri farklı kurumlarda eğitim imkânlarına kavuşmakta ve esnek bir şekilde
isteklerini elde etmektedir. ECTS uygulayan yükseköğretim kurumları, derslerini
internette yayınlamaktadır. Yayınlanan bu katalogta, öğrenim sonuçları
(öğrencilerin neleri öğrenmesi, anlaması ve yapabilmesi gerektiği) ve iş yükü
(öğrencilerin bu sonuçları elde edebilmesi için gereken zaman) gibi konular da
yer almaktadır. ECTS kredi uygulamaları, Avrupa yükseköğretim kurumlarının
modernizasyonu için gösterilen çabalarla bağlantılıdır[64].
e.Kıyaslanabilir
Dereceler
Avrupa Yükseköğretim
Alanı’nın oluşturabilmesi için gereken unsurlardan bir tanesi, yükseköğretim
kurumları arasındaki farklılıkların giderilerek, belli esaslara göre yeniden
şekillendirilmesidir. Bu konuda önemli unsurlardan birisi ise, lisans ve
lisansüstü eğitimdeki farklılıklardır. Kıyaslanabilir derecelerle eğitim süre
ya da derecelerinin çeşitlilik göstermesinden kaynaklanan sıkıntıların
giderilmesi ve öğrenci ya da mezunların farklı bir ülkeye gitmesi durumunda
eğitimine kolaylıkla devam edebilmesi amaçlanmaktadır[65].
f.Öğrenim Sonuçları
Bologna Süreci’nde
kurumu faaliyet sonuçları, yükseköğretim ve işgücü piyasasına göre
değerlendirilmektedir. Bologna Süreci, öğrencilerin mezun olması ile birlikte
iş sahibi olmasını amaçlamaktadır. Lisans derecesinden mezun olan bir kişinin, iş
bulacak niteliklerle donatılmasını öngörmektedir. Uluslararası rekabette öne
geçirecek olan kalifikasyonun yükseköğretim kurumunca sağlanmasını,
yükseköğretim kurumunun öncelikli görevleri arasında olduğu vurgulanmaktadır[66] [67].
g.Değerlendirme
Bologna Süreci
içerisinde gerçekleştirilen faaliyetlerin, iç ve dış değerlendirilmesi için
gerekli mekanizmaların kurulması gerekmektedir. Bu faaliyetler, şeffaf
olmalıdır. Bologna Süreci’ni oluşturan unsurları uygulama, kalite süreçlerini
gerçekleştirme, akademik çalışmalar, özgürlük ortamını oluşturma, öğrencilerin
eğitim ihtiyaçlarını karşılama gibi birçok husus değerlendirilmelidir. Süreçte
kaydedilen ilerlemenin belirlenmeli ve sonuçların yayınlanmalıdır[68].
h.Diğer Unsurlar
Bologna Süreci’ni
oluşturan unsurlar genel olarak önceki başlıklarda belirtilmiştir. Bunların
dışında süreçte yer alan, farklılıkların zenginliği, istihdam, yeterlilik,
sosyal fayda, erişilebilirlik, paylaşımcılık, şeffaflık ve yenilikçilik
(inovasyon) gibi unsurlar bulunmaktadır. Bu unsurlar, Bologna Süreci
bildirgelerinde ifade edilmektedir[69]:
-Yükseköğretim
kurumları bünyesindeki kültür, dil vb. farklı unsurlar zenginlik kaynağı olarak
görülmektedir.
-Öğrenciler, mezuniyet
sonrasında piyasada aranan niteliklere sahip olmalıdır. Bunun için kurum
bünyesinde gerekli eğitim ve rehberlik sağlanmalıdır.
-Yükseköğretim faaliyetlerinde,
toplumsal kaygılar göz önüne alınmalıdır. Toplumsal sorunların çözümü, kişilerin
desteklenerek yükseköğretime kazandırılması gerekmektedir.
-Yükseköğretim
kurumları bütün öğrenciler için erişilebilir olmalıdır. Öğrencilerin önündeki engeller
kaldırılmalıdır.
-Gerçekleştirilen
faaliyetler ve elde edilen bilgiler diğer yükseköğretim kurumları ile
paylaşılarak Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın (AYA) tesisi kolaylaştırılmalı ve
Bologna Süreci hızlandırılmalıdır.
-Eğitim, öğretim, hesap
vb. bütün kurumsal faaliyetler şeffaflık ilkesi içerisinde
gerçekleştirilmelidir
.
.
-Yenilikçilik
(inovasyon) faaliyetleri, yükseköğretimde önemli rol oynamaktadır. Sosyal ve
ekonomik kalkınmanın en önemli yapı taşlarından birisi olan inovasyon konusunda
gerekli araştırmaları yürütülmeli ve uluslararası işbirliği tesis etmelidir. Avrupa
Yükseköğretim Alanı’nda inovasyon için gerekli altyapı hazırlanmalıdır[70].
Bologna Süreci’nin
başarısı ve Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın oluşturulması için bu unsurların etkin
bir biçimde hayata geçirilmesi gerekmektedir.
D.Finlandiya Modeli
Finlandiya,
yükseköğretim kurumlarının kalitesini sağlamak için, üç ana başlıktan oluşan
bir sistem oluşturmuştur. Bunlar; milli devlet politikası, özerk kurumların
kalite güvencesi ve uluslararası isteklere göre yürütülen milli denetim
şeklindedir. Finlandiya’nın oluşturduğu sistem aşağıdaki gibidir:
Şekil 20.Finlandiya Yükseköğretim Kurumları Kalite
Sistemi
Kaynak: Gorbashko, E.
A., Bonyushko N. A., Semchenko, A. A.,(2011), Garantii Kachestva Vysshego
Obrazovaniya v Usloviyah Mezhdunarodnoy İntegratsii, Saint Petersburg Devlet
Ekonomi ve Finans Üniversitesi Yayınları, St Petersburg.
Finlandiya’nın kalite çalışmaları,
bağımsız faaliyetler, yapısal değerlendirmeler, uluslararası bağlantılar kurma
ve proaktif faaliyetler olarak incelenebilir[71].
Finlandiya’da
yükseköğretim kurumlarından sorumlu yönetim organı, Eğitim ve Kültür
Bakanlığı’dır. Bakanlık, yükseköğretim politikalarını hazırlama, temel
kararları alma ve değerlendirici faaliyetleri denetleme gibi işlemleri
gerçekleştirmektedir. Yükseköğretim kurumlarının iç değerlendirmesi, Finlandiya
Akademisi (Suomen Akatemia) tarafından gerçekleştirmektedir. Finlandiya
Akademisi, milli araştırma sistemini kontrol etme, yabancı araştırma
projelerini değerlendirme, araştırmaların yükseköğretim kurumlarının
programlarına olan etkisini analiz etme gibi sorumluluklar taşımaktadır[72].
Diğer değerlendirmeler ise, Finlandiya
Yükseköğretim Değerlendirme Kurulu FINHEEC (The Finnish Higher Education
Evaluation Council) tarafından gerçekleştirilmektedir. Bu kurul, Finlandiya’da
yükseköğretim kurumlarını değerlendirmektedir. Otonom özellik taşımaktadır.
Ancak, öğretim kalitesini sağlamada sorumluluk, yükseköğretim kurumlarına aittir[73].
FINHEEC, bağımsız
uzmanlardan oluşan bir konseydir. Yükseköğretim kurumları, Eğitim ve Kültür
Bakanlığı’na değerlendirme ile alakalı konularda yardımcı olmaktadır. Diğer
önemli görevi ise, yükseköğretim kurumlarına kalite çalışmalarında yardımcı
olmaktır. Üyeler, üniversiteler, öğrenciler ve çalışma hayatından
seçilmektedir. Kurulun kararları, genel sekreter başkanlığında hazırlanmakta ve
uygulanmaktadır. Kurul faaliyetleri için gereken strateji ve kurallar dönem
başında belirlenmektedir. Faaliyet planı, yıllık güncellenmektedir. Çalışma
planı da aynı şekilde hazırlanmaktadır[74].
-Yükseköğretim
kurumları ve Finlandiya Eğitim Bakanlığı’na kalite değerlendirme alanlarında
yardımcı olmak,
-Akreditasyon
değerlendirmelerine yardımcı olmak,
-Yükseköğretim
kurumlarının faaliyet ve politikalarındaki kalite değerlendirmesini düzenlemek,
-Yükseköğretim
kurumlarının kalite değerlendirme ve geliştirilmesini sağlamak,
-Uluslararası işbirliği
ve kalite değerlendirmesine dâhil olmak,
-Yükseköğretim kalite
araştırma ve değerlendirmelerini teşvik etmek,
-Yükseköğretim
kurumları tarafından gerçekleştirilen mesleki eğitimleri tanınma, denetim ve kayıtlarını
tutmaktır.
2010-2013 yıllık çalışma
planına bakıldığında, kurulun planladığı faaliyetler, kalite güvence sistemleri
denetleme, derecelendirme reformlarını gerçekleştirme, doktora eğitimini değerlendirme,
denizcilik teknolojisi eğitimini değerlendirme, uluslararası derece programları
ve yükseköğretim kurumlarını değerlendirme, eğitimde mükemmellik merkezlerini
değerlendirme, mühendislik programları derecelerinin akreditasyonu olarak
görülmektedir[76].
FINHEEC’in
yükseköğretim kurumlarının kalite uygulamalarını değerlendirme sürecinde
kullanmış olduğu kriterler aşağıdaki gibidir [77]:
-Misyon, vizyon, amaç
ve hedefler,
-Yükseköğretim
kurumunun eğitim müfredatı tasarımı,
-Faaliyet planının
güçlü yönleri,
-Yeterli öğrenci
birimleri,
-Eğitim ve öğretim,
-Kütüphane ve bilgi
servisleri,
-Çalışma hayatı ile
tesis edilmiş işbirlikleri,
-Diğer yükseköğretim kurumları
ile işbirlikleri,
-Uluslararası
işbirlikleri,
-Yükseköğretim
kurumunun bölgesel amaçları,
-Yükseköğretim kurumunun
kalite güvence sistemi.
FINHEEC, ENQA (European
Association for Quality Assurance in Higher Education) ve INQAAHE (International Network for Quality
Assurance Agencies in Higher Education) üyesidir. Finlandiya ve yurtdışındaki
diğer kalite değerlendirme kuruluşları ile işbirliği yapmaktadır. Kurulun
uzmanları, yurt dışı denetimlere katılmaktadır. İskandinav ülkeleri, 1992
yılından itibaren, yükseköğretimde kalite güvencesinde işbirliği yapmaktadır.
2003 yılında iş birliğini bir ileri boyuta taşıyarak, İsveç, Norveç, Danimarka
ve İzlanda ile birlikte Yükseköğretimde Kalite Güvence için Kuzey Ağı’nı
(Nordic Quality Assurance) kurmuşlardır[78].
Finlandiya’da kalite
çalışmaları sürecinde EFQM Mükemmellik Modeli, Ortak Kalite Güvence Ekip Modeli
(The Common Quality Assurance Framework, CQAF) ve Ortak Değerlendirme Ekip
Modeli (The Common Assessment Framework) gibi üç farklı modelden
yararlanılmıştır[79].
E. İsviçre Modeli
İsviçre yükseköğretim
kurumları, Avrupa ülkelerinin aksine kalite çalışmalarını gerçekleştirmekte
serbesttir. Federal hükümet ve yükseköğretim kantonları arasındaki anlaşmaya
göre, kalite akreditasyon çalışmaları kamu ya da özel kurumların denetimi ile
ya da yükseköğretim kurumunun kendisi tarafından gerçekleştirilmektedir[80].
İsviçre, yükseköğretimde
bu amaçla, Yükseköğretimde Kalite Güvence ve Akreditasyon Merkezi (Swiss Center
of Accreditation and Quality Assurance in Higher Education)’ni kurulmuştur. Bu
kuruluş, İsviçre akademik kurumlarında kaliteyi öğrenme, araştırma destekleri
ve kalite değerlendirmeyi gerçekleştirmektedir. İç kalite güvencenin sağlanması
için, yükseköğretim kurumlarına rehberlik etmektedir[81].
İsviçre, bilimsel araştırma
ve eğitimde, uluslararası çekim merkezi olma ve rekabet edebilirliği sağlamak
için çaba harcamaktadır. Bu amaca ulaşmak için, İsviçre Üniversiteleri
Rektörler Konseyi (The Rectors' Conference of the Swiss Universities-CRUS)
kurulmuştur. Bu konsey, yükseköğretim sisteminde kalite politikalarının
yönetimini amaçlamaktadır. İsviçre yükseköğretim sisteminin kalite
çalışmalarında karar vermeyi sağlayan unsurlar, rekabet ve işbirliğinden
oluşmaktadır[82].
İsviçre
Üniversiteleri Rektörler Konseyi (CRUS), yükseköğretimde
kaliteyi iki açıdan ele almaktadır. Bunlardan birincisi, kurumun eğitim
kalitesinin farklı grupların talepleri ile ilişkili olması ve elde edilen
kalite parametrelerinin uluslararası rekabet derecesini etkilemesidir. İkincisi
ise, yükseköğretimdeki kalitenin, yükseköğretim kurumlarının işbirliğine bağlı
olmasıdır. İsviçre yükseköğretim sisteminin mükemmelliği için formüle edilen
kalite prensipleri bu iki yönelime göre belirlenmiştir[83].
Ayrıca, İsviçre
Üniversiteleri Rektörler Konseyi (CRUS), üye üniversitelerin farklı misyonları
yerine getirdiğini ve kararlarını kendilerinin almasını gerektiğini kabul
etmektedir. Her üniversite, stratejisini gerçekleştirmek için gereken
sorumluluğu kendisi almaktadır. Böylece, İsviçre yükseköğretim sistemindeki ve
uluslararası arenadaki rolünü de seçmektedir. CRUS, her yükseköğretim kurumuna
kalite alanında kendi kriterlerini seçme hakkı vermektedir. Bu şekilde,
yükseköğretim kurumları somut amaç ve stratejilere cevap bulmuş olmaktadır.
Bütün yükseköğretim kurumları, bu kriterleri hazırlamak ve yaygınlaşmasını
sağlamakla yükümlüdürler. İsviçre’nin yükseköğretim sisteminde kaliteye olan yaklaşım,
aşağıdaki gibi ifade edilmektedir[84]:
-Yükseköğretim kalitesi,
sadece bir kurumun hedefi değildir.
-Kalite güvence, ulusal
ve uluslararası eğitim piyasasında rol alan her yükseköğretim kurumunun
stratejisine bağlıdır.
-Kalite, bilimsel
araştırma, eğitim ve bilginin, topluma aktarılması alanında önemli bir etkinlik
göstergesi kabul edilmektedir. Kabul edilen stratejiye göre, yükseköğretim
kurumları, kaliteyi artırmak için bu alanlardan birini tercih edebilmektedir.
Ancak CRUS (Rektörler Kurulu), bütün alanlara eşit önem verilmesi gerektiğini
savunmaktadır.
-Uluslararası taleplere
uygun olarak, kendi stratejik hedeflerini gerçekleştirmek için, çaba göstermek
gerekmektedir.
-Bütün faaliyet
alanlarında süreç kalitesi geliştirilmelidir. Özellikle akademik alanlara önem
verilmelidir.
-Kalite yönetim
araçlarının uygulanması, harcamaların değişimini ve kullanılan yönetim
metotlarını etkilemelidir.
-İsviçre yükseköğretim
kurumları, uluslararası sıralamalarda (rating), yüksek konumlar elde etmelidir.
İsviçre, 2005 yılı
itibari ile Avrupa Yükseköğretim Alanı’nda Kalite Güvence için Standartlar ve
Kurallar (Standarts and Guidelines for Quality Assurance in thr European Higher
Education Area) temelindeki Avrupa Yükseköğretim Kalite Güvence Ajansı
(ENQA)’nın direktiflerini yerine getirmeye başlamıştır. Yükseköğretim
kurumlarına yönelik olan bu talepler aşağıdaki gibidir[85]:
-Strateji: Yükseköğretim
Kurumu kalite güvence için gerekli stratejiyi belirlemelidir.
-Bütünlük: Kalite
sistemi, yükseköğretim kurumunun bütün faaliyetlerini kapsamaktadır.
-Şeffaflık:
Yükseköğretim Kurumu, kalite güvence süreçlerini yönetmelidir. Çalışanlar ve
öğrenciler, faaliyetlere yönelik tüm bilgiye erişebilmelidir.
-Değerlendirme: Yükseköğretim
kurumunun, öğretim metotları, dersler, programlar, bilimsel çalışma sonuçlarını
değerlendirme ve eşit imkânlar prensibini gerçekleştirmek için, düzenli iç
denetime ihtiyaç vardır. Gerekli durumlarda dış denetim de yapılmalıdır.
-Çalışanların gelişimi:
Yükseköğretim kurumu, bilimsel çalışma ve eğitimde çalışanların sürekli öğrenimini
desteklemelidir. Yükseköğretim kurumu, bilim insanlarının kariyer gelişimi için
çaba göstermelidir.
-Bilgilendirme ve karar
alma: Yükseköğretim kurumu, bilimsel araştırma, eğitim hizmeti, akademisyen
sayısının artırılması gibi konularda karar için güncel bilgi kullanmalıdır.
-Geri bildirim: Kurum
kalitesi için gerçekleştirilen faaliyetlere yönelik hazırlanan rapor, kurum
içindeki gruplarla geri bildirim/iletişimin sağlanmasını desteklemelidir.
Yükseköğretim kurumları bu bilgileri düzenli olarak yayınlamalıdır.
Kalite çalışmalarının
başarısı için, seçilen strateji, kurum bünyesinde bütünlük, çalışanların eğitimi,
şeffaf yönetim, bilgilendirme ışığında karar alma, faaliyetleri değerlendirme
ve geri bildirimi sağlamak gerekmektedir.
İsviçre Yükseköğretimde
Kalite Güvence ve Akreditasyon Merkezi tarafından belirlenen ilkelere göre,
yükseköğretim kurumlarının kalitesini sağlamak için aşağıdaki maddeler yerine
getirilmelidir[86]:
-Finansal yaklaşımlar,
-Kurumla ilgili çevrelerin
memnuniyetini sağlama,
-Amaçları elde etme ve
görevleri yerine getirme,
-Kalite güvence
sistemini tesis etme,
-Bilimsel
araştırmaların kalitesi,
-Bilimsel araştırma
organizasyon ve politikaları,
-Eğitim faaliyetlerinde
kalite,
-Öğrenciler,
-Finansman,
-Çalışanların kalifikasyonunu
sağlama,
-Karar alma süreç ve
politikaları,
-Yönetim,
-Misyonu belirleme,
-Eğitim programları için
pedagojik değerlendirmeleri yapma,
-Öğrencilerin programlar
hakkında görüşlerini alma,
-Başarı derecesi,
-Kalite güvencesini sağlayacak
olan iç denetlemeleri yapmak.
F.Danimarka Modeli
Danimarka yükseköğretim
kurumlarında uygulanan kalite çalışmaları çeşitlilik göstermektedir. Kalite
çalışmalarına yönelik, Danimarka Eğitim Bakanlığı’nın belirlediği 9 ortak ilke
bulunmaktadır. Bu ilkeler şu şekildedir[87]:
-Paydaşların sürece
dâhil olması,
-Ortak milli kurallar,
-Sonuçların izleme
(monitoring),
-Kalite kuralları,
-Bakanlık düzeyinde
onaylama, izleme ve denetim,
-Test ve sınavlar,
-Şeffaflık ve açıklık,
-Danimarka
Değerlendirme Kurumu (Danish Evaluation Institute) tarafından değerlendirilme,
-Uluslar arası
değerlendirme ve tetkik.
Açıklanmış olan
ilkelerin tablo üzerindeki yansıması aşağıdaki gibidir[88]:
Kaynak: The
Danish Approach to Quality - in Vocational Education and Training, http://pub.uvm.dk/2005/vetquality/kap02.html
Danimarka bünyesindeki
bütün eğitim kurumlarının dış kalite güvencesinden sorumlu olan kurum EVA’dır. Avrupa Yükseköğretimde Kalite Güvence
Kurumu’nun (European Network for Quality Assurance in Higher Education
–ENQA) kurucu üyelerindendir.
Faaliyetleri arasında kurumsal denetleme ve değerlendirme bulunmaktadır. Bu
değerlendirmeler, hükümet, bakanlıklar, danışmanlık kurumları, yerel otoriteler
ve eğitim kurumlarının talepleri doğrultusunda gerçekleştirilmektedir. İzlenen
metodolojide aşağıdaki maddeler yer almaktadır[89]:
-Danimarka ve çevre
ülkelerin dış değerlendirme ekibi ile görüşme ayarlama ve yükseköğretim
kurumlarının değerlendirme programlarını hazırlama,
-Kalite için programın
güçlü ve zayıf yönlerinin analizini ve öz değerlendirme,
-Öğrenciler, mezunlar
ve çalışanların görüşlerini örnekleme,
-Sonuç raporunun
hazırlanması ve yayınlanması.
Danimarka eğitim
sistemi içerisinde kalite çalışmalarında, planlama, uygulama, değerlendirme ve
geri bildirim olmak üzere 4 aşama bulunmaktadır. Bu aşamaların oluşturduğu kalite
ilkeleri tablosu aşağıdaki gibidir[90]:
Kaynak:
The Danish Approach to Quality - in
Vocational Education and Training, http://pub.uvm.dk/2005/vetquality/kap02.html
Bu süreçler içerisinde
EVA, aşağıdaki unsurları değerlendirmektedir[91]:
-EVA, değerlendirmelere
yönelik öncül çalışmaları yürütmektedir. Eğitim sürecindeki her şey,
düzenlemeler, devlet genelgeleri, müfredat vb. unsurlar da çalışma alanı
içerisindedir.
-EVA, her değerlendirme
için iş tanımı hazırlamakta ve ekip görevlendirmektedir.
-Eğitim kurumu, öz
değerlendirme, güçlü-zayıf yönleri analizi yürütmektedir.
-Her değerlendirme ile
bağlantılı olarak öğrenciler, öğretim görevlileri, aileler, mezunlar,
çalışanlar ve diğer gruplar değerlendirmeye tabi tutulurlar.
-Yükseköğretimde kalite
geliştirmek için yapılan analiz, değerlendirme ve tavsiyeler rapor edilmektedir.
Danimarka yükseköğretim
kurumlarında, kalite sonuçlarını denetleme işlemlerinde esas yetkili, Danimarka
Eğitim Bakanlığı’dır. Eğitim Bakanlığı, onay ve denetleme konusunda önemli rol
oynamaktadır. Başlıca denetim göstergeleri aşağıdaki şekilde gösterilmektedir[92]:
Şekil 23. Danimarka Yükseköğretim Kurumlarında
Kalite Ölçüm Göstergeleri
Kaynak: The Danish Approach to Quality - in Vocational Education and Training, http://pub.uvm.dk/2005/vetquality/kap02.html
Kaynak: The Danish Approach to Quality - in Vocational Education and Training, http://pub.uvm.dk/2005/vetquality/kap02.html
Danimarka yükseköğretim
kurumlarının kalite tespitinde, ölçüt olarak kabul edilen unsurlar,
yükseköğretime başlama, tamamlama oran ve süreleri, sınav/test yöntemleri ile
yapılan ölçümlerin sonuçları, yükseköğretim kurumu vasıtası ile diğer eğitim
programlarına geçebilme oranları ve sonuç olarak iş gücü piyasasında yer
bulabilme oranları olarak belirlenmiştir.
Mezunların iş sahibi
olması, yükseköğretim kurumlarının kalite kriterleri arasında dikkat çeken bir
maddedir. Günümüzde kurumlar, mezuniyet sonrasın iş garantisi ile öğrenci
kazanmaya çalışmakta, bu nedenle özel sektörle iş birliği içerisinde olan
eğitim modelleri ile geleceğe hazırlanmaktadırlar.
[1]
http://www.efqm.org/en/Home/AboutEFQM/Ourhistory/tabid/123/Default.aspx
[2] www.efqm.org
[3] Akdağ, H., (2011), Business
Excellence in Kazakh Higher Education Institutions, Emerging Markets Journal,
Volume 1, s. 36.
[4] Recognation Book, (2012), EFQM,
s. 4.
http://www.efqm.org/en/PdfResources/Recognition%20Book%202012%20for%20website.pdf
[5]
http://www.nilufer.bel.tr/anahaber.php?id=1629
[6] Recognation Book, s. 15.
[7] Zupan, N., Kern-Pipan, K.,
(2005), Embracing Excellence in High Education Process, The 4th International
Conference of the Central and Eastern European Countries.
[8] Egan, S., (2009) The EFQM Model:
Continuous Improvement in Higher Education, HESDA Magazine. Revised, s. 3.
[9] Alexandiris, A., Spasos, S.,
Petropulos, G., Vaxevanidis N. M., Implementation Of Efqm Model In A Greek
Engineering Higher Education Institute: A Framework And A Case Study,
International Journal for Quality Research, UDK - 005.6:378(495), Short
Scientific Paper 1.03, s. 45.
[10] Mazaletskaya, A., Steed, C.,
Maslow, D., (2010), The EFQM Excellence Model for Deploying Quality Management:
A British-Russian Journey, Higher Education in Europe, 30:3-4, s. 308.
[11] Alexandiris vd, s. 46-48.
[12] EFQM Excellence Model®, (2003),
Higher Education Version, Sheffield Hallam University, Centre for Integral
Excellence, s. 15.
[13]
http://www.kalder.org/kalderhakkinda.aspx?id=18
[14]
http://www.kalder.org/kalderhakkinda.aspx?id=18
[15] Egan, s. 3.
[16] George, C., Cooper, F., Douglas,
A., (2003), Implementing the EFQM Excellence Model in a Local Authority,
Managerial Auditing Journal, Vol. 18 Iss: 2, pp.122 – 127.
[17] Degenaar, J., Kemenade, E.,
(1999), Method for Improving the Quality of Higher Education based on the EFQM
Model Second English Version, Expertgroup HBO, Netherland.
[18] Arjomandi vd, 2009: 1018
[19] Arjomandi vd, 2009: 1019
[20] EFQM Excellence Model, s.3.
[21] Egan, s. 1.
[22] Vijande, M. L. S., Gonzalez, L.
I. A., (2007), TQM and Firms performance: An EFQM Excellence Model, s. 24.
[23] EFQM Excellence Model, s. 3.
[24]
http://asq.org/learn-about-quality/malcolm-baldrige-award/overview/overview.html
[25] Knap, J., Siegel, D. J., (2009),
The Business of Higher Education: Management and Fiscal Strategies, Volume:2,
Greenwood Publishing Group, California, s. 250.
[26] Furst-Bowe, J., (2009), Systems
Thinking: Critical to Quality Improvement in Higher Education, Quality
Approaches in Higher Education, Vol.2, No:2, s. 3.
[27] Knap ve Siegel, s. 250.
[28] Malcolm Baldrige Modeli,1999
[29] The Malcolm Baldrige National
Quality Award, (2012), Education Criteria for Performance Excellence, National
Institute of Standards and Technology, Department of Commerce.
[30] The Malcolm Baldrige National
Quality Award, a.g.e.
[31] The Malcolm Baldrige National
Quality Award, a.g.e.
[32] The Malcolm Baldrige National
Quality Award, a.g.e.
[33] The Malcolm Baldrige National
Quality Award, a.g.e.
[34] The Malcolm Baldrige National
Quality Award, a.g.e.
[35] The Malcolm Baldrige National
Quality Award, a.g.e.
[36] Adelman, C., (2008), The Bologna
Club: What U.S. Higher Education Can Learn from a Decade of European
Reconstruction. Washington, DC: Institute for Higher Education Policy. Location
reference: www.ihep.org/Research/GlobalPerformance.cfm.
[37] Gorbashko vd, s. 13.
[38] Gümüş ve Kurul, a.g.e.
[39] Pursiaynena, K., Medvedeva,
(2005), S. A.,Bolonskiy Proses i Ego Znachenie Dlya Rossii Integratsiya
Vysshego Obrazovaniya v Evrope,
Rossisysko-Evropeyskiy Tsentr Ekonomicheskoy Politiki.
[40] Gorbashko vd, s. 13-14.
[41] Gorbashko vd, s. 15.
[42] http://bologna.yok.gov.tr/
[43]
https://bologna.yok.gov.tr/?page=yazi&c=12&i=13
[44]
http://www.merriam-webster.com/dictionary/prooemium
[45] Pursiaynenena ve Medvedeva, s.
42.
[46] https://bologna.yok.gov.tr/?page=yazi&c=2&i=5
[47] Pursiaynenena ve Medvedeva, s.
45.
[48]
https://bologna.yok.gov.tr/?page=yazi&c=2&i=6
[49]
https://bologna.yok.gov.tr/?page=yazi&c=2&i=7
[50]
https://bologna.yok.gov.tr/?page=yazi&c=2&i=53
[51]
https://bologna.yok.gov.tr/?page=yazi&c=2&i=85
[52]
https://bologna.yok.gov.tr/?page=yazi&c=2&i=96
[53]
https://bologna.yok.gov.tr/?page=yazi&c=2&i=144
[54]
https://bologna.yok.gov.tr/?page=anasayfa
[55]http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-programme/doc78_en.htm
[56]Bologna Process Implementation
Report, (2012), The European Higher Education Area in 2012, Audiovisual and
Culture Executive Agency, Brussels, s. 171.
[57]http://www.ua.gov.tr/programlar/hayatboyu-%C3%B6%C4%9Frenme-program%C4%B1/leonardo-da-vinci-program%C4%B1/hareketlilik-projeleri
[58] Bologna Process Implementation
Report, s. 153.
[59] Bologna Process Implementation
Report, s. 172.
[60] Bologna Process Implementation
Report, s. 59.
[61] Bologna Process Implementation
Report, s. 59.
[62] Gorbashko vd, s. 27.
[63] Gorbashko vd, s. 29-40.
[64]
http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/ects_en.htm
[65]
https://bologna.yok.gov.tr/?page=anasayfa
[66]
https://bologna.yok.gov.tr/?page=cat&c=0&i=2
[67] Bologna Process Implementation
Report, s.103.
[68] https://bologna.yok.gov.tr/?page=cat&c=0&i=2
[69]
https://bologna.yok.gov.tr/?page=cat&c=0&i=2
[70]
http://www.eua.be/eua-work-and-policy-area/research-and-innovation.aspx
[71]
http://www.expero2.eu/materials/wp/wp3/0910_wp3_01_compendium.pdf
[72] Gorbaşko vd, s. 68-69
[73] Gorbaşko vd, s. 68-69
[74]
http://www.finheec.fi/index.phtml?l=en&s=5
[75]
http://www.expero2.eu/materials/wp/wp3/0910_wp3_01_compendium.pdf
[76] Finnish Higher Education
Evaluation Council, Plan of action 2010–2013, 2010,
http://www.finheec.fi/files/1083/KKA_1010.pdf
[77] Haakstad ve diğerler: 2001: 20
[78] Haakstad, J., Hamalainen, K.,
Kangasniemi, J., Lindeberg, T., Sjölund, M., (2001), Quality Assurance in the
Nordic Higher Education, ENQA Occasional Papers 2, European Network for Quality
Assurance in Higher Education, Helsinki, Finland.
[79]http://www.oph.fi/english/sources_of_information/projects/quality_in_vet_schools/about_self_evaluation/models_of_self_evaluation
[80]
http://www.oaq.ch/pub/en/03_01_00_akkredit_hochschul.php
[81]
http://www.oaq.ch/pub/en/02_01_00_auftrag.php
[82] Gorbashko vd, s. 75
[83] Gorbashko vd, s. 76-77
[84] Gorbashko vd, s. 76-77
[85] Gorbashko vd, s. 78
[86] Zapryagayev, S.A., Karavayeva E.
V., Globalizatsiya i Sistemy Obespecheniya Kachestva Vysshego Obrazovaniya,
İzdatelstvo Moskovskogo Universiteta, 2007, s. 165
[87] http://pub.uvm.dk/2005/vetquality/kap02.html
[89]http://www.expero2.eu/materials/wp/wp3/0910_wp3_01_compendium.pdf
[91]http://www.expero2.eu/materials/wp/wp3/0910_wp3_01_compendium.pdf
[92]http://pub.uvm.dk/2005/vetquality/kap02.html
İÇİNDEKİLER
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder