B.Yönetim Süreci Yaklaşımı



B.Yönetim Süreci Yaklaşımı

Geleneksel Yönetim Kuramı’nın ikinci yaklaşımı olan Yönetim Süreci Yaklaşımı, Fransız mühendis Henry Fayol’un çalışmaları neticesinde ortaya çıkmıştır. Yönetimi  “bitmeyen bir süreç” olarak gören Fayol, yönetim ilkelerini yapı, süreç ve sonuç ilkeleri olmak üzere 3 ana başlık altında toplamıştır. Bu ilkeler şu şekilde sıralanabilir[1]:

-Hiyerarşi ilkesi: Yönetim kademeleri arasındaki ast-üst ilişkilerini belirleyen yapının tesis edilmesidir.

-Merkezi yapılanma: Başarı için yönetimin tek merkezden idare edilmesidir.

-İş bölümü ilkesi: Çalışanların etkili ve verimli olması için, iş bölümünün yapılması gerekmektedir.

-Yönetim birliği ilkesi: Benzer faaliyetlerin aynı kişi tarafından yönetilmesidir.

-Yetki ve sorumluluk ilkesi: Yetki ve sorumluluklar birlikte tanımlanarak kavram kargaşası engellenir.

-Maaş ve ücret ilkesi: Çalışan ödemelerinin, eşit işe eşit ücret kriterlerine göre yapılmasıdır.

-Disiplin ilkesi: İşletmede düzeni sağlayacak olan disiplin kuralları uygulanır.

-Hakkaniyet ilkesi: Çalışanlar objektif kriterler doğrultusunda değerlendirilir.

-Kumanda birliği ilkesi: Emir ve yükümlülük ilişkisi net olarak ifade edilerek karışıklıklar önlenir.

-Genel menfaatlerin özele tercih edilmesi ilkesi: Çalışan ile örgütün amaçları arasında öncelik örgütün olmalıdır. Amaçlarını gerçekleştiremeyen örgüt ortadan kalkınca, çalışanların amaçları da zarar görecektir.

-Girişim ilkesi: Çalışanların potansiyellerini gerçekleştirebilmeleri için, inisiyatif kullanmaları sağlanır.

-Çalışanların işe devamlılığı ilkesi: Çalışanların işletmeye olan bağlılığı artırılarak işletmede uzun soluklu çalışmaları sağlanır.

-İşbirliği ilkesi: Çalışanlar, ekip ruhu ile çalışır.

-Düzen ilkesi: İşletme içi unsurlar,  düzen içerisinde yerleştirilir.

Fayol, sosyal bilimci olmaması nedeniyle, insan yeteneklerini görme konusunda eksik kalmıştır. Çalışanların duygu, düşünce ve davranışlarını doğru değerlendirememiştir[2]. Fayol, kalite çalışmalarında, teknik denetim ve prosedürlere uyum konusunda başarılı sonuç elde etmiştir. Kalitenin insan faktörü ile ilgili alanlarında başarısız sonuçların elde edilmesi ise muhtemeldir.



[1] Genç, s. 57-60.
[2] Eren, E., (1991), Yönetim ve Organizasyon, Küre Ajans, İstanbul, s. 20.




YÜKSEKÖĞRENİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ UYGULAMASI VE BİR MODEL ÖNERİSİ 


İÇİNDEKİLER
                                                                           
























Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

En Popüler Yayınlar

Öne Çıkan Yayın

4. Uluslararası Dijital İşletme, Yönetim ve İktisat Kongresi | 4rd International Congress on Digital Business, Management & Economics | 20-22 Eylül 2024

4. Uluslararası Dijital İşletme, Yönetim ve İktisat Kongresi | 4rd International Congress on Digital Business, Management & Economics | ...


"Başkalarının yoluna taş koyacağımıza, taş üstüne taş koyalım..."