II. BÖLÜM
YÖNETİM YAKLAŞIMLARINDA KALİTE BOYUTLARI
Yönetim kuramları, Sanayi
Devrimi sonrasında gelişmeye başlamıştır. Yönetim kuramları; Geleneksel
(Klasik), İnsan İlişkileri (Neoklasik), Modern ve Çağdaş (Post-Modern) olmak
üzere dört ana başlık altında incelenmektedir. Yönetim kuramları, birbirlerine
alternatif oluşturmadıkları için günümüzde de varlıklarını sürdürmektedirler. Tamamlayıcı
nitelikte olan bu kuramlar, organizasyonun amaçlarına ulaşılmasında
kullanılacak yol ve yöntem açısından çeşitlilik sunmaktadır[1] [2].
Yönetim kuramları ile
kaliteye olan bakış açısı paralel değişim yaşamıştır. Yönetimin kararlarına
göre şekillenen kalite politikası, yönetim anlayışındaki değişimlerden etkilenmektedir.
Yönetim kuramlarında, rol dağılımı, ast-üst ilişkisi, müşteriye olan bakış
açısı, liderlik anlayışı ve bunların kalite çalışmalarına olan yansımalarını
incelemek gerekmektedir.
Aşağıdaki tablodan
anlaşılacağı üzere, Geleneksel Yönetim Kuramı ve sonrasında gelişen kuramlar,
günümüzde belli ölçülerde geçerliliklerini devam ettirmektedir.
Tablo 4. Yönetim Teorileri ve Tarihsel Süreçleri
Tablosu
Kaynak: Thenmozhi, M., Evolution of Management Theory, Indian Institute of Technology Madras, http://nptel.iitm.ac.in/courses/IIT-MADRAS/Management_Science_I/Pdfs/1_2.pdf
[1] Şimşek, M. Ş., (2007), Yönetim
ve Organizasyon, Gazi Kitabevi, Ankara, s.41.
[2] Genç, N., (2005), Yönetim ve
Organizasyon Çağdaş Sistemler ve Yaklaşımlar, Seçkin Yayıncılık, Ankara, s. 77.
İÇİNDEKİLER
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder